Spårväg City
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårväg City
Idag var det dags för lite körning för att säkerställa att allt var OK eftersom TRI spårväg har tagits i bruk.
Tyvärr fanns det ingen moderna att tillgå... utan vi fick ta denna
Sen vart det äntligen en modern ledig...
Stefan
Tyvärr fanns det ingen moderna att tillgå... utan vi fick ta denna
Sen vart det äntligen en modern ledig...
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårväg City
Tack för bilderna.
Noterar att CAF-loggan i fronten på 461:an är borta, gäller detta alla A35:or eller råkar loggan bara saknas på denna vagn?
Noterar att CAF-loggan i fronten på 461:an är borta, gäller detta alla A35:or eller råkar loggan bara saknas på denna vagn?
Re: Spårväg City
nya delar i fronten efter sammanstötning men det saknas fortfarande vissa delar däribland logga
Hälsingborgare i själ o hjärta
Re: Spårväg City
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -centralen
Det brukar sägas att SS äger rätten till namnet Djurgårdslinjen. Nu sägs här att spårvägen ska byta namn till det. Någon som vet om det stämmer?
Kommer den eventuella utbyggnaden genom NDS fortfarande kallas Spårväg City? Eller kommer man hitta på något spännande nytt namn för den?
Det brukar sägas att SS äger rätten till namnet Djurgårdslinjen. Nu sägs här att spårvägen ska byta namn till det. Någon som vet om det stämmer?
Kommer den eventuella utbyggnaden genom NDS fortfarande kallas Spårväg City? Eller kommer man hitta på något spännande nytt namn för den?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Spårväg City
Studsade också till inför den informationen. Som jag förstått det är "Djurgårdslinjen" ett produktnamn (eller kanske till och med varumärke) för trafiken med äldre vagnar med utgångspunkt Norrmalmstorg, alltså Linje 7N. Tycker mig ha läst det någonstans. Om nu hela banan ska heta Djurgårdslinjen så blir det svårare att särskilja dessa verksamheter. Och ska eventuella framtida utbyggnader av linjer i Innerstaden då också få egna namn?
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårväg City
Namnfrågan jobbas det på..... men visst känns det som historien går igen.... skulle verkligen se fram mot att linjefärgen ändras till den autentiska blå/gul/röda färgerna som linjen hade innan SS tog över. vilken brandfackla va....
Stolt fan av Djurgårdsvägen 124.
Stefan
Stolt fan av Djurgårdsvägen 124.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårväg City
Svt skriver och säger att linjen förlängs till Centralen. Det är ju det den inte gör. Bara till T-centralen.twr skrev:https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -centralen
Det brukar sägas att SS äger rätten till namnet Djurgårdslinjen. Nu sägs här att spårvägen ska byta namn till det. Någon som vet om det stämmer?
Kommer den eventuella utbyggnaden genom NDS fortfarande kallas Spårväg City? Eller kommer man hitta på något spännande nytt namn för den?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårväg City
Kanske citerar de bara denna http://www.mynewsdesk.com/se/moderatern ... en-2625716 som Enceladus lade in ovan. Finns risk att det bara är en förvirrad moderat som skrivit! Eller ska banan verkligen "förvandlas" till Djurgårdslinjen?LÅ1 skrev:Svt skriver och säger att linjen förlängs till Centralen. Det är ju det den inte gör. Bara till T-centralen.twr skrev:https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -centralen
Det brukar sägas att SS äger rätten till namnet Djurgårdslinjen. Nu sägs här att spårvägen ska byta namn till det. Någon som vet om det stämmer?
Kommer den eventuella utbyggnaden genom NDS fortfarande kallas Spårväg City? Eller kommer man hitta på något spännande nytt namn för den?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Spårväg City
Eftersom banorna runt Stockholm brukar heta nått med -banan så borde linjen heta Djurgårdsbanan, men det låter ju inte riktigt bra.
:-)lle
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Spårväg City
Detta har väl av tradition bara gällt förortsbanor, alltså de som går/gått utanför den centrala staden, ofta på egen banvall. På det sammanhängande innerstadsnätet hade man en gång linjenamn, innan de ersattes av nummer för mer än hundra år sedan.
Re: Spårväg City
Precis, förortsbanorna hade ju (och har än idag) namn som är rätt entydigt kopplade till en gren av själva spåranläggningen, men inne i stan var det ju mer av ett nät där flera linjer gick på samma spår osv så där talade man säkert vid behov om "6:ans spår", "3:ans slinga" osv men i övrigt mest om gator.Anders Hanquist skrev:Detta har väl av tradition bara gällt förortsbanor, alltså de som går/gått utanför den centrala staden, ofta på egen banvall. På det sammanhängande innerstadsnätet hade man en gång linjenamn, innan de ersattes av nummer för mer än hundra år sedan.
Spårväg City har jag hela tiden tyckt vara ett fånigt namn, hellre borde det heta "innerstadsspårvägen".
Re: Spårväg City
Ja men Ni har ju svaret, veteranvagnarna hos SS får naturligtvis fortsatta att heta Djurgårdslinjen och de moderna vagnarna och linjerna får linjenummer, den nuvarande 7:an fortsätter tv att heta bara 7:an. Om den i framtiden skall heta 7D för Djurgården och 7V för Värtan det får väl framtiden utvisa. Huvudsaken att vi inser att alla nya (nygamla) spårvägslinjer skall ha ett linjenummer. Vi har pratat om att återinföra 4:an i årtionden, ingen har vad jag kommer ihåg försökt att döpa denna linje till något annat och så skall vi döpa alla spårvägslinjer i Stockholm framgent.daniel_s skrev:Precis, förortsbanorna hade ju (och har än idag) namn som är rätt entydigt kopplade till en gren av själva spåranläggningen, men inne i stan var det ju mer av ett nät där flera linjer gick på samma spår osv så där talade man säkert vid behov om "6:ans spår", "3:ans slinga" osv men i övrigt mest om gator.Anders Hanquist skrev:Detta har väl av tradition bara gällt förortsbanor, alltså de som går/gått utanför den centrala staden, ofta på egen banvall. På det sammanhängande innerstadsnätet hade man en gång linjenamn, innan de ersattes av nummer för mer än hundra år sedan.
Spårväg City har jag hela tiden tyckt vara ett fånigt namn, hellre borde det heta "innerstadsspårvägen".
/Göran
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårväg City
Frihamnslinjen blir linje 8...
Djurgårdslinjen är linjen ut till Djurgården...
Mao kommer det i framtiden utgå två linjer från Tce
7 Djurgårdslinjen
8 Frihamnslinjen
När fyran är byggd...
4 Ringlinjen
3 Sjukhuslinjen
2 Norrtullslinjen
1 Essingelinjen
6 Gasverkslinjen
5 Kungsholmslinjen
9 Ja vart skall den gå?.... Solnalinjen???
Å sen alla läsare kommer det viktigaste.... Linjefärger!!! Att Djurgårdslinjen blir blå gul och röd är helt klart. Frihamnslinjen blir vit/blå men resten?
Många färger blir det och om 15 år kommer någon på TF att tycka att det här med linjefärger blir ju bara rörigt.... Spårvagnar får bli blå, tunnelbanor gröna och bussar röda. lokalbanor gula pendeltåg bruna.. Sen har vi tydliga linjenummer som skiljer dem åt.
Stefan.. Nu med en tydlig linje utstakad...
Djurgårdslinjen är linjen ut till Djurgården...
Mao kommer det i framtiden utgå två linjer från Tce
7 Djurgårdslinjen
8 Frihamnslinjen
När fyran är byggd...
4 Ringlinjen
3 Sjukhuslinjen
2 Norrtullslinjen
1 Essingelinjen
6 Gasverkslinjen
5 Kungsholmslinjen
9 Ja vart skall den gå?.... Solnalinjen???
Å sen alla läsare kommer det viktigaste.... Linjefärger!!! Att Djurgårdslinjen blir blå gul och röd är helt klart. Frihamnslinjen blir vit/blå men resten?
Många färger blir det och om 15 år kommer någon på TF att tycka att det här med linjefärger blir ju bara rörigt.... Spårvagnar får bli blå, tunnelbanor gröna och bussar röda. lokalbanor gula pendeltåg bruna.. Sen har vi tydliga linjenummer som skiljer dem åt.
Stefan.. Nu med en tydlig linje utstakad...
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårväg City
Nu är ju inte det här Göteborg!Stefan Widén skrev:Å sen alla läsare kommer det viktigaste.... Linjefärger!!! Att Djurgårdslinjen blir blå gul och röd är helt klart. Frihamnslinjen blir vit/blå men resten?
Re: Spårväg City
Stefan Widén skrev:
9 Ja vart skall den gå?.... Solnalinjen???
Linje 15?
/Göran
Många färger blir det och om 15 år kommer någon på TF att tycka att det här med linjefärger blir ju bara rörigt.... Spårvagnar får bli blå, tunnelbanor gröna och bussar röda. lokalbanor gula pendeltåg bruna.. Sen har vi tydliga linjenummer som skiljer dem åt.
Stefan.. Nu med en tydlig linje utstakad...
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Spårväg City
Stockholmare i Göteborg : ”dom sa jag skulle åka med den röde , nu har jag stått i en halvtimme och det kommer bara blå vagnar... ”daniel_s skrev:Nu är ju inte det här Göteborg!Stefan Widén skrev:Å sen alla läsare kommer det viktigaste.... Linjefärger!!! Att Djurgårdslinjen blir blå gul och röd är helt klart. Frihamnslinjen blir vit/blå men resten?
Re: Spårväg City
Hur skulle ett spårvägsbaserat stomnät se ut i dagens Stockholms innerstad? De nuvarande stomlinjerna har ju anpassats efter bussens egenskaper. Utredningsstudien "Kollektivtrafikförsörjning av NDS" skriver följande (sidan 44):
Eftersom spårvagnar är mindre störningskänsliga så skulle stomlinjerna troligen vara längre. Linje 4 skulle kunna gå till Loudden istället för Radiohuset, och därmed behöver spårvägen på Strandvägen inte riskera att bli överbelastad. Jag kan faktiskt inte tänka mig en endaste stombusslinje som är lämplig spårvägskonvertera rakt av! Jag skulle istället utgå från den spårväg som finns och bygga ut den. Spårväg City sammankopplas med Lidingöbanan i Ropsten och fortsätter mot Stora Essingen västerut. Då blir den linjen klar. Det behövs också en tvärgående linje över Västerbron. Den rollen skulle linje 4 kunna axla samtidigt som den trafikförsörjer Loudden. Sedan kanske en linje mellan sjukhusen, men denna och ytterligare linjer skulle få vänta tills de mer angelägna linjerna börjar konkretiseras.TF skrev:Den tidigare inriktningen att förlänga stombuss 4 till Loudden, som även anges i stomnätsplanen, bedöms därför ha alltför stora negativa konsekvenser för den redan hårt belastade linjen och har avfärdats som möjlig åtgärd.
Senast redigerad av Enceladus den fredag 10 augusti 2018 22:22, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Spårväg City
Linje 8 går naturligtvis till Loudden. Linje 9 går till Ropsten/Aga. Linje 21 hela vägen till Gåshaga brygga.Stefan Widén skrev:Frihamnslinjen blir linje 8...
Djurgårdslinjen är linjen ut till Djurgården...
Mao kommer det i framtiden utgå två linjer från Tce
7 Djurgårdslinjen
8 Frihamnslinjen
När fyran är byggd...
4 Ringlinjen
3 Sjukhuslinjen
2 Norrtullslinjen
1 Essingelinjen
6 Gasverkslinjen
5 Kungsholmslinjen
9 Ja vart skall den gå?.... Solnalinjen???
Å sen alla läsare kommer det viktigaste.... Linjefärger!!! Att Djurgårdslinjen blir blå gul och röd är helt klart. Frihamnslinjen blir vit/blå men resten?
Många färger blir det och om 15 år kommer någon på TF att tycka att det här med linjefärger blir ju bara rörigt.... Spårvagnar får bli blå, tunnelbanor gröna och bussar röda. lokalbanor gula pendeltåg bruna.. Sen har vi tydliga linjenummer som skiljer dem åt.
Stefan.. Nu med en tydlig linje utstakad...
Tre olika grenar, med fyra eller kanske fler linjevarianter, kommer det vara från T-Centralen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårväg City
Ja vist är det så att skall man bygga nytt så måste man ju optimera linjenätet och det gamla spårvägslinjerna och stombussarna ger ju en grund men tror även jag på att man måste våga tänka lite nytt. Men det spännande är att i huvudstråken är behovet i stort lika som i förra spårvägseran.Enceladus skrev:Hur skulle ett spårvägsbaserat stomnät se ut i dagens Stockholms innerstad? De nuvarande stomlinjerna har ju anpassats efter bussens egenskaper. Utredningsstudien "Kollektivtrafikförsörjning av NDS" skriver följande (sidan 44):
Eftersom spårvagnar är mindre störningskänsliga så skulle stomlinjerna troligen vara längre. Linje 4 skulle kunna gå till Loudden istället för Radiohuset, och därmed behöver spårvägen på Strandvägen inte riskera att bli överbelastad. Jag kan faktiskt inte tänka mig en endaste stombusslinje som är lämplig spårvägskonvertera rakt av! Jag skulle istället utgå från den spårväg som finns och bygga ut den. Spårväg City sammankopplas med Lidingöbanan i Ropsten och fortsätter mot Stora Essingen västerut. Då blir den linjen klar. Det behövs också en tvärgående linje över Västerbron. Den rollen skulle linje 4 kunna axla samtidigt som den trafikförsörjer Loudden. Sedan kanske en linje mellan sjukhusen, men denna och ytterligare linjer skulle få vänta tills de mer angelägna linjerna börjar konkretiseras.TF skrev:Den tidigare inriktningen att förlänga stombuss 4 till Loudden, som även anges i stomnätsplanen, bedöms därför ha alltför stora negativa konsekvenser för den redan hårt belastade linjen och har avfärdats som möjlig åtgärd.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårväg City
Men en Stockholmare borde ju vara luttrad vad gäller att vänta på spårvagnen, 51 år lämnar inget utrymme för otålighetLennart Petersen skrev: Stockholmare i Göteborg : ”dom sa jag skulle åka med den röde , nu har jag stått i en halvtimme och det kommer bara blå vagnar... ”
/Göran