Regeringen tittar på möjligheten att slå ihop Green Cargo med SJ för att försöka göra bolagen (särskilt GC) lönsammare...
Godstrafiken på järnväg kan bli del av SJ
Vad skall man säga... Kommentarer på det?
GC+SJ=Sant?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: GC+SJ=Sant?
Det går inte att göra ägg och mjöl av en sockerkaka.
Bättre då att stycka och sälja bolaget.
Bättre då att stycka och sälja bolaget.
Re: GC+SJ=Sant?
Det var ju det man försökte göra 2001. Nu tar man smält socker och försöker sätta ihop smulorna igen...Hechtwagen skrev:Det går inte att göra ägg och mjöl av en sockerkaka.
En observation är att järnvägsadministration är på väg att bli dyrare. Den svenska idén med konkurrens och myndigheters serviceskyldighet är på väg att ersättas med protektionism och överstatlig klåfingrighet. I det sammanhanget är det i princip bra om det bildas större aktörer, men i praktiken tvivlar jag på att det skulle få någon väsentlig effekt ens om alla järnvägsföretag i Sverige slogs ihop.
Senast redigerad av daniel_s den tisdag 27 mars 2018 7:28, redigerad totalt 1 gånger.
Re: GC+SJ=Sant?
Nu är det dock ingen sockerkaka man försöker göra. Att dela och slå ihop bolag hit och ditt sker hela tiden. Om det sedan är lösningen på GGs problem är en annan fråga. Om man ska sälja bolaget kan det även vara bra om man i alla fall kan visa på att det kommer bli lönsamt i framtiden.Hechtwagen skrev:Det går inte att göra ägg och mjöl av en sockerkaka.
Bättre då att stycka och sälja bolaget.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: GC+SJ=Sant?
Eller så väntar man tills Green Cargo försvinner av sig själv på den avreglerade godsmarknaden.BSB101 skrev:Nu är det dock ingen sockerkaka man försöker göra. Att dela och slå ihop bolag hit och ditt sker hela tiden. Om det sedan är lösningen på GGs problem är en annan fråga. Om man ska sälja bolaget kan det även vara bra om man i alla fall kan visa på att det kommer bli lönsamt i framtiden.Hechtwagen skrev:Det går inte att göra ägg och mjöl av en sockerkaka.
Bättre då att stycka och sälja bolaget.
Re: GC+SJ=Sant?
Även om det idag känns tämligen pessimistiskt för godstrafik på järnväg tror jag att GC är det bolag som har störst chans att överleva - ja om vi undantar LKAB Malmtrafik AB så klart!
killgissar
Thomas K Ohlsson
killgissar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!