Lund har köpt spårvagnar!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av Ute och åker »

Spännande tråd. Olika pusselbitar som lagts fram kring de kommande spårvagnarna i Lund har gjort att en bild av dem successivt växer fram. :)

Jag har försökt hitta några fler pusselbitar på nätet, och tänkte bidra med ett par bilder ocskå. ;)

Till att börja med så skriver ju engelska wikipedia om CAF Urbos (ja, jag vet att man ska vara källkritisk, men jag har läst andra källor också), länk: https://en.wikipedia.org/wiki/Urbos.

Där ser man att Utrecht fått spårvagnar av tredje generationen CAF Urbos (Urbos 3), och vad jag förstår med beteckningen CAF Urbos 100, som ska betyda 100% låggolv. Det är en gedigen lista av leveranser. Försökte se om nivån kan matcha Bombardier Flexity Classic som Stockholm (A34), Norrköping (M06) och snart Göteborg (M33) vad jag förstår snart har. Men det verkar ungefär lika. Det verkar ju definitivt vara "hyllvara" och löpande tillverkning av vagntypen.

Jag kunde inte undgå att se på samma sida att CAF i Stockholm (A35/A36) är av typen Urbos AXL. På Wikipediasidan noteras bara två städer den levererats till, Tallinn och Stockholm. Men Tallinn tycker jag mig förstått har 1067 mm spårvidd, så i så fall skulle Stockholm vara den enda staden med normalspåriga Urbos AXL. Det låter ju definitivt inte som någon "hyllvara". Framförallt är ju inte typen under samma kontinuerliga produktion som CAF Urbos. Om man tidigare förvånades över den tidigare "slingriga gången" på Lidingöbanan (som skrivits om i forumet), så är det kanske inte så konstigt, för i så fall var det väl något av en prototyp för utförandet.

Det som är lite mer intressant är varför man inte tittade på CAF Urbos inför vagnköpen till Spårväg City mot Djurgården? Kanske ville man inte ha ytterligre en vagntyp, kanske var det en prisfråga, kanske hade man inte tid eller lust att uphandla (komplettering med två nya A36 kom ju först efter det beslutet var fattat). Men det kan ju tänkas att om det fungerar bra med Lund-spårvagnarna så kan vagntypen bli aktuell på Spårväg City i en framtid, medan de beställda ytterligare exemplaren av CAF AXL/A35 går till tvärbanans Kistagren.

Ursäkta denna utvikning, men jag tycke det är lite intressant att reflektera. Åter till Lundspårvagnen. Den ska bli lik Utrechtvagnen, står det ovan. Nu provkörs den i en levererad femdelad 33 m lång version, såg vi i de länkade sidorna ovan, och vad jag förstår ska den sättas i trafik nu i sommar. Utrecht har också beställt en sjudelad 41 m lång version. Jag utgår ifrån att det är 33 m-versionen som Lund beställt, eftersom det är den längden man talat om inledningsvis i försnacket. :)

Är man väldigt intresserad av de olika CAF-versionerna, så hittade jag en sida med kortfattade data och grafiska illustrationer här: http://www.caf.net/en/productos-servicios/familia/urbos/descripcion/gama_urbos.php

Så till bilderna då. Jag hittade en bild på UIrecht-vagnen på Wikimedia Commons, och framförallt ska den vara möjlig att publicera direkt om jag berättat att bilden tagits av Jan Oosterhuis 18 januari 2017 och är publicerad under GNU_Free_Documentation_License,_version_1.2. Texten på destinationsskylten är "Eerste Tram Uithoflijn" (första spårvagn på Uithoflinjen, Uithof är ett sjukhus- och universitetsområde i Utrecht). Det står också Testrit på sidorna, som betyder provkörning.

Bild

Det är då intressant att jämföra den med en bild av designkonceptet för Lunds spårvagnar från 2013. Det återfinns på sidan 10 i detta pdf-dokument: https://sparvaglund.se/globalassets/sparvag/dokument/utredningar-och-stoddokument/designkoncept_spis_2013-06-17.pdf

Bild
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6427
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Det som är mest intressant här är väl att det genast anläggs Stockholmsperspektiv. Varför Stockholm valde Urbos AXL liksom varför det inte gjordes någon ny upphandling när befintliga A34/M06 ersätts har klarlagts i många tidigare trådar. Så det kan vi lägga åt sidan.

Inga spårvagnar är hyllvaror, därtill är serierna alltför korta. Däremot går det naturligtvis väsentligt fortare att sätta upp en produktionslinje för en systemvagntyp som tillverkaren har haft många order på. Det gäller nog alla tillverkare - Alstoms Citadis-koncept är nog det mest kända exemplet på detta. Sedan är ju detta en förhandlad upphandling, och då kan man inte peka på en viss vagntyp och säga "den ska vi ha" utan man måste ta ställning till vad olika tillverkare kan tänkas offerera.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6427
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev:När A35 upphandlades tyckte vi typ att ”det här kommer att bli bra, det finns ingenting som kan gå fel!”. Oavsett hur mycket ”hyllvara” man anser att en spårvagn är och oavsett tillverkare så är floppfaktorn hög, det får väl historien anses visa.

Det är förstås väldigt behändigt för en tillverkare att kunna skylla produktens tillkortakommanden på beställarens krav, dock åtar sig ju en leverantör faktiskt att uppfylla alla krav samtidigt och inte bara ett i taget.
Det är nog en rätt så korrekt beskrivning, bortsett från att jag inte riktigt vet vilka "vi" är. Som alla andra projekt följer väl spårvagnsupphandling samma tidslinje: Vild entusiasm - förvirring - desillusion - bestraffning av oskyldiga - belöning av de som inte deltog. Och visst, marknadsför man en konstruktion har man ju utfärdat vissa löften om att den också ska fungera. Som t.ex. att dämpningen i lederna mellan vagnskorgsdelarna ska fungera - även vid sth. och utan stora omkonstruktioner!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6427
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

HSS F2 skrev:Den framtida projekteringen för spårvägen är en gren till Dalby och en till Staffanstorp, i det ena fallet helt ny sträckning och i det andra en återuppbyggnad av LTJ mellan dessa två punkter. Om oviljan att bygga Simrishamnsbanan är stark (problemet med järnvägar i Sverige tenderar vara ideologisk blockering på olika plan vilket gör att det slirar på spåret p.g.a stark motvilja) är det inget som i sig behöver stoppa Lund-Dalby då det i sig är ett annat projekt. Visserligen finns det bostadsutbyggnader i den orten som är baserade på järnvägen men spårvägen skulle ju trots allt bli ett avsevärt lyft oavsett vilket och dessutom billigare att genomföra.

De vagnar som nu beställs kommer att vara tingade för stadstrafiken, Dalby kräver en utökning av parken och högre sth. Dock ett logiskt projekt eftersom vagnhall och allt redan finns och utbyggnad av spårväg Brunnshög-Dalby är en avsevärt mindre kostnad än järnvägen Malmö-Staffanstorp-Dalby samtidigt som det ger ett rejält lyft åt pendlingen in till Lund.

Sedan är ju oviljan att bygga upp Simrishamnsbanan bara att beklaga men det har ju sina historiska skäl. Insikten om effektiva transporter har ännu inte riktigt infunnit sig och resultatet blir därefter. Hade däremot denna insikt funnits hade Pågatågstrafiken redan varit igång eftersom diskussionerna om återuppbyggnad förts hela tiden sedan 90-talet, minst och med en första etapp Malmö-Staffanstorp-Dalby och senare en andra etapp som kopplar ihop projektet med den kvarvarande delen av MSJ.

Edit: Historien har visat att omfattande modifieringar av ett fordon (alltså specialkrav som gör att det kräver omkonstruktion) ökar risken för problem jämfört med att t.ex hänga på en beställning (A34/M06) eller köpa en etablerad plattform och låta tillverkaren plocka ihop en lämplig konfiguration.

I Lundafallet verkar det som att det blir en "standardmodell" i Utrechtversion. Hänger man på den och tillverkar några vagnar till av samma modell lär det bli lyckat och troligen bidrar det till snabb leverans eftersom CAF redan är igång med detta. Lite samma sak som när dåvarande Blekingetrafiken fick köpa IC3or från DSB ur deras serie för att få snabb leverans och ett minimum av modifieringar (det blev således en hyllvara från ABB Scandia).
Någon "projektering" av några sträckningar till Dalby eller Staffanstorp finns naturligtvis inte. Möjligen kan man tal om vissa idéer. Dalby är idag en liten, sömnig villaförort till Lund. Och det finns fn. inget som motiverar en spårförbindelse dit. Skulle Dalby bli en knutpunkt vid en återuppbyggd Simrishamnsbana kan saken möjligen komma i ett annat läge. Staffanstorpsborna är nog i varje fall mer intresserade av att snabbt kunna komma in till Malmö (om man nu inte är Tiffany Persson). Dessutom finns inga pengar för någondera projektet under överskådlig tid. Redan den sträcka som nu byggs har en skakig finansiering, och varken Lunds kommun eller region Skåne kan hosta upp mer pengar än de redan gjort.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av HSS F2 »

Då tackar jag Dr Cassandra för dessa upplysningar och får inse att Sverige samtidigt är ett transporttekniskt U-land.;)

Den sömninga villaförorten har drygt 6300 invånare (2015) och omfattande pendling men det är klart, buss räcker naturligtvis bra för det har det ju gjort ända sedan järnvägen lades ned. Bra att ha ambitionsnivåerna klarlagda.

Det finns en förstudie för Simrishamnsbanan (det betraktar jag onekligen som en variant av projektering) och relaterade utbyggnadsplaner för Dalby söder om stationen (kopplat med järnvägen). Men det är klart, sömniga villaförorter med 6300 invånare skall inte ha någon kvalitet på kollektivtrafiken eftersom... någon svensk ideologi säger detta.

Detta ständiga argument om att det "saknas pengar" till kollektivtrafikutveckling gör att jag nog börjar ge upp hoppet för detta lands transportutveckling. Ett land som inte har några bättre argument än så kan lika gärna släppa all utveckling omgående eftersom ambitionsnivån uppenbart saknas.

Grejen är att det finns ett antal olika investeringslösningar för kollektivtrafikens utveckling, alltifrån värdeökningar på landområden till olika varianter av finansiering. Finns det en seriös vilja (alltså inte bara att någon lokalpolitiker tycker att det vore bra med en utvecklad förbindelse utan generell inriktning mot detta) går det att lösa genom att studera olika lösningar och välja ett lämpligt upplägg beroende på vilken tidsplan man siktar på.

Men det är klart, sådant kan ju antyda utveckling och då är det bättre med "det finns inga pengar" (underförstått - vi har andra prioriteringar än effektiva transporter och dessa är ideologiskt styrda efter vad som anses vara ideologiskt viktigt).

Bra att ha fått en ny vinkel på Dalby, jag antar att orten byggdes specifikt som bussförsörjd sömnig förort eftersom den varit utan järnväg längre tid än den haft sådan. Skönt att man åtgärdade felsteget "järnväg" 1970 så bussordningen återställdes.;)

Slutligen tycker jag att Sverige skall spara pengar på allvar: det räcker med järnväg Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Det borde införas en lag som säger att minimikravet för att ha sådan lyx är 100 000 invånare.

I fallet Skåne räcker det med VKB och SSB men tågen skall endast stanna i Lund samt Helsingborg och Hässleholm. Övriga stationer slopar vi av kostnadsskäl. Bussar räcker bra.;)

Jag måste säga att jag blir matt av bristen på utveckling i det här landet - när paradargumentet är att det "inte finns pengar" är det lika bra att stänga butiken helt och hållet. Jag kan bara konstatera att 6300 invånare i en ort kan gott ha bra kollektivtrafik, framförallt när det är kopplat till utbyggnader på bostadsfronten. Men det är klart, monterar vi ned de "sömninga orterna" och urbaniserar blir det så bra så - framförallt eftersom det i landet "finns inte pengar" naturligtvis (med den inställningen) högst troligt faktiskt finns medel till urbaniseringsinvesteringar (där är jag mycket tveksam, d.v.s att intresset och viljan finns i att göra nödvändiga uppgraderingar av infrastrukturen och byggandet av stadsdelar etc i städerna för att hantera detta).

D.v.s att å ena sidan "finns det inte pengar" till ett modernt, effektivt transportsystem utanför städerna (men även i städerna) - MEN att det trots allt "finns pengar" till urbanisering, d.v.s utbyggnad av städer med komplett infrastruktur, effektiva transporter och bostäder samt service. Tillåt mig att tvivla eftersom paradargumentet blivit en sång som sjungs varje gång ämnet nuddar transportinvesteringar.

Något säger mig att "svensk urbanisering" är ett antal bostäder på en åker och lite extra bussar dit samt ökad biltrafik. Det är ungefär där ambitionsnivån ligger (drömmen är naturligtvis att avdela lite mark och så får folket själv bygga på den och köpa bil och köra långa sträckor till servicen etc eftersom det "inte finns pengar" till sådan "lyx").

Jag tycker vi lägger ner Dalby och slänger ut ett lämpligt antal "paviljonger" för 6300 personer i Lund eller rättare sagt på en åker utanför. Så slipper man fundera på vare sig spårväg dit eller Simrishamnsbanan (resten av orterna längs denna järnväg kan vi flytta till Malmö, Ystad och Simrishamn fast bestämmer vi oss för att eliminera järnvägen kan Malmö ta emot dessa människor). Staffanstorp lägger vi ner och flyttar till Hjärup som blir ny centralort. Paviljongerna kan stå utanför Jakriborg, det finns ledig plats på åkern där....;)

Finns det inte pengar får man effektivisera och rationalisera.;)
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6427
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, får man sin världsbild ifrågasatt är det inte ovanligt att man reagerar med långa och mångordiga tirader, fyllda av bittra ironier. Nu är det ju bara det, va, att hur man än rationaliserar och effektiviserar (t.ex. i socialförsälkringssystemet ) så är tillgången på pengar inte obegränsad. Då får man prioritera och då kommer nog Dalby ganska långt ned. Lunds kommun och region Skåne har ju också en del andra utgifter att svara för, om man säger så. Från det sk. borgerliga lägret i Lund (som ingenjör Ohlsson så vänligt brukar kalla högeralliansen) har man också deklarerat att det inte blir aktuellt med någon vidare spårvägsplanering:
http://www.skd.se/2018/03/09/enig-allia ... r-sparvag/

Beträffande Simrishamnsbanan kan nämnas att det ett tag fanns medel till en första etapp Malmö-Staffanstorp-Dalby i Trafikverkets planering, men att detta senare prioriterades bort. I det valfläsk som nyligen presenterades under nationell infrastrukturplan visas heller inget större intresse för vare sig Simrishamnsbanan eller ytterligare spårväg. Det här observerade Lundamoderaterna redan när infrastrukturplanen ältades på Trafikverksnivå. https://lund.moderatweb.se/buss-istalle ... amnsbanan/
Man må tycka vad man vill om det partiet, men det framgår att företrädarna beklagar att Simrishamnsbanan prioriterats bort.

Nämnas kan också att Dalby inte på något sätt är underförsörjt med kollektivtrafik. Dessutom är min personliga erfarenhet att Skånetrafikens bussar håller en väsentligt högre klass än de som skramlar omkring i Stockholms län.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av linlars »

dr Cassandra Nojdh skrev:Från det sk. borgerliga lägret i Lund (som ingenjör Ohlsson så vänligt brukar kalla högeralliansen) har man också deklarerat att det inte blir aktuellt med någon vidare spårvägsplanering:
http://www.skd.se/2018/03/09/enig-allia ... r-sparvag/
... under kommande mandatperiod. Men inget sagt om framtiden!

En krönikör i Sydsvenskan analyserade detta (betalartikel):
Förra fredagen gav alliansen beskedet att inga nya spårvägsetapper ska byggas eller planeras nästa mandatperiod. Sannolikt var det ett försök att desarmera Förnyalund genom att lägga beslag på partiets profilfråga.
Men något totalt stopp för spårväg i all framtid är det absolut inte tal om. Allianspolitikerna var tydliga med att beskedet bara gällde nästa mandatperiod. Dessutom vill de borgerliga partierna inte uttryckligen förbjuda planering av gator där kollektivtrafiken är prioriterad.
Förnyalund är alltså lokalpartiet som i förra valet hade profilerat sig som spårvägsmotståndare och tog många borgerliga röster. Det var de i ohelig allians med Sverigedemokraterna och Feministiskt initiativ som röstade mot spårvägen.

(Jag måste säga att jag blev något förvånad att FI röstade emot; kollektivtrafiksatsningar brukar gynna jämställdhet.)

Mer citat från artiklen:
Så blir det då någon ny spårvägsetapp någon gång i framtiden? En kvalificerad gissning är att den frågan dyker upp igen lagom till nästa valrörelse, alltså år 2022. Då har spårvagnarna rullat mellan Lund C och ESS något år. Är de en succé? Ja, då lär både alliansen och de rödgröna lova Lundaborna fler linjer. Har det blivit en katastrof? Då kommer de flesta partier sannolikt att säga att de aldrig tänkt sig fler etapper, om de ens nämner frågan.
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av linlars »

HSS F2 skrev:Bra att ha fått en ny vinkel på Dalby, jag antar att orten byggdes specifikt som bussförsörjd sömnig förort eftersom den varit utan järnväg längre tid än den haft sådan.
Jag tror inte att man tänkte så mycket varken på bussar eller järnvägar på 1000-talet :) . https://sv.wikipedia.org/wiki/Dalby . Dalby har alltså t.o.m. varit biskopssäte, men visst, det har väldigt lite att göra med det senaste århundradets utveckling.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6427
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

linlars skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Från det sk. borgerliga lägret i Lund (som ingenjör Ohlsson så vänligt brukar kalla högeralliansen) har man också deklarerat att det inte blir aktuellt med någon vidare spårvägsplanering:
http://www.skd.se/2018/03/09/enig-allia ... r-sparvag/
... under kommande mandatperiod. Men inget sagt om framtiden!

En krönikör i Sydsvenskan analyserade detta (betalartikel):
Förra fredagen gav alliansen beskedet att inga nya spårvägsetapper ska byggas eller planeras nästa mandatperiod. Sannolikt var det ett försök att desarmera Förnyalund genom att lägga beslag på partiets profilfråga.
Men något totalt stopp för spårväg i all framtid är det absolut inte tal om. Allianspolitikerna var tydliga med att beskedet bara gällde nästa mandatperiod. Dessutom vill de borgerliga partierna inte uttryckligen förbjuda planering av gator där kollektivtrafiken är prioriterad.
Förnyalund är alltså lokalpartiet som i förra valet hade profilerat sig som spårvägsmotståndare och tog många borgerliga röster. Det var de i ohelig allians med Sverigedemokraterna och Feministiskt initiativ som röstade mot spårvägen.

(Jag måste säga att jag blev något förvånad att FI röstade emot; kollektivtrafiksatsningar brukar gynna jämställdhet.)

Mer citat från artiklen:
Så blir det då någon ny spårvägsetapp någon gång i framtiden? En kvalificerad gissning är att den frågan dyker upp igen lagom till nästa valrörelse, alltså år 2022. Då har spårvagnarna rullat mellan Lund C och ESS något år. Är de en succé? Ja, då lär både alliansen och de rödgröna lova Lundaborna fler linjer. Har det blivit en katastrof? Då kommer de flesta partier sannolikt att säga att de aldrig tänkt sig fler etapper, om de ens nämner frågan.
Det där är mest skribentens egna, lösa spekulationer. Att det de sk. allianspartierna säger gäller nästa mandatperiod framgår tydligt av artikeln i Skånska Dagbladet. I övrigt kan väl Lundapolitikerna lova vilka "satsningar" de vill, på egen hand klarar man det inte.

OBS-> EDIT: Eftersom jag delvis är medskyldig till den allmänna diskussionen om spår(vägs)utbyggnad i Lund och Skåne, genom att jag hade den makalösa fräckheten att tro att Dalbygrenen inte blir av under överskådlig tid, föreslår jag att all ev. fortsättning på detta sker i en bättre lämpad tråd, som t.ex. denna
(Spårvägsplaner i Skåne): https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 8&p=370529
och att vi ägnar innevarande tråd enbart åt att Lund köpt spårvagnar.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 688
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av /jes »

Får man anlägga ett resenärsperspektiv, eller är det att svära i kyrkan?

Som frekvent resenär på Lidingöbanan, eller trafikant kanske, måste jag få uttrycka min uppskattning över A36! Snabb med bra ax, bekväm och mycket tystgående spårvagn som uppskattas av oss trafikanter. Oavsett hur eländig och misslyckad vagntypen är enligt detta forum, regulariteten är mycket bra på Lidingöbanan trots den minimala vagnreserven. Det är därför rimligt att Lund väljer en vagntyp som fått uppskattning av oss trafikanter! Kompetens för underhållet finns dessutom hos två svenska trafikutövare.

Förlåt! :oops:
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av 2763 »

/jes skrev:Får man anlägga ett resenärsperspektiv, eller är det att svära i kyrkan?

Som frekvent resenär på Lidingöbanan, eller trafikant kanske, måste jag få uttrycka min uppskattning över A36! Snabb med bra ax, bekväm och mycket tystgående spårvagn som uppskattas av oss trafikanter. Oavsett hur eländig och misslyckad vagntypen är enligt detta forum, regulariteten är mycket bra på Lidingöbanan trots den minimala vagnreserven. Det är därför rimligt att Lund väljer en vagntyp som fått uppskattning av oss trafikanter! Kompetens för underhållet finns dessutom hos två svenska trafikutövare.

Förlåt! :oops:
Låt mig börja med att ge dig en poäng! Det är naturligtvis ett viktigt perspektiv att slutbrukaren får det den är ute efter. Och just på den punkten så skulle väl jag säga att mycket vinner över A30b som inte håller samma ingenjörsmässiga kvalitet som ASEA gjorde på 1940-talet.

Med det sagt, det är ett perspektiv av många och låt oss hoppas att jag har fel i det jag skriver nu: Om det nu är så som det indikeras att vagnarna har fler fel per km än M32 vid motsvarande körd sträcka och den utvecklingen fortsätter så kommer tillgängligheten på vagnarna att sjunka. Nu vill jag inte påstå att M32 eller A35/A36 är större eller mindre fiaskon för det är så olika krav som ställs på vagnarna. Det M32 levererar duger inte i Göteborg, men det är också få städer som budgeterar för att få ut så många kilometer ur varje vagn om Göteborg gör. M32 är budgeterade för att producera 6,5 miljoner vagnkilometer om året. Totalt producerades 2016 18,132 miljoner tågkilometer på spårväg i Sverige, c:a 14,5 av dessa i Göteborg. Då är det 3,6 miljoner tågkilometer kvar på Stockholm, Norrköping, Malmö och Malmköping, varav inte så mycket produceras i de två sista. Men det innebär också att enbart de 65 M32-vagnarna producerar mer än 3,6 miljoner tågkilometer (även om de inte når upp till 6,5). Vid en kontroll i vagnhallen får jag överslagsmässigt fram att SL har 65 spårvagnar (37 A32, 6 A34, 15 A35 och 7 A36) och de 65 vagnarna kör ungefär två tredjedelar av de 3,6 miljoner tågkilometer, närmare bestämt 2,4 miljoner personkilometer - vilket då rakt av ger knappt 37000 kilometer per vagn, ganska långt från vad vi kräver av våra vagnar i Göteborg. (204 30m-ekvivalenter som då producerar 71000 km per 30-m enhet. Pedalvagnarna ska ligga något under men ligger klart över sin budget, M31 ligger något över sina 100000 och M32 ligger något under) Sett så så producerar i snitt GS vagnar knappt dubbelt så mycket per enhet som SL:s spårvagnar och det är lite det som ligger till grund när jag säger att CAF möjligen lyckats mindre bra än Ansaldo.

Ett litet system med begränsad vagnreserv blir väldigt känsligt för det och om så sker så är det inget annat än skit.

Det är helt enkelt bara att grabba tag i alla tillgängliga tummar och tår och hoppas att man vänder utvecklingen! För, Jes, det är precis som du skriver väldigt trevliga vagnar att åka i.


//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6427
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Bäste /jes, i jämförelse med gamla A30/B30 är väl allting bättre! :D :D Nåja, skämt åsido...

Mina egna erfarenheter av just A36 på Lidingö ligger en del bakåt i tiden. Det jag upplevt där, och som är gemensamt mellan A35 och A36 är - enligt min åsikt - dels den ojämna luftkonditioneringen i kupén, dels den dåliga mekaniska dämpningen i lederna som ger den välbekanta slingriga gången (ex.vis på Gamla Lidingöbron). Man kunde, (och kan åtminstone på Tvärbanan) uppleva att det var/är tryckande varmt i ena vagnsänden och påfallande svalt i den andra. Den slingrande gången uppträdde företrädesvis i dåliga spårlägen och framför allt i farter större än 50 km/tim. Detta sägs CAF ha fått bukt med genom en omkonstruktion av den dämpande hydrauliken i lederna. Jag hoppas att detta är märks mera påtagligt på Lidingöbanan än på Tvärbanan.

De vagnar Lund har valt är av typen CAF Urbos 100, och har såvitt jag förstår inte konventionella boggier (till skillnad från A35/A36 som är av typen Urbos AXL). Vagntypen påstås nära ansluta till den CAF levererat (och ska leverera) till Utrecht. Finns någon resande i Forumpubliken som besökt Utrecht? Lundavagnarna ska tydligen inte bara levereras utan också underhållas av CAF
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 688
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av /jes »

Luftkonditioneringen fungerar fortfarande inte/dåligt. Sinusgången är åtgärdad.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6427
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Även CAF har offentligjort att de fått Lundaordern:
http://www.caf.es/en/sala-prensa/nota-p ... .php?e=246
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av twr »

dr Cassandra Nojdh skrev:Även CAF har offentligjort att de fått Lundaordern:
http://www.caf.es/en/sala-prensa/nota-p ... .php?e=246
Finns det option på

* att förlänga vagnarna?
* att köpa fler vagnar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av TKO »

dr Cassandra Nojdh skrev:Bäste /jes, i jämförelse med gamla A30/B30 är väl allting bättre! :D :D Nåja, skämt åsido...
På Tvärbanan har vi ju A32 att jämföra med - och när det gäller gångegenskaper och även "rymlighet" tycker jag att A35 förlorar.
Men en mej närstående - och lite flitigare - spårvägsresenär tycker att de "nya vagnarna" är både snyggare och bekvämare.
Sen kör man ju inte snabbare än 50 km/h här - vilket kanske är förlåtande när det gäller gångegenskaperna.

Mitt minne från ett antal resor på Lidingöbanan när vagnarna var nya är att det "slog" i hjulen vid passage av växlar - speciellt vid komplexa arrangemang som vid Aga. Men det är snart ett år sedan jag var på Lidingön, man kanske fixat till dess problem?

Signaturen "jes" får kanske snart möjlighet att åka med Tvärbanan - om det blir med A32 eller A35 återstår att se. Kanske bägge?

vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6427
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Jag tänkte att vi kanske kunde låta bli att anlägga Stockholmsperspektiv på detta, eftersom det handlar om Lunds vagnupphandling. Det är inte min avsikt att kvirra om CAF:s allmänna uselhet, men just det som sign. /jes berör kan vara värt en fundering, eftersom det egentligen inte borde vara relaterat till en speciell vagntyp: Nämligen den bristande luftkonditioneringen. Märkligt att ett företag i det soliga Spanien (som det heter i Walt Disneys "Tjuren Ferdinand") inte kan få till detta bättre.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av TKO »

Kan det vara en specifikationsfråga - att beställaren i upphandlingen angivit en "temperaturkurva" som visar hur innetemperaturen får variera utifrån utetemperaturen? Det är vanligt när man bygger hus - om det förekommer vid fordonsupphandling har jag ingen aning om!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2057
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av ADDE »

Jag minns A35:orna ganska svala i jämförelse med A32:orna frammåt sommarvärmen...
...men det var nog 2015 när jag pendlade mellan Liljeholmen och Norra Ulvsunda i en månad... Har inte tänkt så mycket mer på det sen dess...

//ADDE
(Man kan jämföra med X60 och X60B, där jag tycker det senare har svalare klimat)
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av twr »

dr Cassandra Nojdh skrev:Jag tänkte att vi kanske kunde låta bli att anlägga Stockholmsperspektiv på detta, eftersom det handlar om Lunds vagnupphandling. Det är inte min avsikt att kvirra om CAF:s allmänna uselhet, men just det som sign. /jes berör kan vara värt en fundering, eftersom det egentligen inte borde vara relaterat till en speciell vagntyp: Nämligen den bristande luftkonditioneringen. Märkligt att ett företag i det soliga Spanien (som det heter i Walt Disneys "Tjuren Ferdinand") inte kan få till detta bättre.
Bra ambition! Det verkar som alla diskussioner på forum hamnar på Lidingö förr eller senare!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar