Dumt av mig att provocera med ett förslag till lösning! Kommer av någon anledning att tänka på det gamla talesättet "Väck ej den Björn i Enebyberg som sover"!dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, det må ja säga. Efter att alla har luftat sina käpphästar om tvåvåningsvagnar, drömda innerstadsspårvägar etc. kan vi kanske återvända till Lidingöbanan. Och där verkar det vara hela havet stormar, vad gäller vagnarna. För några år, när det värsta spårvägsfnatten gällde för Saltsjöbanan så skulle alla A32-vagnar dit. Nu ska de visst till Lidingö. Det blev ingenting av med den saken då och det blir ingenting nu heller. A32-orna stannar på Tvärbanan/Nockebybanan! Och för att ta det igen: det finns inget som helst behov av att öka kapaciteten på Nockebybanan. Det är några få avgångar under högtrafik morgon och kväll som är belastade - i övrigt är det rätt glest med resenärer. Äppenviken/Ålsten/Nockeby är inget expanderande område utan ganska statiskt - det enda som tillkommit i något så när modern tid är husbygget vid Ålstens Gård. Det finns knappast någon potential där för ökat resande med NB. I alla fall ingen som motiverar de ombyggnader etc. som föreslås. Det är inte Bromma som ska lösa Lidingös problem!Hechtwagen skrev:Jag sa redan när miljardrenoveringen av Lidingöbanan presenterades att det var "Morgondagens Lidingöbana för gårdagens behov"
Synd att man som lekman fick mer än rätt!
Vad göra? Halvtidsupprusta A32 och sätt dem i trafik på Lidingöbanan multade i rusningstid och kör Lidingöbanans nuvarande vagnar på Nockebybanan, det är möjligt att resandet ökar även där om kapaciteten ökas!
Det finns visst potential för ökat resande med NB, de flesta nya resenärerna på LB bodde där redan innan LB rustades upp, en ökning av resandet går att åstadkomma om man ökar utbudet av sittplatser per timme!