Spårväg City
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Stefan Widén
Re: Spårväg City
Informationen kommer från TFs projekt som undersökt frågan tillsammans med staden i samband med planerna till Kungsholmen. Allt vändspåren slutar precis vid broskarven är ingen tillfällighet. Betänk att det heller inte bara är broarna över Vasagatan utan även resterande bort till Kungsholmen. Sen kan man alltid ifrågasätta utredningen... men då krävs det verkligen kompetens för att göra det.
Sen kan man alltid fundera på om det absolut måste byggas helt nya broar för att kunna få bärigheten. Ja svaret hänger ju på helheten med vilka övriga laster osv det finns . Även vad man vill göra med hela området. Vi vet ju att det ryktas om mer överdeckningar av spåren på Cst.. osv.
SSS-S har som sagt gjort ett antal framstötar om olika dragningar med slingor men nu med dessa besked så lär vi få vänta ett bra tag.
Det är bättre att jobba på tanken Klara Norra - Mäster Samuelsgatan... Med hållplats direkt vid Vasagatan... och sen går linjen norrut... eller söderut... med hållplats mitt framför porten...
Detta förslag har SSS lagt i något av alla samråd som vart angående Karolinska och Hagastaden.
Stefan
Sen kan man alltid fundera på om det absolut måste byggas helt nya broar för att kunna få bärigheten. Ja svaret hänger ju på helheten med vilka övriga laster osv det finns . Även vad man vill göra med hela området. Vi vet ju att det ryktas om mer överdeckningar av spåren på Cst.. osv.
SSS-S har som sagt gjort ett antal framstötar om olika dragningar med slingor men nu med dessa besked så lär vi få vänta ett bra tag.
Det är bättre att jobba på tanken Klara Norra - Mäster Samuelsgatan... Med hållplats direkt vid Vasagatan... och sen går linjen norrut... eller söderut... med hållplats mitt framför porten...
Detta förslag har SSS lagt i något av alla samråd som vart angående Karolinska och Hagastaden.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Ett förslag var att dra Spårväg City ända till Hagastaden, cirka 2012? Som du beskriver.Stefan Widén skrev:Informationen kommer från TFs projekt som undersökt frågan tillsammans med staden i samband med planerna till Kungsholmen. Allt vändspåren slutar precis vid broskarven är ingen tillfällighet. Betänk att det heller inte bara är broarna över Vasagatan utan även resterande bort till Kungsholmen. Sen kan man alltid ifrågasätta utredningen... men då krävs det verkligen kompetens för att göra det.
Stefan
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
Tack för förtydligandet. När det gäller "resterande bort till Kungsholmen" tycker jag min ena bild med det platta betongdäcket och de smala pelarna bör ge en uppfattning om att det inte bara är att lägga spårvägsspår över hela Klarabergsviadukten. Förstärkningar på en sådan betongplatta kan leda till att det blir ännu tyngre och så måste det "förstärkas för förstärkningen". Oavsett hur man gör, så kommer det kosta förstås.Stefan Widén skrev:Informationen kommer från TFs projekt som undersökt frågan tillsammans med staden i samband med planerna till Kungsholmen. Allt vändspåren slutar precis vid broskarven är ingen tillfällighet. Betänk att det heller inte bara är broarna över Vasagatan utan även resterande bort till Kungsholmen. Sen kan man alltid ifrågasätta utredningen... men då krävs det verkligen kompetens för att göra det.
Att sluta vändspåren vid broskarven är logiskt om man inte vill undersöka bärigheten på broarna över Vasagatan närmare. För en sådan undersökning måste naturligtvis göras. Min "plan B" att låta spårvägen stanna på bara den bedömt "starkare" av de båda broarna, vilket naturligtvis även det kräver grundligare broundersökningar, är ju inte så lyckat om man sedan vill dra spårvägen vidare mot Kungsholmen.
Sedan kan man fråga sig om "Plan C", att låta folk som kommer från Centralen stiga på vid vändspåren som nu ska tas i bruk, skulle vara en bra plan för dem? Eller för AB SS? Eller för omkringliggande trafik? Det skulle i alla fall förkorta promenaden från Centralen. Då får man ersätta den omtalade "förarrefugen" med något bredare. Eventuellt på båda sidor, om trafikföringen kräver det och man inte låter ena vändspåret bara vara uppställningsspår.
För egen del sammanfattar jag vad jag själv kommit fram till i följande. Om det får någon betydelse för debatten vet jag inte, det kan hända att diskussionen fortsätter om att det i nuläget behöver fortsättas till Centralen.
1- Det finns inget behov av att fortsätta till utanför Centralen, så länge inte resten av spårvägen bort mot Norra Djurgårdsstaden och Frihamnen finns på plats, den ändhållplats som nu snart öppnas har ett mycket bra läge på Klarabergsgatan.
2. Bärigheten, eventuellt på ena bron över Vasagatan vilket inte är noga utrett, men åtminstone fortsättningen över Klarabergsviadukten, har en konstruktion som inte klarar av att bära en spårväg i nuläget.
Ett intressant förslag som sågades utan kommentar, det hade förmodligen äventyrat det politiska spelet kring gula faran till det nu rivningsklara sjukhuset. Jag vill minnas att SSS just avsåg att ifrågasätta "Gula linjen" bland annat med detta förslag.twr skrev:Ett förslag var att dra Spårväg City ända till Hagastaden, cirka 2012? Som du beskriver.Stefan Widén skrev:
Stefan
/Göran
Utan att orka citera relevanta inlägg tänker jag här ge några insiktsfulla kommentarer till några av de frågor som diskuterats i denna tråd de senaste dagarna:
Förlängning till Centralen
Visst kan vi spekulera i broars bärighet och liknande (det fanns en tråd om detta tidigare, där finns bilder jag tog på brokonstruktionen) men den stora frågan är om linjen någon gång kommer att förlängas blott några hundra meter för att nå "Centralen". Och svaret på den frågan är enkelt: NEJ!
Sedan pendeltågen flyttat ner under jord finns inga motiv till denna förlängning.
Namn, nummer och färger
Även här vill jag utbrista "Stilla er pôjkar!"
Jag kanske är pessimistisk i överkant, men jag tror det kommer att dröja länge innan vi har mer än en innerstadslinje med spårvägsdrift. Om - eller när vill väl en del hellre tro - vi får spårväg till Värtan och Ropsten kan ju den linjen lämpligen kallas "Norra Djurgårdslinjen" (den går ju till "Norra Djurgårdsstaden") medan sjuan får heta "Södra Djurgårdslinjen"! Om man nu nödvändigtvis måste ha namn på innerstadslinjer - det kanske fanns ett skäl till att man slutade med det i Stockholm runt 1920?
tycker
Thomas K Ohlsson
Förlängning till Centralen
Visst kan vi spekulera i broars bärighet och liknande (det fanns en tråd om detta tidigare, där finns bilder jag tog på brokonstruktionen) men den stora frågan är om linjen någon gång kommer att förlängas blott några hundra meter för att nå "Centralen". Och svaret på den frågan är enkelt: NEJ!
Sedan pendeltågen flyttat ner under jord finns inga motiv till denna förlängning.
Namn, nummer och färger
Jag kanske är pessimistisk i överkant, men jag tror det kommer att dröja länge innan vi har mer än en innerstadslinje med spårvägsdrift. Om - eller när vill väl en del hellre tro - vi får spårväg till Värtan och Ropsten kan ju den linjen lämpligen kallas "Norra Djurgårdslinjen" (den går ju till "Norra Djurgårdsstaden") medan sjuan får heta "Södra Djurgårdslinjen"! Om man nu nödvändigtvis måste ha namn på innerstadslinjer - det kanske fanns ett skäl till att man slutade med det i Stockholm runt 1920?
tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Varför låta sanningen förstöra en bra historia?hgsldf skrev:Ett intressant förslag som sågades utan kommentar, det hade förmodligen äventyrat det politiska spelet kring gula faran till det nu rivningsklara sjukhuset. Jag vill minnas att SSS just avsåg att ifrågasätta "Gula linjen" bland annat med detta förslag.twr skrev:Ett förslag var att dra Spårväg City ända till Hagastaden, cirka 2012? Som du beskriver.Stefan Widén skrev:
Stefan
/Göran
För sanningen är ju att S:t Christer tvingade SL/TF att utreda spårväg till NKS gång på gång - eftersom man hela tiden kom fram till "fel" resultat. (Lätt överdrift - men ni fattar tror jag...)
/TKO
-
Apropå "Stilla sig". En liten fråga. Om nu existerande spårvägar i Stockholm (bortsett från Spårväg City) redan heter något med "banan" så undrar jag varför man ska införa en ny praxis med vissa spårvägar som heter "linjer"? För "linjer" är väl ett begrepp som gäller tunnelbanan numera?TKO skrev:Namn, nummer och färger

Om vi redan har Tvärbanan, Nockebybanan och Lidingöbanan, så kan väl "ordinarie" linjen till Djurgården heta Djurgårdsbanan? Och så får museitrafiken fortsätta som Djurgårdslinjen. Sedan fyller man på med Frihamnsbanan och Värtabanan. Hoppsan, Värtabanan var visst redan upptaget av en järnväg. Alternativt kan vända sig åt andra hållet och kalla spårvägen FRÅN Djurgården till City för Citybanan istället för Spårväg Syd. Hoppsan, Citybanan var visst redan upptaget av en järnväg.
Sedan kan man ju också bestämma sig för att kalla innerstadslinjer för respektive nummer. Var det inte så en gång i tiden? Då får linjen T-Centralen-Djurgården lämpligen heta "Sjuan". Sedan kan man fylla på med "Åttan", "Nian" etc. Eller förresten, "Nian" är också redan upptaget. Det betyder ansikte i en del stockholmares vokabulär!

I de ursprungliga planerna på att förlänga "Djurgårdslinjen" - då till Hornsberg - kallades projektet "Tvärbana City"! Tanken var kanske att alla spårvägslinjer skulle kallas "Tvärbana"...
Jag tycker det räcker gott med linjenummer.
/TKO
/TKO
Det är dock ingen ursäkt för att två linjer på samma spårväg ska tillhöra olika nummerserier samt att Nockebybanan ska tillhöra tunnelbanans nummerserie.TKO skrev:I de ursprungliga planerna på att förlänga "Djurgårdslinjen" - då till Hornsberg - kallades projektet "Tvärbana City"! Tanken var kanske att alla spårvägslinjer skulle kallas "Tvärbana"...
/TKO
Vilka två linjer på samma spårväg tillhör olika nummerserier?Enceladus skrev:Det är dock ingen ursäkt för att två linjer på samma spårväg ska tillhöra olika nummerserier samt att Nockebybanan ska tillhöra tunnelbanans nummerserie.TKO skrev:I de ursprungliga planerna på att förlänga "Djurgårdslinjen" - då till Hornsberg - kallades projektet "Tvärbana City"! Tanken var kanske att alla spårvägslinjer skulle kallas "Tvärbana"...
/TKO
Nockebybanan är ju en anslutningslinje till tunnelbanan så jag tycker nummervalet är helt ok. Fast bättre var naturligtvis 120!
/TKO
Det gällde då en bana Odenplan - Solna centrum, med koppling till Tvärbanan.TKO skrev: Varför låta sanningen förstöra en bra historia?
För sanningen är ju att S:t Christer tvingade SL/TF att utreda spårväg till NKS gång på gång - eftersom man hela tiden kom fram till "fel" resultat. (Lätt överdrift - men ni fattar tror jag...)
/TKO
Att istället eller dessutom koppla till Spårväg City i södra änden var SS förslag. Hur det mottogs minns jag inte riktigt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus syftar på 7 och 21.TKO skrev:Vilka två linjer på samma spårväg tillhör olika nummerserier?Enceladus skrev:Det är dock ingen ursäkt för att två linjer på samma spårväg ska tillhöra olika nummerserier samt att Nockebybanan ska tillhöra tunnelbanans nummerserie.TKO skrev:I de ursprungliga planerna på att förlänga "Djurgårdslinjen" - då till Hornsberg - kallades projektet "Tvärbana City"! Tanken var kanske att alla spårvägslinjer skulle kallas "Tvärbana"...
/TKO
Jag tycker inte det är något stort problem. På den gamla spårvägens tid fanns ett stort antal nummer, både ensiffriga och tvåsiffriga. Linje 20 och 21 gick till Humlegården, på spår som delades med linje 6.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Nockebybanan är varken en tunnelbanelinje eller en busslinje.TKO skrev:Nockebybanan är ju en anslutningslinje till tunnelbanan så jag tycker nummervalet är helt ok. Fast bättre var naturligtvis 120!
På den tiden fanns det 21 spårvägslinjer och då var det en naturlig lösning. Tre av dessa linjer överlevde: 7, 12 och 21. Det är dock helt orimligt att behålla deras gamla linjenummer när förutsättningarna har förändrats radikalt. Finns det någon annan stad som blandar tunnelbanelinjer, spårvägslinjer och busslinjer på det här sättet?twr skrev:Enceladus syftar på 7 och 21.
Jag tycker inte det är något stort problem. På den gamla spårvägens tid fanns ett stort antal nummer, både ensiffriga och tvåsiffriga. Linje 20 och 21 gick till Humlegården, på spår som delades med linje 6.
Här är ett förslag:
Bokstäver för regional tågtrafik (pendeltåg, Roslagsbanan och Saltsjöbanan)
Tal mellan 1 och 9 för tunnelbanan
Tal mellan 10 och 19 för spårvagnar (inklusive Tvärbanan och Nockebybanan)
Tal mellan 20 och 29 för båtar
Resterande tal för bussar
(Stombussar räknas förstås som bussar!)
SS hade i många årtionden en strategi som innebar att spårvägslinjer innanför tullarna hade ensiffriga nummer och spårvägslinjer samt tunnelbanor hade tvåsiffriga nummer.
Nja... åttan gick till Enskede och elvan var en innerstadslinje. Linjerna numrerades snarare i den ordning dom byggdes/skapades. Eller talar vi om den korta tiden mellan tunneltrafikens start och innerstadsspårvägens nedläggning? Det är i så fall 17 år, knappast "många årtionden"!hgsldf skrev:SS hade i många årtionden en strategi som innebar att spårvägslinjer innanför tullarna hade ensiffriga nummer och spårvägslinjer samt tunnelbanor hade tvåsiffriga nummer.
upplyser
Thomas K Ohlsson
-
Även linje 3 var ju en kort snutt utanför både staden och tullarna (Haga Södra) men tvåsiffriga 10 var innanför.TKO skrev:Nja... åttan gick till Enskede och elvan var en innerstadslinje. Linjerna numrerades snarare i den ordning dom byggdes/skapades. Eller talar vi om den korta tiden mellan tunneltrafikens start och innerstadsspårvägens nedläggning? Det är i så fall 17 år, knappast "många årtionden"!hgsldf skrev:SS hade i många årtionden en strategi som innebar att spårvägslinjer innanför tullarna hade ensiffriga nummer och spårvägslinjer samt tunnelbanor hade tvåsiffriga nummer.
upplyser
Thomas K Ohlsson
-
Jag tycker inte att det var för långt att gå från Centralen till spårvagnshållplatsen, men däremot var det för långt för att se. Även ganska nära, från T-centralens Sergels torg-uppgång så var det svårt att se hållplatsen under Malmskillnadsgatans bro. Den nya hållplatsen är däremot mycket lätt att se för den som går ut från Centralens övre utgång. Kort sagt, jag håller med dig.TKO skrev: Förlängning till Centralen
-
Är det inte lika eller mer orimligt att ändra linjenummer bara för att de ska stämma in i en "snygg struktur"? Linjenummer är varumärken, vissa är okända, vissa är kända, och det är slöseri att ändra på ett varumärke som är känt.Enceladus skrev:Det är dock helt orimligt att behålla deras gamla linjenummer när förutsättningarna har förändrats radikalt. Finns det någon annan stad som blandar tunnelbanelinjer, spårvägslinjer och busslinjer på det här sättet?
Klok kommentar!Magnus Ahltorp skrev:Är det inte lika eller mer orimligt att ändra linjenummer bara för att de ska stämma in i en "snygg struktur"? Linjenummer är varumärken, vissa är okända, vissa är kända, och det är slöseri att ändra på ett varumärke som är känt.Enceladus skrev:Det är dock helt orimligt att behålla deras gamla linjenummer när förutsättningarna har förändrats radikalt. Finns det någon annan stad som blandar tunnelbanelinjer, spårvägslinjer och busslinjer på det här sättet?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Statoil var ett starkt varumärke, men det fick ändras när olja blev otidsenlig. Mellan åren 1975 och 1989 bytte Nockebybanan och Lidingöbanan nummer till 120 respektive 221 för att jämställas med gummihjulstrafiken. Förändringen visade sig sakna förankring hos resenärerna, varpå linjenumren återställdes. Det var ju abderitiskt att jämställa de olika trafikslagen. För några år sedan fick dock den kulturkonservativa innerstan ett nytt busslinjenät där de flesta linjenummer ändrades. Linjenummer kan alltså ändras - om ändringarna är rimliga. I det här fallet frigjordes en nummerserie för pendeltågen.Magnus Ahltorp skrev:Är det inte lika eller mer orimligt att ändra linjenummer bara för att de ska stämma in i en "snygg struktur"? Linjenummer är varumärken, vissa är okända, vissa är kända, och det är slöseri att ändra på ett varumärke som är känt.Enceladus skrev:Det är dock helt orimligt att behålla deras gamla linjenummer när förutsättningarna har förändrats radikalt. Finns det någon annan stad som blandar tunnelbanelinjer, spårvägslinjer och busslinjer på det här sättet?