Faktafråga om spåravstånd

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Re: Faktafråga om spåravstånd

Inlägg av TKO »

twr skrev:Samma vagnar måste gå hela vägen, annars tappar man en stor del av nyttan med spårvägen i Uppsala.

Tekniska utredningar för den föreslagna sträckan är redan gjorda, och det är inga större problem att komma fram med spårväg. Förstudien bör finnas på nätet.
Här?
(dock utan de bilagor där delsträckorna analyseras...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr

Inlägg av twr »

TKO skrev:
twr skrev:Samma vagnar måste gå hela vägen, annars tappar man en stor del av nyttan med spårvägen i Uppsala.

Tekniska utredningar för den föreslagna sträckan är redan gjorda, och det är inga större problem att komma fram med spårväg. Förstudien bör finnas på nätet.
Här?

/TKO
Ja. Det finns en förstudie också tror jag, men den är nog äldre.

Det finns också senare studier än den länkade av Kunskapsspåret, men de är kanske inte offentliga. Om Ultunalänken har utretts vet jag inte, gissningsvis finns det någon typ av utredningar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

twr skrev:
TKO skrev:

Här?

/TKO

Det finns också senare studier än den länkade av Kunskapsspåret, men de är kanske inte offentliga. Om Ultunalänken har utretts vet jag inte, gissningsvis finns det någon typ av utredningar.
Jo det finns en tidigare förstudie. Men mest intressant vore att se "delsträcksanalyserna" - dom kanske finns på regionens nätplats men än har jag inte hittat dom!

Det måste väl i varje fall gjorts nån form av utredning av Ultunalänken i samband med Sverigeförhandlingen, men vi vet ju att det kan vara skiftande kvalité på dessa...

/TKO
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

TKO skrev:
twr skrev:
TKO skrev:Här?

/TKO

Jo det finns en tidigare förstudie. Men mest intressant vore att se "delsträcksanalyserna" - dom kanske finns på regionens nätplats men än har jag inte hittat dom!

Det måste väl i varje fall gjorts nån form av utredning av Ultunalänken i samband med Sverigeförhandlingen, men vi vet ju att det kan vara skiftande kvalité på dessa...
Måste och måste... Sverigeförhandlingen hade två huvudinriktningar, dels höghastighetståg genom södra Sverige, dels storstadsåtgärder. Även om Uppsala är Sveriges fjärde storstad, så tillfrågades tyvärr inte Uppsala "i samband med Sverigeförhandlingen" vilka bostäder de kunde tänkas bygga i utbyte mot spår. Fokus låg söder om Uppsala.

Men... tittar man i bilagan i den citerade länken så står på sidan 9 en förteckning över "Tidigare genomförda studier", varav en är av speciellt intresse i det här grävande sammanhanget:
"Förstudie Cityspårväg/Cityspårvagnar i Uppsala - Rapport Cityspårväg i Uppsala, Genomförbarhet
Förstudien är ett samarbetsprojekt mellan Uppsala Kommun och landstingets kollektivtrafikmyndighet (UL) och är uppdelad i sex delprojekt där infrastruktur (Cityspårvägar) är ett av dessa. Utredningen redovisas i två delar; teknisk genomförbarhet och kostnadskalkyl."

Som sagt, två delar: Teknisk genomförbarhet och kostnadskalkyl. Närmare än delen "Teknisk genomförbarhet" kan man nog inte komma vad gäller utredningar om frågeställningen i denna tråd. ;)

För ordningens skull nämns även de övriga tre: "Strategier för stadstrafiken i Uppsala", "Underlagsrapport: Trafikanalyser för Uppsala 2050" och "Spårvagnsdepå Uppsala – yt- och kapacitetsanalys".
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

För den intresserade länkar jag till två dokument om spårväg i Uppsala (ber om överseende om det länkats till någon av dem i något tidigare inlägg i någon tråd): :)

Framtida kollektivtrafiksystem i Uppsala - förstudie

En idé om spårväg i Uppsala
twr

Inlägg av twr »

Ultunalänken ingick inte i Sverigeförhandlingen utan i förhandlingen om "nya städer".
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

Det var mer än jag visste!
Jag hade faktiskt inte en aning om att det var två skilda förhandlingar...

Nu ska jag läsa på!

/TKO
BSB101

Inlägg av BSB101 »

2763 skrev:en fråga man bör ställa sig: varför ska man acceptera små radier?

varför?
Det kan vara bra att anpassa spårläggningen till verkligheten.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev:

varför?
Eller också kan man ställa sig frågan om det är en bra idé att dra fram spår på en sträckning som kräver små radier!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101

Inlägg av BSB101 »

dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:

varför?
Eller också kan man ställa sig frågan om det är en bra idé att dra fram spår på en sträckning som kräver små radier!
Frågan som bör ställas är om det finns ett underlag för spårväg och om det finns och det är tekniskt möjligt att bygga så får man anpassa sig. Det är inte så att man försöker bygga något omöjligt. Att helt strunta i att bygga spårväg bara för att någon kurva eller två eventuellt får en snäv radie verkar inte särskilt genomtänkt.
Olof

Inlägg av Olof »

Självklart ska man dra spåren dit folk finns eller till dit folk kommer att finnas.

Men varför ska alltid spåren anpassas till verkligheten?
Det går väl att anpassa verkligheten till att passa linjedragningen?
twr

Inlägg av twr »

Olof skrev:Självklart ska man dra spåren dit folk finns eller till dit folk kommer att finnas.

Hus får oftast stå kvar, annat kan man flytta på. Ibland river man även hus, som man gjorde för bussbanan i Lund.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

Som en kommentar till den diskussion som pågått ett tag påstår jag följande:

- Endast den som av andra skäl inte vill ha en spårväg i Uppsala påstår att det är tekniskt omöjligt!

/TKO
twr

Inlägg av twr »

De här dokumenten berättar om hur man har tänkt i Skåne, där Lund nu har hunnit börja bygga:

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... QavHVYOFxp
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... 07loWr5XZE

Dessa "guidelines" togs fram av branschen för några år sedan:

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 93Q8sbGRpy

Den skånska metodiken med "riktvärde", "gränsvärde" och "vid undantag" tycker jag är en klok tanke.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Olof skrev:Självklart ska man dra spåren dit folk finns eller till dit folk kommer att finnas.

Verkligheten finns där innan och att börja riva exempelvis hus gör det nog inte enklare att få optionen med sig för att bygga spårväg. Så länge det även går tekniskt att bygga spårväg kan man fråga sig varför man ska riva en massa saker bara för att? Om ett spårvägsprojekt står och faller med att man måste hålla lite lägre hastighet i en kurva så ska man nog fråga sig om man verkligen ska bygga spårväg.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

I verkligheten finns det andra saker än enbart exakt var en hållplats är placerad.

exempelvis att hålla ner restid.

trånga sektorer tenderar att generera låg hastighet.

alltså: det finns många skäl att välja större geometrier och kanske lägga hållplatsen eller sträckan på ett sätt som möjliggör det.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

varför?
BSB101 skrev:Det kan vara bra att anpassa spårläggningen till verkligheten.
dr Cassandra Nojdh skrev:Eller också kan man ställa sig frågan om det är en bra idé att dra fram spår på en sträckning som kräver små radier!
BSB101 skrev:Frågan som bör ställas är om det finns ett underlag för spårväg och om det finns och det är tekniskt möjligt att bygga så får man anpassa sig. Det är inte så att man försöker bygga något omöjligt. Att helt strunta i att bygga spårväg bara för att någon kurva eller två eventuellt får en snäv radie verkar inte särskilt genomtänkt.
Det är ett konstfel att planera spårväg med mindre horisontalradie än 25 m, i yttersta undantagsfall kan man acceptera ett fåtal kurvor med 20 m. Frågan har, såvitt jag förstår av ovanstående (jag ids inte kontrollera sakförhållandet här) ingen bäring på en ev. spårväg i Uppsala, då det inte påståtts att mindre kurvradier behövs därstädes. Annat än möjligen i trådinledarens munhuggning på Facebook, men sådant befattar jag mig inte med.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar