Jo tack, hr. Ordföranden har redan publicerat denna länk tidigare.Thomas Lange skrev:TKO skrev:Det är ju en väldigt konstruktiv attityd...
Dessutom framstår det som lite löjligt, eftersom de flesta av forumets skribenter okritiskt brukar hylla SS AB:s hugskott.
Men låt oss inte tvista - utan istället glädjas åt att Djurgårdslinjen till slut gått i mål!
(Och visst borde någon kunna visa en bild från testkörningen?)
kram
Thomas
OK då, vad sägs om detta?
https://www.facebook.com/jan.brissman/p ... 8220925383
Spårväg City
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7603
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Spårväg City
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7603
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Spårväg City
Se där ja, det gick ju riktigt bra.Stefan Widén skrev:En bild
Om detta funkar måste man ju ladda upp andra bilder....Suck....
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Spårväg City
Jo det gick ju som sagt bra och fram för allt kan bilden beskådas även av oss som inte gillar att registrera sig på FB.dr Cassandra Nojdh skrev:Se där ja, det gick ju riktigt bra.Stefan Widén skrev:En bild
Om detta funkar måste man ju ladda upp andra bilder....Suck....
/Göran
Re: Spårväg City
Några frågor:
Hur långa är plattformarna vid nya ändhållplatsen?
Hur hög är plattformskanten, och är det olika lägen och höjd för buss respektive spårvagn, eller är allt gemensamt för båda? (Det skulle väl även gå bussar här?)
Kommer det sättas upp mittstaket mellan plattformarna?
Hur långa är plattformarna vid nya ändhållplatsen?
Hur hög är plattformskanten, och är det olika lägen och höjd för buss respektive spårvagn, eller är allt gemensamt för båda? (Det skulle väl även gå bussar här?)
Kommer det sättas upp mittstaket mellan plattformarna?
Re: Spårväg City
Lysande Stefan!Stefan Widén skrev:En bild
Om detta funkar måste man ju ladda upp andra bilder....Suck....
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg City
Buss längst fram, spårvagn bakom är standard på Spårväg City. Därmed prioriteras spårvagnen.X12 skrev:Några frågor:
Hur långa är plattformarna vid nya ändhållplatsen?
Hur hög är plattformskanten, och är det olika lägen och höjd för buss respektive spårvagn, eller är allt gemensamt för båda? (Det skulle väl även gå bussar här?)
Kommer det sättas upp mittstaket mellan plattformarna?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg City
Instämmer i "Äntligen" och jättekul att #1 fick köra. Utan dem som var med vid grundandet av SSS hade vi knappast haft någon spårväg idag.
Hoppas SL anammar bruket från andra spårvägsstäder vid invigningar: Äldsta och nyaste vagnarna inviger.
-Per
Hoppas SL anammar bruket från andra spårvägsstäder vid invigningar: Äldsta och nyaste vagnarna inviger.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
- Inlägg: 3206
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Spårväg City
Men det är bara tvåriktningsvagnar som kan trafikera nya sträckan.Per Lind skrev:Instämmer i "Äntligen" och jättekul att #1 fick köra. Utan dem som var med vid grundandet av SSS hade vi knappast haft någon spårväg idag.
Hoppas SL anammar bruket från andra spårvägsstäder vid invigningar: Äldsta och nyaste vagnarna inviger.
-Per
Re: Spårväg City
Kommer övergångsväxeln (heter det så?) i Hamngatan att bli kvar? Visserligen kan man vända vid Norrmalmstorg vid hinder vid Sergels torg och bortom, men ändå.
Såg i går en skylt som säger att Hamngatan när avstängd sen kväll och natt. Tror det var 22 - 05. Men bilar körde ner Hamngatan som vanligt! Har den avstängningen med provkörning eller annat spårvägsrelaterat?
