Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Under sommaren 2018 kommer spåren längs Värmlandsgatan mellan Norra Promenaden och Bråbogatan att bytas ut och spåravståndet ökas. När det ändå är grävs kommer diverse rör att bytas. Buss ersätter (från Norr Tull, gissar jag).
Allt enligt en artikel i Norrköpings Tidningar.
Allt enligt en artikel i Norrköpings Tidningar.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Rätt lång avstängning från 16 april och 19 augusti på hela sträckningen Norr tull-Vidablick/Fridvalla (gissar att vagnarna vänder vid Norr tull men buss ersätter till/från Resecentrum).
Allt enl. Östgötatrafikens hemsida:
https://www.ostgotatrafiken.se/info/nyh ... -med-buss/
Allt enl. Östgötatrafikens hemsida:
https://www.ostgotatrafiken.se/info/nyh ... -med-buss/
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Norra promenaden - Bråbogatan är etapp 1. Bråbogatan - Hagaskolan är etapp 2, enligt kommunens hemsida.
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
- Ort: Linköping
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Varför ökat spåravstånd, för framtida vagntyper eller för att det skulle passa bättre i den breda gatan?
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Det första. Det är ett arbete som pågått allteftersom i mer än 20 år.20581000184197 skrev:Varför ökat spåravstånd, för framtida vagntyper eller för att det skulle passa bättre i den breda gatan?
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Så här annonseras det på Resecentrum. Som typografi/design-intresserad kan man kanske ha lite synpunkter men budskapet går i alla fall fram.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Detta är ju en av få återstående bitar av nätet, som inte har det större spårmittavståndet.bark skrev:Det första. Det är ett arbete som pågått allteftersom i mer än 20 år.20581000184197 skrev:Varför ökat spåravstånd, för framtida vagntyper eller för att det skulle passa bättre i den breda gatan?
Arbetet tar lång tid, men mycke ska göras och rörarbeten och schackt tar oftast stor del av tiden.
Dessutom är det ju mycket dyrare att stressa fram sånt här, med tex skiftjobb och helger.
Kanske inte förvånande att man bygger billigare i Norrköping,
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
När detta arbete har avslutats, vilka sträckningar har då fortfarande "litet" spåravstånd?leifd skrev:---klipp---
Detta är ju en av få återstående bitar av nätet, som inte har det större spårmittavståndet.
Arbetet tar lång tid, men mycke ska göras och rörarbeten och schackt tar oftast stor del av tiden.
---klipp---
Och finns det någon tidsplan för att åtgärda dessa?
undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Ärligt talat så tror jag detta är sista biten. Men behöver kolla upp det för att vara helt säker.TKO skrev:När detta arbete har avslutats, vilka sträckningar har då fortfarande "litet" spåravstånd?leifd skrev:---klipp---
Detta är ju en av få återstående bitar av nätet, som inte har det större spårmittavståndet.
Arbetet tar lång tid, men mycke ska göras och rörarbeten och schackt tar oftast stor del av tiden.
---klipp---
Och finns det någon tidsplan för att åtgärda dessa?
undrar
Thomas K Ohlsson
I vilket fall, så finns nog ingen direkt tidsplan för detta, eftersom det inte finns några direkta planer på bredare vagnar.
Att man ökar spårmittavståndet, är egentligen bara en konsekvens av att man vill ha möjlighet till bredare vagnar i framtiden.
Detta är ju något man började med på 90-talet, då man beslutade att spårvägen skulle behållas och utvecklas.
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Bron över Söderleden, mellan hållplatserna Lokegatan och Skarphagsgatan ser ju ut att ha rätt smalt mellan spåren. Då utgår jag bara från mitt ögonmått.
Och hur är det på sträckan mellan Folkets park och Bastuban? Har de spåren bytts sen det byggdes? Vad byggdes den med för spårmittavstånd?
Och hur är det på sträckan mellan Folkets park och Bastuban? Har de spåren bytts sen det byggdes? Vad byggdes den med för spårmittavstånd?
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Bron över Söderleden byggdes väl i samband med att spårvägen förlängdes till Klockaretorpet?
Hade man inte redan då bestämt sej för ett större spåravstånd?
Jag tycker denna stegvisa förbättring av spårvägsnätet är beundransvärd - det verkar vara kostnadseffektivt. Där kanske vi stockholmare har något att lära?
/TKO
Hade man inte redan då bestämt sej för ett större spåravstånd?
Jag tycker denna stegvisa förbättring av spårvägsnätet är beundransvärd - det verkar vara kostnadseffektivt. Där kanske vi stockholmare har något att lära?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
De byttes 2014, så det skulle förvåna mig om det inte breddades samtidigt.X12 skrev:Och hur är det på sträckan mellan Folkets park och Bastuban? Har de spåren bytts sen det byggdes? Vad byggdes den med för spårmittavstånd?
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
X12 skrev:Bron över Söderleden, mellan hållplatserna Lokegatan och Skarphagsgatan ser ju ut att ha rätt smalt mellan spåren. Då utgår jag bara från mitt ögonmått.
Och hur är det på sträckan mellan Folkets park och Bastuban? Har de spåren bytts sen det byggdes? Vad byggdes den med för spårmittavstånd?
Spåret på bron över Söderleden vid Skarphagen byttes 2017..Det var lite smalare där, men omkringliggande spår har alltid haft betydlig över minsta mått.
Hela sträckan från Folkets Park till Klockaretorpet har ju mittstolpar (om jag minns rätt), så det torde vara lugnt där med.
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Det var väl Klockaretorpet‒Torsten Fogelqvist som byttes 2014? Bastuban‒Folkets park ser ut att ha lite risigare spår. Enligt vad man kan läsa i tekniska nämndens budget så är det planerat för spårbyte på den senare sträckan under 2019, 2020 och 2021. Där planeras ju även för en ändrad sträckning av spårvägen mellan SMHI och Folkets park.bark skrev:De byttes 2014, så det skulle förvåna mig om det inte breddades samtidigt.
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Här är f.ö. några bilder från spårbytet över Söderleden, som gjordes i oktober 2017. Bron finns i bakgrunden på bild 3, där gatubelysningen hänger i linspänn...leifd skrev:X12 skrev:Bron över Söderleden, mellan hållplatserna Lokegatan och Skarphagsgatan ser ju ut att ha rätt smalt mellan spåren. Då utgår jag bara från mitt ögonmått.
Och hur är det på sträckan mellan Folkets park och Bastuban? Har de spåren bytts sen det byggdes? Vad byggdes den med för spårmittavstånd?
Spåret på bron över Söderleden vid Skarphagen byttes 2017..Det var lite smalare där, men omkringliggande spår har alltid haft betydlig över minsta mått.
Hela sträckan från Folkets Park till Klockaretorpet har ju mittstolpar (om jag minns rätt), så det torde vara lugnt där med.
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Gick förbi Värmlandsgatan igår och tog några bilder.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Var det inte på den sträckan man fick kapa av gaveln på ett hus för att kunna pressa in spårvagnsspåren, obs det gäller inte nu utan mycket tidigare.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Spännande att man väljer Lund modellen fast i ett annat byggsätt.
Stefan
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Vad är det för slags spårbyggnadsteknik? Ska det gjutas betong i de där formarna?
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Det finns två linjer som korsar Söderleden! Den ena byggdes redan på 70-talet, det är nog den som åsyftas här.TKO skrev:Bron över Söderleden byggdes väl i samband med att spårvägen förlängdes till Klockaretorpet?
Hade man inte redan då bestämt sej för ett större spåravstånd?
Jag tycker denna stegvisa förbättring av spårvägsnätet är beundransvärd - det verkar vara kostnadseffektivt. Där kanske vi stockholmare har något att lära?
/TKO
Jag håller med om det du skriver!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.