Fyrspår på Mälarbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Alternativet att ansluta Mälarbanan till Ostkustbanan verkar diskuteras en hel del i den här tråden. Detta skulle kräva en lång tunnel och sexspår på Ostkustbanan. Antagligen hade det kostat mer än fyrspåret Barkarby–Tomteboda och tunnelbanan Akalla–Barkarby tillsammans. Och hur stor nytta skulle det egentligen bli med en förbindelse mellan Barkarby och Kista där bara regionaltåg kan gå? Regionaltåget i Märsta har nästan inga påstigande trots att det borde vara ett bättre alternativ än pendeltåget. Börjar man även köra pendeltåg i denna tunnel uppstår samma problem som man har idag. Det skulle alltså bli buss för en stor majoritet av resenärerna. Nej, tunnelbana är helt klart ett bättre val för en förbindelse som har en lokal funktion.
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Då det redan idag finns behov av sex spår på Ostkustbanan är det nog åtta spår vi pratar om ett läge där vi ska koppla på ännu en bana. Spår som verken Sollentuna eller Solna skulle godkänna byggdes som ytspår vilket återstår en tunnel. Man ska komma ihåg att både Stockholm och Sollentuna kommer förtäta änmer i Kista/Helenelund vilket gör att det blir svårt att koppla på några spår där i ytläget (vilket ändå blir återslutet då fortsatta spår in mot Stockholm ändå måste byggas i tunnel).
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Och med dessa ord från forumets ledande experter på bygglagstiftning, kapacitetsplanering, övergripande samhällsekonomiska frågan samt SIM-kort får vi väl en gång för alla anse debatten avslutat. Självklart är det bäst och billigast att dra in Västeråsbanan via Hagalund! Den nuvarande banan kanske kan användas för trafik mot Kyrkhamn, ett annat av skribentens mycket realistiska favoritprojekt...
Nog med förslag?
Thomas K Ohlsson
Nog med förslag?
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Jag tycker mig ha noterat att antalet på- och avstigande på SJ:s Regionaltåg i Märsta ökat senaste 2-3 åren. Hur fördelningen mellan SJ och SL utvecklats törs jag inte uttala mig om. Restiden Märsta - Stockholm förlängdes från 36 till 38 minuter härom året.Enceladus skrev:Regionaltåget i Märsta har nästan inga påstigande trots att det borde vara ett bättre alternativ än pendeltåget.
Spårväg i Uppsala!
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Enligt en åtgärdsvalsstudie från Trafikverket har pendeltåget 6 400 påstigande per dag medan regionaltåget har 700. Och SJ:s andel kommer knappast att öka när SL börjar köra snabbtåg till Märsta nästa år. Nej, regionaltåget har varit ett komplett misslyckande i Stockholmsregionen (främst av politiska skäl). Det vore i alla fall helt orimligt att bygga en tunnel bara för detta trafikslag.duga skrev:Jag tycker mig ha noterat att antalet på- och avstigande på SJ:s Regionaltåg i Märsta ökat senaste 2-3 åren. Hur fördelningen mellan SJ och SL utvecklats törs jag inte uttala mig om. Restiden Märsta - Stockholm förlängdes från 36 till 38 minuter härom året.
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Siffran 700 gäller för 2012, och jag pratar om de senaste 2-3 åren. När bostadspriserna blir allt mer absurda hamnar medelklassen allt längre ut och sedan några år har utträngningen nått Märsta. Medelklassen har råd att betala mer för snabbare resa.Enceladus skrev:Enligt en åtgärdsvalsstudie från Trafikverket har pendeltåget 6 400 påstigande per dag medan regionaltåget har 700. Och SJ:s andel kommer knappast att öka när SL börjar köra snabbtåg till Märsta nästa år. Nej, regionaltåget har varit ett komplett misslyckande i Stockholmsregionen (främst av politiska skäl). Det vore i alla fall helt orimligt att bygga en tunnel bara för detta trafikslag.duga skrev:Jag tycker mig ha noterat att antalet på- och avstigande på SJ:s Regionaltåg i Märsta ökat senaste 2-3 åren. Hur fördelningen mellan SJ och SL utvecklats törs jag inte uttala mig om. Restiden Märsta - Stockholm förlängdes från 36 till 38 minuter härom året.
Att SL kör på 33 i stället för 38 minuter kommer inte locka över särskilt många som vant sig med 20 minuters restid. Idag kostar TIM (SJ + SL) 1928 kr, med Movingo hamnar priset på 1600 kr. Snarare lär fler byta till SJ. http://www.malab.se/wp-content/uploads/ ... 170419.pdf
En sak är vi överens om: någon tunnel ska inte till.
Spårväg i Uppsala!
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Från Kista/Helenelund (där du föreslår att man ska koppla på) finns inte sex spår utan fyra spår. Två till spår behövs redan utan att koppla på en bana till vilket gör att det behövs åtta spår varav en hel del i tunnel vilket gör det dyrt. Om nu inte du har någon lösning på hur man ska kunna lägga ytspår för påkoppling i Kista/Helenelund mitt i ett område där inblandade kommuner planerar för en kraftig bebyggelse.Inge skrev:Det är ju sex spår idag och de skulle räcka länge. Möjligen skulle man behöva vara lite mer dynamisk i användningen. Dvs att två spår inte kunde vara reservade för transporterna till Hagalund hela tiden.BSB101 skrev:Då det redan idag finns behov av sex spår på Ostkustbanan är det nog åtta spår vi pratar om ett läge där vi ska koppla på ännu en bana. Spår som verken Sollentuna eller Solna skulle godkänna byggdes som ytspår vilket återstår en tunnel. Man ska komma ihåg att både Stockholm och Sollentuna kommer förtäta änmer i Kista/Helenelund vilket gör att det blir svårt att koppla på några spår där i ytläget (vilket ändå blir återslutet då fortsatta spår in mot Stockholm ändå måste byggas i tunnel).
Re: Fyrspår på Mälarbanan
SJ verkar inte hålla med om din analys då man minskar antalet stopp i Märsta från 26 till 20 per dag. 20 minuters restid hjälper inte mycket om man måste vänta en timme på nästa tåg. Med färre stopp blir det ännu färre resande och den onda cirkeln tar aldrig slut.duga skrev:Siffran 700 gäller för 2012, och jag pratar om de senaste 2-3 åren. När bostadspriserna blir allt mer absurda hamnar medelklassen allt längre ut och sedan några år har utträngningen nått Märsta. Medelklassen har råd att betala mer för snabbare resa.
Att SL kör på 33 i stället för 38 minuter kommer inte locka över särskilt många som vant sig med 20 minuters restid. Idag kostar TIM (SJ + SL) 1928 kr, med Movingo hamnar priset på 1600 kr. Snarare lär fler byta till SJ. http://www.malab.se/wp-content/uploads/ ... 170419.pdf
En sak är vi överens om: någon tunnel ska inte till.
I de flesta fall går det inte att konkurrera med skattesubventionerad trafik på kommersiella villkor. På lite längre sikt planerar SL att förlänga hälften av snabbtågen till Uppsala (utöver de långsamma tågen via Arlanda). Vad blir det då kvar av Uppsalapendeln? Utan samma biljettsystem missar regionaltrafiken målet - Stockholm är i princip den enda storstadsregionen som fortfarande inte insett detta.
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Jag tror den här debatten skulle vinna på om någon tog fram aktuella siffror för påstigande i Märsta. Min uppfattning är att det fortfarande är en försvinnande liten andel av resenärerna som väljer SJ för att åka till Stockholm. Men jag har inte kollat - för jag är inte tillräckligt intresserad för att lägga tid på sådant. Gäller det däremot den stolta buss 160 finns inga gränser för mina ansträngningar att hitta relevanta fakta!Enceladus skrev:SJ verkar inte hålla med om din analys då man minskar antalet stopp i Märsta från 26 till 20 per dag. 20 minuters restid hjälper inte mycket om man måste vänta en timme på nästa tåg. Med färre stopp blir det ännu färre resande och den onda cirkeln tar aldrig slut.duga skrev:Siffran 700 gäller för 2012, och jag pratar om de senaste 2-3 åren. När bostadspriserna blir allt mer absurda hamnar medelklassen allt längre ut och sedan några år har utträngningen nått Märsta. Medelklassen har råd att betala mer för snabbare resa.
Att SL kör på 33 i stället för 38 minuter kommer inte locka över särskilt många som vant sig med 20 minuters restid. Idag kostar TIM (SJ + SL) 1928 kr, med Movingo hamnar priset på 1600 kr. Snarare lär fler byta till SJ. http://www.malab.se/wp-content/uploads/ ... 170419.pdf
En sak är vi överens om: någon tunnel ska inte till.
I de flesta fall går det inte att konkurrera med skattesubventionerad trafik på kommersiella villkor. På lite längre sikt planerar SL att förlänga hälften av snabbtågen till Uppsala (utöver de långsamma tågen via Arlanda). Vad blir det då kvar av Uppsalapendeln? Utan samma biljettsystem missar regionaltrafiken målet - Stockholm är i princip den enda storstadsregionen som fortfarande inte insett detta.
/TKO
(selektivt lat)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Delar nog din uppfattning (men tror din lata ambitionsnivå räcker). Vi vet sedan gammalt att kollektivtrafikresenärer är priskänsliga. En aspekt är ju också att Märstabussarna inte har passning till SJ:s pendeltåg till/från Stockholm och få bor centralt i Märsta. Det är alltså ingen som vinner någon större restid på att åka 10-minuter senare för att komma fram 8 minuter tidigare, eller får vänta 10-minuter extra på bussen - särskilt som turtätheten är sämre och man därför ändå måste har kort både på SJ och SL. Se bara hur få som åker första klass på regionaltågen. Trots att man utanför högtrafik oftast får ha nästan hela vagnen för sig själv.TKO skrev: Jag tror den här debatten skulle vinna på om någon tog fram aktuella siffror för påstigande i Märsta. Min uppfattning är att det fortfarande är en försvinnande liten andel av resenärerna som väljer SJ för att åka till Stockholm. Men jag har inte kollat - för jag är inte tillräckligt intresserad för att lägga tid på sådant. Gäller det däremot den stolta buss 160 finns inga gränser för mina ansträngningar att hitta relevanta fakta!
/TKO
(selektivt lat)
Det märkliga är ju att SL-korten inte gäller på SJ:s regionaltåg - inte ens till Nykvarn efter återinvigningen av Svealandsbanan. Det är ineffektivt och resursslöseri. Det nya taxesamarbetet innebär ändå för höga kostnader för resenärerna för att kunna konkurrera med att bara ha SL-kort. Det är först vid samma biljettpris man får en överflyttning till SJ-tågen, eller om prisskillnaden för att ha möjlighet att både åka med SL och SJ blir marginell. En hundralapp extra skulle nog gå att ta ut, men inte mycket mer.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Du har rätt i att en del drabbas av färre avgångar.Enceladus skrev:SJ verkar inte hålla med om din analys då man minskar antalet stopp i Märsta från 26 till 20 per dag. 20 minuters restid hjälper inte mycket om man måste vänta en timme på nästa tåg. Med färre stopp blir det ännu färre resande och den onda cirkeln tar aldrig slut.duga skrev:Siffran 700 gäller för 2012, och jag pratar om de senaste 2-3 åren. När bostadspriserna blir allt mer absurda hamnar medelklassen allt längre ut och sedan några år har utträngningen nått Märsta. Medelklassen har råd att betala mer för snabbare resa.
Att SL kör på 33 i stället för 38 minuter kommer inte locka över särskilt många som vant sig med 20 minuters restid. Idag kostar TIM (SJ + SL) 1928 kr, med Movingo hamnar priset på 1600 kr. Snarare lär fler byta till SJ. http://www.malab.se/wp-content/uploads/ ... 170419.pdf
En sak är vi överens om: någon tunnel ska inte till.
I de flesta fall går det inte att konkurrera med skattesubventionerad trafik på kommersiella villkor. På lite längre sikt planerar SL att förlänga hälften av snabbtågen till Uppsala (utöver de långsamma tågen via Arlanda). Vad blir det då kvar av Uppsalapendeln? Utan samma biljettsystem missar regionaltrafiken målet - Stockholm är i princip den enda storstadsregionen som fortfarande inte insett detta.
Uppsalapendeln blir kvar eftersom en majoritet tycker restiden är så pass viktig att man hellre väljer 30-38 minuter än 54 minuter.
Spårväg i Uppsala!
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Restiden är samma för 1:a som för 2:a klass.Lars_L skrev:Delar nog din uppfattning (men tror din lata ambitionsnivå räcker). Vi vet sedan gammalt att kollektivtrafikresenärer är priskänsliga. En aspekt är ju också att Märstabussarna inte har passning till SJ:s pendeltåg till/från Stockholm och få bor centralt i Märsta. Det är alltså ingen som vinner någon större restid på att åka 10-minuter senare för att komma fram 8 minuter tidigare, eller får vänta 10-minuter extra på bussen - särskilt som turtätheten är sämre och man därför ändå måste har kort både på SJ och SL. Se bara hur få som åker första klass på regionaltågen. Trots att man utanför högtrafik oftast får ha nästan hela vagnen för sig själv.TKO skrev: Jag tror den här debatten skulle vinna på om någon tog fram aktuella siffror för påstigande i Märsta. Min uppfattning är att det fortfarande är en försvinnande liten andel av resenärerna som väljer SJ för att åka till Stockholm. Men jag har inte kollat - för jag är inte tillräckligt intresserad för att lägga tid på sådant. Gäller det däremot den stolta buss 160 finns inga gränser för mina ansträngningar att hitta relevanta fakta!
/TKO
(selektivt lat)
Det märkliga är ju att SL-korten inte gäller på SJ:s regionaltåg - inte ens till Nykvarn efter återinvigningen av Svealandsbanan. Det är ineffektivt och resursslöseri. Det nya taxesamarbetet innebär ändå för höga kostnader för resenärerna för att kunna konkurrera med att bara ha SL-kort. Det är först vid samma biljettpris man får en överflyttning till SJ-tågen, eller om prisskillnaden för att ha möjlighet att både åka med SL och SJ blir marginell. En hundralapp extra skulle nog gå att ta ut, men inte mycket mer.
En hundralapp? SJ är 541 kr dyrare än SL/UL på sträckan Uppsala - Stockholm. SJ + SL är ca 1150 kr dyrare. Du tycks underskatta betalningsviljan för minskad restid en smula.
Spårväg i Uppsala!
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Ett sätt att på ett objektivt sätt avgöra dispyten om märstabornas resvanor är att ta fram siffror som visar om resandet med SJ-tåg ökat eller minskat de senaste åren!
(Favorit i repris...)
/TKO
(Favorit i repris...)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Nja. Det är ju olika faktorer som styr. Men en sak till SJ-pendelns fördel är ju att den var först. De allra priskänsligaste har ju onekligen gått över till att åka med SL, men de som idag reser med SJ har ju redan kalkylerat med den kostnaden. Det är en väldig skillnad att säga att du får sänkt pris med några hundralappar om du går med på 15-minuters längre restid, än att säga att du får 15-minuter kortare restid om du är beredd att slänga upp några hundralappar till i månaden.duga skrev:Restiden är samma för 1:a som för 2:a klass.Lars_L skrev:Delar nog din uppfattning (men tror din lata ambitionsnivå räcker). Vi vet sedan gammalt att kollektivtrafikresenärer är priskänsliga. En aspekt är ju också att Märstabussarna inte har passning till SJ:s pendeltåg till/från Stockholm och få bor centralt i Märsta. Det är alltså ingen som vinner någon större restid på att åka 10-minuter senare för att komma fram 8 minuter tidigare, eller får vänta 10-minuter extra på bussen - särskilt som turtätheten är sämre och man därför ändå måste har kort både på SJ och SL. Se bara hur få som åker första klass på regionaltågen. Trots att man utanför högtrafik oftast får ha nästan hela vagnen för sig själv.TKO skrev: Jag tror den här debatten skulle vinna på om någon tog fram aktuella siffror för påstigande i Märsta. Min uppfattning är att det fortfarande är en försvinnande liten andel av resenärerna som väljer SJ för att åka till Stockholm. Men jag har inte kollat - för jag är inte tillräckligt intresserad för att lägga tid på sådant. Gäller det däremot den stolta buss 160 finns inga gränser för mina ansträngningar att hitta relevanta fakta!
/TKO
(selektivt lat)
Det märkliga är ju att SL-korten inte gäller på SJ:s regionaltåg - inte ens till Nykvarn efter återinvigningen av Svealandsbanan. Det är ineffektivt och resursslöseri. Det nya taxesamarbetet innebär ändå för höga kostnader för resenärerna för att kunna konkurrera med att bara ha SL-kort. Det är först vid samma biljettpris man får en överflyttning till SJ-tågen, eller om prisskillnaden för att ha möjlighet att både åka med SL och SJ blir marginell. En hundralapp extra skulle nog gå att ta ut, men inte mycket mer.
En hundralapp? SJ är 541 kr dyrare än SL/UL på sträckan Uppsala - Stockholm. SJ + SL är ca 1150 kr dyrare. Du tycks underskatta betalningsviljan för minskad restid en smula.
Sedan står ju priset alltid i relation till reslängd och restid. Från/till Uppsala gör du ju en reell tidsvinst som är större än från/till Märsta. Just beroende på att tidsvinsten inte kan utnyttjas till något meningsfullt. Här finns ju en bekvämlighetsaspekt också.
Poängen var ju att den upplevda restiden inte blir något kortare till/från Märsta eftersom det inte finns någon bussanslutning och att du behöver ha båda korten i sådana fall. För mindre tidsvinst blir det alltså större kostnad.
Till/från Uppsala är det ändå fortfarande relativt många som kan klara sig att bara ha SJ-kortet. Därför är det mycket mer attraktivt.
Sedan har man ju också en smärtgräns för kollektiva resor som brukar sägas ligga på omkring 60-minuter. Det klarar man från Märsta ändå (på ett ungefär) men inte från/till Uppsala - om man inte skulle jobba precis vid någon av målpunkterna.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Resandeutvecklingen på pendeltåget i Märsta har sett ut så här under de senaste åren:
2015 - 6 500
2014 - 6 400
2013 - 6 200
2012 - 6 600
2011 - 6 100
2010 - 5 400
2009 - 5 000
2008 - 5 800
2007 - 5 400
Tyvärr verkar SJ inte vara lika villiga att dela med sig av resandestatistiken. Vi har dock siffran 700 för 2012.
2015 - 6 500
2014 - 6 400
2013 - 6 200
2012 - 6 600
2011 - 6 100
2010 - 5 400
2009 - 5 000
2008 - 5 800
2007 - 5 400
Tyvärr verkar SJ inte vara lika villiga att dela med sig av resandestatistiken. Vi har dock siffran 700 för 2012.
Re: Fyrspår på Mälarbanan
SJ:s trafik bedrivs ju kommersiellt och då kan bolaget anse att resandesiffrorna är en "affärshemlighet" - med viss rätt...
Jag förmodar att siffran 700 (för 2012) innehåller resande mot såväl Stockholm C som mot Knivsta/Uppsala?
/TKO
Jag förmodar att siffran 700 (för 2012) innehåller resande mot såväl Stockholm C som mot Knivsta/Uppsala?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Ja. Dessutom gjordes den mätningen innan SL:s pendeltåg förlängdes till Uppsala.TKO skrev:SJ:s trafik bedrivs ju kommersiellt och då kan bolaget anse att resandesiffrorna är en "affärshemlighet" - med viss rätt...
Jag förmodar att siffran 700 (för 2012) innehåller resande mot såväl Stockholm C som mot Knivsta/Uppsala?
/TKO
Re: Fyrspår på Mälarbanan
För några år sedan åkte jag relativt regelbundet med tåg till och från Uppsala - dock sällan i morgonens högtrafik. Men min minnesbild är att antalet på- och avstigande i Märsta oftast kunde räknas på händernas fingrar, ja ibland blott på den enas.Enceladus skrev:Ja. Dessutom gjordes den mätningen innan SL:s pendeltåg förlängdes till Uppsala.TKO skrev:SJ:s trafik bedrivs ju kommersiellt och då kan bolaget anse att resandesiffrorna är en "affärshemlighet" - med viss rätt...
Jag förmodar att siffran 700 (för 2012) innehåller resande mot såväl Stockholm C som mot Knivsta/Uppsala?
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Ja några resenärer som går av och på vid Märsta som ska/kommer från Stockholm lär det knappt finnas. Däremot är det ju som sagt en del som reser till/från Uppsala. Förr var ju en snikvariant för studenter att åka pendeltåg till Märsta och där ta pendeln (fick man själv göra som fattig student). Men nu åker väl flertalet av dem SL:s pendeltåg skulle jag tro.TKO skrev:För några år sedan åkte jag relativt regelbundet med tåg till och från Uppsala - dock sällan i morgonens högtrafik. Men min minnesbild är att antalet på- och avstigande i Märsta oftast kunde räknas på händernas fingrar, ja ibland blott på den enas.Enceladus skrev:Ja. Dessutom gjordes den mätningen innan SL:s pendeltåg förlängdes till Uppsala.TKO skrev:SJ:s trafik bedrivs ju kommersiellt och då kan bolaget anse att resandesiffrorna är en "affärshemlighet" - med viss rätt...
Jag förmodar att siffran 700 (för 2012) innehåller resande mot såväl Stockholm C som mot Knivsta/Uppsala?
/TKO
/TKO
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Fyrspår på Mälarbanan
På vilket sätt är det märkligt? SL-korten gäller inte för taxiresor heller. SJ är ett företag som vilket annat som helst i förhållande till landstinget. Antingen är SJ speciellt, och då gör det inget att SL/UL konkurrerar genom att bedriva "skattesubventionerad trafik", eller så är det inte speciellt, och då ska SJ inte heller få subventioner.Lars_L skrev: Det märkliga är ju att SL-korten inte gäller på SJ:s regionaltåg - inte ens till Nykvarn efter återinvigningen av Svealandsbanan. Det är ineffektivt och resursslöseri. Det nya taxesamarbetet innebär ändå för höga kostnader för resenärerna för att kunna konkurrera med att bara ha SL-kort. Det är först vid samma biljettpris man får en överflyttning till SJ-tågen, eller om prisskillnaden för att ha möjlighet att både åka med SL och SJ blir marginell. En hundralapp extra skulle nog gå att ta ut, men inte mycket mer.
Jag förespråkar inte olika pris på SL-månadskort, men för de som gör det kan det väl inte vara extremt med 1600 för SJ-giltighet till Nykvarn?