Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 10100
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inlägg av Enceladus »

Det finns för närvarande tre depåer för Stockholms pendeltåg: en i Älvsjö, en annan i Bro och en tredje i Södertälje. De två senare byggdes under 2000-talet och har därför utformats för X60. Älvsjödepån togs i bruk år 1968 och är i huvudsak utformad för X1/X10. Detta är olämpligt då dessa vagnar redan har fasats ut. Häromveckan beslutade landstinget att modernisera pendeltågsdepån i Älvsjö för 865 miljoner kronor. Här finns TF:s utredningsstudie. Det är glädjande att politikerna inte valde att snåla på underhållet.

Med denna utbyggnad blir det onekligen enklare att hantera dagens trafik. Frågan är om dessa tre depåer räcker för framtidens trafik. Det största behovet av en ny depå finns längs Ostkustbanan. Därifrån är det långt till de andra depåerna. Älvsjö ligger ändå ganska nära Nynäsbanan. Olyckligtvis lyckades inte landstinget och Sigtuna komma överens om ett lämpligt läge. Hur ser planerna ut nu? Är det fortfarande aktuellt med en ny depå på lite längre sikt? Det skulle väl vara en bättre lösning än att bygga ut dagens depåer ytterligare? Hur länge räcker den nyligen beslutade utbyggnaden av Älvsjödepån?
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inlägg av Lars_L »

Bålstadepån har man ju redan byggt ut, Älvsjö är väl bra att man bygger ut - är väl en av orsakerna till att man haft svårt med att få ut alla vagnar i trafik.
Och det är väl det senare som kan motivera någon ytterligare utbyggnad. Ju mindre vagnreserv, ju mer underhåll och service måste ju då utföras på helger och nätter, vilket gör att service- och underhållsplatserna måste vara fler.

Jag ser nog att det i huvudsak är en fördel att försöka klara sig med tre depåer. Ett av skälen för det är ju att ju fler depåer, ju större vagnreserv krävs. Andelen tomkörningar blir ju ändå rätt liten. Det blir också mindre effektivt med fler depåer utifrån flera perspektiv, även om man ju naturligtvis kan tänka sig att den bara fungerar som uppställningsplats.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inlägg av twr »

Spännande tråd, men har hittills inget att bidra med!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inlägg av daniel_s »

Bålstadepån, var ligger den? I Enköping kanske? :wink:

Jag förstår inte riktigt vad oron/problematiken gäller i den här tråden. Älvsjödepån ligger väl jättebra där den ligger, även med hänsyn till övriga depåers läge. Det som man kan sakna är väl ett par uppställningsplatser till i Nynäshamn, där jag förstår det som att det är lite trångt idag?
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inlägg av Vislaren »

Kan som arbetande i Älvsjödepån nämna att det var från början tänkt att de skulle storsatsa, efterhand har det snålats in så att det blir inte mycket utav vad som var tänkt!
Att det dessutom inte kommer ut så många fordon därifrån beror inte på spårbrist, snarare brist på reservmateriel som vi som jobbar där har klagat på. Även planeringen av arbeten är bristfällig!

Det är ett antal daglag och tre nattlag, på daglagen så saknas det mycket folk, på nattlagen som är tre stycken så saknas det också folk.
Det ska om alla nattlagen är fullt bemannade vara 15 st, det är bara 12 st fördelat på fyra i ett lag...Fem i ett annat och tre stycken i det tredje.
Samtidigt planerar man så att vissa nätter så kan det vara 9 personer...Men jobb för inte ens två, och andra nätter så planerar man in jobb för motsvarande två fulla nattlag samtidigt som det bara finns två personer.
Det är påtalat sedan länge (Flera år) utan resultat, i höstas försökte konsulter att sparka folk med motiveringen "Arbetsbrist", alldeles nyligen fick den sista av dessa två ansvariga konsulter "Sparken".
Eller som det heter på fin svenska..."Inget fortsatt förtroende".
Lägg sedan till sjukskrivningar och semestrar så förstår de flesta att de fungerar inte i längden!

Dock finns det ljusglimtar, vi har nyligen fått en ny depåchef som verkar lyssna på oss och har på sin korta tid gjort rätt mycket positivt.
Hoppas det fortsätter i den andan...
Tyvärr så blöder företaget Emtrain rejält, personligen så kan jag inte se det som annat än att de la ett underbud som de nu inte kan kompensera för. Man försökte först med att dra ned på materielen, när det inte räckte så försökte man sparka folk för att spara.
Det slutade med att MTR- huvudbolag har fått skjuta till pengar, fram till sista april så gick Emtrain AB back med 27 miljoner.
SL har hållit inne med nu 100 miljoner för att man inte kan fullfölja avtalet, för SL är det här en guldgruva...De tjänar som fan på det här underbudet.
Min gissning blir att MTR (Emtrain AB) kommer att förlora avtalet långt innan det har gått ut, kan inte se hur de ska kunna ta igen förlusterna.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inlägg av Lars_L »

daniel_s skrev:Bålstadepån, var ligger den? I Enköping kanske? :wink:

Jag förstår inte riktigt vad oron/problematiken gäller i den här tråden. Älvsjödepån ligger väl jättebra där den ligger, även med hänsyn till övriga depåers läge. Det som man kan sakna är väl ett par uppställningsplatser till i Nynäshamn, där jag förstår det som att det är lite trångt idag?
Bro, menade jag förstås. Trängseln i Nynäshamn beror ju snarast på att man vill koppla till och från tåg där. Redan i T19 blir man ju tvungen att koppla ihop 123xx, 126xx och 127xx. Då kan man ju lika gärna lägga upp det så att man bara har från- och tillkoppling vid Älvsjö och Märsta. Med tanke på förseningsrisken på enkelspåret till Nynäshamn, är det nog ganska bra att slippa ha från- och tillkoppling där, vilket ju lätt skapar merförseningar och också gör det omöjligt att vända tidigare vid förseningar. Löser man det så, så räcker ju de tre spåren väldigt bra i Nynäshamn.
Senast redigerad av Lars_L den torsdag 07 juni 2018 22:00, redigerad totalt 1 gånger.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inlägg av Lars_L »

Vislaren skrev:Kan som arbetande i Älvsjödepån nämna att det var från början tänkt att de skulle storsatsa, efterhand har det snålats in så att det blir inte mycket utav vad som var tänkt!
Att det dessutom inte kommer ut så många fordon därifrån beror inte på spårbrist, snarare brist på reservmateriel som vi som jobbar där har klagat på. Även planeringen av arbeten är bristfällig!

Det är ett antal daglag och tre nattlag, på daglagen så saknas det mycket folk, på nattlagen som är tre stycken så saknas det också folk.
Det ska om alla nattlagen är fullt bemannade vara 15 st, det är bara 12 st fördelat på fyra i ett lag...Fem i ett annat och tre stycken i det tredje.
Samtidigt planerar man så att vissa nätter så kan det vara 9 personer...Men jobb för inte ens två, och andra nätter så planerar man in jobb för motsvarande två fulla nattlag samtidigt som det bara finns två personer.
Det är påtalat sedan länge (Flera år) utan resultat, i höstas försökte konsulter att sparka folk med motiveringen "Arbetsbrist", alldeles nyligen fick den sista av dessa två ansvariga konsulter "Sparken".
Eller som det heter på fin svenska..."Inget fortsatt förtroende".
Lägg sedan till sjukskrivningar och semestrar så förstår de flesta att de fungerar inte i längden!

Dock finns det ljusglimtar, vi har nyligen fått en ny depåchef som verkar lyssna på oss och har på sin korta tid gjort rätt mycket positivt.
Hoppas det fortsätter i den andan...
Tyvärr så blöder företaget Emtrain rejält, personligen så kan jag inte se det som annat än att de la ett underbud som de nu inte kan kompensera för. Man försökte först med att dra ned på materielen, när det inte räckte så försökte man sparka folk för att spara.
Det slutade med att MTR- huvudbolag har fått skjuta till pengar, fram till sista april så gick Emtrain AB back med 27 miljoner.
SL har hållit inne med nu 100 miljoner för att man inte kan fullfölja avtalet, för SL är det här en guldgruva...De tjänar som fan på det här underbudet.
Min gissning blir att MTR (Emtrain AB) kommer att förlora avtalet långt innan det har gått ut, kan inte se hur de ska kunna ta igen förlusterna.
Ja, det har ju varit känt att man skötte det här mycket konstigt från Emtrain från början och att man inte verkar ha förstått att en utökad fordonsflotta också innebär mer underhållsarbete och att man alltså skulle ha behövt nyanställa folk, istället för tvärtom. Men hur är det, har Alstom kvar folk som sköter garantifelen? För det är väl det som jag förstått som varit ett problem nu och som begränsat kapaciteten för vanligt underhåll? Reservdelslagret har väl bara funnits krav på att ha just för garantifelen och att det var en anledning till att Emtrain gjort sig av med den delen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inlägg av Anders Hanquist »

En tanke slog mig vid passage av Tomteboda. Den gamla postterminalen ska ju byggas om till bussdepå: https://www.sll.se/verksamhet/kollektiv ... -bussdepa/

Det finns där en vagnhall för posttågen, som verkar stå tom nu sedan postverksamheten flyttat till Rosersberg. Jag tror inte den ingår i projektet för bussdepån. Skulle den inte kunna användas för uppställning av pendeltåg?
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inlägg av Vislaren »

Alstom är fortfarande kvar och gör en del garanti arbeten, men de är på väg bort!
Det är inte bara X60B som man haft problem med, utan även de vanliga X60, det finns två olika lager..Ett för X60 och ett för X60B.
Vårt vanliga lager är så dåligt att vi ofta tvingas släppa ut fordonen med trasiga dörrar m.m.
Dock släpper vi aldrig ut säkerhetsklassade fel, då ställer vi av kärrorna, vilket kan bli många ibland.
Händer att det blir 2-3 stycken per natt eller dagtid, det är många som är irriterade på golvet för att det inte funkar, så vår nya chef har något att bita i!
90% av de som arbetar på Älvsjö depån ville ha kvar Alstom som underhållare, då fungerade det bättre. De hade dessutom plan på att nyanställa folk.

Har inte Emtrain fått ordning på finanserna inom ett år så undrar jag om det inte är kört, för hur länge tänker MTR sitta och skjuta till pengar ?

MTR i Hong Kong har blivit uppkallade av SL med anledning av problemen, vet inte när de kommer !
Vi hade besök av Transportstyrelsen för inte så länge sedan, detta efter att några (Jag vet inte vilka) hade informerat dom om ogentligheter som pågick i verksamheten.
Och fortfarande så är det stora brister, ex.vis så är det inte längre ett krav på att verktygen vi mäter hjulen med ska registreras i det dokumenter vi skriver, tidigare fanns det speciella rutor för verktygen identitet..Finns inte längre vilket är påtalat!
Man saknar m.a.o spårbarhet.

Det pågår tyvärr mycket under ytan som inte kommer fram.
Enceladus
Inlägg: 10100
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inlägg av Enceladus »

Vislaren skrev:Dock finns det ljusglimtar, vi har nyligen fått en ny depåchef som verkar lyssna på oss och har på sin korta tid gjort rätt mycket positivt.
Hoppas det fortsätter i den andan...
Tyvärr så blöder företaget Emtrain rejält, personligen så kan jag inte se det som annat än att de la ett underbud som de nu inte kan kompensera för. Man försökte först med att dra ned på materielen, när det inte räckte så försökte man sparka folk för att spara.
Det slutade med att MTR- huvudbolag har fått skjuta till pengar, fram till sista april så gick Emtrain AB back med 27 miljoner.
SL har hållit inne med nu 100 miljoner för att man inte kan fullfölja avtalet, för SL är det här en guldgruva...De tjänar som fan på det här underbudet.
Min gissning blir att MTR (Emtrain AB) kommer att förlora avtalet långt innan det har gått ut, kan inte se hur de ska kunna ta igen förlusterna.
MTR Tech avser förvärva aktierna i Emtrain

Kan detta vara en sådan ljusglimt? Förvärvet borde ju innebära att MTR har mer långsiktiga planer för pendeltågstrafiken i Stockholm.
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:
MTR Tech avser förvärva aktierna i Emtrain

Kan detta vara en sådan ljusglimt? Förvärvet borde ju innebära att MTR har mer långsiktiga planer för pendeltågstrafiken i Stockholm.
Tja, antingen det eller (kanske mer sannolikt) att man tycker att underhållet är en svag punkt och vill ta kontrollen över det för att kunna leverera den trafik man ska.
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inlägg av Vislaren »

Enceladus skrev:Det finns för närvarande tre depåer för Stockholms pendeltåg: en i Älvsjö, en annan i Bro och en tredje i Södertälje. De två senare byggdes under 2000-talet och har därför utformats för X60. Älvsjödepån togs i bruk år 1968 och är i huvudsak utformad för X1/X10. Detta är olämpligt då dessa vagnar redan har fasats ut. Häromveckan beslutade landstinget att modernisera pendeltågsdepån i Älvsjö för 865 miljoner kronor. Här finns TF:s utredningsstudie. Det är glädjande att politikerna inte valde att snåla på underhållet.

Med denna utbyggnad blir det onekligen enklare att hantera dagens trafik. Frågan är om dessa tre depåer räcker för framtidens trafik. Det största behovet av en ny depå finns längs Ostkustbanan. Därifrån är det långt till de andra depåerna. Älvsjö ligger ändå ganska nära Nynäsbanan. Olyckligtvis lyckades inte landstinget och Sigtuna komma överens om ett lämpligt läge. Hur ser planerna ut nu? Är det fortfarande aktuellt med en ny depå på lite längre sikt? Det skulle väl vara en bättre lösning än att bygga ut dagens depåer ytterligare? Hur länge räcker den nyligen beslutade utbyggnaden av Älvsjödepån?
Inte snåla på underhållet...Kan som arbetande i denna depå säga att man kom först med storslagna planer, men de har minskat efterhand .
Trots det är vår arbetsmiljö så har ingen från golvet fått vara med. Så jag ger inte så mycket för den...Ska bli intressant och se hur de löser problemet med att få ner någon från takplattformarna med bår...Idag går inte det utan en billig dålig lösning har man hittat på och som tar tid att få ner en skadad.
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inlägg av Vislaren »

Lars_L skrev:Bålstadepån har man ju redan byggt ut, Älvsjö är väl bra att man bygger ut - är väl en av orsakerna till att man haft svårt med att få ut alla vagnar i trafik.
Och det är väl det senare som kan motivera någon ytterligare utbyggnad. Ju mindre vagnreserv, ju mer underhåll och service måste ju då utföras på helger och nätter, vilket gör att service- och underhållsplatserna måste vara fler.

Jag ser nog att det i huvudsak är en fördel att försöka klara sig med tre depåer. Ett av skälen för det är ju att ju fler depåer, ju större vagnreserv krävs. Andelen tomkörningar blir ju ändå rätt liten. Det blir också mindre effektivt med fler depåer utifrån flera perspektiv, även om man ju naturligtvis kan tänka sig att den bara fungerar som uppställningsplats.
Nej! Att man har svårt att få ut fordonen från Älvsjö beror på att det är skitfordon som pajar hela tiden, det händer ibland att flera fordon ställs av varje natt som gör att man inte får ut det som är tänkt.
Just nu fungerar de gamla X60 bäst och de nya X60B pajar hela tiden..Men så är det när man inte specar bättre krav på fordonen.

De måste svarvas betydligt oftare än de gamla fordonen då de har mjukare hjul (Sämre kvalite), står nästan alltid en eller flera avställda för svarv.
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inlägg av Vislaren »

daniel_s skrev:Bålstadepån, var ligger den? I Enköping kanske? :wink:

Jag förstår inte riktigt vad oron/problematiken gäller i den här tråden. Älvsjödepån ligger väl jättebra där den ligger, även med hänsyn till övriga depåers läge. Det som man kan sakna är väl ett par uppställningsplatser till i Nynäshamn, där jag förstår det som att det är lite trångt idag?
Det är därför alla skitfordon skickas dit, och därför man hela tiden snor de reserver som ibland kan finnas där, ligger centralt åt alla håll.
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inlägg av Vislaren »

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:
MTR Tech avser förvärva aktierna i Emtrain

Kan detta vara en sådan ljusglimt? Förvärvet borde ju innebära att MTR har mer långsiktiga planer för pendeltågstrafiken i Stockholm.
Tja, antingen det eller (kanske mer sannolikt) att man tycker att underhållet är en svag punkt och vill ta kontrollen över det för att kunna leverera den trafik man ska.
Det handlar om att man vill ta över hela lokaltrafiken, det kan man inte som ensam aktör. Det tillåter inte konkurrensverket, däremot om de går in i affären med ett annat bolag så går det bra!
Sedan efter en tid så köper man ut bolaget man gick ihop med och på det sättet så får man makten över hela utbudet på laglig vär...Man gjorde så i Tunnelbanan och nu gör man så även på pendeln.

Det finns tecken på så kraftiga försämringar för personalen att många nu går i tankarna på att säga upp sig, utan att säga vilken bransch så vet jag att det finns en till där man skriker efter folk och ger personalen betydligt bättre löner. Handlar om flera tusenlappar i månaden.

Det som gör att personalen fortfarande stannar beror på att vi har en bra lön med tanke på hur mycket vi arbetar per månad och så just ledigheten.....Tror inte så många har så bra ledighet som vi har, tar jag ut hela min semester på en gång så blir jag ledig i två månader.

Börjar man peta i dessa två så kommer folk försvinna, har hört många som sagt det...Eftersom de inte bryr sig om hur personalen mår, då är det viktigare att spara!
Ska du ha ut något så heter det alltid (även från högre nivå) "Måste du verkligen ha det där, det är så dyrt".
Tyvärr så lär det hända saker som är negativt för oss på golvet, företaget bokstavligt talat blöder ut pengar, allt beroende på det underbud man la, nu har det dessutom framkommit att man missat saker i underhållskostnaden som ökar utgifterna.
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inlägg av Vislaren »

Lars_L skrev:
Vislaren skrev:Kan som arbetande i Älvsjödepån nämna att det var från början tänkt att de skulle storsatsa, efterhand har det snålats in så att det blir inte mycket utav vad som var tänkt!
Att det dessutom inte kommer ut så många fordon därifrån beror inte på spårbrist, snarare brist på reservmateriel som vi som jobbar där har klagat på. Även planeringen av arbeten är bristfällig!

Det är ett antal daglag och tre nattlag, på daglagen så saknas det mycket folk, på nattlagen som är tre stycken så saknas det också folk.
Det ska om alla nattlagen är fullt bemannade vara 15 st, det är bara 12 st fördelat på fyra i ett lag...Fem i ett annat och tre stycken i det tredje.
Samtidigt planerar man så att vissa nätter så kan det vara 9 personer...Men jobb för inte ens två, och andra nätter så planerar man in jobb för motsvarande två fulla nattlag samtidigt som det bara finns två personer.
Det är påtalat sedan länge (Flera år) utan resultat, i höstas försökte konsulter att sparka folk med motiveringen "Arbetsbrist", alldeles nyligen fick den sista av dessa två ansvariga konsulter "Sparken".
Eller som det heter på fin svenska..."Inget fortsatt förtroende".
Lägg sedan till sjukskrivningar och semestrar så förstår de flesta att de fungerar inte i längden!

Dock finns det ljusglimtar, vi har nyligen fått en ny depåchef som verkar lyssna på oss och har på sin korta tid gjort rätt mycket positivt.
Hoppas det fortsätter i den andan...
Tyvärr så blöder företaget Emtrain rejält, personligen så kan jag inte se det som annat än att de la ett underbud som de nu inte kan kompensera för. Man försökte först med att dra ned på materielen, när det inte räckte så försökte man sparka folk för att spara.
Det slutade med att MTR- huvudbolag har fått skjuta till pengar, fram till sista april så gick Emtrain AB back med 27 miljoner.
SL har hållit inne med nu 100 miljoner för att man inte kan fullfölja avtalet, för SL är det här en guldgruva...De tjänar som fan på det här underbudet.
Min gissning blir att MTR (Emtrain AB) kommer att förlora avtalet långt innan det har gått ut, kan inte se hur de ska kunna ta igen förlusterna.
Ja, det har ju varit känt att man skötte det här mycket konstigt från Emtrain från början och att man inte verkar ha förstått att en utökad fordonsflotta också innebär mer underhållsarbete och att man alltså skulle ha behövt nyanställa folk, istället för tvärtom. Men hur är det, har Alstom kvar folk som sköter garantifelen? För det är väl det som jag förstått som varit ett problem nu och som begränsat kapaciteten för vanligt underhåll? Reservdelslagret har väl bara funnits krav på att ha just för garantifelen och att det var en anledning till att Emtrain gjort sig av med den delen.
Emtrain dammsuger just nu hela Sverige på reparatörer, dock med mycket dåligt resultat, finns helt enkelt inga att uppbringa som har någon form av likvärdig kompetens, och snart kommer massa pensionsavgångar!
Man till och med försökte locka över Alstomfolk med ca: 10.000:- i månaden än oss andra som ska göra samma jobb samt ett engångsbelopp på 40.000:-.
Ändå fick man inga, det tycker jag säger en hel del om situationen.
Garantin på de sista kärrorna gick ut nu i Juli, och det är en del garantifel som de måste åtgärda, annars har de inget längre, samtidigt så finns det knappt någon felsökare heller...Och ingen vill bli, alldeles för dåligt betalt för att vara värt den press du sedan utsätts för.
Så Emtrain står inför ett riktigt dilema..
Inga nya reparatörer att få tag i...
Nästan inga som vill bli felsökare...
Man är tvungna att hyra in personal från andra företag som redan huserar här med rätt kompetens...

Så det ser mörkt ut framtiden för Emtrain, om nu inte MTR-Tec gör saker som får personalen att trivas, men den risken är nog liten..Har själv ett kort i bakfickan ifall det värsta skulle inträffa!
Dock är jag inte rädd för att bli arbetslös p.g.a. arbetsbrist, har alldeles för många år bakom mig för det.
Kan säga att personalen är både oroliga och spända inför förändringarna, vi har aldrig fått lugn och ro på jobbet så man kan koncentrera sig på vad man ska göra, och då talar vi om säkerhetstjänst!

Men det skiter företaget i, de vill att vi ska må dåligt hela tiden, säkerhet är inte deras ledmärke...
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inlägg av Vislaren »

Vislaren skrev:
Lars_L skrev:
Vislaren skrev:Kan som arbetande i Älvsjödepån nämna att det var från början tänkt att de skulle storsatsa, efterhand har det snålats in så att det blir inte mycket utav vad som var tänkt!
Att det dessutom inte kommer ut så många fordon därifrån beror inte på spårbrist, snarare brist på reservmateriel som vi som jobbar där har klagat på. Även planeringen av arbeten är bristfällig!

Det är ett antal daglag och tre nattlag, på daglagen så saknas det mycket folk, på nattlagen som är tre stycken så saknas det också folk.
Det ska om alla nattlagen är fullt bemannade vara 15 st, det är bara 12 st fördelat på fyra i ett lag...Fem i ett annat och tre stycken i det tredje.
Samtidigt planerar man så att vissa nätter så kan det vara 9 personer...Men jobb för inte ens två, och andra nätter så planerar man in jobb för motsvarande två fulla nattlag samtidigt som det bara finns två personer.
Det är påtalat sedan länge (Flera år) utan resultat, i höstas försökte konsulter att sparka folk med motiveringen "Arbetsbrist", alldeles nyligen fick den sista av dessa två ansvariga konsulter "Sparken".
Eller som det heter på fin svenska..."Inget fortsatt förtroende".
Lägg sedan till sjukskrivningar och semestrar så förstår de flesta att de fungerar inte i längden!

Dock finns det ljusglimtar, vi har nyligen fått en ny depåchef som verkar lyssna på oss och har på sin korta tid gjort rätt mycket positivt.
Hoppas det fortsätter i den andan...
Tyvärr så blöder företaget Emtrain rejält, personligen så kan jag inte se det som annat än att de la ett underbud som de nu inte kan kompensera för. Man försökte först med att dra ned på materielen, när det inte räckte så försökte man sparka folk för att spara.
Det slutade med att MTR- huvudbolag har fått skjuta till pengar, fram till sista april så gick Emtrain AB back med 27 miljoner.
SL har hållit inne med nu 100 miljoner för att man inte kan fullfölja avtalet, för SL är det här en guldgruva...De tjänar som fan på det här underbudet.
Min gissning blir att MTR (Emtrain AB) kommer att förlora avtalet långt innan det har gått ut, kan inte se hur de ska kunna ta igen förlusterna.
Ja, det har ju varit känt att man skötte det här mycket konstigt från Emtrain från början och att man inte verkar ha förstått att en utökad fordonsflotta också innebär mer underhållsarbete och att man alltså skulle ha behövt nyanställa folk, istället för tvärtom. Men hur är det, har Alstom kvar folk som sköter garantifelen? För det är väl det som jag förstått som varit ett problem nu och som begränsat kapaciteten för vanligt underhåll? Reservdelslagret har väl bara funnits krav på att ha just för garantifelen och att det var en anledning till att Emtrain gjort sig av med den delen.
Emtrain dammsuger just nu hela Sverige på reparatörer, dock med mycket dåligt resultat, finns helt enkelt inga att uppbringa som har någon form av likvärdig kompetens, och snart kommer massa pensionsavgångar!
Man till och med försökte locka över Alstomfolk med ca: 10.000:- i månaden än oss andra som ska göra samma jobb samt ett engångsbelopp på 40.000:-.
Ändå fick man inga, det tycker jag säger en hel del om situationen.
Garantin på de sista kärrorna gick ut nu i Juli, och det är en del garantifel som de måste åtgärda, annars har de inget längre, samtidigt så finns det knappt någon felsökare heller...Och ingen vill bli, alldeles för dåligt betalt för att vara värt den press du sedan utsätts för.
Så Emtrain står inför ett riktigt dilema..
Inga nya reparatörer att få tag i...
Nästan inga som vill bli felsökare...
Man är tvungna att hyra in personal från andra företag som redan huserar här med rätt kompetens...

Så det ser mörkt ut framtiden för Emtrain, om nu inte MTR-Tec gör saker som får personalen att trivas, men den risken är nog liten..Har själv ett kort i bakfickan ifall det värsta skulle inträffa!
Dock är jag inte rädd för att bli arbetslös p.g.a. arbetsbrist, har alldeles för många år bakom mig för det.
Kan säga att personalen är både oroliga och spända inför förändringarna, vi har aldrig fått lugn och ro på jobbet så man kan koncentrera sig på vad man ska göra, och då talar vi om säkerhetstjänst!

Men det skiter företaget i, de vill att vi ska må dåligt hela tiden, säkerhet är inte deras ledmärke...
Apropå reservdelslagret så gör man allt för att hålla det nere, Alstom hade eget lager. Ta bara en sådan sak som ett T-don vi hade till lysrören, bara för att man hittade ett nästan likvärdigt som var billigare (Samma artikelnummer sånär som på sista bokstaven) så valde man bort det som ska sitta där.
Bara ett problem, man tvingas klippa och ändra i kablarna, har tillverkaren och ägaren godkänt det här förfarandet..? Dessutom så visar sig att dessa T-don pajar nästan direkt, de klarar inte av att sitta där.
Så är det med en massa delar på vårt lager, i den mån vi har några reservdelar...
Så antingen kan man skriva en materialbrist...Eller göra som en del andra gör som inte är tillåtet....Tar materialet från någon större resevdel eller från ett avställt fordon.

Är själv glad över att jag inte åker pendel, precis som för de flesta som jobbar på pendeln så är det bil som gäller, trots att vi har förmånskort på SL.
Enceladus
Inlägg: 10100
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inlägg av Enceladus »

Vislaren skrev:Är själv glad över att jag inte åker pendel, precis som för de flesta som jobbar på pendeln så är det bil som gäller, trots att vi har förmånskort på SL.
Detta beror väl till stor del på att den kollektivtrafik som erbjuds till depåerna inte är särskilt attraktiv? Depåerna ligger ju en bit ifrån stationerna och det finns inget incitament för bussoperatörerna att prioritera den trafiken. Exempelvis gick det alldeles utmärkt att plocka bort Högdalsdepån från linje 172 samtidigt som hpl Selaövägen behövde behållas för att inte försämra trafiken till Gubbängsdepån. Likaså är nattrafiken endast anpassad till bussdepåerna. Varje år föreslår Keolis fler avgångar på linjerna 492 och 496 till Björknäsdepån, trots att det faktiska behovet ser helt annorlunda ut.

Brodepån ligger en bra bit ifrån stationen. Linje 555 är en matarbuss som går till depån (hpl Lindhagaberg), men turerna är förhållandevis få. Linje 591 är en nattbuss som tar fruktansvärt lång tid, men den finns. Älvsjödepån ligger närmare stationen, men fortfarande en bit ifrån. Linje 143 är en matarbuss som stannar i närheten, men turerna som går direkt till depån slutar tidigt. Det är dock gångavstånd till Hagsätra. Södertäljedepån ligger i alla fall nära Södertälje hamn, men där finns å andra sidan ingen nattrafik alls.

Jag har för mig att du åker från Tyresö. Inga av dessa platser har bra förbindelser till Tyresö, speciellt nattetid. Det är därför inte så konstigt att det är bil som gäller.
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1480
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inlägg av Karsten »

Enceladus skrev:Detta beror väl till stor del på att den kollektivtrafik som erbjuds till depåerna inte är särskilt attraktiv? Depåerna ligger ju en bit ifrån stationerna och det finns inget incitament för bussoperatörerna att prioritera den trafiken. Exempelvis gick det alldeles utmärkt att plocka bort Högdalsdepån från linje 172 samtidigt som hpl Selaövägen behövde behållas för att inte försämra trafiken till Gubbängsdepån. Likaså är nattrafiken endast anpassad till bussdepåerna. Varje år föreslår Keolis fler avgångar på linjerna 492 och 496 till Björknäsdepån, trots att det faktiska behovet ser helt annorlunda ut.
Det är snarare så att det förslaget läggs eftersom nattrafiken i Nacka/Värmdö haft samma standard sedan 80-talet, trots en enorm inflyttning i båda kommunerna. Det kommer också rätt mycket synpunkter från framförallt Värmdö att det är kass nattrafik. Det finns egentligen inget ekonomiskt incitament att föreslå nattrafik, den är dyrare att producera än dagtrafik. Men det är en rolig konspirationsteori du har. :)
Enceladus skrev:Brodepån ligger en bra bit ifrån stationen. Linje 555 är en matarbuss som går till depån (hpl Lindhagaberg), men turerna är förhållandevis få. Linje 591 är en nattbuss som tar fruktansvärt lång tid, men den finns. Älvsjödepån ligger närmare stationen, men fortfarande en bit ifrån. Linje 143 är en matarbuss som stannar i närheten, men turerna som går direkt till depån slutar tidigt. Det är dock gångavstånd till Hagsätra. Södertäljedepån ligger i alla fall nära Södertälje hamn, men där finns å andra sidan ingen nattrafik alls.

Jag har för mig att du åker från Tyresö. Inga av dessa platser har bra förbindelser till Tyresö, speciellt nattetid. Det är därför inte så konstigt att det är bil som gäller.
Helt rätt! Dessutom tror jag det känns häftigt att hävda att man inte vågar åka med de tåg man själv reparerar, framför allt om man har en lite bitter syn på sin arbetsgivare. :wink:
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3092
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inlägg av Hechtwagen »

Lars_L skrev:
Vislaren skrev:Kan som arbetande i Älvsjödepån nämna att det var från början tänkt att de skulle storsatsa, efterhand har det snålats in så att det blir inte mycket utav vad som var tänkt!
Att det dessutom inte kommer ut så många fordon därifrån beror inte på spårbrist, snarare brist på reservmateriel som vi som jobbar där har klagat på. Även planeringen av arbeten är bristfällig!

Det är ett antal daglag och tre nattlag, på daglagen så saknas det mycket folk, på nattlagen som är tre stycken så saknas det också folk.
Det ska om alla nattlagen är fullt bemannade vara 15 st, det är bara 12 st fördelat på fyra i ett lag...Fem i ett annat och tre stycken i det tredje.
Samtidigt planerar man så att vissa nätter så kan det vara 9 personer...Men jobb för inte ens två, och andra nätter så planerar man in jobb för motsvarande två fulla nattlag samtidigt som det bara finns två personer.
Det är påtalat sedan länge (Flera år) utan resultat, i höstas försökte konsulter att sparka folk med motiveringen "Arbetsbrist", alldeles nyligen fick den sista av dessa två ansvariga konsulter "Sparken".
Eller som det heter på fin svenska..."Inget fortsatt förtroende".
Lägg sedan till sjukskrivningar och semestrar så förstår de flesta att de fungerar inte i längden!

Dock finns det ljusglimtar, vi har nyligen fått en ny depåchef som verkar lyssna på oss och har på sin korta tid gjort rätt mycket positivt.
Hoppas det fortsätter i den andan...
Tyvärr så blöder företaget Emtrain rejält, personligen så kan jag inte se det som annat än att de la ett underbud som de nu inte kan kompensera för. Man försökte först med att dra ned på materielen, när det inte räckte så försökte man sparka folk för att spara.
Det slutade med att MTR- huvudbolag har fått skjuta till pengar, fram till sista april så gick Emtrain AB back med 27 miljoner.
SL har hållit inne med nu 100 miljoner för att man inte kan fullfölja avtalet, för SL är det här en guldgruva...De tjänar som fan på det här underbudet.
Min gissning blir att MTR (Emtrain AB) kommer att förlora avtalet långt innan det har gått ut, kan inte se hur de ska kunna ta igen förlusterna.
Ja, det har ju varit känt att man skötte det här mycket konstigt från Emtrain från början och att man inte verkar ha förstått att en utökad fordonsflotta också innebär mer underhållsarbete och att man alltså skulle ha behövt nyanställa folk, istället för tvärtom. Men hur är det, har Alstom kvar folk som sköter garantifelen? För det är väl det som jag förstått som varit ett problem nu och som begränsat kapaciteten för vanligt underhåll? Reservdelslagret har väl bara funnits krav på att ha just för garantifelen och att det var en anledning till att Emtrain gjort sig av med den delen.
X60 påstods vara väsentligt billigare att underhålla än X1 / X10 per meter fordon. Hur blev det med den saken?
Skriv svar