Hur vanliga är dessa? Vi stötte på dessa när vi åkte trådbuss i Chisinau. Om de fanns på vanliga bussar också vet jag inte, sånt vågar jag aldrig åka utomlands. Man kan ju hamna var som helst, och kan inte med enkelhet spåra sig tillbaka
Trots samma årgång som mig så ser den bra mycket äldre ut! Trådbuss nummer 2125 i Moldaviens huvudstad Chisinau.
Nummer 3722 var däremot 9 år äldre än mig!
//Jocke
Tårdbusskonduktörer
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Tårdbusskonduktörer
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Re: Tårdbusskonduktörer
I Riga var det konduktörer på inte bara trådbussar utan även bussar och spårvagnar tills man införde blippkorten för ca 5 år sen.
Samtidigt slopade de separata biljetterna för de olika trafikslagen.
Något år innan införde man valideringsautomater med datum/tid för pappersbiljetter då det var svårt att hitta konduktörer.
Konduktörerna infördes på 90-talet då det var många som plankade.
En del bussar har fortfarande den upphöjda konduktörsstolen.
På sovjettiden och början av 90-talet hade man enkla ställ där man la upp biljetten och punchade den, som orientering.
Varje fordon hade sin egen kombination.
Klassiker från den tiden: nån ser biljettkontrollanter gå på spårvagnen och så hör man nödsignalen, vagnen stannar mitt i korsningen och öppnar dörrarna, folk bara väller ut.
/or
Samtidigt slopade de separata biljetterna för de olika trafikslagen.
Något år innan införde man valideringsautomater med datum/tid för pappersbiljetter då det var svårt att hitta konduktörer.
Konduktörerna infördes på 90-talet då det var många som plankade.
En del bussar har fortfarande den upphöjda konduktörsstolen.
På sovjettiden och början av 90-talet hade man enkla ställ där man la upp biljetten och punchade den, som orientering.
Varje fordon hade sin egen kombination.
Klassiker från den tiden: nån ser biljettkontrollanter gå på spårvagnen och så hör man nödsignalen, vagnen stannar mitt i korsningen och öppnar dörrarna, folk bara väller ut.
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Re: Tårdbusskonduktörer
Tack för den historien! I detta fall handlade det om springkonduktörer, fanns inga konduktörsbås.stockholm79 skrev:I Riga var det konduktörer på inte bara trådbussar utan även bussar och spårvagnar tills man införde blippkorten för ca 5 år sen.
Samtidigt slopade de separata biljetterna för de olika trafikslagen.
Något år innan införde man valideringsautomater med datum/tid för pappersbiljetter då det var svårt att hitta konduktörer.
Konduktörerna infördes på 90-talet då det var många som plankade.
En del bussar har fortfarande den upphöjda konduktörsstolen.
På sovjettiden och början av 90-talet hade man enkla ställ där man la upp biljetten och punchade den, som orientering.
Varje fordon hade sin egen kombination.
Klassiker från den tiden: nån ser biljettkontrollanter gå på spårvagnen och så hör man nödsignalen, vagnen stannar mitt i korsningen och öppnar dörrarna, folk bara väller ut.
/or
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!