Såg i går en skylt som säger att Hamngatan när avstängd sen kväll och natt. Tror det var 22 - 05. Men bilar körde ner Hamngatan som vanligt! Har den avstängningen med provkörning eller annat spårvägsrelaterat?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Stefan Widén
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårväg City
Som sagt vi får se hur SL vill inviga.... men helt klart är att den älsta vagnen från 1907 mycket väl kan trafikera sträckan.....det är bara de halvmoderna som har problem....i en riktning
(någon gång ska vi allt åka A29 från Tce eller?)
Ja övergångsväxeln vid Ktg kommer att vara kvar. Den kan med fördel användas om det är något stort jippo vid Sergels torg som gör att vi inte kan köra dit.
Det pågår ett antal byggen som ibland kräver avstängningar. Och alla jobbar för att bli klara eller utföra försvarsarbeten så man inte behöver stänga när väl trafiken kommer igång. Det som påverkar mest är "bankhuset " som gör att ett körfält mot Sergels Torg tas i anspråk. Med kompromissvilja har man fått till en cykelbana och bilar och kollektivtrafik får samsas. Vi får se hur det funkar i praktiken. Det finns givetvis planer om det strular.
Stefan

Ja övergångsväxeln vid Ktg kommer att vara kvar. Den kan med fördel användas om det är något stort jippo vid Sergels torg som gör att vi inte kan köra dit.
Det pågår ett antal byggen som ibland kräver avstängningar. Och alla jobbar för att bli klara eller utföra försvarsarbeten så man inte behöver stänga när väl trafiken kommer igång. Det som påverkar mest är "bankhuset " som gör att ett körfält mot Sergels Torg tas i anspråk. Med kompromissvilja har man fått till en cykelbana och bilar och kollektivtrafik får samsas. Vi får se hur det funkar i praktiken. Det finns givetvis planer om det strular.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårväg City
Låter riktigt bra! Skall bli spännande att se hur det kommer att fungera.Stefan Widén skrev:Som sagt vi får se hur SL vill inviga.... men helt klart är att den älsta vagnen från 1907 mycket väl kan trafikera sträckan.....det är bara de halvmoderna som har problem....i en riktning(någon gång ska vi allt åka A29 från Tce eller?)
Ja övergångsväxeln vid Ktg kommer att vara kvar. Den kan med fördel användas om det är något stort jippo vid Sergels torg som gör att vi inte kan köra dit.
Det pågår ett antal byggen som ibland kräver avstängningar. Och alla jobbar för att bli klara eller utföra försvarsarbeten så man inte behöver stänga när väl trafiken kommer igång. Det som påverkar mest är "bankhuset " som gör att ett körfält mot Sergels Torg tas i anspråk. Med kompromissvilja har man fått till en cykelbana och bilar och kollektivtrafik får samsas. Vi får se hur det funkar i praktiken. Det finns givetvis planer om det strular.
Stefan
Jag antar att 69:an också får gå via Sergels torg när spårvagnarna gör det, och slipper Mäster Samuelsgatan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårväg City
Har bussarna börjat trafikera den nya hållplatsen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg City
Hållplatsen är inte riktigt färdig än. Senast jag kollade var spåren också blockerade på Hamngatan efter de första provkörningarna. När höstens tidtabeller börjar gälla den 20 augusti så kör linje 69 istället från Karlaplan.twr skrev:Har bussarna börjat trafikera den nya hållplatsen?
Således är detta antagande felaktigt.LÅ1 skrev:Jag antar att 69:an också får gå via Sergels torg när spårvagnarna gör det, och slipper Mäster Samuelsgatan.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Spårväg City
twr skrev:Har bussarna börjat trafikera den nya hållplatsen?
Bussar angör sin del av de nya hållplatserna först från 1 oktober.
Ju förr dess bättre.
Re: Spårväg City
Enceladus skrev:Hållplatsen är inte riktigt färdig än. Senast jag kollade var spåren också blockerade på Hamngatan efter de första provkörningarna. När höstens tidtabeller börjar gälla den 20 augusti så kör linje 69 istället från Karlaplan.twr skrev:Har bussarna börjat trafikera den nya hållplatsen?
Således är detta antagande felaktigt.LÅ1 skrev:Jag antar att 69:an också får gå via Sergels torg när spårvagnarna gör det, och slipper Mäster Samuelsgatan.
Ser att 69:an går Blockhusudden/Kaknästornet 2018-08-20 till 2018-09-30.Thomas Lange skrev:twr skrev:Har bussarna börjat trafikera den nya hållplatsen?
Bussar angör sin del av de nya hållplatserna först från 1 oktober.
Ser också att 54:an är delad i två delar och inte har trafik Fridhemsplan - Nybroplan samma tidsperiod.
Hur det ser ut från 1 oktober framgår inte, vad jag kan se, på sl.se .
54:ans uppdelning i två delar med samma linjenummer tyder på att det är tillfälligt, och att linjen återgår till den tidigare sträckningen 1 oktober.
Jag gissar att 69:an också kommer att återgå till din tidigare sträckningen 1 oktober. (Men den gissningen känns inte lika säker som den om 54:an.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårväg City
Enligt "visionsskissen" som illustrerar en kort artikel på Stockholmdirekt så blir det staket. Men visionen kan ju ha ändrats sedan den bilden framställdes. Ett ställe där många fotgängare passerar gatan utan att använda övergångsställena är Hamngatan. Åtminstone har jag tyckt mig märka det. Så även där kan det kanske vara befogat med ett staket?X12 skrev:Kommer det sättas upp mittstaket mellan plattformarna?
Och även mellan cykelbanan och trottoaren utanför NK skulle ett staket sitta fint. Då skulle man slippa taxibilarna som trotsar stoppförbudet där. (Men får snöröjarna bestämma blir det få staket!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Stefan Widén
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårväg City
Just nu är statusen på staketet att man vill undersöka om behovet finns. När trafiken kommer igång görs studien. Om vi ser allvarligt tillbud åker staketet upp. Ut mot cykelbanorna är det även där en risk. Vi får även där se hur det fungerar.
Stefan
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Spårväg City
En generell tendens för moderna spårvägar, med inspiration från Frankrike, är att man vill minimera barriärer. Eftersom en spårvagn är förutsägbar i sina rörelser, till skillnad från en buss, menar man att spårvägen är det kollektivtrafikslag som kan fungera i en gågata till exempel.
Klarabergsgatan får status som "nästan gågata". Darav följer, som Stefan säger, att man vill se ur miljön utvecklar sig.
Klarabergsgatan får status som "nästan gågata". Darav följer, som Stefan säger, att man vill se ur miljön utvecklar sig.
Ju förr dess bättre.
Re: Spårväg City
Det är egentligen inget särskilt modernt med detta, utan snarare en återgång mot hur det såg ut på gator och torg ungefär fram till första världskriget. Det snällaste man kan säga är att det blir något mer relevant i takt med att gaturummet (förhoppningsvis) blir mer bilfritt igen, men helt jämförbart är det ändå inte, bl a eftersom det idag finns moderna faromoment som t ex alla små mobildatorer som uppslukar flera av folks sinnen.Thomas Lange skrev:En generell tendens för moderna spårvägar, med inspiration från Frankrike, är att man vill minimera barriärer. Eftersom en spårvagn är förutsägbar i sina rörelser, till skillnad från en buss, menar man att spårvägen är det kollektivtrafikslag som kan fungera i en gågata till exempel.
Klarabergsgatan får status som "nästan gågata". Darav följer, som Stefan säger, att man vill se ur miljön utvecklar sig.
Re: Spårväg City
Varje ny snutt spårväg är naturligtvis positivt, men det man gjort här ser jag som en katastrof. Varför är spårområdet tilltaget för pendeltåg? Var är gräset? Var är gatuutrymmet för för övrig trafik, t ex handikappbussar och varutransporter? Har Enskedes Goebbels beordrat 30-40 m Tour de France banor på på båda sidor av gatan/spårområdet?
/Göran
/Göran