TKO skrev:twr skrev:TKO skrev:Här?
(dock utan de bilagor där delsträckorna analyseras...)
/TKO
Ja. Det finns en förstudie också tror jag, men den är nog äldre.
Det finns också senare studier än den länkade av Kunskapsspåret, men de är kanske inte offentliga. Om Ultunalänken har utretts vet jag inte, gissningsvis finns det någon typ av utredningar.
Jo det finns en tidigare förstudie. Men mest intressant vore att se "delsträcksanalyserna" - dom kanske finns på regionens nätplats men än har jag inte hittat dom!
Det måste väl i varje fall gjorts nån form av utredning av Ultunalänken i samband med Sverigeförhandlingen, men vi vet ju att det kan vara skiftande kvalité på dessa...
Måste och måste... Sverigeförhandlingen hade två huvudinriktningar, dels höghastighetståg genom södra Sverige, dels storstadsåtgärder. Även om Uppsala är Sveriges fjärde storstad, så tillfrågades tyvärr inte Uppsala "i samband med Sverigeförhandlingen" vilka bostäder de kunde tänkas bygga i utbyte mot spår. Fokus låg söder om Uppsala.
Men... tittar man i bilagan i
den citerade länken så står på sidan 9 en förteckning över "Tidigare genomförda studier", varav en är av speciellt intresse i det här grävande sammanhanget:
"Förstudie Cityspårväg/Cityspårvagnar i Uppsala - Rapport Cityspårväg i Uppsala, Genomförbarhet
Förstudien är ett samarbetsprojekt mellan Uppsala Kommun och landstingets kollektivtrafikmyndighet (UL) och är uppdelad i sex delprojekt där infrastruktur (Cityspårvägar) är ett av dessa. Utredningen redovisas i två delar; teknisk genomförbarhet och kostnadskalkyl."
Som sagt, två delar: Teknisk genomförbarhet och kostnadskalkyl. Närmare än delen "Teknisk genomförbarhet" kan man nog inte komma vad gäller utredningar om frågeställningen i denna tråd.
För ordningens skull nämns även de övriga tre: "Strategier för stadstrafiken i Uppsala", "Underlagsrapport: Trafikanalyser för Uppsala 2050" och "Spårvagnsdepå Uppsala – yt- och kapacitetsanalys".