Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LasseW
Inlägg: 62
Blev medlem: fredag 20 september 2013 16:56
Ort: Haninge

Spårväg City

Inlägg av LasseW »

Har vi sett någon tidplan för bygget av spårvägen till klarabergsvägen, tänker på banbyggnad, strömledningarna och rälsbyggnad?
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Spårväg City

Inlägg av Anders Hanquist »

Det ska väl börja när pågående arbeten med tätskikt och bankropp (heter det så?) är färdiga. Men den tidplanen kan jag inte. Kan tänka mig att det blir under nästa år.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

Byggstart för spårarbeten är i januari och det skall officiellt vara klart den 13 december.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spårväg City

Inlägg av Olle »

Stefan Widén skrev:Byggstart för spårarbeten är i januari och det skall officiellt vara klart den 13 december.

Stefan
Härligt, då får vi som är oldboys åter uppleva lucia på öppen spårvagn :-)
:-)lle
spooky
Inlägg: 57
Blev medlem: onsdag 01 september 2010 14:19

Re: Spårväg City

Inlägg av spooky »

Hur långt ska denna spårväg gå? Till Åhléns eller ända bort till centralstationen och pendeltågens gamla entréhall? Eller ännu längre?

Undrar en okunnig men intresserad medlem.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Spårväg City

Inlägg av roggek »

spooky skrev:Hur långt ska denna spårväg gå? Till Åhléns eller ända bort till centralstationen och pendeltågens gamla entréhall? Eller ännu längre?

Undrar en okunnig men intresserad medlem.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Till Åhléns...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spårväg City

Inlägg av Olle »

roggek skrev:
spooky skrev:Hur långt ska denna spårväg gå? Till Åhléns eller ända bort till centralstationen och pendeltågens gamla entréhall? Eller ännu längre?

Undrar en okunnig men intresserad medlem.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Till Åhléns...
Jag skulle nog hellre kalla det för att den går till nya pendeltågsstationsuppgången vid Klarabergsgatan tillika T-centralen. Det låter bättre och det är nog de som kommer upp där som ska vidare med spårvagnen. Och troligen kommer linjen att bli nyttjad eftersom de som kommer med tuben eller pendeln redan har påbörjat sin resa (betalt alltså) och då lika gärna kan åka sista biten ned till centrum med spårvagnen som står utanför uppgången. Som det är nu så går man. Att ta bussen är inte bekvämt.
:-)lle
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

Olle skrev:
roggek skrev:
spooky skrev:Hur långt ska denna spårväg gå? Till Åhléns eller ända bort till centralstationen och pendeltågens gamla entréhall? Eller ännu längre?

Undrar en okunnig men intresserad medlem.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Till Åhléns...
Jag skulle nog hellre kalla det för att den går till nya pendeltågsstationsuppgången vid Klarabergsgatan tillika T-centralen. Det låter bättre och det är nog de som kommer upp där som ska vidare med spårvagnen. Och troligen kommer linjen att bli nyttjad eftersom de som kommer med tuben eller pendeln redan har påbörjat sin resa (betalt alltså) och då lika gärna kan åka sista biten ned till centrum med spårvagnen som står utanför uppgången. Som det är nu så går man. Att ta bussen är inte bekvämt.
:D Då får vi först bestämma var centrum ligger....några hävdar att det är Stureplan....

Hållplatsen blir som vid Ktg med busshållplatsdelen längst fram i normal körriktning vilket innebär att de som kommer från Tuben och pendeln från Centrastationshållet får närmast till spårvagnen. Man når bakänden på vagnen en bit efter Klara Norra. För avstigande så är vagnen närmast Drottninggatan. Sen är det ju beroende på i vilken ända av pendeltåget man ska till. Det avgör vilken nedgång man väljer. Någon med mäthjul får väl mäta upp vilka vägar som snabbast :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

Vad är det för sorts centrum som diskuteras här? Köpcentrum? Schackbrädets fyra mittersta rutor? Mängden av kommuterande element i en algebraisk grupp? Den vanligaste betydelsen brukar vara "medelpunkt", och dit når inte Spårväg City förrän den förlängs till Essingeöarna.

Det brukar sägas att en bild säger mer än tusen ord. Hållplatsen placeras på den bilfria Klarabergsgatan i höjd med Åhlénshuset mellan Klara norra kyrkogata och Drottninggatan. I dokumentet finns även en översiktlig tidplan med byggstart, driftsättning och trafikstart. Järnvägsplanen har vunnit laga kraft, så det finns faktiskt en chans att tidplan håller.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Spårväg City

Inlägg av roggek »

Enceladus skrev:Hållplatsen placeras på den bilfria Klarabergsgatan i höjd med Åhlénshuset mellan Klara norra kyrkogata och Drottninggatan. I dokumentet finns även en översiktlig tidplan med byggstart, driftsättning och trafikstart. Järnvägsplanen har vunnit laga kraft, så det finns faktiskt en chans att tidplan håller.
Ja men det var ju det jag sa:
roggek skrev:
spooky skrev:Hur långt ska denna spårväg gå? Till Åhléns eller ända bort till centralstationen och pendeltågens gamla entréhall? Eller ännu längre?

Undrar en okunnig men intresserad medlem.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Till Åhléns...
Sen börjar Inge yra om Centrum och Norrmalmstorg och Olle verkar helt felunderättad, då "de facto" Spårvagnen landar utanför Åhléns entré på Klarabergsgatan, och inte i höjd med Systembolaget/Apoteket C W Scheele...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Torbjörn
Inlägg: 121
Blev medlem: torsdag 11 februari 2010 17:13

Re: Spårväg City

Inlägg av Torbjörn »

För kännedom kan upplysas om att Systembolaget numera har flyttat och återfanns av mig efter mycket letande i Åhlénsvaruhusets källarplan... :cheesygrin: !
Meddelas endast på detta sätt och till andras gagn av Torbjörn!
Torbjörn Jansson
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

Ja å där känns det som vi får ett nedköp. Hade räknat med att kunna ta Loket och erforderliga antal godsvagnar för att utföra inköp och kunna lasta varorna på ett behagligt avstånd till transporten.... där fick vi tji!!!!
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Spårväg City

Inlägg av C12C3C3C12 »

Torbjörn skrev:För kännedom kan upplysas om att Systembolaget numera har flyttat och återfanns av mig efter mycket letande i Åhlénsvaruhusets källarplan... :cheesygrin: !
Meddelas endast på detta sätt och till andras gagn av Torbjörn!
VAD?!?!?! Tur man flyttat norr om Dalälven ett stenkast från Riktiga Ostkustbanan som jag skymta från mitt hus. Räcker det inte med Slusseneländet?

För mig var centrum T-centralen med Plattan :mrgreen:
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårväg City

Inlägg av daniel_s »

Inge skrev:Det blir nog bra. Centrum ligger ju vid Norrmalmstorg trots att det är olika tomter i Monopol.. Men prissättningen och därmed centralitetsrsanking som finns i Monopol stämmer ju med förbluffande exakthet än idag.
Ja, Västerlånggatan är ju snorbilligt! :roll:
LasseW
Inlägg: 62
Blev medlem: fredag 20 september 2013 16:56
Ort: Haninge

Re: Spårväg City

Inlägg av LasseW »

Inläggav Stefan Widén » 29 nov 2017 19:44

Byggstart för spårarbeten är i januari och det skall officiellt vara klart den 13 december.

Stefan
Finns ingen mer detaljerad tidplan? T.ex. Spår, luftledning, testkörning mm.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inlägg av TKO »

Inge skrev:
daniel_s skrev:
Inge skrev:Det blir nog bra. Centrum ligger ju vid Norrmalmstorg trots att det är olika tomter i Monopol.. Men prissättningen och därmed centralitetsrsanking som finns i Monopol stämmer ju med förbluffande exakthet än idag.
Ja, Västerlånggatan är ju snorbilligt! :roll:
Hur långt är ett snöre?

Billigt relativt vad? -Det finns inga billiga gator med i Monopol och sedan påstod jag inte att Monopols rangordning är undantagslöst rätt, utan har förbluffande exakthet.

Utan att ha undersökt saken närmre (vilket är svårt eftersom det finns få bostadsrätter på Västerlånggatan) tror jag ju ändå att man kan säga att Västerlånggatan och Gamla stan fortfarande hamnar i första kvadranten. Även om man nog passerat några gator på söder i prisligan.

Att Norrmalmstorg fortsatt är dyrast är nästan säkert.

Jag är i varje fall förbluffad över hur väl rankingen stått sig genom åren.
Varför inte för en gångs skull erkänna "Jag hade fel"?
Upplysning: Monopol handlar inte om att köpa bostadsrätter utan om att köpa fastigheter. Det finns rätt många fastigheter längs Västerlånggatan...

Monopols prissättning återspeglar en annan tid - när både Söder och Gamla stan var slum. Så ser det inte ut längre...
(dessutom borde priserna ökas med en faktor på kanske 100 000. Jag har inte köpt något monopolspel på säkert 30 år - men då kostade fortfarande de billgaste fastigeheterna 1 000 kr! När jag växte upp i Kallhäll hade jag - inte särskilt förvånande - en kamrat med finskt ursprung. I det finska monopolspelet var alla belopp 10 gånger större än i det svenska, vilket redan då kändes lite mer realistiskt. Dyrast var Skillnaden och en gata till - jag minns inte om det var Esplanaden, Salutorget eller någon helt annan...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Spårväg City

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Politiskt kommer självfallet förlängningen att innebära ett stort avbräck för spårvägens motståndare. Namnet "NK-Expressen" blir ju inte alls lika precist och fyndigt som tidigare.

Men det är svårt att finna på något annat lika "överklassigt". "Åhléns-expressen" låter ju nästan proletärt, "Plattan-expressen" ligger inte rätt i munnen och ger nästan omvända associationer. Kanske spårvagnsfiender från Öfre Östermalm kan ta till sig det slagordet.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inlägg av TKO »

Claes Thure Moberg skrev:Politiskt kommer självfallet förlängningen att innebära ett stort avbräck för spårvägens motståndare. Namnet "NK-Expressen" blir ju inte alls lika precist och fyndigt som tidigare.

Men det är svårt att finna på något annat lika "överklassigt". "Åhléns-expressen" låter ju nästan proletärt, "Plattan-expressen" ligger inte rätt i munnen och ger nästan omvända associationer. Kanske spårvagnsfiender från Öfre Östermalm kan ta till sig det slagordet.
I dagsläget är det svårt att i det politiska spelet hitta några som inte är "spårvägens motståndare"... så behovet av att hitta nedsättande benämnigar på cityspårvägen är litet.
Kanske dags att titta framåt istället?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

TKO skrev:
Claes Thure Moberg skrev:Politiskt kommer självfallet förlängningen att innebära ett stort avbräck för spårvägens motståndare. Namnet "NK-Expressen" blir ju inte alls lika precist och fyndigt som tidigare.

Men det är svårt att finna på något annat lika "överklassigt". "Åhléns-expressen" låter ju nästan proletärt, "Plattan-expressen" ligger inte rätt i munnen och ger nästan omvända associationer. Kanske spårvagnsfiender från Öfre Östermalm kan ta till sig det slagordet.
I dagsläget är det svårt att i det politiska spelet hitta några som inte är "spårvägens motståndare"... så behovet av att hitta nedsättande benämnigar på cityspårvägen är litet.
Kanske dags att titta framåt istället?

undrar
Thomas K Ohlsson
Jag undrar om du har hängt med helt? Ditt uttalande låter lite 2015. :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inlägg av TKO »

twr skrev:
TKO skrev:
Claes Thure Moberg skrev:Politiskt kommer självfallet förlängningen att innebära ett stort avbräck för spårvägens motståndare. Namnet "NK-Expressen" blir ju inte alls lika precist och fyndigt som tidigare.

Men det är svårt att finna på något annat lika "överklassigt". "Åhléns-expressen" låter ju nästan proletärt, "Plattan-expressen" ligger inte rätt i munnen och ger nästan omvända associationer. Kanske spårvagnsfiender från Öfre Östermalm kan ta till sig det slagordet.
I dagsläget är det svårt att i det politiska spelet hitta några som inte är "spårvägens motståndare"... så behovet av att hitta nedsättande benämnigar på cityspårvägen är litet.
Kanske dags att titta framåt istället?

undrar
Thomas K Ohlsson
Jag undrar om du har hängt med helt? Ditt uttalande låter lite 2015. :D
Jag kan (tyvärr) inte se någon större vilja bland de lokala politikerna - oavsett om det rör sej om staden eller landstinget, eller om de är röd/blå/brun-märkta - att satsa på spårvägen i innerstaden. Jo Tamsons bjäfser väl lite då och då - sen gör de blågröna upp om att "skjuta upp" citytspårvägens förlängning...

/TKO

(PS. Mitt kategoriska omdömme gäller naturligtvis enbart stockholmspolitiken. På andra ställen finns betydligt mer spårvägsvänliga politiker! /DS)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar