Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Nu innebär inte förslaget att järnvägen över bron skall läggas ner - så den som så önskar kan ju ta ett regionaltåg (Öresundståg) istället för Metron...
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
LÅ1 skrev:Nackdelen med en Metro mellan Malmö och Köpenhamn är att man inte får utsikten som man får från bron!
Jag kanske skulle uttryckt mig så här: "Väljer man Metro mellan Malmö och Köpenhamn så får man inte den fina utsikten som man får från bron!"TKO skrev:Nu innebär inte förslaget att järnvägen över bron skall läggas ner - så den som så önskar kan ju ta ett regionaltåg (Öresundståg) istället för Metron...
/TKO
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Bron var en katastrof för Sverige, Europa ligger söder om Trelleborg och inte väster om Danmark. Jag kan förstå om en del Skåningar känner sig som Danskar och jag kan godta att Skåne återlämnas till Danmark, det är ju egalt vi är ju samma folk i hela Skandinavien. Men för oss Svenskar (och Norrmän) har det stor betydelse att förbindelsen till Tyskland och kontinenten återuppbyggs, den vi hade i 100 år.
/Göran
/Göran
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Eftersom det torde vara svårt att bygga en bro/tunnelförbindelse direkt mellan Sverige och Tyskland får nog även signaturen "hgsldf" hålla till godo med att resa via Danmark! Alternativet är ju att ta färjan, det finns gott om båtförbindelser mellan Sverige och Tyskland.hgsldf skrev:Bron var en katastrof för Sverige, Europa ligger söder om Trelleborg och inte väster om Danmark. Jag kan förstå om en del Skåningar känner sig som Danskar och jag kan godta att Skåne återlämnas till Danmark, det är ju egalt vi är ju samma folk i hela Skandinavien. Men för oss Svenskar (och Norrmän) har det stor betydelse att förbindelsen till Tyskland och kontinenten återuppbyggs, den vi hade i 100 år.
/Göran
Om Skåne skulle överföras till Danmark blir det ju ännu svårare att undvika Danmark på resor mellan Sverige och Tyskland - ja flyget är alltid ett alternativ.
upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Intressant fråga. Är det svårare att bygga en bro/tunnel för att den är längre? Naturligtvis kostar det mer, men kostar det mer per meter, på grund av ökad komplexitet eller något? Det vill säga, är det verkligen "svårt" eller är det bara "jättedyrt"?TKO skrev:Eftersom det torde vara svårt att bygga en bro/tunnelförbindelse direkt mellan Sverige och Tyskland får nog även signaturen "hgsldf" hålla till godo med att resa via Danmark! Alternativet är ju att ta färjan, det finns gott om båtförbindelser mellan Sverige och Tyskland.hgsldf skrev:Bron var en katastrof för Sverige, Europa ligger söder om Trelleborg och inte väster om Danmark. Jag kan förstå om en del Skåningar känner sig som Danskar och jag kan godta att Skåne återlämnas till Danmark, det är ju egalt vi är ju samma folk i hela Skandinavien. Men för oss Svenskar (och Norrmän) har det stor betydelse att förbindelsen till Tyskland och kontinenten återuppbyggs, den vi hade i 100 år.
/Göran
Om Skåne skulle överföras till Danmark blir det ju ännu svårare att undvika Danmark på resor mellan Sverige och Tyskland - ja flyget är alltid ett alternativ.
upplyser
Thomas K Ohlsson
Jag vill minnas att det kom något förslag från Norge för några år sedan att bygga en Skåne-Tysklandförbindelse. Hur seriöst eller genomtänkt det förslaget var vet jag ej.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Det är egentligen fråga om att få någonting gjortTKO skrev:Intressant fråga. Är det svårare att bygga en bro/tunnel för att den är längre? Naturligtvis kostar det mer, men kostar det mer per meter, på grund av ökad komplexitet eller något? Det vill säga, är det verkligen "svårt" eller är det bara "jättedyrt"?
- Kägeludden - Ülemiste 82 km enligt Google Earth - Vi här i Finland och Estland har redan startat projektet, vi valde tunnel
- Skåne - Rügen 73,2 km enligt Google Earth
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Den ovan länkade artikeln förklarar varför det inte blir mycket gjort:thorwald skrev:Det är egentligen fråga om att få någonting gjortTKO skrev:Intressant fråga. Är det svårare att bygga en bro/tunnel för att den är längre? Naturligtvis kostar det mer, men kostar det mer per meter, på grund av ökad komplexitet eller något? Det vill säga, är det verkligen "svårt" eller är det bara "jättedyrt"?
- Kägeludden - Ülemiste 82 km enligt Google Earth - Vi här i Finland och Estland har redan startat projektet, vi valde tunnel
- Skåne - Rügen 73,2 km enligt Google Earth
Sydsvenskan skrev:De hittills presenterade förslagen på en ny Öresundsförbindelse har vuxit fram utifrån vad som är bäst för respektive kommun och saknar därmed ett helhetsperspektiv.
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Inte för att det är viktigt för mig, men citaten har blivit fel här.thorwald skrev:Det är egentligen fråga om att få någonting gjortTKO skrev:Intressant fråga. Är det svårare att bygga en bro/tunnel för att den är längre? Naturligtvis kostar det mer, men kostar det mer per meter, på grund av ökad komplexitet eller något? Det vill säga, är det verkligen "svårt" eller är det bara "jättedyrt"?
- Kägeludden - Ülemiste 82 km enligt Google Earth - Vi här i Finland och Estland har redan startat projektet, vi valde tunnel
- Skåne - Rügen 73,2 km enligt Google Earth
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Inte för att det är viktigt för mig, men citaten har blivit fel här.Enceladus skrev:Den ovan länkade artikeln förklarar varför det inte blir mycket gjort:thorwald skrev:Det är egentligen fråga om att få någonting gjortTKO skrev:Intressant fråga. Är det svårare att bygga en bro/tunnel för att den är längre? Naturligtvis kostar det mer, men kostar det mer per meter, på grund av ökad komplexitet eller något? Det vill säga, är det verkligen "svårt" eller är det bara "jättedyrt"?
- Kägeludden - Ülemiste 82 km enligt Google Earth - Vi här i Finland och Estland har redan startat projektet, vi valde tunnel
- Skåne - Rügen 73,2 km enligt Google Earth
Sydsvenskan skrev:De hittills presenterade förslagen på en ny Öresundsförbindelse har vuxit fram utifrån vad som är bäst för respektive kommun och saknar därmed ett helhetsperspektiv.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Vi har nog olika definitioner av order "katastrof". Kan det vara så att ordets innebörd håller på att urholkas?hgsldf skrev:Bron var en katastrof för Sverige, Europa ligger söder om Trelleborg och inte väster om Danmark.
...
/Göran
Genius on call
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Håller med - intressant fråga!twr skrev:Intressant fråga. Är det svårare att bygga en bro/tunnel för att den är längre? Naturligtvis kostar det mer, men kostar det mer per meter, på grund av ökad komplexitet eller något? Det vill säga, är det verkligen "svårt" eller är det bara "jättedyrt"?
Jag vill minnas att det kom något förslag från Norge för några år sedan att bygga en Skåne-Tysklandförbindelse. Hur seriöst eller genomtänkt det förslaget var vet jag ej.
Det kanske är mer känslomässigt en lång bro/tunnel känns svårare att bygga?
Sen har vi det där med havsdjupet - är det riktigt djupt på en lång sträcka fungerar vare sej konventionell bro- eller tunnelbyggnadsteknik.
Sido/kuriosafråga - som ändå har en viss bäring på den här diskussionen:
- Hur lång är den längsta över/underhavsförbindelsen idag?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Längsta bron över vatten borde vara Jiaozhou Bay Bridge eller Lake Pontchartrain Causeway, beroende på vad som räknas. Längsta tunneln under vatten borde vara Kanaltunneln eller Seikantunneln, beroende på vad som räknas. Länken mellan Hongkong och Macao - en kombination av broar och tunnlar - är också rekordlång.TKO skrev:Håller med - intressant fråga!twr skrev:Intressant fråga. Är det svårare att bygga en bro/tunnel för att den är längre? Naturligtvis kostar det mer, men kostar det mer per meter, på grund av ökad komplexitet eller något? Det vill säga, är det verkligen "svårt" eller är det bara "jättedyrt"?
Jag vill minnas att det kom något förslag från Norge för några år sedan att bygga en Skåne-Tysklandförbindelse. Hur seriöst eller genomtänkt det förslaget var vet jag ej.
Det kanske är mer känslomässigt en lång bro/tunnel känns svårare att bygga?
Sen har vi det där med havsdjupet - är det riktigt djupt på en lång sträcka fungerar vare sej konventionell bro- eller tunnelbyggnadsteknik.
Sido/kuriosafråga - som ändå har en viss bäring på den här diskussionen:
- Hur lång är den längsta över/underhavsförbindelsen idag?
/TKO
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Tänk en 1500 mil lång järnväg mellan Berlin och New York, via Berings Sund. Tunneln skulle bli minst 100 km lång. Det hade varit något det...
Genius on call
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
kanske inte, https://en.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4ij ... ter_Tunnel. Men låt oss återgå till järnvägar i Norden och dess närområdenOdd skrev:Tunneln skulle bli minst 100 km lång.
Frågan om järnväg från Trelleborg mot Sassnitz skulle ha tunneln Skåne - Rügen (73.2 km). Men finns det tillräckligt passagerare och gods för att tunneln skulle på sikt löna sig Sassnitz är i f.d. Öst-Tyskland som ekonomiskt inte ännu är på det torra inom Tyskland. Projektet kan kanske ge en behövlig ekonomisk spruta till det forna Svenska Pommern. Men frågar även hur fortsätta transporterna
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
1 juli kommer Trafikverket och Vejdirektoratet att starta en utredning kring en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör. Den ska vara klar i slutet av 2020.
http://www.affarsliv.com/nyheter/nu-ska ... 50637.aspx
http://www.affarsliv.com/nyheter/nu-ska ... 50637.aspx
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
En HH-förbindelse med tåg i tunnel skulle ju slå undan fötterna för färjorna och turadet. Det vore ju att döda Helsingborgs själ!bark skrev:1 juli kommer Trafikverket och Vejdirektoratet att starta en utredning kring en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör. Den ska vara klar i slutet av 2020.
http://www.affarsliv.com/nyheter/nu-ska ... 50637.aspx
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Ledare i Kvällsposten: "Omöjligt att inte bygga en Öresundsförbindelse till"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Nu är HH-förbindelse på gång igen. En tunnel för bilar och en tunnel för tåg.
"Regionens plan: Då inleds bygget av sundstunnlarna"
"Regionens plan: Då inleds bygget av sundstunnlarna"
Förtydligande: HH står här för Helsingborg - Helsingör!Starten blir 2024-2025 och 2030 ska allt vara klar – så vill toppolitikerna ha det.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Jag gillar upplägget. Men jag antar att man behöver en rejält uppgraderad förbindelse mellan Hässleholm och Helsingborg samt mellan Helsingör och typ Köge om man vill kunna dra nytta av nån tidsvinst ner till kontinenten. Annars är det väl endast lokal trafik som är aktuell för förbindelsen, misstänker jag.
Genius on call