Tvärbanan vid Ulvsunda
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tvärbanan vid Ulvsunda
Den planerade sträckningen mellan Annedal och Rissne är ganska sorglig. Många krokar till ingen nytta.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Annedal? Nu fattar jag ingenting. Om det är hållplatsen Solvalla du syftar på så räcker det ju med att du ställer dig där och tittar så inser du att det inte finns så många andra sätt att ta sig upp till Kavallerivägen på än det valda - och särskilt krokigt är det ju egentligen inte heller.twr skrev:Den planerade sträckningen mellan Annedal och Rissne är ganska sorglig. Många krokar till ingen nytta.
Däremot kan jag gå med på att sträckningen från Norra Ulvsunda till Solvalla är krokig, framförallt de två märkliga hårnålskurvorna vid hållplatsen Bromma flygplats.
Problemet är ju just att spårvägen går till Kavallerivägen i stället för att ta en mycket genare sträckning öster om det gamla kommunhuset. Det borde byggas en ny stadsstruktur kring spårvägen i stället för att spårvägen anpassas efter en bilorienterad förortsmiljö.daniel_s skrev:Annedal? Nu fattar jag ingenting. Om det är hållplatsen Solvalla du syftar på så räcker det ju med att du ställer dig där och tittar så inser du att det inte finns så många andra sätt att ta sig upp till Kavallerivägen på än det valda - och särskilt krokigt är det ju egentligen inte heller.twr skrev:Den planerade sträckningen mellan Annedal och Rissne är ganska sorglig. Många krokar till ingen nytta.
Däremot kan jag gå med på att sträckningen från Norra Ulvsunda till Solvalla är krokig, framförallt de två märkliga hårnålskurvorna vid hållplatsen Bromma flygplats.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Det är väl ingen som har bett om en ny stadsstruktur i Rissne heller. Ibland blir det lite löjligt med det här ifrågasättandet av allting! Så värst mycket kortare hade det väl inte heller blivit. 20 sekunder kanske?
Vi behöver bygga stad i bra lägen nära kollektivtrafik. Det finns ett stort underskott på bostäder. Så det finns hundratusentals människor som ber om detta.daniel_s skrev:Det är väl ingen som har bett om en ny stadsstruktur i Rissne heller. Ibland blir det lite löjligt med det här ifrågasättandet av allting! Så värst mycket kortare hade det väl inte heller blivit. 20 sekunder kanske?
Självs Rissne behöver inte påverkas så mycket, men området kring järnvägen och Ulvsundavägen som bara är impedimemt nu hade kunnat rymma en hel stadsdel.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Intressant!Inge skrev:Rissne ska i och för sig byggas om, med nya mögliga hus !
https://www.fastighetsvarlden.se/notise ... av-sumpan/
Vad gäller själva husen kan jag ju tycka att om man nu väljer en sådan här modern slingrande gatumiljö, så kunde man väl lika gärna byggt dem mycket högre? -Det blir ju mörkt i alla fall.
Tvärbanan ser dock ut att få en rak dragning vid själva centrum. Enda felet är väl att nedgången till tunnelbanan ligger ett hus bort. Ser ni T-et för tunnelbana? (och J-et för vem vet vad?)
Jag vet inte heller var bussarna skall gå och det finns ju rätt många av dem vid Rissne. Risken är väl att möglet i spårområdet tas bort.
De andra förslagen, från Einar Mattson och Ikano, ser betydligt bättre ut. Både mer stadsmässiga och snyggare hus, tycker jag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Händer det något runt Tvärbanan i Ulvsunda. Hur skall avgreneningen se ut?
-
Ja det är märkligt. Man har väl hållit på och planerat detta i åtminstone ett årtionde. Så finns det medel och allt, men ändå så är det någon byråkrati som ska fortsätta att mala ett tag till. Borde inte dessa detaljplaner ha varit klara för länge sedan?
Detta ju inte precis byråkrati utan snarare politik. Budgetera kan man göra när man är överens om ungefär hur banan ska gå, men man kan inte bygga den förrän man är överens om exakt var den ska gå. Eller ja, kan kan man ju...Anders Hanquist skrev:Ja det är märkligt. Man har väl hållit på och planerat detta i åtminstone ett årtionde. Så finns det medel och allt, men ändå så är det någon byråkrati som ska fortsätta att mala ett tag till. Borde inte dessa detaljplaner ha varit klara för länge sedan?

Att det står still har jag förstått, men hur ser planen på avgreningen ut? Planfri eller i plan?
Avgreningen blir i plan. Sen går banan planskilt över Ulvsundavägen.LasseW skrev:Att det står still har jag förstått, men hur ser planen på avgreningen ut? Planfri eller i plan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Så blir det (tyvärr). Har inte sett den konkreta planen än men man kunde ju önska att den utformades så att vagnbyte med trafikanter kan ske i valfri riktning vid Norra Ulvsunda station, exempelvis genom tre spår med mittplattformar, eller liknande. Tyvärr blir det nog inte så heller.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Planfri = utan plan?!?
Nå. I körriktning söderut kommer vagnbyte att kunna ske över plattform men inte norrut.
Nå. I körriktning söderut kommer vagnbyte att kunna ske över plattform men inte norrut.
Har någon typ av arbete startats upp efter politikernas första spadtag? Finns det någon spårritning över Ulvsunda området där man ser hur avgreningen skall se ut?
Upprepar frågan. Händer det något sedan politikerna glänste?
Senast redigerad av LasseW den onsdag 06 juni 2018 16:39, redigerad totalt 1 gånger.
Poliserna?!?LasseW skrev:Upprepar frågan. Händer det något sedan poliserna glänste?
Men ja, det händer saker. Vilket kvartal som helst kommer det att påbörjas spårarbeten!
-
Jag har inte vandrat längs hela sträckan och kollat vad som pågår. Men i Kavallerivägen (Rissne) har stolpfundament placerats i alla fall. Någon som är bra på att dokumentera borde kanske starta en tråd som följer detta bygge.
Fotodokumentation skulle uppskattas!