Flerfamiljshus i olika tidsådrar

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Flerfamiljshus i olika tidsådrar

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:
Att uppfylla människors önskan är marknaden bättre på än politiker. Generellt sett.
Det stämmer möjligen i en del fall. Men utan politik finns inte ens någon marknad. En marknadsekonomi kan inte fungera utan en stat som sätter upp spelreglerna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Flerfamiljshus i olika tidsådrar

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:
LÅ1 skrev:
Att uppfylla människors önskan är marknaden bättre på än politiker. Generellt sett.
Det stämmer möjligen i en del fall. Men utan politik finns inte ens någon marknad. En marknadsekonomi kan inte fungera utan en stat som sätter upp spelreglerna.
Visst behöver man en stat, och politiker. Men det betyder inte att allt ska vara reglerat in i minsta detalj. Mer frihet ger mer handlingskraft och människor vågar mer.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Flerfamiljshus i olika tidsådrar

Inlägg av BSB101 »

Om nu "alla" vill bo i innerstan kan man fråga som varför närhet till natur- och grönområden (ej att förväxla med parker) kommer högt upp på listan över vad folk vill ha nära inpå? Är svårt att förena dessa två.

Att låta staden växa på bredden innebär längre transporter och det är inte heller helt optimalt.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Flerfamiljshus i olika tidsådrar

Inlägg av twr »

BSB101 skrev:Om nu "alla" vill bo i innerstan kan man fråga som varför närhet till natur- och grönområden (ej att förväxla med parker) kommer högt upp på listan över vad folk vill ha nära inpå? Är svårt att förena dessa två.

Att låta staden växa på bredden innebär längre transporter och det är inte heller helt optimalt.
Om man bygger riktig stad blir det mindre transporter och närmare till landet. Jämfört med hur Stockholm ser ut nu. En enorm yta med förorter och långa resvägar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Flerfamiljshus i olika tidsådrar

Inlägg av TKO »

BSB101 skrev:Om nu "alla" vill bo i innerstan kan man fråga som varför närhet till natur- och grönområden (ej att förväxla med parker) kommer högt upp på listan över vad folk vill ha nära inpå? Är svårt att förena dessa två.

Att låta staden växa på bredden innebär längre transporter och det är inte heller helt optimalt.
"En röd liten stuga vid Stureplan" var ett begrepp som användes på 70-talet när man talade om människornas (orealistiska) önskedrömmar...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Flerfamiljshus i olika tidsådrar

Inlägg av hgsldf »

De flesta mänskor har har inte möjlighet att välja var bostaden eller arbetsplatsen skall vara belägen. De som har skaffat sig kunskaper inom något område som är eftertraktat på arbetsmarknaden kan ibland få en anställning som medför en acceptabel lön och arbetsplatsen är då oftast centralt belägen. Vad gör man då, jo man söker en bostad på rimligt avstånd. Sedan dyker drömmen om naturen upp och då visar det sig att det är svårt att hitta det där mysiga torpet på rimligt avstånd från storstaden, alltså hamnar man i ett sommarstugeområde 5-10 ml bort och när högsommaren är där upptäcker man att grannens barn gapar och skriker, hundar jagar katter och andra hundar och alla grannar startar gräsklipparen vid solnedgången.
Drömhuset var inte så fridfullt som man tänkt sig och det är nog som Tomas sa alla kan inte få allt vad de önskar sig. Om man däremot äger miljarder eller är diktator..... men jag skulle nog inte ha velat byta med Josef eller Adolf, eller för den delen med Donald.
/Göran
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Flerfamiljshus i olika tidsådrar

Inlägg av BSB101 »

Att ha nära till naturen innebär inte att man måste bo i en "röd stuga med vita knutar" som visa försöker få det att låta som. Om vi tar min favoritkommun Sollentuna som exempel har flertalet nära till natur oavsett om man bor i stuga eller flerbostadshus. Därmed inte sagt att Sollentuna är perfekt planerat på detta område. Men vill kan väl ändå försöka hålla argumenten på hyfsad nivå trots att det är val om drygt en månad?
hgsldf" skrev:Sedan dyker drömmen om naturen upp och då visar det sig att det är svårt att hitta det där mysiga torpet på rimligt avstånd från storstaden, alltså hamnar man i ett sommarstugeområde 5-10 ml bort och när högsommaren är där upptäcker man att grannens barn gapar och skriker, hundar jagar katter och andra hundar och alla grannar startar gräsklipparen vid solnedgången.
Låter mer som sina fördomar detta än om verkligheten, men du kanske blandar ihop "sommarstugeområde" med lekplats på innergården ;).
twr skrev:
BSB101 skrev:Om nu "alla" vill bo i innerstan kan man fråga som varför närhet till natur- och grönområden (ej att förväxla med parker) kommer högt upp på listan över vad folk vill ha nära inpå? Är svårt att förena dessa två.

Att låta staden växa på bredden innebär längre transporter och det är inte heller helt optimalt.
Om man bygger riktig stad blir det mindre transporter och närmare till landet. Jämfört med hur Stockholm ser ut nu. En enorm yta med förorter och långa resvägar.
Vad är en "riktig stad"? Även en kvartersstad kan bli dålig om det tillåts växa på bredden för att man vill hålla ner höjden på huset.

/BSB101
Sommarstugeägare sedan födseln utan problem med gräsklippning i solnedgången eller skrikande grannungar.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Flerfamiljshus i olika tidsådrar

Inlägg av twr »

Varför skulle en kvartersstad bli dålig om den tillåts växa på bredden? Självklart ska det finnas gott om parken i kvartersstaden också.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Flerfamiljshus i olika tidsådrar

Inlägg av BSB101 »

twr skrev:Varför skulle en kvartersstad bli dålig om den tillåts växa på bredden? Självklart ska det finnas gott om parken i kvartersstaden också.
Läs gärna mina inlägg en gång till. Att man låter en stad växa på bredden för att man vill ha en viss höjd på husen leder till större transportbehov.

Jag väntar fortfarande på svar på mina frågor i mitt förra inlägg.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Flerfamiljshus i olika tidsådrar

Inlägg av twr »

BSB101 skrev:
twr skrev:Varför skulle en kvartersstad bli dålig om den tillåts växa på bredden? Självklart ska det finnas gott om parken i kvartersstaden också.
Läs gärna mina inlägg en gång till. Att man låter en stad växa på bredden för att man vill ha en viss höjd på husen leder till större transportbehov.

Jag väntar fortfarande på svar på mina frågor i mitt förra inlägg.
Jag tror inte att staden blir så mycket tätare för att husen är högre. Då blir gatorna bredare i stället, för att släppa in solljus. Nånstans kring fem till tio våningar räcker bra.

Riktig stad är stad med gator och kvarter där husen ligger i gatuliv och sitter ihop. Självklart finns det variation, men jag tror de flesta är överens i stora drag om vad det innebär. Innerstad kanske kan vara ett annat ord.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar