Arriva körde buss med öppen dörr

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9957
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Arriva körde buss med öppen dörr

Inlägg av Enceladus »

Körde med öppen dörr: ”Fanns barn på bussen”

I måndags körde Arriva linje 606 i Danderyd med öppen dörr. Har vi hamnat i en situation där det är "lönsamt" för underleverantörerna att tumma på säkerhetsrutinerna?
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 590
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Re: Arriva körde buss med öppen dörr

Inlägg av Stefan Isaksson »

Svårt att säga vad som hänt. Rent generellt skulle jag säga att det är direkt svårt att köra med öppna dörrar på de bussar jag kört de senaste 6-7 åren. Jag ska villigt medge att det kan vara lättare än jag tror, eftersom jag aldrig försökt.

På äldre bussar gick det i vissa fall att koppla ur hållplatsbromsen, och då gick det utmärkt att köra med öppna dörrar eller mer praktiskt: att starta bussen innan dörrarna stängts helt. Men det är några år sedan jag sett en sådan buss.

Ett fel, som jag inte heller sett på ett antal år, var att luftventilen i dörren fryste och inte släppte fram tryckluften till dörren. Då fanns ingenting som höll dörren stängd (eller öppen för den delen) och då hände det att dörren gled upp. Det var mycket förrädiskt eftersom bussens säkerhetssystem bara kontrollerade att tryckluften var påslagen, och alltså inte gav någon som helst indikation på att dörren inte var korrekt stängd (jag har varit med om att upptäcka i backspegeln att bakersta dörren var öppen under körning, dessbättre än tomkörning, så någon fara för passagerare var det inte den gången).

Det går fortfarande att förbikoppla hållplatsbromsen på de flesta bussar, men på de jag har erfarenhet av är då alla dörrar utom en av framdörrarna spärrade i stängt läge. Men visst, om en av dörrarna av någon anledning fastnat i öppet läge så kanske det går att köra med även en bakdörr öppen (jag är inte säker, det har aldrig fallit mig in att experimentera). Det kan vara något sådant det var frågan om i föreliggande fall. Det låter in alla händelser inte som en bra idé att köra på de premisserna, säkerhetsaspekten åsido, så borde det blivit obehagligt kallt. Inställd tur borde varit bättre, även om det svider det med.

SI
som drar sig till minnes alla öppna dörrar i farten på Roslagsbanans gamla vagnar. De gjorde aldrig en tidningsartikel.
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: Arriva körde buss med öppen dörr

Inlägg av Lars Ödlund »

När det gäller bussar med dörrautomatik tillverkade i modern tid finns det olika former av system som har ett gemensamt, att det inte ska gå att köra med dörrarna öppna.

Om man bryter bort dörrautomatiken med nödbrytaren kan man köra med öppen framdörr men det ska ju aldrig förekomma i trafik, eventuella bakdörrar går i dessa fall igen och går sedan inte att öppna om man inte ställer tillbaka nödbrytaren.

Men...detta gäller när dörrarna fungerar u.a

Om/När en bakdörr inte går att manövrera kan man genom att använda nödbrytaren flytta bussen även med öppen/na bakdörrar, givetvis utan passagerare och med försiktighet, det finns ett tiotal kända orsaker till att detta förhållande inträffar, både mekaniska och elektriska, har man tur kan man dra igen och låsa dörren samt bryta med nödbrytaren, då kommer ingen av bakdörrarna att gå att manövrera så det använder man ju bara för att kunna köra till närmsta plats för bussbyte- eller till ändhpl.

Återigen men.... dessa låsningar är sällan så jättebra, i a f var det så tidigare, en igendragen och låst dörr kunde p.ga av skakningar eller kunders beteende gå upp under färd och då finns inget säkerhetssystem.

Av bilden att döma är detta ett "avluftat" och stängt dörrpar som av någon av alla möjliga anledningar gått upp.

Liknande kunde/kan hända i tunnelbanan (Cx) eller X1, X10 pendeltågsvagnar om "rätt" förutsättningar fanns
daniel_s
Inlägg: 14177
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arriva körde buss med öppen dörr

Inlägg av daniel_s »

Även på C20, ska gudarna veta. Men där utrymmer man hela vagnen men det blir ändå problem och krigsrubriker när det inte går som det var tänkt. Måste dock säga att de eldrivna dörrarna har många fördelar framför tryckluftdörrar och att jag alla gånger föredrar eldörrar. Vet inte varför man fortfarande envisas med tryckluftdörrar på bussar men de kanske håller bättre mot skakningarna? Nu har ju de nya MAN-vagnarna i innerstan eldörrar så vi får väl se om det håller.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Arriva körde buss med öppen dörr

Inlägg av Lars_L »

daniel_s skrev:Även på C20, ska gudarna veta. Men där utrymmer man hela vagnen men det blir ändå problem och krigsrubriker när det inte går som det var tänkt. Måste dock säga att de eldrivna dörrarna har många fördelar framför tryckluftdörrar och att jag alla gånger föredrar eldörrar. Vet inte varför man fortfarande envisas med tryckluftdörrar på bussar men de kanske håller bättre mot skakningarna? Nu har ju de nya MAN-vagnarna i innerstan eldörrar så vi får väl se om det håller.
Eldörrar har väl just kommit mer och mer på bussar från alla tillverkare på senare år. Så där sker nog ett skifte för närvarande. Även Arrivas VDL-vagnar är ju utrustade med eldörrar. Inte minst för att det går fortare att öppna och stänga - ja i och för sig inte att de behöver gå fortare vill säga. De gamla H20-vagnarna i Stockholm kunde ju i vissa fall bara mer eller mindre fladdra till med bakdörrarna om man var snabbt av. Problemet blev väl just att säkerhetskraven på bussar/tåg blivit så höga och därmed har man inte velat ha snabbt stängande dörrar med tryckluftsteknik, medan eldörrar mycket bättre kan justeras för att det ska göra "lagom" ont att få dem på sig....
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: Arriva körde buss med öppen dörr

Inlägg av Lars Ödlund »

Detta med eldrivna dörrar började Volvo jobba med för mer än 10 år sedan, bränsleförbrukningen ska enligt uppgift minska med dessa dörrar och de ger möjlighet att sänka öppnings och stängningshastigheten steglöst (framförallt är det möjligheten att sänka hastigheten som efterfrågas)

Tyvärr ställer ju dessa konstruktioner till andra mindre bra problem
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Arriva körde buss med öppen dörr

Inlägg av Lars_L »

Lars Ödlund skrev:Detta med eldrivna dörrar började Volvo jobba med för mer än 10 år sedan, bränsleförbrukningen ska enligt uppgift minska med dessa dörrar och de ger möjlighet att sänka öppnings och stängningshastigheten steglöst (framförallt är det möjligheten att sänka hastigheten som efterfrågas)

Tyvärr ställer ju dessa konstruktioner till andra mindre bra problem
Fast ser man på nya stadsbussar, är ju de elektriska dörrarna betydligt snabbare än vad man valt att ha med tryckluft på senare år. Vilket ju just är möjligt eftersom man kan göra det mer stegvis. Men det kanske ser annorlunda ut när det gäller regionaltrafik? (Där ju tidsaspekten är av annan betydelse)
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: Arriva körde buss med öppen dörr

Inlägg av Lars Ödlund »

Lars_L skrev:
Lars Ödlund skrev:Detta med eldrivna dörrar började Volvo jobba med för mer än 10 år sedan, bränsleförbrukningen ska enligt uppgift minska med dessa dörrar och de ger möjlighet att sänka öppnings och stängningshastigheten steglöst (framförallt är det möjligheten att sänka hastigheten som efterfrågas)

Tyvärr ställer ju dessa konstruktioner till andra mindre bra problem
Fast ser man på nya stadsbussar, är ju de elektriska dörrarna betydligt snabbare än vad man valt att ha med tryckluft på senare år. Vilket ju just är möjligt eftersom man kan göra det mer stegvis. Men det kanske ser annorlunda ut när det gäller regionaltrafik? (Där ju tidsaspekten är av annan betydelse)
Till skillnad mot luftdrivna dörrar stänger de eldrivna inte med alls samma kraft och klämlisten kan göra sitt jobb på ett helt annat sätt, i teorin kan man därför låta dörrarna gå fortare. Dock har jag sett/hört att det funnits flertal synpunkter på den snabba stänghastigheten som skrämmer kunderna oavsett om dörrarna inte gör samma skada som en luftstyrd dito.

Hägglundarna SL H43-44 och H80 hade ju riktigt snabba utgångsdörrar i original utförande.....det var tider det
Skriv svar