Odd skrev:twr skrev:Nu ska inte Odenplans station byggas om längre. Men nya växlar för avgreningen behövs ju. Finns det risk för långa avstängningar?
Ingen fara, avgreningen blir ändå för dyr för att bli av. Det räcker med att titta på en karta så förstår man varför...
varförinteblindtarmen.png
I praktiken blir t-banan en parallell linje med pendeltåget som dessutom går direkt mellan Odenplan och Solna Station utan att stanna mellan. Endast Karolinskas område får en station som av populistiska skäl namnges med den påhittade stadsdelen "Hagastaden", men som i praktiken kommer få låg nyttjandegrad då man enbart kommer till Odenplan med det, i stället för med bussar där man kommer till fler ställen runt om i staden utan att behöva byta vid Odenplan. Därför kommer denna t-bana inte att byggas.
Det hade till och med varit bättre och billigare att bygga två spårvägslinjer från Karolinskaområdet, tex en mot Ropsten och en mot Fridhemsplan-Hornstull/Hornsberg, och kanske en raka vägen till Centralen via Upplandsgatan/Dalagatan/Vasagatan...
Tack för svar!
Vi är mer eller mindre överens i sakfrågan, och det har du säkert förstått om du har läst något av mina inlägg i frågan. Det som skiljer oss åt är mer bedömningen av hur politiken fungerar och vad som faktiskt kommer att hända.
Inget är förstås säkert förrän det första tåget med passagerare går. Men jag tror ändå att banan kommer att byggas. Och jag känner inte till några källor, uttalanden etc som tyder på att en omprövning skulle vara på gång. Det är här jag blir nyfiken när du talar om "vissa källor". Att många tycker att det är en dålig idé, det vet vi, och jag instämmer mer eller mindre. Men att politikerna kommer att låta sig övertygas, eller att de skulle handla i enlighet med denna övertygelse, det är ju faktiskt en helt annan sak!
Sedan måste jag lägga till att det framför allt är matarbanan som känns riktigt dum. Om man nu verkligen har hittat ett vettigt trafikupplägg som inte drabbar Västerort för hårt hamnar saken i ett annat läge (jag känner mig inte helt insatt att bedöma trafikupplägget). Som avgrening av Gröna linjen ger det ju en ganska bra kollektivtrafik till Hagastaden, åtminstone de tätaste delarna. Och en Grön snarare än Gul linje ger ju också en del till Arenastaden. Men det är fortfarande ett dyrt projekt, och pengarna kanske kunde användas till annat. Här är min preliminära slutsats för tillfället, om någon är intresserad av vad jag tycker:
Förutsatt att Västerort inte drabbas för hårt:
* Är det vettigt att bygga Gröna linjen till Hagastaden
* Är det vettigt att bygga Gröna linjen till Hagalunds industriområde, förutsatt att området bebyggs tätt
* Är det fortfarande onödigt att bygga till Arenastaden, de pengarna kan läggas på annat. Men förbered gärna så att en fortsättning till Arenastaden kan byggas utan att stänga av stationen i Hagalunds industriområde. (Och självklart, den dag stationen byggs, ska den heta Solna station och inget annat.)