Stockholms Spårvägar och Åbo Spårvägar får samma förkortning på finska, TR.
Med tanke på ambitionerna att etablera sig både här och där, borde kanske Stockholms Spårvägar byta namn till Norra Europas Spårvägar.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Var det innan eller efter SweTramway?Christer J skrev:Naturligare vore väl att använda 'Stocktram' som var telegramadressen för gamla Stockholms Spårvägar, liksom adressen på Sällskapets första nätplats.Anders Hanquist skrev:Kanske inte så konstigt att USA och Australien inte har sådana "bokstavsproblem". De ländernas befolkningar har ju inte varit utsatta för dessa organisationer. Ungefär som att svastikor är rätt problemfria i Asien. Men som sagt, ska AB SS lägga bud på trafik ute i Europa bör man kanske satsa på ett mer internationellt gångbart namn/förkortning för den verksamheten. "Swedetram" som jag föreslog tidigare kanske är för likt en modellspårvagnstillverkare (Swedtram AB) i Göteborg. Men det går säkert att hitta något klatschigt.
Faran med högtflygande planer som detta är att man väldigt snabbt kan förlora oerhört stora pengar när man ska "slåss" mot branschens jättar, genom att sprida ut verksamheten kan man förvisso minska risken att försvinna efter en eller två tappat upphandlingar men samtidigt så försvinner möjligheten att ha järnkoll på vad som händer "over there", om man klarar budget, kan köra efter lämnat anbud, personalsituationen etc etc, alla dessa faktorer som övriga större aktörer brottas med dagligen.Thomas Lange skrev:Leif Steen skrev:Hmmm, är det verkligen klokt att lägga bud i andra orter än Stockholm. Är detta konfimerat i Stockholmsavdelningens styrelse?
Frågan är av stor och principiell vikt och borde vara ett ärende för Stockholmsavdelningens årsmöte då SSS-S är aktieägare i SS. Årsmötet kan eller bör ge ägardirektiv till bolaget.
Tycker nyblivna Pettimetern Leif
Klokt och klokt. Alternativet för bolaget är att avstå. Frågan är hur klokt det är i följande scenario: Om man när kontraktet för linje 7 och Linje 21 löper ut om några år och AB SS inte har någon verksamhet i övrigt så står SSS-S och övriga ägare med ett bolag som bara har kostnader och ansvar men inga intäkter. Att man återvinner det befintliga kontraktet är inte självklart även om det skulle vara önskvärt.
SSS-S styrelse är representerade i AB SS styrelse och har godkänt den affärsutvecklingsplan som säger att bolaget ska bredda sin verksamhet så att man inte är ekonomiskt beroende av endast det innevarande kontraktet i Stockholm och Lidingö. Från kvällens bolagsstämma kan rapporteras att man också studerar spårvägssystem i andra städer i Norden (Sverige, Danmark, Norge och Finland, busskontrakt, där bolaget borde kunna vara konkurrenskraftigt vad gäller elbussdrift, järnvägstrafik (förhållandevis likartat) samt skärgårdstrafik (inte alls likartade fordon, men tidtabellsplanering, tjänstekonstruktioner, personalrekrytering, bemanning etc. skiljer sig inte alltför mycket åt. Och i AB SS personalstab finns till och med folk som har eldat S/S Storskär.
Detta är inte rocket science utan ett naturligt sätt för varje styrelse och aktieägare att försöka säkerställa att den egna verksamheten kan vara framgångsrik inte bara i morgon utan även i övermorgon.
Men Gåshaga brygga är ju ändå en bit på väg!TKO skrev: Vi bör i sammanhanget också minnas att det varit under lite speciella förhållanden som AB SS vunnit upphandlingarna av den spårvägstrafik bolaget nu utför, det kan kanske vara lite annorlunda på andra sidan Skärgårdshavet.
/TKO
Kanske man kan använda AGA-hallen då?twr skrev:Men Gåshaga brygga är ju ändå en bit på väg!TKO skrev: Vi bör i sammanhanget också minnas att det varit under lite speciella förhållanden som AB SS vunnit upphandlingarna av den spårvägstrafik bolaget nu utför, det kan kanske vara lite annorlunda på andra sidan Skärgårdshavet.
/TKO
Jag ska inte svara, eftersom jag inte är säker.TKO skrev:Kanske man kan använda AGA-hallen då?twr skrev:Men Gåshaga brygga är ju ändå en bit på väg!TKO skrev: Vi bör i sammanhanget också minnas att det varit under lite speciella förhållanden som AB SS vunnit upphandlingarna av den spårvägstrafik bolaget nu utför, det kan kanske vara lite annorlunda på andra sidan Skärgårdshavet.
/TKO
Förresten, vilken spårvidd diskuteras i Åbo? Det finns ju (minst) tre fullt tänkbara alternativ!
/TKO
Jag tror nog att det kan bli minst lika kostsamt att ge sig in i Norrköping eller i en kommande upphandling av Göteborgs spårvagnstrafik, det kan säkert vara spännande att drömma men kontrakt med sådan volym som det skulle gälla kräver en hel del bakom sig och en stor vilja att riskera rejäla förluster.TKO skrev:Finns det något exempel på att ett (i sammanhanget) litet bolag som AB SS i konkurrens vunnit ett trafikuppdrag i ett annat land?
Nu kan det ju finnas kulturella band mellan Åbo och Stockholm som gör detta lite mindre osannolikt, men men...
Vi bör i sammanhanget också minnas att det varit under lite speciella förhållanden som AB SS vunnit upphandlingarna av den spårvägstrafik bolaget nu utför, det kan kanske vara lite annorlunda på andra sidan Skärgårdshavet. Om det nu ens blir någon spårväg där - men än så länge finns ju hoppet!
/TKO
"Scandinavian Tram" eller "Tram of Scandinavia" kansle? Om man vill verka klassiskt högfärdigt storsvensk, där man anser sig förmer än grannländerna?Hans Wibacke skrev:En liten observation utan betydelse i förkortningsdjungeln:
Stockholms Spårvägar och Åbo Spårvägar får samma förkortning på finska, TR.
Med tanke på ambitionerna att etablera sig både här och där, borde kanske Stockholms Spårvägar byta namn till Norra Europas Spårvägar.
Om ett företag skall vara verksamt i Europa, bör man väl kommunicera på ett Europeiskt språk. Innevånarna på Atlantis kan väl få behålla sitt språk!Verspieder skrev:"Scandinavian Tram" eller "Tram of Scandinavia" kansle? Om man vill verka klassiskt högfärdigt storsvensk, där man anser sig förmer än grannländerna?Hans Wibacke skrev:En liten observation utan betydelse i förkortningsdjungeln:
Stockholms Spårvägar och Åbo Spårvägar får samma förkortning på finska, TR.
Med tanke på ambitionerna att etablera sig både här och där, borde kanske Stockholms Spårvägar byta namn till Norra Europas Spårvägar.
Ni vet, som det där köpcentret i Solna, samt historien med hela Skandinaviens huvudstad.
Dessutom är Tammerfors spårväg TR. Lösningen är Åbo = TuR och Tammerfors = TR (inte TaR).Hans Wibacke skrev:En liten observation utan betydelse i förkortningsdjungeln:
Stockholms Spårvägar och Åbo Spårvägar får samma förkortning på finska, TR.
Trafikspråket i Åbo är finskt.TKO skrev:Eftersom Stockholm och Åbo har ETT gemensamt officiellt språk borde språkvalet vara lätt!
Det kommer hursomhelst stå "Föli" på spårvagnarna i Åbo oavsett vilken operatör som kör dom, eftersom Föli är "varumärket" för Åbo regiontrafik.RAIDEr skrev:Dessutom är Tammerfors spårväg TR. Lösningen är Åbo = TuR och Tammerfors = TR (inte TaR).Hans Wibacke skrev:En liten observation utan betydelse i förkortningsdjungeln:
Stockholms Spårvägar och Åbo Spårvägar får samma förkortning på finska, TR.
Tur låter ju bra på svenska också, på flera olika sätt!RAIDEr skrev:Dessutom är Tammerfors spårväg TR. Lösningen är Åbo = TuR och Tammerfors = TR (inte TaR).Hans Wibacke skrev:En liten observation utan betydelse i förkortningsdjungeln:
Stockholms Spårvägar och Åbo Spårvägar får samma förkortning på finska, TR.