Spårväg eller superbuss i Åbo - "jämnt lopp"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Spårväg eller superbuss i Åbo - "jämnt lopp"

Inlägg av 20581000184197 »

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/02/ ... art-dyrare

Färsk nyhet kring eventuell spårväg (eller superbuss) i Åbo.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg eller superbuss i Åbo - "jämnt lopp"

Inlägg av TKO »

"Superbuss" var ett intressant begrepp.
Men visst borde Åbo satsa på spårväg. Och en linje ut till hamnen om jag får be... annars funderar jag starkt på att bojkotta Åbo i framtiden!

moi moi
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg eller superbuss i Åbo - "jämnt lopp"

Inlägg av twr »

TKO skrev:"Superbuss" var ett intressant begrepp.
Men visst borde Åbo satsa på spårväg. Och en linje ut till hamnen om jag får be... annars funderar jag starkt på att bojkotta Åbo i framtiden!

moi moi
Thomas K Ohlsson
I Malmö "heter" det också superbuss!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: Spårväg eller superbuss i Åbo - "jämnt lopp"

Inlägg av Stefan B »

Val alltså mellan "superbuss" och en högst normalstor modern spårväg...
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Spårväg eller superbuss i Åbo - "jämnt lopp"

Inlägg av Hans Wibacke »

TKO skrev:Men visst borde Åbo satsa på spårväg. Och en linje ut till hamnen om jag får be... annars funderar jag starkt på att bojkotta Åbo i framtiden!
Ja, linjen från/till hamnen är den mest angelägna - därför att den enligt föreslagen sträckning går raka vägen från/till mitt andra hem, vid Järnvägstorget. :cheesygrin:

Men tyvärr, även om valet blir spårväg så ingår den linjen inte i den första etappen (kanske inte ens i andra). Du får nöja dig med elbussarna... :?
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Spårväg eller superbuss i Åbo - "jämnt lopp"

Inlägg av Verspieder »

Just Åbo är lite intressant att jämföra politiskt med Stockholm, då det är de rödgröna (och där främst Vänsterförbundet) som är de som drivit idén om en återuppbyggd spårväg.
Enceladus
Inlägg: 10098
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg eller superbuss i Åbo - "jämnt lopp"

Inlägg av Enceladus »

Verspieder skrev:Just Åbo är lite intressant att jämföra politiskt med Stockholm, då det är de rödgröna (och där främst Vänsterförbundet) som är de som drivit idén om en återuppbyggd spårväg.
Vad är skillnaden jämfört med Stockholm?
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Spårväg eller superbuss i Åbo - "jämnt lopp"

Inlägg av Verspieder »

Enceladus skrev:
Verspieder skrev:Just Åbo är lite intressant att jämföra politiskt med Stockholm, då det är de rödgröna (och där främst Vänsterförbundet) som är de som drivit idén om en återuppbyggd spårväg.
Vad är skillnaden jämfört med Stockholm?
Är Vänstern och Socialdemokraterna de största förkämparna för återuppbyggd spårvagnstrafik i Stockholm?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg eller superbuss i Åbo - "jämnt lopp"

Inlägg av TKO »

Verspieder skrev:
Enceladus skrev:
Verspieder skrev:Just Åbo är lite intressant att jämföra politiskt med Stockholm, då det är de rödgröna (och där främst Vänsterförbundet) som är de som drivit idén om en återuppbyggd spårväg.
Vad är skillnaden jämfört med Stockholm?
Är Vänstern och Socialdemokraterna de största förkämparna för återuppbyggd spårvagnstrafik i Stockholm?
Om vi verkligen menar ÅTERuppbyggnad så är i varje fall inte SAP ens en liten förkämpe! Vad vänstern tycker är svårt att veta...
Men om vi istället avser UT/NYbyggnad så har SAP tillhört de mer drivande krafterna när det gäller spårväg i förorterna. Men jag får ibland en känsla av att det inte räknas - det är bara innerstan som gäller för "riktiga" spårvägsvänner. På grund av speciella omständigheter räknas naturligtvis både Bromma och Lidingö till innerstaden i detta avseende!

Och vad det gäller spårväg i innerstaden finns det väl idag inget politisk parti som driver denna fråga - ja i Stockholm alltså!
Tillbaka till Åbo?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 10098
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg eller superbuss i Åbo - "jämnt lopp"

Inlägg av Enceladus »

Precis. Eftersom vänsterblocket vill satsa mer pengar på kollektivtrafik i allmänhet så blir det även mer pengar till spårvägar, men partierna skiljer sig förstås åt i vilka områden som prioriteras (jämför till exempel standarden på Täbys nattbussar med Södertäljes under det senaste decenniet). Förmodligen skulle både Kistagrenen och Spårväg Syd redan vara färdigbyggda om Alliansen inte haft makten under de senaste 12 åren.
FINSWE93
Inlägg: 7
Blev medlem: onsdag 21 februari 2018 15:12

Re: Spårväg eller superbuss i Åbo - "jämnt lopp"

Inlägg av FINSWE93 »

Hej! Jag skulle vilja tillägga några fakta som vi just nu vet om spårvägsutredningen i Åbo. Ni kan läsa om den s.k. "bussmaffian" som vi avslöjat och till varje pris nu motarbetar tillsammans med våra politiker (även ordförande för Åbo Stadsfullmäktige, De Grönas Elina Rantalainen), i alla våra medier, i en text som jag publicerar direkt här, som jag skrev idag om vad vi hittills vet om Åbo:

Nobina och den aggressiva busslobbyismen, förstörda spårvägsplaner i Norden
Valentin Lindén, 21.02.2018
Den just nu aktuella snabbspårvägen behandlas i Åbo och alternativen som utreds är antingen snabbspårväg eller så kallade ”superbussar” med egna körfält. De har nyligen publicerat en utredning, den 5.2.2018 (efter den allmänna spårvägsplanen som godkändes år 2015), där vi med experter på kollektivtrafik och spårvägsexperter konstaterat att det är någon som har gjort grova ändringar i kostnadskalkylerna, att det finns någon som gått och ändrat på dem så att kostnaderna för spårvagnarna är överdimensionerade och de för ”superbussarna” är underdimensionerade.
Nobina är en kollektivtrafikoperatör som har haft problem och otrevligheter i Sverige (exempel): https://www.bussmagasinet.se/2016/08/ko ... ljoverket/
https://www.svd.se/besvikelser-i-flera- ... ran-nobina
http://www.barometern.se/kalmar/nobina- ... ga-bussar/
http://www.st.nu/opinion/insandare/mitt ... nformation
De har hand om en del av bussarna i huvudstadsregionen, men ingenting i Åbo.
Våra medier, främst Åbo Underrättelser, har redan under förra veckan publicerat uppgifter på de huvudmisstänkta bakom detta bedrägeri, som enligt våra uppgifter kan ha börjat i november 2017, och det är möjligt att det är Rud Pedersen, en konsultfirma där Esa Suominen (SDP) jobbar som beställt en busslobby från Nobina. Brodern till Åbo stadsstyrelses ordförande Lauri Kattelus, Karri Kattelus, jobbar i Rud Pedersen. Lauri Kattelus själv nekar misstankar om jävighet vid intervjuer, men hans utbrist om ”superbussarna” i ett tidigt skede och hans ljugande för styrelsen, fullmäktige och befolkningen, före utredningen hade ens hunnit behandlas av Åbo Stadsstyrelse den 12.2, fick många på sociala medier och förespråkare av spårvagnar i Stadsfullmäktige rasande, och fick också vår grupp på över 1670 medlemmar som vill ha spårvagnar till Åbo (Raitiotie Turkuun – pikana!) att snabbt reagera kritiskt efter att vi satte oss in i rapportens enorma brister i kalkylen. Det verkar som att Lauri Kattelus själv är fullständigt döv för den kritik som vi försöker med våra medier (Åbo Underrättelser, turkulainen.fi, Turun Sanomat, Yle Helsinki, Yle Åboland och övriga), på alla tänkbara sätt att framföra och få gehör för – och dessa medier har redan kritiserat de verkliga brister som finns i denna utredning och har alltså lyft misstankarna fram redan i det här skedet. Någon eller några har alltså blivit betalda i pengar för att ljuga och manipulera och förvränga siffror i en utredning!

Vi misstänker också att Jarkko Virtanen (SDP) som är biträdande stadsdirektör i Åbo också är inblandad i denna korruption, eftersom han inte svarar på frågor om dessa kostnadskalkylers korrekthet eller äkthet (då kan han vara en möjlig aktör i förvrängningarna av kostnadskalkylerna), och han visade sin ilska efter att han inte hade blivit vald till stadsdirektör i Åbo. Istället blev Minna Arve (Samlingspartist med Gröna värderingar) vald till stadsdirektör. Tjänstemännen i Åbo kunde inte heller svara utförligt på många kritiska frågor redan den 5.2 på diskussionstillfället i Åbo där lobbyisterna presenterade sin manipulerande och extremt bristfälliga superbuss-utredning, och där spårvägsförespråkarna i majoritet kritiserade hårt deras förfarande.

Nu undrar vi hur vi kunde gå vidare med detta stora problem för att försöka bekämpa och motverka det innan det blir värre – vi vet att Nobina har förstört flera spårvägsplaner här i Norden, alla BRT-linjer har blivit betydligt dyrare än beräknat (Källor: Norge, aftenbladet, t.ex. Stavanger och Trondheim där busway-projekten blivit katastrofalt dyra – i Stavanger upp till 11,3 miljarder NOK, och den första och andra delen av spårvägen i Bergen endast 2,25 miljarder NOK och 1,35 miljarder NOK), och i Malmö har de inte nått en enighet mellan parterna så att spårvägsplanerna lades på is år 2016. Vi har hittat redovisningar om Nobina där de har i sina utlåtanden från 2016-17 klart och tydligt skrivit att de inte jobbar för spårvägsprojekt i Norden, och vi har fått uppgifter om att flera städer i Sverige, Norge och Danmark inte fått sina spårvägsprojekt igenom pga busslobbyn som startade utan att i ett tidigt skede kritisera och utan att lobbyisterna togs på bar gärning!

Nu är vi alltså ytterst uppmärksamma på detta fenomen här i Åbo, då vi endast haft 3 månader av denna busslobby och manipulation där också många vanliga stadsbor gått på lögnerna och felberäkningarna (som vi med alla medel och medierna nu försöker stoppa vilket vi fått gehör för redan i medierna), Nobina har inte tidigare lyckats i tävlingarna om kollektivoperatörer i Åbo, men har vunnit en del kontrakt på några bussar i Helsingfors. Vi tror att om ni hade i ett tidigt skede lyft upp misstankarna mot Nobina, den aggressiva lobbyismen med underdimensionerade kostnader (som måste vara för bra för att vara sant!) och den alldeles tydliga tendensen till att försöka ersätta långt hunna spårvägsplaner med i våra granskade fall icke-fungerande ”superbuss”-system, så tror jag att ni kanske hade kunnat ta dem på bar gärning. Snabbspårvägsinvesteringen i Åbo handlar om en enorm investering som kommer att påverka Åbos framtid i många år, och därför kräver vi nu av fullmäktige och styrelsen att utredningen korrigeras med siffror som inte utarbetats av ”superbuss”-lobbyister vars försök bara är att förstöra kollektivtrafiksystem och inte kan räkna någonting alls, utan med siffror från konsulter, experter på kollektivtrafik och spårvägsexperter, så att utredningen blir jämlik och rättvis. Kollektivtrafikoperatören Nobina har endast koncentrerat sig på bussar. Nobina kör t.ex. ingen spårtrafik i Sverige. Det här är bakgrunden till att ledningen har försökt stoppa Finlands och andra nordiska länders spårvägsprojekt genom lobbning, och lyckades i Åbo.

Enligt Mikko Laaksonen handlar lobbyismen från november 2017 möjligtvis om en ”överenskommelse” där Nobinas bussar i Malmö t.ex. kan flyttas till en annan stad i Norden, och då försöker de gräva sig in i Åbos planer, så att vi skulle få ”reservsuperbussar” från Malmö istället för de finska Artic- spårvagnarna! Och det här försöker vi med all kraft motarbeta – vi vill nu jobba tillsammans med er i Sverige, Norge och Danmark, för att försöka ta upp den här frågan och samarbeta med er, så att ni också kan framföra vårt budskap vidare och ta upp Nobina till en stor kritisk granskning, och vi vill att vi skall tillsammans försöka jobba hårt för att de inte i Åbo till sommaren kommer att godkänna dessa korrupta och orealistiska ”superbuss”-planer efter alla dessa avslöjanden i medierna och enorma kritiken mot de några korrupta i styrelsen, utan att få alla istället att förstå vilket stort problem det här handlar om och att de kan i Fullmäktige lugnt rösta mot detta bedrägeri och gå vidare med uppdaterade planer för snabbspårvägen, och detta är ett mål som vi nu jobbar hårt för, och som vi behöver gemensamma krafter för att försöka lyckas med, så att också ni i Sverige, Norge och Danmark kan ta Nobina på bar gärning i ett tidigt skede av den politiska behandlingen även i era framtida spårvägsprojekt! Ni lyckades med det i Lund, så då skall vi också lyckas med vår sak i Åbo!
Senast redigerad av FINSWE93 den onsdag 21 februari 2018 15:47, redigerad totalt 1 gånger.
FINSWE93
Inlägg: 7
Blev medlem: onsdag 21 februari 2018 15:12

Re: Spårväg eller superbuss i Åbo - "jämnt lopp"

Inlägg av FINSWE93 »

Här är också en intervju till Yle Åboland som jag gjorde i förrgår, och se bara på den totalt döva ledaren för Åbo stadsstyrelse:

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/02/ ... ta-for-dem

Ni kan lyssna på min intervju där nedan. Vi är många på facebook (Raitiotie Turkuun - pikana!) gruppen som är oroliga över det här, och nu kommer Mikko Laaksonen tillsammans med oss att skicka våra meddelanden till våra kolleger i Skandinavien så att vi får en starkare internationell kritik. Vi vet att det efter kommunalvalet finns en majoritet i Åbo stadsfullmäktige för spårvägen i Åbo (34-40/67), det är stadsfullmäktige som besluter, och snabbspårvägen i skede 1 skall byggas mellan Kråkkärret - Österås (under utveckling) - Kuppis station och kampus, ÅUCS (Åbo universitets centralsjukhus) - Åbo Universitet (finska) & Åbo Akademi (svenska) - Domkyrkan - Salutorget - Trätorget - Resecentrum & Nöjescentrum, Bangården (Under utveckling) - Ruohonpää - en gren till Runosbacken, och en annan gren via Västra centrum till Reso. Totalt skulle denna Y-formade linje vara 20,2km lång med 26 (28 hållplatser) och byggas 2019-23 (-25) bara vi får de överrumplade politikerna, de skyldiga till detta bedrägeri, istället ersatta med Viceordförande Jukka Vornanen (Grön), och Stadsdirektören Minna Arve (Samlingspartist med Gröna värderingar som länge önskat spårvagnar till Åbo).
FINSWE93
Inlägg: 7
Blev medlem: onsdag 21 februari 2018 15:12

Re: Spårväg eller superbuss i Åbo - "jämnt lopp"

Inlägg av FINSWE93 »

Jag kan även tillägga att befolkningsmängden längs med skede 1 av snabbspårvägen i Åbo är mer än 100 000, och totalt i Åbo (189 000) + Reso (24 000) = 213 000, vilket är bara en aning mindre än det bor i Tammerfors där det byggs till 2021 (225 000). Dedn 25-27.2 kommer Transtech Artics nyaste spårvagn att presenteras för allmänheten i Åbo på Salutorget, Transtechs VD Lassi Orre och andra håller ett stort spårvägsseminarium för hela Åbo Stadsfullmäktige kl 14-15.30 den 26.2, och kl 18- hålls också det första mötet i fullmäktige, och i det skedet borde de flesta vara ytterst misstänksamma mot busslobbyn, så det finns fortfarande chanser att påverka till det bättre, får vi hoppas. Åbovarvet har nyligen fått en stor beställning värd 500 miljoner euro (Mein Schiff) från Tyskland, de har också 75 miljoner euro extra i budgeten, och Spårvägen får statligt stöd på 30% som i Tammerfors och utredningarna har gjorts tillsammans med Tammerfors. Denna tillägs-"superbuss"-utredning var bara en skräpreklam men det värsta är att också dessa korrupta politiker gick och ändrade på siffrorna i kalkylerna, så nu jobbar vi hårt på att stoppa dem. Ett eventuellt beslut om snabbspårvägen kommer till sommaren 2018. I Åbo har man också planerat 2 spårvägslinjer till och andra förlängningar under 2020-talet. Till åren 2020- 21 kommer ett stombusslinjenätverk. Själv är jag född i Helsingfors men har familjen i Åbo, studerar och jobbar i Helsingfors för tillfället. Men skulle önska starkt att spårvagnarna kommer tillbaka till Åbo - som tur är "bussmaffian" överrumplad redan i våra medier och överallt, så jag hoppas att vi lyckas!
FINSWE93
Inlägg: 7
Blev medlem: onsdag 21 februari 2018 15:12

Re: Spårväg eller superbuss i Åbo - "jämnt lopp"

Inlägg av FINSWE93 »

Vi kommer också i Åbo att den 27.2 först börja med en diskussion om Åbo spårvägs historia, och Åbo snabbspårväg från kl 18. Vi har också börjat jobba för att få mera synlighet och mera tillfällen att presentera våra kalkyler och fakta om spårvägen och mera presentationer, så jag hoppas att det blir bra!
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg eller superbuss i Åbo - "jämnt lopp"

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar