Lund har köpt spårvagnar!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av TKO »

"Torsdagen den 31 maj tog kollektivtrafiknämnden tilldelningsbeslut om att Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A. ska levererar sju spårvagnar för Spårväg Lund C - ESS. Affären omfattar även fordonens underhåll under tio år."

Läs mer här!

Vi i Stockholm säger väl "Lycka till - hoppas vagnarna är bättre än A35/A36"...

hälsar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 10099
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av Enceladus »

Säga vad man vill om CAF, men nog är depån ett större bekymmer? Gäller båda städerna i fråga...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av Odd »

Depå är nog inget problem, i alla fall inte på kort sikt. Mobila vagnlyftar och tältbyggnad har ju fungerat tidigare för tillfälligt bruk. Därför tror jag inte det är något problem om vagnhallen blir försenad.
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av TKO »

Jag gillar när någon använder det traditionella begreppet "vagnhall" istället för det lite fåniga "depå"!
(Sidofråga: När började man kalla vagnhallar och garage för depåer?)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av twr »

Odd skrev:Depå är nog inget problem, i alla fall inte på kort sikt. Mobila vagnlyftar och tältbyggnad har ju fungerat tidigare för tillfälligt bruk. Därför tror jag inte det är något problem om vagnhallen blir försenad.
Depån har blivit försenad en gång redan, och då sköt man på trafikstarten, från 2019 till 2020. Så det finns nog risk att man gör det igen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av 2763 »

Tilldelningsbeslut -> Överklagandeperiod -> Byggstart/Byggnation -> Besiktning -> Leveranser

2020 är kanske lite väl nära ändå, beroende på hur fabrikens logistik och belastning ser ut, det är inte precis som att gå till Bilia och beställa en bil som levereras efter någon vecka.

/T
Med reservation för tyckfel.
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av HSS F2 »

Det finns en fördel med den förhållandevis korta tiden och det är att vagnarna lär bli av standardmodell med ett minimum av modifieringar och det talar gott för driftsäkerheten. Alltså inte att det blir en ny A35/A36 även om det är CAF.

Ser fram emot renderingar på vagnarna och även information om vilket konceptnamn det blir på trafiken (LundaLänken vore inte fel eftersom det är där linjen går samtidigt som det är inarbetat, alternativt LundaExpressen).
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av TKO »

Jag tycker i o f s att det är klämmiga namnförslag - men jag har en liten fråga som surrar runt i mitt huvud. (Och som förhoppningsvis inte beror på att vi delat på tre en flaska utmärkt verdiccio)

- Varför måste man ha ett 'fyndigt' namn på de flesta nya kollektivtrafikförbindelser, speciellt om det rör sej om spårtrafik?

Varför inte bara kalla det hela för 'Lunds stads spårvägar linje 1'? Pluralformen inbjuder till spekulationer om när kommer linje 2 och 3...

Låt oss bara hoppas att lundaborna är så kloka att de håller de spårvägs- och främlingsfientliga högerkrafterna borta från maktens taburetter även efter det kommande valet!

utbrister
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av HSS F2 »

Lundalänken är ju ett inarbetat namn på förbindelsen - det är ju så banan har hetat sedan invigningen. Man får inte glömma bort att den här spårvägen förbereddes redan på 90-talet och att den utgör etapp 2 (etapp 1 var byggandet av Lundalänken i form av bussbanan). Denna länk byggdes helt och fullt för framtida spårvägskonvertering vilket gjort allting väl förberett.

Därför tycker jag det är logiskt att även fortsättningsvis kalla det för LundaLänken, alternativt LundaExpressen. Det förstnämnda är kanske det bästa eftersom namnet ifråga existerar, folk känner till det väl och det har en mycket specifik betydelse för var linjen går (ungefär som Tvärbanan för att ta ett exempel på namn som är känt).

Sedan lär ju linjen få ett vanligt linjenummer men just LundaLänken är bra som marknadsföringsnamn.

Något hot mot spårvägen baserat på valresultat ser jag inte idag eftersom projektet redan är igång och trafiken sköts av Region Skåne, vagnar är beställda och allt. FörNyaLund (FörBussaLund) är ute ur leken.

Slutligen får jag säga att när det gäller politiska kopplingar till spårtrafiken betraktar jag i princip samtliga politiska partier i landet som tämligen usla när det gäller att implementera åtgärder som leder till välfungerande och välutbyggd sådan. De är inte heller speciellt bra på busstrafik heller. Vissa undantag finns på lokalpolitisk nivå men då syftar jag snarast på vissa mycket specifika partier (bl.a. ett som har traditionellt starkt fäste inom Lunds akademiska värld) som har spårutbyggnader specifikt omnämnda i sitt program.

Sedan finns det vissa partier som är lite ur askan i elden och som plötsligt börjat prata sig varma för spårtrafik men som traditionellt agerat i rakt motsatt riktning och starkt vurmat för bussen, dock inte i positiv mening utan som "billig" (läs - ingen infrastruktur och prioritering) lösning, inte minst i Skåne och som p.g.a detta avlägsnat en rad järnvägslinjer.

Ur spårsynvinkel får jag väl säga att det egentligen endast är ett parti som jag betraktar som förhållandevis pålitligt men de lär knappast hamna i en sådan ställning att de skulle kunna driva det utan kompromisser med andra partier... Dock är deras spårpolitiska program tämligen solitt och lätt att sympatisera med.
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av hgsldf »

TKO skrev:Jag tycker i o f s att det är klämmiga namnförslag - men jag har en liten fråga som surrar runt i mitt huvud. (Och som förhoppningsvis inte beror på att vi delat på tre en flaska utmärkt verdiccio)

- Varför måste man ha ett 'fyndigt' namn på de flesta nya kollektivtrafikförbindelser, speciellt om det rör sej om spårtrafik?

Varför inte bara kalla det hela för 'Lunds stads spårvägar linje 1'? Pluralformen inbjuder till spekulationer om när kommer linje 2 och 3...

Låt oss bara hoppas att lundaborna är så kloka att de håller de spårvägs- och främlingsfientliga högerkrafterna borta från maktens taburetter även efter det kommande valet!

utbrister
Thomas K Ohlsson
spårvägs- och främlingsfientliga högerkrafterna är väl en bra beskrivning av Dina föregångare de senaste 80 åren.
Däremot har vi väl inte haft vare sig höger eller vänsterpartier de senaste 50 åren?
/Göran
n
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6425
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

hgsldf skrev:
TKO skrev:Jag tycker i o f s att det är klämmiga namnförslag - men jag har en liten fråga som surrar runt i mitt huvud. (Och som förhoppningsvis inte beror på att vi delat på tre en flaska utmärkt verdiccio)

- Varför måste man ha ett 'fyndigt' namn på de flesta nya kollektivtrafikförbindelser, speciellt om det rör sej om spårtrafik?

Varför inte bara kalla det hela för 'Lunds stads spårvägar linje 1'? Pluralformen inbjuder till spekulationer om när kommer linje 2 och 3...

Låt oss bara hoppas att lundaborna är så kloka att de håller de spårvägs- och främlingsfientliga högerkrafterna borta från maktens taburetter även efter det kommande valet!

utbrister
Thomas K Ohlsson
spårvägs- och främlingsfientliga högerkrafterna är väl en bra beskrivning av Dina föregångare de senaste 80 åren.
Däremot har vi väl inte haft vare sig höger eller vänsterpartier de senaste 50 åren?
/Göran
n
Det där är ju bara struntprat (för att uttrycka sig vänligt)! Du vet mycket väl vilket parti som ing. Ohlsson avser.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6425
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

HSS F2 skrev:Det finns en fördel med den förhållandevis korta tiden och det är att vagnarna lär bli av standardmodell med ett minimum av modifieringar och det talar gott för driftsäkerheten. Alltså inte att det blir en ny A35/A36 även om det är CAF.

Ser fram emot renderingar på vagnarna och även information om vilket konceptnamn det blir på trafiken (LundaLänken vore inte fel eftersom det är där linjen går samtidigt som det är inarbetat, alternativt LundaExpressen).
Ja, CAF var väl den enda som var beredd att lämna ett bud på en så liten serie. Därifrån verkar man ju göra allt för att slå sig in i "de fyras gäng" när nu Hitachi är upptaget med att rekonstruera spillrorna av AnsaldoBreda. Sedan är det ju det att några "standardmodeller" knappast existerar i spårvägsvärlden, spårvagnar är ju inte hyllvaror på samma sätt som bussar. Enda sättet att köpa en "standardmodell" är om man kan ta sig in i en pågående leverans med en tilläggsbeställning, ex.vis A34/M06. Turkarnas beställning av A32-or till Istanbul är också ett liknande exempel. Däremot kan man ju hoppas att Skånetrafiken, till skillnad från SL/TF låtit bli att överspecificera sig och inte detaljerat sig ned till varje enskild bult (lätt överdrift). Då kan man låta leverantören avgöra vad som, utifrån det egna konstruktionsbiblioteket, skulle kunna tänkas passa den presumtiva kunden. De kanske rent av kan tänka sig att underredsbehandla vagnarna ordentligt, med tanke på den slaskiga skånska vintern.

Tilläggas kan att jag har hört att CAF anser att A35/A36 är en av deras mer lyckade leveranser :D :D
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4566
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av leifd »

Vid en liten Facebookgkonversation, med som det senare visade sig, en befattningshavare på Skånetrafiken, framkom att Lund-vagnarna kommer att bli väldigt lika Utrechts CAF-vagnar. Så att hänga på någon annans specifikation är nog en bra idé, om man vill ha väl fungerande från början.
Hur det går, är väl dock ännu skrivet i stjärnorna.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av Odd »

Har det framkommit vilken längd, dörrkonfiguration mm som beställts?
Genius on call
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av twr »

Odd skrev:Har det framkommit vilken längd, dörrkonfiguration mm som beställts?
Storleksordningen 30 m har man planerat och byggt infrastrukturen för. Mer exakt än så vet jag inte, men det kanske någon namn gör.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6425
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

leifd skrev:Vid en liten Facebookgkonversation, med som det senare visade sig, en befattningshavare på Skånetrafiken, framkom att Lund-vagnarna kommer att bli väldigt lika Utrechts CAF-vagnar. Så att hänga på någon annans specifikation är nog en bra idé, om man vill ha väl fungerande från början.
Hur det går, är väl dock ännu skrivet i stjärnorna.
OK, här är CAF:s propagandasida för Utrechtvagnen:
http://www.caf.es/en/productos-servicio ... .php?p=275

Sth 70 km/tim verkar lite lågt om spårvägen nu en dag ska gå vidare till Dalby. Men det förutsätter att Simrishamnsbanan Malmö-Staffanstorp-Dalby-Sjöbo-Tomelilla http://www.simrishamnsbanan.se/
återuppbyggs. Och det kommer det inte att finnas pengar till under överskådlig tid, särskilt inte om de ska slukas av höghastighetsbanorna.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av twr »

dr Cassandra Nojdh skrev:
leifd skrev:Vid en liten Facebookgkonversation, med som det senare visade sig, en befattningshavare på Skånetrafiken, framkom att Lund-vagnarna kommer att bli väldigt lika Utrechts CAF-vagnar. Så att hänga på någon annans specifikation är nog en bra idé, om man vill ha väl fungerande från början.
Hur det går, är väl dock ännu skrivet i stjärnorna.
OK, här är CAF:s propagandasida för Utrechtvagnen:
http://www.caf.es/en/productos-servicio ... .php?p=275

Sth 70 km/tim verkar lite lågt om spårvägen nu en dag ska gå vidare till Dalby. Men det förutsätter att Simrishamnsbanan Malmö-Staffanstorp-Dalby-Sjöbo-Tomelilla http://www.simrishamnsbanan.se/
återuppbyggs. Och det kommer det inte att finnas pengar till under överskådlig tid, särskilt inte om de ska slukas av höghastighetsbanorna.
Utbyggnaden till Dalby är en annan gren, så de här vagnarna behöver aldrig gå dit.

I Hamdledning för spårvägar i Skåne beskrivs en princip för lokala respektive regionala spårvagnar. 70 respektive 100 i sth om jag minns rätt. Det är alltså den lokala typen man nu har beställt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6425
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

twr skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
leifd skrev:Vid en liten Facebookgkonversation, med som det senare visade sig, en befattningshavare på Skånetrafiken, framkom att Lund-vagnarna kommer att bli väldigt lika Utrechts CAF-vagnar. Så att hänga på någon annans specifikation är nog en bra idé, om man vill ha väl fungerande från början.
Hur det går, är väl dock ännu skrivet i stjärnorna.
OK, här är CAF:s propagandasida för Utrechtvagnen:
http://www.caf.es/en/productos-servicio ... .php?p=275

Sth 70 km/tim verkar lite lågt om spårvägen nu en dag ska gå vidare till Dalby. Men det förutsätter att Simrishamnsbanan Malmö-Staffanstorp-Dalby-Sjöbo-Tomelilla http://www.simrishamnsbanan.se/
återuppbyggs. Och det kommer det inte att finnas pengar till under överskådlig tid, särskilt inte om de ska slukas av höghastighetsbanorna.
Utbyggnaden till Dalby är en annan gren, så de här vagnarna behöver aldrig gå dit.

I Hamdledning för spårvägar i Skåne beskrivs en princip för lokala respektive regionala spårvagnar. 70 respektive 100 i sth om jag minns rätt. Det är alltså den lokala typen man nu har beställt.
Jo, jag har också läst den där skriften, även om jag inte hittar den just nu. Dessutom tror jag inte Dalbygrenen blir av under överskådlig tid, som sagt. 100 km/tim är väl att ta i, men för sth. 90 km/tim tillverkar ju CAF redan en vagntyp, nämligen A35......... :D :D :D :D :D
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av daniel_s »

När A35 upphandlades tyckte vi typ att ”det här kommer att bli bra, det finns ingenting som kan gå fel!”. Oavsett hur mycket ”hyllvara” man anser att en spårvagn är och oavsett tillverkare så är floppfaktorn hög, det får väl historien anses visa.

Det är förstås väldigt behändigt för en tillverkare att kunna skylla produktens tillkortakommanden på beställarens krav, dock åtar sig ju en leverantör faktiskt att uppfylla alla krav samtidigt och inte bara ett i taget.
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inlägg av HSS F2 »

Den framtida projekteringen för spårvägen är en gren till Dalby och en till Staffanstorp, i det ena fallet helt ny sträckning och i det andra en återuppbyggnad av LTJ mellan dessa två punkter. Om oviljan att bygga Simrishamnsbanan är stark (problemet med järnvägar i Sverige tenderar vara ideologisk blockering på olika plan vilket gör att det slirar på spåret p.g.a stark motvilja) är det inget som i sig behöver stoppa Lund-Dalby då det i sig är ett annat projekt. Visserligen finns det bostadsutbyggnader i den orten som är baserade på järnvägen men spårvägen skulle ju trots allt bli ett avsevärt lyft oavsett vilket och dessutom billigare att genomföra.

De vagnar som nu beställs kommer att vara tingade för stadstrafiken, Dalby kräver en utökning av parken och högre sth. Dock ett logiskt projekt eftersom vagnhall och allt redan finns och utbyggnad av spårväg Brunnshög-Dalby är en avsevärt mindre kostnad än järnvägen Malmö-Staffanstorp-Dalby samtidigt som det ger ett rejält lyft åt pendlingen in till Lund.

Sedan är ju oviljan att bygga upp Simrishamnsbanan bara att beklaga men det har ju sina historiska skäl. Insikten om effektiva transporter har ännu inte riktigt infunnit sig och resultatet blir därefter. Hade däremot denna insikt funnits hade Pågatågstrafiken redan varit igång eftersom diskussionerna om återuppbyggnad förts hela tiden sedan 90-talet, minst och med en första etapp Malmö-Staffanstorp-Dalby och senare en andra etapp som kopplar ihop projektet med den kvarvarande delen av MSJ.

Edit: Historien har visat att omfattande modifieringar av ett fordon (alltså specialkrav som gör att det kräver omkonstruktion) ökar risken för problem jämfört med att t.ex hänga på en beställning (A34/M06) eller köpa en etablerad plattform och låta tillverkaren plocka ihop en lämplig konfiguration.

I Lundafallet verkar det som att det blir en "standardmodell" i Utrechtversion. Hänger man på den och tillverkar några vagnar till av samma modell lär det bli lyckat och troligen bidrar det till snabb leverans eftersom CAF redan är igång med detta. Lite samma sak som när dåvarande Blekingetrafiken fick köpa IC3or från DSB ur deras serie för att få snabb leverans och ett minimum av modifieringar (det blev således en hyllvara från ABB Scandia).
Skriv svar