Men det är ju inte säkert att den kommer att ange det som bästa alternativ. Beror ju lite på hur det styrs med vad man räknar för tid för att ta sig upp till gröna plattformen exempelvis. Anger den gångtiden till 5 minuter vid Fridhemsplan och noll för byte över plattform, så får man ju redan där rätt stor effekt.Enceladus skrev:Om Reseplaneraren säger att det går snabbare via Fridhemsplan så kommer nog många att välja den vägen, bara turtätheten är tillräckligt hög.
Sedan väljer folk resande efter en rad premisser. Att bruket av reseplanerare skulle påverka resvägar är ju ett område som det bör forskas på. Men troligen kan det ändå bidra till att folk hittar snabbare resvägar. En annan sak som man pekat på är ju att folk inte blir lika beroende av att det är hög turtäthet, eftersom man får uppgifterna i appen på när man ska åka och slipper stå och vänta i onödan.
Nu brukar jag förvisso själv påpeka att det är viktigt med hög turtäthet för tvärförbindelser. Och jag tvivlar inte på att de som ska västerut kommer föredra Fridhemsplan om den har bra turtäthet. Har inte tid nu, men man skulle egentligen behöva göra en studie över vad de tunga avstigningsstationerna är och därifrån estimera utifrån olika uppskattningar då kring hur fort bytet måste gå vid Fridhemsplan för att det ska bli attraktivt till olika målpunkter.
Tid är dock inte alltid det viktigaste, det är ju därför man försöker värdera resenärernas upplevelser. Resenärerna väger förstås in en rad faktorer. Där tidsfaktorn är en av dem och får förstås större betydelse, ju mer extratid som andra resealternativ tar.
Sedan är det ju dock så å andra sidan, att skulle en stor mängd åka via Fridhemsplan för att fortsätta in mot stan den vägen, ja då räcker ju inte kapaciteten heller där...