Trevagnars tunneltåg i SvT
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Trevagnars tunneltåg i SvT
Var det fler än jag som noterade i programmet om Rickard Wolf (ca 13 min) två korta filmsekvenser från 50-talet(?) på nybyggda förorter med trevagnars tunneltåg? Hade svårt att identifiera platsen. De enda trevagnarståg jag känner till under senare decennier var nattågen på linje 11 Skärmarbrink-Bagarmossen. Kan bilderna vara från linje 19 före 1957 (dvs när de vände vid Slussen)? Någon som vet mer?
Stefan B
Stefan B
Re: Trevagnars tunneltåg i SvT
På 50-talet var väl 3-vagnarståg fortfarande vanligt i lågtrafik, i alla fall Västerut. Så länge 6-vagnarståg var högtrafiksutbud, var väl det också den naturliga lösningen och bör väl ha försvunnit när man gick över till 8-vagnarståg i rusningen. När det nu var. Kanske i samband med att gröna linjen blev genomgående?Stefan B skrev:Var det fler än jag som noterade i programmet om Rickard Wolf (ca 13 min) två korta filmsekvenser från 50-talet(?) på nybyggda förorter med trevagnars tunneltåg? Hade svårt att identifiera platsen. De enda trevagnarståg jag känner till under senare decennier var nattågen på linje 11 Skärmarbrink-Bagarmossen. Kan bilderna vara från linje 19 före 1957 (dvs när de vände vid Slussen)? Någon som vet mer?
Stefan B
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Trevagnars tunneltåg i SvT
Ja, jag vill minnas att det var när den blev genomgående, 1957, som 8-vagnarståg blev möjliga och infördes.Lars_L skrev:På 50-talet var väl 3-vagnarståg fortfarande vanligt i lågtrafik, i alla fall Västerut. Så länge 6-vagnarståg var högtrafiksutbud, var väl det också den naturliga lösningen och bör väl ha försvunnit när man gick över till 8-vagnarståg i rusningen. När det nu var. Kanske i samband med att gröna linjen blev genomgående?Stefan B skrev:Var det fler än jag som noterade i programmet om Rickard Wolf (ca 13 min) två korta filmsekvenser från 50-talet(?) på nybyggda förorter med trevagnars tunneltåg? Hade svårt att identifiera platsen. De enda trevagnarståg jag känner till under senare decennier var nattågen på linje 11 Skärmarbrink-Bagarmossen. Kan bilderna vara från linje 19 före 1957 (dvs när de vände vid Slussen)? Någon som vet mer?
Stefan B
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Trevagnars tunneltåg i SvT
Någon som kan identifiera förorterna? Programmet finns på SvT Play.
- Leif Steen
- Inlägg: 387
- Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
- Ort: Vällingby, ABC staden
Re: Trevagnars tunneltåg i SvT
Jag har ett minne av att det i Vällingby kopplades till och från enstaka vagnar eller par till Hässelbytågen på spår 1. Det här är tidigt 60-tal. Det var också intressant för det var ibland gröna vagnar med sicklor utanpå, alltså C4:or.
Jätteintressant när kopplingsövervakaren gick ned på spåret och med långt verktyg riktade in kopplen inför tillkoppling. Kul för en 5-åring men inte alls kul för en mamma och lillasyster. Är det ett äkta minne eller......
Jätteintressant när kopplingsövervakaren gick ned på spåret och med långt verktyg riktade in kopplen inför tillkoppling. Kul för en 5-åring men inte alls kul för en mamma och lillasyster. Är det ett äkta minne eller......
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Re: Trevagnars tunneltåg i SvT
Om du menar vid 9.30 så är det väl först Stureby, sedan Svedmyra och sedan infarten till Enskede gård vid Ryttartorpet.Stefan B skrev:Någon som kan identifiera förorterna? Programmet finns på SvT Play.
Vid 12 minuter är det infarten till Gubbängen norrifrån och vid 32 är det nog i Huddinge för där känner jag inte igen mig
Re: Trevagnars tunneltåg i SvT
Det står "Svedmyra" på stationsskylten, så det är inte nödvändigt att gissa.
Re: Trevagnars tunneltåg i SvT
Fin bild men kolla in plattformen, obs att det är träplattform i början och slutet!
Re: Trevagnars tunneltåg i SvT
Linje 19 hade trevagnarståg under första åren till Stureby, men där finns inga höghus som de på filmen? Och Gubbängen, gick det alltså trevagnarståg även på linje 18 före1957?
Re: Trevagnars tunneltåg i SvT
Vid 11.45 in i programmet så ser man ett spår hitom tåget som ligger lägre och lutar upp åt höger. Kan det vara Högdalen? Höghusen i filmen liknar dem man kan se på Google maps, men de ser ändå inte ut att vara helt lika.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Trevagnars tunneltåg i SvT
Nej det där är Vällingby redan utifrån din beskrivningLÅ1 skrev:Vid 11.45 in i programmet så ser man ett spår hitom tåget som ligger lägre och lutar upp åt höger. Kan det vara Högdalen? Höghusen i filmen liknar dem man kan se på Google maps, men de ser ändå inte ut att vara helt lika.
Re: Trevagnars tunneltåg i SvT
OK. Det är en ort jag besökt väldigt sällan.daniel_s skrev:Nej det där är Vällingby redan utifrån din beskrivningLÅ1 skrev:Vid 11.45 in i programmet så ser man ett spår hitom tåget som ligger lägre och lutar upp åt höger. Kan det vara Högdalen? Höghusen i filmen liknar dem man kan se på Google maps, men de ser ändå inte ut att vara helt lika.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Trevagnars tunneltåg i SvT
Även Vällingby finns på kartor
Prova något av dessa koordinatalternativ, välj gatubild och titta rakt åt väster:
Prova något av dessa koordinatalternativ, välj gatubild och titta rakt åt väster:
WGS84
59°21'40.0"N 17°52'35.7"E
WGS84 DDM
59°21.667'N 17°52.596'E
WGS84 decimal (lat, lon)
59.361116, 17.876596
RT90 (nord, öst)
6584096, 1617796
SWEREF99 TM (nord, öst)
6583796, 663500
Re: Trevagnars tunneltåg i SvT
Har själv samma minne. Tror det var 6-vagnarståg som blev 8-vagnars under uppehållet i Vällingby. Men det kan också varit 4-v sim blev 6-v.Leif Steen skrev:Jag har ett minne av att det i Vällingby kopplades till och från enstaka vagnar eller par till Hässelbytågen på spår 1. Det här är tidigt 60-tal. Det var också intressant för det var ibland gröna vagnar med sicklor utanpå, alltså C4:or.
Jätteintressant när kopplingsövervakaren gick ned på spåret och med långt verktyg riktade in kopplen inför tillkoppling. Kul för en 5-åring men inte alls kul för en mamma och lillasyster. Är det ett äkta minne eller......
- Stefan Isaksson
- Inlägg: 590
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
- Ort: Uppsala
Re: Trevagnars tunneltåg i SvT
Var inte Spångahallen bemärkt för att ha ett strömgap som var två vagnar långt? Att köra upp enstaka vagnar verkar lite vanskligt. Men vagnsökningarna kanske sändes upp i större foror, så att det aldrig gick en enstaka vagn ut från hallen, oavsett vad som kopplades till tågen.
SI
SI
Re: Trevagnars tunneltåg i SvT
Jag minns iofs inget problematiskt strömgap, har kört ensam C20 där många gånger utan problem (de kan fastna i gap längre än 14 m) men det kan ju hända att det byggdes om när C15-C14 kom.Stefan Isaksson skrev:Var inte Spångahallen bemärkt för att ha ett strömgap som var två vagnar långt? Att köra upp enstaka vagnar verkar lite vanskligt. Men vagnsökningarna kanske sändes upp i större foror, så att det aldrig gick en enstaka vagn ut från hallen, oavsett vad som kopplades till tågen.
SI
Men det var i alla fall så att ett tunneltåg på trafikspår skulle bestå av minst 2 vagnar (ändrat år 2000 till minst 4 vagnar) så att köra ensamma vagnar mellan depå och station var egentligen inte tillåtet även om det nog hände ibland ändå.
Re: Trevagnars tunneltåg i SvT
Är alltså slutsatsen av diskussionen ovan att bilderna är från Västra tunnelbanan före 1957? Dvs att man få körde trevagnarståg i lågtrafik på 11S Kungsgatan-Vällingby? Eller är det andra tunneltåget från söderort?
Stefan B
Stefan B
Re: Trevagnars tunneltåg i SvT
Nej, snarare som sagt, man körde så längs hela banan, där det var praktiskt, och som visats i bilden ovan uppenbarligen också söder om stan. För 11S finns ju dock en trafikorder kring trafikstarten utlagd på nätet på trafikhistoria- https://trafikhistoria.se/stockholm/VTUB52_5.htm (kommer inte ihåg vilken av skribenterna här som är ursprung till sidan), där det framgår att 11S skulle ha 3 vagnar i lågtrafik, medan 11Å och 11A hade fyra vagnar i högtrafik, men även 11Å 3 i lågtrafik. För nattrafiken planerade man för 2 eller 3 vagnar.Stefan B skrev:Är alltså slutsatsen av diskussionen ovan att bilderna är från Västra tunnelbanan före 1957? Dvs att man få körde trevagnarståg i lågtrafik på 11S Kungsgatan-Vällingby? Eller är det andra tunneltåget från söderort?
Stefan B
Under 1950-talet och 1960-talet så är ju antalet vagnar mycket mer skiftande än det varit på senare år i tunnelbanan. Kunde ju vara vanligt med allt från 2 till 7 vagnar (om vi tar ovanligare varianter).
I en instruktion från samma sida inför öppnande av bana 2, så anges också att linje 13 planerades köra med 3 vagnar på söndag- och helgdag. Ett tag var det ju också vanligt med 5 vagnar på röda linjen, då det blev längsta tåglängden som tilläts med enmansbetjäning på 1960-talet.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Trevagnars tunneltåg i SvT
T-bana 2 kördes med trevagnarståg på söndagsmorgnarna på både linje 13 och 14. Men bara på morgnarna sedan kopplade/bytte man till 4-vagnarståg under dagens lopp. Överhuvudtaget så kopplade man och rangerade betydligt mer förr i tiden. Senare blev det under en längre period 5-vagnarståg lördag och söndag på linjerna 13 och 14. Kommer ihåg att jag tyckte att det var opraktiskt med rangeringen av C4:orna för att köra 3- och 5-vagnarståg istället för 4 och 6 vagnar. F.ö trevagnarståg med tågvakt på söndagförmiddagarna! Faktum är att vid denna tid fick tågen inte ens lämna vagnhallen utan tågvakt!Lars_L skrev:I en instruktion från samma sida inför öppnande av bana 2, så anges också att linje 13 planerades köra med 3 vagnar på söndag- och helgdag. Ett tag var det ju också vanligt med 5 vagnar på röda linjen, då det blev längsta tåglängden som tilläts med enmansbetjäning på 1960-talet.Stefan B skrev:Är alltså slutsatsen av diskussionen ovan att bilderna är från Västra tunnelbanan före 1957? Dvs att man få körde trevagnarståg i lågtrafik på 11S Kungsgatan-Vällingby? Eller är det andra tunneltåget från söderort?
Stefan B
På bana 1 kördes ju linje 19T med tvåvagnarståg Slussen-Johanneshov med anslutning till spårvägslinje 19. Av bilder att döma gick 19T vidare till Hammarby för vändning vid infarten till Nya Enskedehallen.
218