1. Tunnelbanan i dag
I eftermiddag var det stopp på röda linjen efter en olycka vid Östermalmstorgs station. Man körde då stympad trafik från Stadion och Karlaplan. Tror jag, jag läste den texten utan att reflektera allt för mycket. På södra sidan körde man så att tåg mot Norsborg gick från Mariatorget och tåg mot Fruängen gick från Hornstull. Dessutom hade man ett tåg som pendlade mellan Mariatorget och Slussen.
Så långt allt väl. Men Vid Slussen fanns ingen information om vid vilken plattform tåget mot Mariatorget skulle gå. (Det gick från plattform för södergående tåg, vilket ju är logiskt. Men hur vet man att trafikledningen tänker logiskt?
) Vid Mariatorget kom denna kortpendel in på södergående spår, och föraren upplyste om att han trodde att tåg mot Norsborg skulle gå från den andra plattformen. Det var ett korrekt antagande. Men vid det spår där tågen skulle gå mot Norsborg visade skyltarna i taket att tåget gick till Ropsten! På rad två rullade relevant trafikinformation. Men kan man inte släcka första raden? Många resenärer på plattformen visade inga tecken på att vilja gå på tåget. Vad de väntade på kan man undra. Möjligen på att trafiken skulle komma igång. Eller på att nästa tåg som kom in skulle gå till Fruängen, eller till Mörby C.
Vid T-centralen annonserade takskyltarna att tåget som stod vid plattformen skulle gå till Ropsten om en minut. Rad två visade korrekt trafikinformation. Men även här hade det varit bra om rad ett hade kunnat släckas.
Att man inte på kort varsel kan få fram informatörer som kan stå vid rulltrappornas nedre ända vid Mariatorget och visa folk till rätt platform kan jag ha viss förståelse för.
Jag tror jag påpekat bristerna med skyltsystemet tidigare. Men är det omöjligt för trafikledningen att påverka texten på första raden?
2. Bussarna i dag
Alla SL-linjer som normalt går på Vasagatan har omlagd körväg från och med i dag och varje Må-Fr kl. 07-19 på grund av arbeten på Vasagatan. Det hela lär ha kommit lite hastigt på, så man har hast kort tid på dig att informera om detta. jag observerade, på håll, att det var många som i eftermiddag tänkte ta bussen från hållplatsen på Vasagatan utanför centralen, Riktning Tegelbacken och vidare. Hur informationen såg ut där vet jag inte, men det brukar vara få som läser ens de orangea anslagen på anslagstavlorna i busskurerna.
I andra riktningen, under Klarabergsviadukten, såg jag en person. Där fanns i alla fall ett anslag om trafikändringarna. De två övre raderna i realtidsskyltarna visade information som om bussarna gick som vanligt, medan det på tredje raden gick att läsa att det inte skulle komma några bussar alls. Om man hade tålamod och väntade ut den segt rullande texten.