Trafikering på framtidens röda linjer

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars_L

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:Om Reseplaneraren säger att det går snabbare via Fridhemsplan så kommer nog många att välja den vägen, bara turtätheten är tillräckligt hög.
Men det är ju inte säkert att den kommer att ange det som bästa alternativ. Beror ju lite på hur det styrs med vad man räknar för tid för att ta sig upp till gröna plattformen exempelvis. Anger den gångtiden till 5 minuter vid Fridhemsplan och noll för byte över plattform, så får man ju redan där rätt stor effekt.

Sedan väljer folk resande efter en rad premisser. Att bruket av reseplanerare skulle påverka resvägar är ju ett område som det bör forskas på. Men troligen kan det ändå bidra till att folk hittar snabbare resvägar. En annan sak som man pekat på är ju att folk inte blir lika beroende av att det är hög turtäthet, eftersom man får uppgifterna i appen på när man ska åka och slipper stå och vänta i onödan.

Nu brukar jag förvisso själv påpeka att det är viktigt med hög turtäthet för tvärförbindelser. Och jag tvivlar inte på att de som ska västerut kommer föredra Fridhemsplan om den har bra turtäthet. Har inte tid nu, men man skulle egentligen behöva göra en studie över vad de tunga avstigningsstationerna är och därifrån estimera utifrån olika uppskattningar då kring hur fort bytet måste gå vid Fridhemsplan för att det ska bli attraktivt till olika målpunkter.

Tid är dock inte alltid det viktigaste, det är ju därför man försöker värdera resenärernas upplevelser. Resenärerna väger förstås in en rad faktorer. Där tidsfaktorn är en av dem och får förstås större betydelse, ju mer extratid som andra resealternativ tar.

Sedan är det ju dock så å andra sidan, att skulle en stor mängd åka via Fridhemsplan för att fortsätta in mot stan den vägen, ja då räcker ju inte kapaciteten heller där...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

twr skrev:
Ute och åker skrev:
Enceladus skrev:Om Reseplaneraren säger att det går snabbare via Fridhemsplan så kommer nog många att välja den vägen, bara turtätheten är tillräckligt hög.
Du har ju en jättepoäng där! Det är naturligtvis den som kommer att styra framtidens resande! Den är förresten viktig för mig redan idag då jag väljer när/hur jag ska åka! :D
Naturligtvis? Visst påverkar det, men det verkar lite drastiskt att tro att folk helt ska sluta tänka själva.
De som slutat med det var nog bara de som en gång i tiden inte trodde på tvärbanan utan förlitade sig på modeller. Nu har ju majoriteten av politikerna klart och tydligt uttalat att de vill tidigarelägga den nya tunnelbanan Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan, för att styra bort det koncentrerade resandet mot T-Centralen/Stockholm City och stärka tvärförbindelserna. Jag ser Reseplaneraren som det mest effektiva sättet att få människor att välja andra resvägar än det invanda resmönstret. Låt oss säga att någon ska från Norsborgsgrenen mot en adress i innerstan. Hur ska man få någon att välja resvägen Norsborgsgrenen-Fridhemsplan-blå linjen-adressen i innerstan om nu det går något snabbare, istället för att sitta kvar på röda linjen till typ T-Centralen, om inte reseplaneraren visar det som ett alternativ? Det kan ju vara så att vad reseplaneraren föreslår och folk sedan tänker själva sammanfaller! :D

Att aktivt välja en högre turtäthet Norsborgsgrenen-Liljeholmen-Fridhemsplan än vad belastningsmodellerna säger, kan ju vara ett sätt att påskynda utvecklingen mot en mer decentraliserad tätort. Det blir ett styrmedel helt enkelt. Ungefär som man sponsrar miljöbilar, inför biltullar, flyttar ut myndigheter till förorter och annat smått och gott. När det gäller trafikeringen på framtidens röda iinjer, så tycker jag att hur man vill utveckla tätorten Stockholm (som innefattar Stockholm och delar av 11 angränsande kommuner) ska påverka, och inte enbart belastningsmodeller. Tät trafikering på både linjen Norsborgsgrenen-Liljeholmen-Fridhemsplan och linjen Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan blir då ett av flera styrmedel mot en mer decentraliserad tätort.
twr

Inlägg av twr »

Om det verkligen stämmer att en majoritet av politikerna har sagt det tror jag inte att det handlar om en djup analys av tvärförbindelser, utan att verka handelskraftiga inför ett val.

Du verkade menade att Reseplaneraren helt skulle styra, men det kanske inte var det du menade. Så det du skriver nu är ju inte svar på det jag frågade. Det är klart den ska visa alla bra alternativ, jag tror inte någon har menat något annat.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Argumentet som politiker har använt är att kapaciteten kommer att ta slut innan den planerade trafikstarten, vilket är sant. Däremot finns det förmodligen bättre sätt att öka kapaciteten i systemet. Att just det här projektet prioriteras kan nog förklaras av tunnelbanans popularitet som trafikslag samt den starka opinionen för en linje som inte går förbi T-Centralen. Ytterst handlar det alltså om röstfiske, men det är väl vad demokrati går ut på?
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

twr skrev:Om det verkligen stämmer att en majoritet av politikerna har sagt det tror jag inte att det handlar om en djup analys av tvärförbindelser, utan att verka handelskraftiga inför ett val.

Du verkade menade att Reseplaneraren helt skulle styra, men det kanske inte var det du menade. Så det du skriver nu är ju inte svar på det jag frågade. Det är klart den ska visa alla bra alternativ, jag tror inte någon har menat något annat.
Kanske, kanske inte. Nya tunnelbanan Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan är nog inte en riktigt stor valvinnare. Jag är inte heller så säker på att det är en politisk skiljefråga av vikt. Jag tycker dock nog att det är svårt att hitta en spårtvärförbindelse som skulle vara bättre. Att dra den nya tunnelbanan över Södermalm analyserades vara något bättre men ansågs för dyrt. En ny Kungsholmenbana för pendeltåg och regionaltåg har också diskuterats, men skulle bli ännu dyrare. Förbifart Stockholm har ju kritiserats för att vara den enda nya västliga förbindelsen mellan norr och söder, och därtill för biltrafiken. I Sverigeförhandlingen skulle det förhandlas och då var nog en ny spårförbindelse mellan norr och söder ett viktigt krav för att få igenom en stor del av det ökade bostadsbyggandet i överenskommelsen (blå linjen över Saltsjön ingick inte i Sverigeförhandlingen). Man kan tänka så också. ;)

Om Reseplaneraren styr eller ej är helt frågan om individens eget val. Jag ser ju hur mycket den påverkar mig, och jag märker ju hur folk mindre och mindre förlitar sig på tidtabeller för olika linjer för sitt resande, utan hoppar på Reseplaneraren direkt. Den enda fråga jag såg du skrev var "Naturligtvis?" Om du menade att jag skulle svara på den så menade jag naturligtvis att "naturligtvis" inte betydde "helt" utan typ "mest naturligt för väldigt många". :)
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Enceladus, du litar alldeles för mycket på teorier och modeller utan att fråga dig om de är relevanta. Man får känslan att det är Platon som skriver här på Forum.

Att göra en godtycklig lista över kommuners befolkningstillväxt och tro att den kan förutsäga framtids tillväxt är ju väldigt långsökt. Ännu mer långsökt att dra slutsatser om vilken kollektivtrafik som behövs.

Varför utgår din lista just från 1960? Varför slutar den just i nutid?

Listan döljer det faktum att nästan alla kommuner har fått radikalt ändrade gränser under perioden.

Den döljer det faktum att Stockholms stad har minskat sin befolkning och sen ökat.

Kommungränser är ofta ganska godtyckliga. I Huddinges fall är detta ovanligt tydligt. Att Skärholmen tillhör Stockholm och Kungens kurva tillhör Huddinge har sina historiska förklaringar, men måste ändå sägas vara väldigt godtyckligt.

Världen är inte så lagbunden som du tror. Det gäller människor också. Människors handlingar styrs inte av övergripande planer som du tror. Du verkar mena att alla partier har genomtänkta planer och att allt styrs av dem. Samtidigt som du inte verkar ha något som helst hopp om att vi som samhälle ska kunna fatta rationella beslut, eller ha en saklig debatt. Det är konspirationer och strategier överallt.

Man måste utvärdera varje enskild fråga på sina egna meriter. Det finns ingen teori som kan säga om tunnelbanan bör förlängas från Fruängen eller ej.
Jag försöker beskriva hur jag tror att verkligheten ser ut. Självklart är det en subjektiv tolkning, och självklart kan förhållanden förändras. Det är dock svårt att förneka att kommunerna tjänar på attraktiv kollektivtrafik genom ökade markpriser medan landstinget tjänar på att minimera driftskostnaderna. Så länge maktfördelningen mellan kommuner och landsting ser ut som den gör är det nästintill omöjligt att åstadkomma en förändring.

De senaste årens beslutade tunnelbaneutbyggnader förutsätter ju att de andra trafikslagen är mindre attraktiva - annars vore det kanske bättre med Kungsholmenbanan och kompletterande spårvägar i Hagastaden och Årstafältet. Observera dock att enbart spårvägar inte räcker för att säkra kapaciteten över Saltsjö-Mälarsnittet, även om de trafikeras som tunnelbanan. Däremot skulle de kunna göra enskilda stadsdelar attraktiva (till skillnad från bussar) och fylla ett lokalt behov (till skillnad från pendeltåg).

Nu till Fruängsgrenen. Huddinges översiktsplan räknar med att kommunens befolkning uppgår till drygt 140 000 invånare år 2030 (d.v.s. en ökning med drygt 30 000 invånare på 13 år). Med tanke på den i princip obegränsade efterfrågan på bostäder i Stockholmsområdet och att bostadsbyggandet har blivit ett mantra i Huddinge så finner jag ingen anledning att ifrågasätta dessa ambitioner. Självklart kommer Huddinge att samtidigt försöka få det bästa landstinget har att erbjuda. Tiden får utvisa om försöket lyckas!
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

Enceladus skrev:...Det är dock svårt att förneka att kommunerna tjänar på attraktiv kollektivtrafik genom ökade markpriser...
...
...Nu till Fruängsgrenen. Huddinges översiktsplan räknar med att kommunens befolkning uppgår till drygt 140 000 invånare år 2030 (d.v.s. en ökning med drygt 30 000 invånare på 13 år). Med tanke på den i princip obegränsade efterfrågan på bostäder i Stockholmsområdet och att bostadsbyggandet har blivit ett mantra i Huddinge så finner jag ingen anledning att ifrågasätta dessa ambitioner....
Och det är ju kommunerna som garanterar bostadsbyggandet så man kommer inte ifrån att kommunerna har ett övertag som vill se stegrande markpriser, jämfört med landstingen som vill se smartare tvärförbindelser...hmm...

Och apropå det så har ju Huddinge ett klart övertag inför framtida förhandlingar. Köttbenet är ju området kring Segeltorp (länk)? Hur ska det kunna gå att motstå Huddingebanan (f d Fruängenbanan) i längden? :D
twr

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Argumentet som politiker har använt är att kapaciteten kommer att ta slut innan den planerade trafikstarten, vilket är sant. Däremot finns det förmodligen bättre sätt att öka kapaciteten i systemet. Att just det här projektet prioriteras kan nog förklaras av tunnelbanans popularitet som trafikslag samt den starka opinionen för en linje som inte går förbi T-Centralen. Ytterst handlar det alltså om röstfiske, men det är väl vad demokrati går ut på?
Det är en väldigt sorglig syn på demokrati, där du mer eller mindre sätter likhetstecken mellan demokrati och populism.

Dessutom är det en sammanblandning av demokratins formella ramverk med de värden det ska skydda. Det handlar inte om att folkflertalet har rätt. Med den här synen kan demokratin snabbt urarta i diktatur.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Nu när vi har avhandlat digressionerna kanske vi kan återvända till trådens kärna.
Enceladus skrev:Vid Kungsträdgården vänder högst 20 tåg/h. Går det att vända fler vid Fridhemsplan?
Är det någon som vet mer om vändkapaciteten? Blå linjen har 6-minuterstrafik i högtrafik, delvis för att det räcker, men också för att det inte nödvändigtvis går att köra fler tåg. Båda dessa aspekter är relevanta här också! 6-minuterstrafik på båda linjerna är en bra standard som borde räcka kapacitetsmässigt (korta eller långa tåg kan diskuteras). Dessutom lär ju Fridhemsplan ha betydligt fler av- och påstigande än Kungsträdgården, så det kanske inte ens är möjligt att vända så många tåg där.

(Några har föreslagit 4- eller 5-minuterstrafik i den här tråden, åtminstone på en av linjerna, men 4/8-minuterstrafik ger ju samma maxfrekvens som jämn 4-minuterstrafik. Detta blir ännu mer problematiskt om det kombineras med korta tåg.)
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:Nu när vi har avhandlat digressionerna kanske vi kan återvända till trådens kärna.
Enceladus skrev:Vid Kungsträdgården vänder högst 20 tåg/h. Går det att vända fler vid Fridhemsplan?
Är det någon som vet mer om vändkapaciteten? Blå linjen har 6-minuterstrafik i högtrafik, delvis för att det räcker, men också för att det inte nödvändigtvis går att köra fler tåg. Båda dessa aspekter är relevanta här också! 6-minuterstrafik på båda linjerna är en bra standard som borde räcka kapacitetsmässigt (korta eller långa tåg kan diskuteras). Dessutom lär ju Fridhemsplan ha betydligt fler av- och påstigande än Kungsträdgården, så det kanske inte ens är möjligt att vända så många tåg där.

(Några har föreslagit 4- eller 5-minuterstrafik i den här tråden, åtminstone på en av linjerna, men 4/8-minuterstrafik ger ju samma maxfrekvens som jämn 4-minuterstrafik. Detta blir ännu mer problematiskt om det kombineras med korta tåg.)
Trafikförvaltningen utredde saken för några år sedan. Menade väl att det skulle behövas några trimningsåtgärder, kanske behöver man byta växel. Men Victoria Line har väl visat att det går att köra avgångar var 105:e sekund (dock med viss oregelbundenhet som får regleras på nästkommande station, då tiden inte riktigt räcker till när det är korsande tågväg.

Två saker (förutom bra kryssväxel) är viktiga för så hög turtäthet. Att man har hopparlag och att tågen kan köra in i full fart på stationen (stoppbocken måste alltså placeras en bit in i tunneln).

Om 8-minuterstrafik fungerar beror ju på hur många vi tror kommer välja att åka till Fridhemsplan. Vill man vara säker på att inte uppehållslängd skapar förseningar kan man ju lägga till en minut på en av avgångarna så att man slipper ha tre tåg i rad med två minuters mellanrum.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Nä, någon måtta får det väl vara! Vid trafikstart går det inte att motivera 4-minuterstrafik utifrån befintlig information. Belastningen lär bli något lägre än på Hjulstagrenen idag. Måste det vara en multipel av 4 så får det tyvärr bli 8-minuterstrafik. Resurserna är ändå begränsade. Däremot vill jag ifrågasätta 4-minuterspremissen. Det upplägget blir för obalanserat på Norsborgsgrenen.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:Nä, någon måtta får det väl vara! Vid trafikstart går det inte att motivera 4-minuterstrafik utifrån befintlig information. Belastningen lär bli något lägre än på Hjulstagrenen idag. Måste det vara en multipel av 4 så får det tyvärr bli 8-minuterstrafik. Resurserna är ändå begränsade. Däremot vill jag ifrågasätta 4-minuterspremissen. Det upplägget blir för obalanserat på Norsborgsgrenen.
Obalans blir det väl oavsett hur vi än gör det, eftersom jag inte ser hur grenen till Fridhemsplan vare sig skulle få samma beläggning som den genom stan, eller på något lämpligt sätt skulle kunna ha samma turtäthet. Betänk också svårigheterna att få samma beläggning på alla avgångar när man eventuellt behöver använda olika vändspår.

Men är det så att man får samma beläggning för tågen genom stan som till Fridhemsplan, bara för att resenärerna tar det tåg som kommer först, är det ju ett mindre problem. För att det ska bli ett problem måste ju nästan en majoritet föredra att åka till Fridhemsplan och det har jag väldigt svårt att tro. Vore närmast världsunikt i sådana fall.

Vi kan ju se vilket missnöje och problem med ojämn beläggning man fått i Oslo när man från Vestli dragit vartannat tåg via ringen, istället för direkt till centrum. Där har man ju dock större problem eftersom det inte finns mer kapacitet i systemet. Man kör ju redan 32 tåg i timmen på den centrala delen och där man genom denna förändring fått mycket färre tåg direkt genom city och därtill att det blir mycket trångt på de avgångarna.

Just för att det finns så många alternativ på Norsborgsrenen ser jag nog inte att det här kommer vara något större problem oavsett. Får man därtill en vändplats vid Skärholmen har man ganska många möjligheter att anpassa trafiken efter beläggning.

Det enda problemet i sammanhanget är ju att vi blir tvungna att anpassa turtätheten efter behovet genom stan och att trafiken på hela linjen helt enkelt blir beroende av trafiken på just den trafikeringen.

Det troligaste som man tänker är väl att man utgår från 18 tåg i timmen genom stan och 6 tåg till Fridhemsplan. Det tror jag är en sämre lösning och att 15 tåg genom stan och 7-8 till Fridhemsplan i alla fall är ett bättre alternativ. Men grenen till Fridhemsplan måste helt enkelt anpassas efter vilket val man gör här, istället för tvärtom.
twr

Inlägg av twr »

5 minuters trafik på de fyra olika linjerna. Blir det för lite, tror ni? Det är väl annars det enklaste upplägget?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

twr skrev:5 minuters trafik på de fyra olika linjerna. Blir det för lite, tror ni? Det är väl annars det enklaste upplägget?
Det behövs ju redan idag fler avgångar på röda linjen genom stan och det byggs ju en hel del vid exempelvis Liljeholmen. Nu talar vi ju om en gren som inte kommer vara klar på 15 år, så det är ju rätt långt fram i tiden. Men grenen till Fridhemsplan avlastar ju en del förstås. Frågan är om det räcker för att behålla femminuterstrafiken? Även från andra hållet kommer det ju behövas mer trafik (Roslagsbanans förlängning ligger ju ännu längre fram i tid).

Men även femminuterstrafik blir lite knepigt om man tänker sig att ha det även på Älvsjögrenen, och förstås en väldigt stor överkapacitet till Fridhemsplan (som då skulle få 24 avgångar/ankomster i timmen). Så ska man ha femminuterstrafik på Älvsjögrenen, så är tiominuterstrafik det enda rimliga på kopplingen från Norsborgsgrenen till Liljeholmen. Därför landar jag snarast i att nuvarande linjenät har fyraminuterstrafik på alla grenar, fyraminuterstrafik även till Fridhemsplan, men var åttonde minut till Älvsjö respektive kopplingen till Norsborg.

Men sedan får man ju förstås anpassa efter situationen. Väljer man bara femminuterstrafik för sträckan genom stan till Norsborg, lösgörs ju vagnar som kan användas till Fridhemsplan och vice versa. Enda risken är väl som sagt att man räknar med att det räcker med tiominuterstrafik till Fridhemsplan från Skärholmen och femminuterstrafik genom stan. Då tror jag det finns risk för att man inte har tillräckligt med vagnar för ett bra trafikupplägg.
twr

Inlägg av twr »

Intressanta tankar. Enligt nuvarande planer blir Roslagsbanan klar tre år efter tunnelbanan, så det kan betraktas som praktiskt taget samtidigt.

Förutom att anpassa trafiken utifrån resandet är frågan om utbudsstandard intressant. Om vi betraktar grenen till Årstafältet/Östberga som en slags underjordisk spårväg är väl 8 eller till och med 10minuters trafik ett okej utbud.

För linjen Fridhemsplan - Skärholmen blir utbudet avgörande för resandevolymen och därmed den avlastande effekten. Här tänker jag att 8 minuter blir för lite.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Jag tror att det behövs ett större perspektiv, vilket även inkluderar Roslagsbanan och Spårväg City. Om man bara kollar på trafiken till Fridhemsplan så borde 8-minuterstrafik räcka för att tågen dit inte ska bli överfulla. Det finns en väldigt konkret anledning till varför jag förordar jag 8-minuterstrafik med långa tåg istället för 4-minuterstrafik med korta tåg på Älvsjögrenen. Min erfarenhet av nattbussarna säger mig att det måste gå att hantera situationer då det kommer hundratals resenärer på en gång. Här handlar det dock inte om kaoset som uppstår när ett större evenemang tar slut, utan om den enorma belastning som finns på Södertäljetågen från Gnesta. Redan idag har tågen cirka 125 avstigande vid Årstaberg. Så vitt jag vet planeras inga åtgärder för att minska belastningen på dessa tåg.

Valet att köra fler tåg till City än till Fridhemsplan på Norsborgsgrenen innebär att den avlastande effekten kraftigt försvagas. För att det omständligare bytet vid Fridhemsplan ska löna sig för resor mot City kan inte väntetiden vara dubbelt så lång. Risken finns annars att resenärer mot City vänjer sig vid att ta tågen mot City. Det är alltså inte nödvändigt att tågen går hela vägen för att få en avlastande effekt, men väl att de har samma turtäthet på de stationer där de väl går. Då kan ganska många resenärer från Skärholmen och norrut istället välja dessa.

Slutligen måste hänsyn tas till belastningen på de nordliga grenarna. Till skillnad från en del skribenter tror jag faktiskt att Cityspårvägen har stor relevans här. Lidingöbanan utgör mer än hälften av Ropstensgrenens belastning söderut! Det är väl söderut som är den dimensionerande riktningen på den grenen? Det vore ändå en bra idé att försöka synkronisera dessa tre projekt. Eftersom kapaciteten håller på att ta slut ska då helst alla tre projekten tidigareläggas (och i ett av fallen beslutas). De officiella befolkningsprognoserna, vilka brukar vara konservativa, prognostiserar en befolkning på cirka 2,9 miljoner år 2030. Detta kommer nuvarande röda linjen inte att klara av utan extrema trängseltider!
TKO

Inlägg av TKO »

Fram till någon kommer med övertygande motbevisning anser jag att fler vill åka mot Hornstull än mot Fridhemsplan vid Liljeholmen. Att genom "kreativ tidtabellsläggning" tvinga folk att åka till Fridhemsplan för att motivera den dyra tunnelbanelinjen framstår som lite väl cyniskt...

tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Fram till någon kommer med övertygande motbevisning anser jag att fler vill åka mot Hornstull än mot Fridhemsplan vid Liljeholmen. Att genom "kreativ tidtabellsläggning" tvinga folk att åka till Fridhemsplan för att motivera den dyra tunnelbanelinjen framstår som lite väl cyniskt...

tycker
Thomas K Ohlsson
Nästan allt norr om Liljeholmen förutom Södermalm och Östermalm nås snabbare via Fridhemsplan. Ja, förmodligen även Danderyds sjukhus! Inte kan staden vara så centraliserad att majoriteten av alla målpunkter ligger i just dessa två stadsdelar? Även om den är det nu så lär den knappast vara det år 2030.
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Fram till någon kommer med övertygande motbevisning anser jag att fler vill åka mot Hornstull än mot Fridhemsplan vid Liljeholmen. Att genom "kreativ tidtabellsläggning" tvinga folk att åka till Fridhemsplan för att motivera den dyra tunnelbanelinjen framstår som lite väl cyniskt...

tycker
Thomas K Ohlsson
Nästan allt norr om Liljeholmen förutom Södermalm och Östermalm nås snabbare via Fridhemsplan. Ja, förmodligen även Danderyds sjukhus! Inte kan staden vara så centraliserad att majoriteten av alla målpunkter ligger i just dessa två stadsdelar? Även om den är det nu så lär den knappast vara det år 2030.
Inte alla men många!

Hur skulle Danderyds sjukhus nås snabbare via Fridhemsplan än med direkt tåg via City?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:

tycker
Thomas K Ohlsson
Inte alla men många!

Hur skulle Danderyds sjukhus nås snabbare via Fridhemsplan än med direkt tåg via City?

/TKO
Fågelvägen via Fridhemsplan och Odenplan.
Skriv svar