Buss- och spårvägslinjer I Stockholm - ADDEs förslag

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Buss- och spårvägslinjer I Stockholm - ADDEs förslag

Inlägg av ADDE »

Nu gör jag som kantorn, lägger upp på förslag på en ny busslinjenät over stockholms innerstad och slänger in en stombusslinjenät, eller Spårvägslinjenät om man ska vara långsiktiga. I mitt förslag så innehåller det 8 stomlinjer, ändringar av Lidingöbanan och tvärbanan, samt ytterligare 15 innerstadslinjer som ska fungera som kvarterslinjer eller kompletterar stomtrafiken och tunnelbanan.

Jag tog ingen jättestor hänsyn till tunnelbanan, men där tunnelbanan går så har jag skapat knytpunkter där bussar ansluter, så att från en knytpunkt kan man välja att åka till flera andra närbelägna knytpunkter! Jag gjorde en karta p åeniro over föreslagna spårvägslinjer, samt delar av linje 22 mellan Universitetet och Högberga. Befintliga spårvägar som finns inritade på kartan har ajg inte ritat med: https://kartor.eniro.se/m/H2HXs

I övrigt kommer en lista på föreslagna linjer och hur de trafikeras:

Spårväg 1: Stora Essingen-Lilla essingen-Fridhemsplan-Fleminggatan-Kungsgatan-Lidingövägen-Storängsbotten-Husarviken-Ropsten-Lidingö C-Rudboda
Spårväg 2: Sofia-Bomndegatan-Renstiernas gata-katarinavägen-Slussen-Östra Gamla stan-Kungsträdgården-Norrmalmstorg-Birger Jarlsgatan-Odengatan-Odenplan-Upplandsgatan-Dannemoragatan-Bro över Norrtull till Hagastaden-Gamla Karolinska-Solna C
Spårväg 3: Stora Lappkärrsberget-Universitetet-Albano-Roslagstull-Roslagsgatan-Odengatan-Dalagatan-Norra Bantorget-Vasagatan-Centralen-Tegelbacken-Västra gamla stan-Slussen-Katarinavägen-Renstiernas gata-Ringvägen-SöS
Spårväg 4: Loudden-Hakberget-Valhallavägen-Odengatan-Sankt Eriksgatan-Fridhemsplan-Västerbron-Hornsgatan-Rosenlundsgatan-Ringvägen-Norra Hammarbyhamnen
Spårväg 5: Älvsjö-Östberga-Årstaberg-Liljeholmen-Västerbron-Fridhemsplan-Sankt Eriksplan-Torsgatan-NKS-Solna C-Sundbyberg.
Spårväg 6: Frösundavik-Solna stn-Solna C-NKS-Torsgatan-Odengatan-Valhallavägen-Lidingövägen-Storängsbotten-Husarviken-Ropsten-Lidingö C-AGA
Spårväg 7: Klarabergsviadukten-Norrmalmstorg-Strandvägen-Djurgården-Waldermarsudde
Spårväg 8: Klarabergsviadukten-Norrmalmstorg-Strandvägen-Radiohuset-Frihamnen-Ropsten-Gåshaga
Spårväg 22: Tvärbanan går som ringlinje, Solna stn-Järva krog-Bergshamra-UNT-Albano-Husarviken-ROP-Högberga-Nacka strand-Sickla.

Busslinjer (Nummrena behöver inte spela någon roll, det är sträckningen som är fokus här):
Linje 50: Hornsberg-Fridhemsplan-Fleminggatan-Banhusbron-Dalagatan-Norra Bantorget-Vasagatan-Kungsgatan-Lidingövägen-Tennisstadion-Husarviken-Ropsten-Hjorthagen.
Linje 51: Går som gamla 62:an, dvs. Fredhäll-Fridhemsplan-Hantverkargatan-Dramaten-Stureplan-Sibyllegatan-Storängsbotten. sedan Norra Djurgårdsstaden-Frihamnen.
Linje 52: Kvartersringlinje i Essingeöarna-Fredhäll-Kristineberg-Hornsberg-Industrigatan-Fridhemsplan-Essingeöarna.
Linje 53: Gamla 42.an, dvs. Karlberg-Odenplan-Engelbrektsplan-Radiohuset.
Linje 72: Tomteboda-Odenplan-Engelbrektsplan-Karlavägen-Sibyllegatan-Valhallavägen-Värtavägen-Sandhamnsplan-Frihamnen-Loudden-Kaknästornet.
Linje 69: Blockhusudden-Centralen-Tegelbacken-Skeppsholmen.
Linje 54: Ruddammen-Östra station-Runebergsplan-Stureplan-Linnégatan-Karlaplan
Linje 66: Reimersholme-Hornstull-Sofia
Linje 55: Gamla 43:an, dvs. Tanto-Ruddammen.
Linje 76: N:a Hammarbyhamnen-Renstiernas gata-Östra gamla stan-Dramaten-Tegelbacken-Klarabergsviadukten-Sveavägen-Odenplan-Vanadisplan-Torsplan-Tomteboda
Linje 74: Jarlaberg-Nacka strand-Nacka Forum-Kvarnholmen-Finnberget-Henriksdalsberget-Sickla Udde-Mårtensdal-Skanstull-Södra station-Hornstull-Essingeöarna
Linje 73: som "Linje 74" fram till finnberget, därefter Henriksdal-Tjärhovsplan-Slussen-Centralen-Sabbatsberg (Upplandsgatan)-Odenplan-Roslagstull.
Linje 60: Universitetet-Bergianska trädgården-Ekhagen-Stora lappkärrsberget-Stora Skuggan.
Linje 61: Husarviken-Ropsten-Frihamnen-Hakberget-Värtavägen-Tekniska Högskolan-Drottning Kristinas Väg.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Buss- och spårvägslinjer I Stockholm - ADDEs förslag

Inlägg av TKO »

Intressant!

En första kommentar:

- Av lätt förstådda skäl tycker jag inte det är en bra idé att låta 4:an gå till Norra Hammarbyhamnen istället för till Gullmarsplan!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Buss- och spårvägslinjer I Stockholm - ADDEs förslag

Inlägg av ADDE »

TKO skrev:Intressant!

En första kommentar:

- Av lätt förstådda skäl tycker jag inte det är en bra idé att låta 4:an gå till Norra Hammarbyhamnen istället för till Gullmarsplan!

/TKO
Det finns både för- och nackdelar att lägga om 4:an till Norra hammarbyhamnen, bl.a. ekonomiskt men också vilka bytesmöjligheter detta skapas!

Linje 4 vid gullmarsplan känns ha samma nytta som linje 77 vid Liljeholmen, dvs. inte så stor nytta!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Buss- och spårvägslinjer I Stockholm - ADDEs förslag

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev:
TKO skrev:Intressant!

En första kommentar:

- Av lätt förstådda skäl tycker jag inte det är en bra idé att låta 4:an gå till Norra Hammarbyhamnen istället för till Gullmarsplan!

/TKO
Det finns både för- och nackdelar att lägga om 4:an till Norra hammarbyhamnen, bl.a. ekonomiskt men också vilka bytesmöjligheter detta skapas!

Linje 4 vid gullmarsplan känns ha samma nytta som linje 77 vid Liljeholmen, dvs. inte så stor nytta!
Skillnaden är väl att tunnelbanan passar bättre för Liljeholmens bussresenärer medan fyran passar bättre (eller lika bra) för Gullmarsplans bussresenärer?
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Buss- och spårvägslinjer I Stockholm - ADDEs förslag

Inlägg av ADDE »

Jag lånar samma tråd och presenterar nästa förslag jag har I bakhuvudet.

Jag börjar med denna inledning: "Tänk pendeltåg, kör buss". Alltså, tunga regional busslinjer som kör radiella stråk mellan T-centralen och avlägsna orter där det saknas spårtrafik helt o hållet! Flera av dessa ska köras för hög kapacitet och se till att komma fram till sin slutmål snabbt och smidigt och endast angora de viktigaste områderna, där kan matarbussar ansluta sig till. Till att börja med så måste terminalen vara vid ett central läge med goda anslutnignar till T-centralen och Stockholm City, men också trafikleder som Centralbron och Karlbergsleden. Mitt förslag på placering är det "hål" som finns précis intill Cityterminalen, där man ser järnvägsspåren. Där kan man ha bussterminalen där bussarna utgår ifrån. Det ger en bra gångförbindelse till biljetthallen vid Vasagatan (intill Max), men har också ytförbindelser till centralstationen och Klarbergsviadukten, med Spårväg city I horisonten. Sedan kan man bygga om vägnätet runtomkring så att bussarna smidigt kan köra in och ut mot trafikledet undertill utan att vara ivägen för annan trafik.

Med det sagt så har jag förslag på "Tunga busslinjer":
A: "Stockholm Resecentrum"-(Karlbergsleden-Norra länken-Norrtäljevägen)-Danderyds Sjukhus-"Linje 676" till Norrtälje
B: "Stockholm Resecentrum"-(Karlbergsleden-Norra länken-Norrtäljevägen)-Danderyds Sjukhus-"Linje 639" till Hallstavik (Kan fungera som högtrafiklinje när RB förlängs till Rimbo)
C: "Stockholm Resecentrum"-(Karlbergsleden-Norra länken-Norrtäljevägen)-Danderyds Sjukhus-"Linje 670" till Vaxholm
D: "Stockholm Resecentrum"-Norr Mälarstrand-Bergslagsvägen-Brommaplan-Drottningholm-Ekerö Centrum-Skärholmen-"Stockholm Resecentrum"
E: "Stockholm Resecentrum"-"Slussens trafikplats"-Väg 222-"Buss 474 mot Hemmersta, via Värmdö marknad-Gustavsberg
F: Motsvarar linje 433C
G: "Stockholm Resecentrum"-Gullmarsplan-Tyresö Centrum-Tyresö kyrka

Säg till om jag har glömt någon avlägsen ort som borde ha en direktbussförbindelse till T-centralen!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Buss- och spårvägslinjer I Stockholm - ADDEs förslag

Inlägg av TKO »

ADDE skrev:
TKO skrev:Intressant!

En första kommentar:

- Av lätt förstådda skäl tycker jag inte det är en bra idé att låta 4:an gå till Norra Hammarbyhamnen istället för till Gullmarsplan!

/TKO
Det finns både för- och nackdelar att lägga om 4:an till Norra hammarbyhamnen, bl.a. ekonomiskt men också vilka bytesmöjligheter detta skapas!

Linje 4 vid gullmarsplan känns ha samma nytta som linje 77 vid Liljeholmen, dvs. inte så stor nytta!
Linje 4 har cirka 4 300 påstigande vid Gullmarsplan en vardag, det är bara Skanstull som har fler på denna linje - om vi räknar i en riktning. Under morgontrafiken (06:00- 08:59) står påstigande vid Gullmarsplan för mer än 20% av resandet på linjen i riktning Radiohuset, ingen annan hållplats är i närheten av detta.
Jag har svårt att se att Norra Hammarbyhamnen skulle ge fler eller bättre bytesmöjligheter.
Byten till linje 4 vid Gullmarsplan sker inte som man skulle kunna tro i första hand från tunnelbanan, utan från andra bussar. För tunnelbaneresenärerna är det smidigare att byta vid Skanstull - åtminstone vid resa mot norr/väster.

Det fanns bra skäl till att flytta ändhållplatsen när linje 54 blev stombuss 4 - dessa skäl kvarstår tycker jag!

Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar