![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jag har försökt hitta några fler pusselbitar på nätet, och tänkte bidra med ett par bilder ocskå.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Till att börja med så skriver ju engelska wikipedia om CAF Urbos (ja, jag vet att man ska vara källkritisk, men jag har läst andra källor också), länk: https://en.wikipedia.org/wiki/Urbos.
Där ser man att Utrecht fått spårvagnar av tredje generationen CAF Urbos (Urbos 3), och vad jag förstår med beteckningen CAF Urbos 100, som ska betyda 100% låggolv. Det är en gedigen lista av leveranser. Försökte se om nivån kan matcha Bombardier Flexity Classic som Stockholm (A34), Norrköping (M06) och snart Göteborg (M33) vad jag förstår snart har. Men det verkar ungefär lika. Det verkar ju definitivt vara "hyllvara" och löpande tillverkning av vagntypen.
Jag kunde inte undgå att se på samma sida att CAF i Stockholm (A35/A36) är av typen Urbos AXL. På Wikipediasidan noteras bara två städer den levererats till, Tallinn och Stockholm. Men Tallinn tycker jag mig förstått har 1067 mm spårvidd, så i så fall skulle Stockholm vara den enda staden med normalspåriga Urbos AXL. Det låter ju definitivt inte som någon "hyllvara". Framförallt är ju inte typen under samma kontinuerliga produktion som CAF Urbos. Om man tidigare förvånades över den tidigare "slingriga gången" på Lidingöbanan (som skrivits om i forumet), så är det kanske inte så konstigt, för i så fall var det väl något av en prototyp för utförandet.
Det som är lite mer intressant är varför man inte tittade på CAF Urbos inför vagnköpen till Spårväg City mot Djurgården? Kanske ville man inte ha ytterligre en vagntyp, kanske var det en prisfråga, kanske hade man inte tid eller lust att uphandla (komplettering med två nya A36 kom ju först efter det beslutet var fattat). Men det kan ju tänkas att om det fungerar bra med Lund-spårvagnarna så kan vagntypen bli aktuell på Spårväg City i en framtid, medan de beställda ytterligare exemplaren av CAF AXL/A35 går till tvärbanans Kistagren.
Ursäkta denna utvikning, men jag tycke det är lite intressant att reflektera. Åter till Lundspårvagnen. Den ska bli lik Utrechtvagnen, står det ovan. Nu provkörs den i en levererad femdelad 33 m lång version, såg vi i de länkade sidorna ovan, och vad jag förstår ska den sättas i trafik nu i sommar. Utrecht har också beställt en sjudelad 41 m lång version. Jag utgår ifrån att det är 33 m-versionen som Lund beställt, eftersom det är den längden man talat om inledningsvis i försnacket.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Är man väldigt intresserad av de olika CAF-versionerna, så hittade jag en sida med kortfattade data och grafiska illustrationer här: http://www.caf.net/en/productos-servicios/familia/urbos/descripcion/gama_urbos.php
Så till bilderna då. Jag hittade en bild på UIrecht-vagnen på Wikimedia Commons, och framförallt ska den vara möjlig att publicera direkt om jag berättat att bilden tagits av Jan Oosterhuis 18 januari 2017 och är publicerad under GNU_Free_Documentation_License,_version_1.2. Texten på destinationsskylten är "Eerste Tram Uithoflijn" (första spårvagn på Uithoflinjen, Uithof är ett sjukhus- och universitetsområde i Utrecht). Det står också Testrit på sidorna, som betyder provkörning.
![Bild](https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/99/U-OV_6001-III.jpg/640px-U-OV_6001-III.jpg)
Det är då intressant att jämföra den med en bild av designkonceptet för Lunds spårvagnar från 2013. Det återfinns på sidan 10 i detta pdf-dokument: https://sparvaglund.se/globalassets/sparvag/dokument/utredningar-och-stoddokument/designkoncept_spis_2013-06-17.pdf
![Bild](https://image.ibb.co/mjhTtJ/lund_designkoncept_sparvagn.jpg)