Trevagnars tunneltåg i SvT

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Trevagnars tunneltåg i SvT

Inlägg av Stefan B »

Var det fler än jag som noterade i programmet om Rickard Wolf (ca 13 min) två korta filmsekvenser från 50-talet(?) på nybyggda förorter med trevagnars tunneltåg? Hade svårt att identifiera platsen. De enda trevagnarståg jag känner till under senare decennier var nattågen på linje 11 Skärmarbrink-Bagarmossen. Kan bilderna vara från linje 19 före 1957 (dvs när de vände vid Slussen)? Någon som vet mer?

Stefan B
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Trevagnars tunneltåg i SvT

Inlägg av Lars_L »

Stefan B skrev:Var det fler än jag som noterade i programmet om Rickard Wolf (ca 13 min) två korta filmsekvenser från 50-talet(?) på nybyggda förorter med trevagnars tunneltåg? Hade svårt att identifiera platsen. De enda trevagnarståg jag känner till under senare decennier var nattågen på linje 11 Skärmarbrink-Bagarmossen. Kan bilderna vara från linje 19 före 1957 (dvs när de vände vid Slussen)? Någon som vet mer?

Stefan B
På 50-talet var väl 3-vagnarståg fortfarande vanligt i lågtrafik, i alla fall Västerut. Så länge 6-vagnarståg var högtrafiksutbud, var väl det också den naturliga lösningen och bör väl ha försvunnit när man gick över till 8-vagnarståg i rusningen. När det nu var. Kanske i samband med att gröna linjen blev genomgående?
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
twr
Inlägg: 9036
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Trevagnars tunneltåg i SvT

Inlägg av twr »

Lars_L skrev:
Stefan B skrev:Var det fler än jag som noterade i programmet om Rickard Wolf (ca 13 min) två korta filmsekvenser från 50-talet(?) på nybyggda förorter med trevagnars tunneltåg? Hade svårt att identifiera platsen. De enda trevagnarståg jag känner till under senare decennier var nattågen på linje 11 Skärmarbrink-Bagarmossen. Kan bilderna vara från linje 19 före 1957 (dvs när de vände vid Slussen)? Någon som vet mer?

Stefan B
På 50-talet var väl 3-vagnarståg fortfarande vanligt i lågtrafik, i alla fall Västerut. Så länge 6-vagnarståg var högtrafiksutbud, var väl det också den naturliga lösningen och bör väl ha försvunnit när man gick över till 8-vagnarståg i rusningen. När det nu var. Kanske i samband med att gröna linjen blev genomgående?
Ja, jag vill minnas att det var när den blev genomgående, 1957, som 8-vagnarståg blev möjliga och infördes.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: Trevagnars tunneltåg i SvT

Inlägg av Stefan B »

Någon som kan identifiera förorterna? Programmet finns på SvT Play.
Användarens profilbild
Leif Steen
Inlägg: 387
Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Re: Trevagnars tunneltåg i SvT

Inlägg av Leif Steen »

Jag har ett minne av att det i Vällingby kopplades till och från enstaka vagnar eller par till Hässelbytågen på spår 1. Det här är tidigt 60-tal. Det var också intressant för det var ibland gröna vagnar med sicklor utanpå, alltså C4:or.

Jätteintressant när kopplingsövervakaren gick ned på spåret och med långt verktyg riktade in kopplen inför tillkoppling. Kul för en 5-åring men inte alls kul för en mamma och lillasyster. Är det ett äkta minne eller......
"Det vi inte minns, har inte hänt"
daniel_s
Inlägg: 14260
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Trevagnars tunneltåg i SvT

Inlägg av daniel_s »

Stefan B skrev:Någon som kan identifiera förorterna? Programmet finns på SvT Play.
Om du menar vid 9.30 så är det väl först Stureby, sedan Svedmyra och sedan infarten till Enskede gård vid Ryttartorpet.

Vid 12 minuter är det infarten till Gubbängen norrifrån och vid 32 är det nog i Huddinge för där känner jag inte igen mig :mrgreen:
Enceladus
Inlägg: 10714
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trevagnars tunneltåg i SvT

Inlägg av Enceladus »

Det står "Svedmyra" på stationsskylten, så det är inte nödvändigt att gissa.
daniel_s
Inlägg: 14260
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Trevagnars tunneltåg i SvT

Inlägg av daniel_s »

Fin bild :roll: men kolla in plattformen, obs att det är träplattform i början och slutet!
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: Trevagnars tunneltåg i SvT

Inlägg av Stefan B »

Linje 19 hade trevagnarståg under första åren till Stureby, men där finns inga höghus som de på filmen? Och Gubbängen, gick det alltså trevagnarståg även på linje 18 före1957?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trevagnars tunneltåg i SvT

Inlägg av LÅ1 »

Vid 11.45 in i programmet så ser man ett spår hitom tåget som ligger lägre och lutar upp åt höger. Kan det vara Högdalen? Höghusen i filmen liknar dem man kan se på Google maps, men de ser ändå inte ut att vara helt lika.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14260
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Trevagnars tunneltåg i SvT

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Vid 11.45 in i programmet så ser man ett spår hitom tåget som ligger lägre och lutar upp åt höger. Kan det vara Högdalen? Höghusen i filmen liknar dem man kan se på Google maps, men de ser ändå inte ut att vara helt lika.
Nej det där är Vällingby redan utifrån din beskrivning :-)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trevagnars tunneltåg i SvT

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Vid 11.45 in i programmet så ser man ett spår hitom tåget som ligger lägre och lutar upp åt höger. Kan det vara Högdalen? Höghusen i filmen liknar dem man kan se på Google maps, men de ser ändå inte ut att vara helt lika.
Nej det där är Vällingby redan utifrån din beskrivning :-)
OK. Det är en ort jag besökt väldigt sällan. :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14260
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Trevagnars tunneltåg i SvT

Inlägg av daniel_s »

Även Vällingby finns på kartor :-)

Prova något av dessa koordinatalternativ, välj gatubild och titta rakt åt väster:
WGS84
59°21'40.0"N 17°52'35.7"E
WGS84 DDM
59°21.667'N 17°52.596'E
WGS84 decimal (lat, lon)
59.361116, 17.876596
RT90 (nord, öst)
6584096, 1617796
SWEREF99 TM (nord, öst)
6583796, 663500
bpn
Inlägg: 26
Blev medlem: fredag 30 december 2005 9:29

Re: Trevagnars tunneltåg i SvT

Inlägg av bpn »

Leif Steen skrev:Jag har ett minne av att det i Vällingby kopplades till och från enstaka vagnar eller par till Hässelbytågen på spår 1. Det här är tidigt 60-tal. Det var också intressant för det var ibland gröna vagnar med sicklor utanpå, alltså C4:or.

Jätteintressant när kopplingsövervakaren gick ned på spåret och med långt verktyg riktade in kopplen inför tillkoppling. Kul för en 5-åring men inte alls kul för en mamma och lillasyster. Är det ett äkta minne eller......
Har själv samma minne. Tror det var 6-vagnarståg som blev 8-vagnars under uppehållet i Vällingby. Men det kan också varit 4-v sim blev 6-v.
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 590
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Re: Trevagnars tunneltåg i SvT

Inlägg av Stefan Isaksson »

Var inte Spångahallen bemärkt för att ha ett strömgap som var två vagnar långt? Att köra upp enstaka vagnar verkar lite vanskligt. :shock: Men vagnsökningarna kanske sändes upp i större foror, så att det aldrig gick en enstaka vagn ut från hallen, oavsett vad som kopplades till tågen.

SI
daniel_s
Inlägg: 14260
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Trevagnars tunneltåg i SvT

Inlägg av daniel_s »

Stefan Isaksson skrev:Var inte Spångahallen bemärkt för att ha ett strömgap som var två vagnar långt? Att köra upp enstaka vagnar verkar lite vanskligt. :shock: Men vagnsökningarna kanske sändes upp i större foror, så att det aldrig gick en enstaka vagn ut från hallen, oavsett vad som kopplades till tågen.

SI
Jag minns iofs inget problematiskt strömgap, har kört ensam C20 där många gånger utan problem (de kan fastna i gap längre än 14 m) men det kan ju hända att det byggdes om när C15-C14 kom.

Men det var i alla fall så att ett tunneltåg på trafikspår skulle bestå av minst 2 vagnar (ändrat år 2000 till minst 4 vagnar) så att köra ensamma vagnar mellan depå och station var egentligen inte tillåtet även om det nog hände ibland ändå.
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: Trevagnars tunneltåg i SvT

Inlägg av Stefan B »

Är alltså slutsatsen av diskussionen ovan att bilderna är från Västra tunnelbanan före 1957? Dvs att man få körde trevagnarståg i lågtrafik på 11S Kungsgatan-Vällingby? Eller är det andra tunneltåget från söderort?

Stefan B
Enceladus
Inlägg: 10714
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trevagnars tunneltåg i SvT

Inlägg av Enceladus »

Stefan B skrev:Är alltså slutsatsen av diskussionen ovan att bilderna är från Västra tunnelbanan före 1957? Dvs att man få körde trevagnarståg i lågtrafik på 11S Kungsgatan-Vällingby? Eller är det andra tunneltåget från söderort?

Stefan B
Jämför denna bild med denna gatubild.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Trevagnars tunneltåg i SvT

Inlägg av Lars_L »

Stefan B skrev:Är alltså slutsatsen av diskussionen ovan att bilderna är från Västra tunnelbanan före 1957? Dvs att man få körde trevagnarståg i lågtrafik på 11S Kungsgatan-Vällingby? Eller är det andra tunneltåget från söderort?

Stefan B
Nej, snarare som sagt, man körde så längs hela banan, där det var praktiskt, och som visats i bilden ovan uppenbarligen också söder om stan. För 11S finns ju dock en trafikorder kring trafikstarten utlagd på nätet på trafikhistoria- https://trafikhistoria.se/stockholm/VTUB52_5.htm (kommer inte ihåg vilken av skribenterna här som är ursprung till sidan), där det framgår att 11S skulle ha 3 vagnar i lågtrafik, medan 11Å och 11A hade fyra vagnar i högtrafik, men även 11Å 3 i lågtrafik. För nattrafiken planerade man för 2 eller 3 vagnar.

Under 1950-talet och 1960-talet så är ju antalet vagnar mycket mer skiftande än det varit på senare år i tunnelbanan. Kunde ju vara vanligt med allt från 2 till 7 vagnar (om vi tar ovanligare varianter).

I en instruktion från samma sida inför öppnande av bana 2, så anges också att linje 13 planerades köra med 3 vagnar på söndag- och helgdag. Ett tag var det ju också vanligt med 5 vagnar på röda linjen, då det blev längsta tåglängden som tilläts med enmansbetjäning på 1960-talet.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: Trevagnars tunneltåg i SvT

Inlägg av 218 »

Lars_L skrev:
Stefan B skrev:Är alltså slutsatsen av diskussionen ovan att bilderna är från Västra tunnelbanan före 1957? Dvs att man få körde trevagnarståg i lågtrafik på 11S Kungsgatan-Vällingby? Eller är det andra tunneltåget från söderort?

Stefan B
I en instruktion från samma sida inför öppnande av bana 2, så anges också att linje 13 planerades köra med 3 vagnar på söndag- och helgdag. Ett tag var det ju också vanligt med 5 vagnar på röda linjen, då det blev längsta tåglängden som tilläts med enmansbetjäning på 1960-talet.
T-bana 2 kördes med trevagnarståg på söndagsmorgnarna på både linje 13 och 14. Men bara på morgnarna sedan kopplade/bytte man till 4-vagnarståg under dagens lopp. Överhuvudtaget så kopplade man och rangerade betydligt mer förr i tiden. Senare blev det under en längre period 5-vagnarståg lördag och söndag på linjerna 13 och 14. Kommer ihåg att jag tyckte att det var opraktiskt med rangeringen av C4:orna för att köra 3- och 5-vagnarståg istället för 4 och 6 vagnar. F.ö trevagnarståg med tågvakt på söndagförmiddagarna! Faktum är att vid denna tid fick tågen inte ens lämna vagnhallen utan tågvakt!

På bana 1 kördes ju linje 19T med tvåvagnarståg Slussen-Johanneshov med anslutning till spårvägslinje 19. Av bilder att döma gick 19T vidare till Hammarby för vändning vid infarten till Nya Enskedehallen.

218
Skriv svar