Tätare turer på Tvärbanan först hösten 2019
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tätare turer på Tvärbanan först hösten 2019
I gratistidningen "Mitt i Solna" kan man i senaste numret (som ännu inte tycks finnas på webben) läsa att Tvärbanan, trots signalsytembytet, inte får tätare trafik än före den långa avstängningen. Vagnar saknas, endast 22 vagnar trafikerar banan. Men SL har beställt ytterligare tio vagnar, och dessa levereras om cirka två år. Dock krävs även "mera kräm i ledningen", så SL måste se över strömförsörjningen. Allt enligt "Mitt i Solna".
Detta med 22 vagnar måste väl vara en missuppfattning, det tycks redan nu finnas cirka fyrtio vagnar. Kan det vara så att man som mest kör 22 tvåvagnståg?
Bristen på "kräm" verkar också lite konstig; visst byggdes i varje fall delen Alvik - Gullmarsplan redan från början för att klara åtminstone femminuterstrafik med tvåvagnståg? Är det på de senare byggda delarna som man snålat in på likriktarstationer? Eller är CAF-vagnarna, utöver sina andra brister, även energislösare?
När trafiken startade igen i full skala för drygt en månad sedan var tågskyddsystemet (ATP, SSC) inte i full funktion, varför man fick köra max 50 km/h. Är detta något som fortfarande spökar och gör att det krävs fler vagnar (omlopp) för att klara annonserad turtäthet?
Detta med 22 vagnar måste väl vara en missuppfattning, det tycks redan nu finnas cirka fyrtio vagnar. Kan det vara så att man som mest kör 22 tvåvagnståg?
Bristen på "kräm" verkar också lite konstig; visst byggdes i varje fall delen Alvik - Gullmarsplan redan från början för att klara åtminstone femminuterstrafik med tvåvagnståg? Är det på de senare byggda delarna som man snålat in på likriktarstationer? Eller är CAF-vagnarna, utöver sina andra brister, även energislösare?
När trafiken startade igen i full skala för drygt en månad sedan var tågskyddsystemet (ATP, SSC) inte i full funktion, varför man fick köra max 50 km/h. Är detta något som fortfarande spökar och gör att det krävs fler vagnar (omlopp) för att klara annonserad turtäthet?
/Gunnar Ekeving
- dr Cassandra Nojdh
Re: Tätare turer på Tvärbanan först hösten 2019
Ja, här är väl artikeln:
https://mitti.se/nyheter/trafik/drojer- ... rade=solna
Att kraftmatningen är dålig i banan ytterändar är väl ingen direkt nyhet, det har berörts flera gånger här, ex.vis:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=40061
För närvarande disponerar Tvärbanan 37 A32 och 14 A35 (egentligen 15 A35, men vagn 461 är experimentvagn, när den inte är utlånad till SpV C), s:a 51 vagnar. Jag räknar på finrgarna att Tvärbanan med nuvarande turtäthet trafikeras med 16 dubbelvagnståg, alltså 32 vagnar. Till detta tillkommer de vagnar som behövs på Nockebybanan, 6 st. Påståendet att ytterligare 10 vagnar ska levereras till Tvärbanan var en nyhet för mig. Har man förväxlat det med anskaffningen till SpvC eller LB? Eller avser man det utökade behovet för den kommande Kistagrenen?
Bristerna i GE/Alstoms SSC-implementering är ju också väl kända och restriktionerna framgår bl.a. av detta säkerhetsmeddelande:
http://www.rtcon.se/sakdok/sakm/2017/42 ... rbanan.pdf
Vad som har hänt sedan dess är enligt mina källor att den light-version av ombordutrustningen för SSC (sistema di bordo) som kallas DIS fungerar så dåligt att den tillfälligt(?) stängts av. Alltså sth. = 50 km/tim.
https://mitti.se/nyheter/trafik/drojer- ... rade=solna
Att kraftmatningen är dålig i banan ytterändar är väl ingen direkt nyhet, det har berörts flera gånger här, ex.vis:
För närvarande disponerar Tvärbanan 37 A32 och 14 A35 (egentligen 15 A35, men vagn 461 är experimentvagn, när den inte är utlånad till SpV C), s:a 51 vagnar. Jag räknar på finrgarna att Tvärbanan med nuvarande turtäthet trafikeras med 16 dubbelvagnståg, alltså 32 vagnar. Till detta tillkommer de vagnar som behövs på Nockebybanan, 6 st. Påståendet att ytterligare 10 vagnar ska levereras till Tvärbanan var en nyhet för mig. Har man förväxlat det med anskaffningen till SpvC eller LB? Eller avser man det utökade behovet för den kommande Kistagrenen?
Bristerna i GE/Alstoms SSC-implementering är ju också väl kända och restriktionerna framgår bl.a. av detta säkerhetsmeddelande:
Vad som har hänt sedan dess är enligt mina källor att den light-version av ombordutrustningen för SSC (sistema di bordo) som kallas DIS fungerar så dåligt att den tillfälligt(?) stängts av. Alltså sth. = 50 km/tim.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Det var just den artikeln - som även finns i Söderortsupplagan - som fick mej att fundera över vilket trafiktäthet det 'gamla' signalsystemet...
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
OH ja. Det är därför alla A35 fått effektbegränsning nu, de går lika piggt som en gammal 240. Tunga, jävla as med halverat pådrag.gek skrev:Eller är CAF-vagnarna, utöver sina andra brister, även energislösare?
Nu är du väl ändå lite orättvis. SÅ dålig acceleration är det ju inte i en gammal 240!Roy M skrev:OH ja. Det är därför alla A35 fått effektbegränsning nu, de går lika piggt som en gammal 240. Tunga, jävla as med halverat pådrag.gek skrev:Eller är CAF-vagnarna, utöver sina andra brister, även energislösare?

Min gamla 87:a var helt underbar vid rödljusen (ja när det blev grönt alltså), med nytt och fräscht avgassystem (vilket den ofta hade av någon anledning

Fast tätare än idag går ju att köra. Även om det är lite tight med nuvarande upplägg att ha varv på 120-minuter, så kräver dagens upplägg bara 32 vagnar. Mitt förslag är att köra var 6-7:e minut. Skulle ju fungera bättre med Saltsjöbanans tidtabell också. Det skulle kräva 36 vagnar, och alltså ändå innebära en vagnreserv på över 20 procent. Däremot blir det lite snävt att köra var 6:e minut och alla andra lösningar är nästan sämre (som att vända vissa avgångar längre in på banan exempelvis).
Sedan ingår ju 20 till vagnar för Kistagrenen. Vad jag förstår har väl tanken varit att börja trafikera Bromma flygplats redan 2019. Till dess kommer säkerligen lite fler vagnar, så att man kan köra 5-minuterstrafik (10 till Solna respektive Bromma Flygplats). Ett sådant upplägg kräver 6-7 vagnar ytterligare. Så då är det väl troligt att man beställt 10 med en gång (eller tänker beställa). Eftersom genomförandebeslut fattats, behövs nog inget ytterligare beslut i nämnden, eller fullmäktige.
Sedan ingår ju 20 till vagnar för Kistagrenen. Vad jag förstår har väl tanken varit att börja trafikera Bromma flygplats redan 2019. Till dess kommer säkerligen lite fler vagnar, så att man kan köra 5-minuterstrafik (10 till Solna respektive Bromma Flygplats). Ett sådant upplägg kräver 6-7 vagnar ytterligare. Så då är det väl troligt att man beställt 10 med en gång (eller tänker beställa). Eftersom genomförandebeslut fattats, behövs nog inget ytterligare beslut i nämnden, eller fullmäktige.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
ja, den diskussionen om otillräcklig kraftmatning borde jag kommit ihåg! Och det är alltså uppenbarligen på de senast byggda sträckorna som man sparat in på likriktarstationer, kanske därför att de som projekterade infrastrukturen inte visste att spårvagnsupphandlarna skulle ställa krav som gjorde att det köptes in strömslukare istället för energieffektiva vagnar.dr Cassandra Nojdh skrev:Att kraftmatningen är dålig i banan ytterändar är väl ingen direkt nyhet, det har berörts flera gånger här, ex.vis:
-----
Att SSC helt tagits ur bruk var en nyhet för mig, men eftersom detta inte innebär någon ytterligare sänkning av hastigheten påverkas förstås inte banans kapacitet. En person som åkte från Sickla station första trafikdagen rapporterade för övrigt att vagnen tvärstoppade direkt efter avgången från Sickla station (varvid en trafikant ramlade) och sedan hände samma sak strax före Gullmarsplan. Föraren hade antytt att detta berodde på tågskyddssystemet, och om detta stämmer kan alltså även DIS ge ganska kraftiga inbromsningar?
/Gunnar Ekeving
Även om skenbroms inte används i DIS så kan den ge nog så häftiga inbromsningar, särskilt i A35. Ett återkommande problem är att wifi:n försvinner, så man kan närma sig eller passera en HSI i kör, intet ont anandes och så - pang! Tvärstopp.gek skrev:ja, den diskussionen om otillräcklig kraftmatning borde jag kommit ihåg! Och det är alltså uppenbarligen på de senast byggda sträckorna som man sparat in på likriktarstationer, kanske därför att de som projekterade infrastrukturen inte visste att spårvagnsupphandlarna skulle ställa krav som gjorde att det köptes in strömslukare istället för energieffektiva vagnar.dr Cassandra Nojdh skrev:Att kraftmatningen är dålig i banan ytterändar är väl ingen direkt nyhet, det har berörts flera gånger här, ex.vis:
-----
Att SSC helt tagits ur bruk var en nyhet för mig, men eftersom detta inte innebär någon ytterligare sänkning av hastigheten påverkas förstås inte banans kapacitet. En person som åkte från Sickla station första trafikdagen rapporterade för övrigt att vagnen tvärstoppade direkt efter avgången från Sickla station (varvid en trafikant ramlade) och sedan hände samma sak strax före Gullmarsplan. Föraren hade antytt att detta berodde på tågskyddssystemet, och om detta stämmer kan alltså även DIS ge ganska kraftiga inbromsningar?
Wifi-problemet bör dock inte kunna inträffa vid start från Sickla, men det är förstås inte bara DIS utan även andra funktioner som kan utlösa fullbroms, man kan även som förare råka klanta till det lite.
Det är dock en milsvid skillnad mellan en sådan fullbromsning och en nödbromsning med A35 i låg hastighet, en mild överdrift är väl möjligen att om inredningen sitter kvar där den ska så har man troligtvis inte nödbromsat.
Det är dock en milsvid skillnad mellan en sådan fullbromsning och en nödbromsning med A35 i låg hastighet, en mild överdrift är väl möjligen att om inredningen sitter kvar där den ska så har man troligtvis inte nödbromsat.

- dr Cassandra Nojdh
Ja, jag vet inte, jag. 36 vagnar till Tvärbanan plus 6 vagnar till Nockebybanan gör 42 vagnar. Till detta bör man ha en reserv, enligt min mening, på 6 vagnar (2 + 2 + 1 + 1) gör 48 vagnar. Då kan bara 3 (eller 4) vagnar vara avställda för underhåll eller reparationen. Men det kanske inte finns fler verkstadsplatser i Ulvsunda?Lars_L skrev:Fast tätare än idag går ju att köra. Även om det är lite tight med nuvarande upplägg att ha varv på 120-minuter, så kräver dagens upplägg bara 32 vagnar. Mitt förslag är att köra var 6-7:e minut. Skulle ju fungera bättre med Saltsjöbanans tidtabell också. Det skulle kräva 36 vagnar, och alltså ändå innebära en vagnreserv på över 20 procent. Däremot blir det lite snävt att köra var 6:e minut och alla andra lösningar är nästan sämre (som att vända vissa avgångar längre in på banan exempelvis).
Beträffande vagnanskaffningen så är det ju, som påpekas ovan, faktiskt så att TF har fått rätt så fria händer enligt genomförandebeslutet för Kistagrenen, de får ju
Så det kan ju tänkas att en andel av de 20 nya vagnarna ropas av för tidigare insättning än 2021. Med reservation för att jag inte vet vad kontraktet med CAF stipulerar betr. minsta avropskvantitet etc.genomföra erforderliga upphandlingar, inklusive att fastställa förfrågningsunderlag, fatta beslut om tilldelning eller avbrytande samt teckna upphandlingskontrakt samt, efter att kontraktet överlåtits till AB SL, inom ramen för nämndens förvaltningsuppdrag avseende bolaget förvalta kontrakten, varvid ändringar av och tillägg till kontrakten ska beslutas enligt gällande beslutsordning.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Betyder detta alltså att man har möjlighet att genomföra beställningar av fordon utan beslut i trafiknämnden? Lite intressant med tanke på att det annars krävs nya genomförandebeslut på jämförelsevis små investeringar (t.ex. slutjusteringar på en redan byggd depå).dr Cassandra Nojdh skrev:Beträffande vagnanskaffningen så är det ju, som påpekas ovan, faktiskt så att TF har fått rätt så fria händer enligt genomförandebeslutet för Kistagrenen, de får juSå det kan ju tänkas att en andel av de 20 nya vagnarna ropas av för tidigare insättning än 2021. Med reservation för att jag inte vet vad kontraktet med CAF stipulerar betr. minsta avropskvantitet etc.genomföra erforderliga upphandlingar, inklusive att fastställa förfrågningsunderlag, fatta beslut om tilldelning eller avbrytande samt teckna upphandlingskontrakt samt, efter att kontraktet överlåtits till AB SL, inom ramen för nämndens förvaltningsuppdrag avseende bolaget förvalta kontrakten, varvid ändringar av och tillägg till kontrakten ska beslutas enligt gällande beslutsordning.
Avseende uppgifterna om begränsningar i kraftförsörjningen är det lite ironiskt då utredningen om hur man skulle kunna förbilliga utbyggnaden av Kistagrenen bland annat påstod att strömförsörjningen var överdimensionerad... Å andra sidan innehöll ju den utredningen inga som helst källor till alla påståenden.
Avseende minsta avropskvantitet är den enligt kontraktet 5 vagnar, anskaffningen av 2 A36 till Lidingöbanan skedde genom att man skrev ett tillägg till avropet av 8 A35 till Spårväg City.
/MJ
Beslutet är redan taget och finansieringen lagd, så då behövs inget nytt beslut. Men skulle man vilja avropa fler än de 20 som ingår i genomförandebeslutet, så måsta man förstås få ett nytt genomförandebeslut. När man avropar vagnarna är ju upp till förvaltningen.Mans skrev:
Betyder detta alltså att man har möjlighet att genomföra beställningar av fordon utan beslut i trafiknämnden? Lite intressant med tanke på att det annars krävs nya genomförandebeslut på jämförelsevis små investeringar (t.ex. slutjusteringar på en redan byggd depå).
/MJ
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
-
Har ni någon uppdatering i detta ärende? Nu (våren 2019) går tvärbanorna som bäst med 7/8-minuterstrafik vilken förefaller otillräckligt i rusningstrafik. Vill minnas att det utlovades 3-minuterstrafik för något/några år sedan. Kan detta komma hösten 2019?
Naturligtvis inte, så många vagnar finns det inte. Det är dessutom enkelspår mellan Norra Ulvsunda och Karlsbodavägen vilket begränsar kapaciteten på banan. Men 6 2/3-minuterstrafik är kanske inte helt uteslutet.mellowmonday skrev:Har ni någon uppdatering i detta ärende? Nu (våren 2019) går tvärbanorna som bäst med 7/8-minuterstrafik vilken förefaller otillräckligt i rusningstrafik. Vill minnas att det utlovades 3-minuterstrafik för något/några år sedan. Kan detta komma hösten 2019?
Hur ser beställningsläget ut för nya vagnar till Tvärbanan - dom lär ju behövas förr eller senare?daniel_s skrev:Naturligtvis inte, så många vagnar finns det inte. Det är dessutom enkelspår mellan Norra Ulvsunda och Karlsbodavägen vilket begränsar kapaciteten på banan. Men 6 2/3-minuterstrafik är kanske inte helt uteslutet.mellowmonday skrev:Har ni någon uppdatering i detta ärende? Nu (våren 2019) går tvärbanorna som bäst med 7/8-minuterstrafik vilken förefaller otillräckligt i rusningstrafik. Vill minnas att det utlovades 3-minuterstrafik för något/några år sedan. Kan detta komma hösten 2019?
/TKO
10 vagnar är väl beställda och ska väl börja levereras under året. Har inte sett till någon än så jag tror inte på nån större tursättning före nyår. Men visst, så småningom lär de ju vara här och då blir de ju ett välkommet tillskott i trafiken mellan verkstadsbesöken tills kistagrenen öppnar!
Räcker 10 vagnar för den trafikökning som Kistagrenen innebär?daniel_s skrev:10 vagnar är väl beställda och ska väl börja levereras under året. Har inte sett till någon än så jag tror inte på nån större tursättning före nyår. Men visst, så småningom lär de ju vara här och då blir de ju ett välkommet tillskott i trafiken mellan verkstadsbesöken tills kistagrenen öppnar!
/TKO
Knappast, men den ska väl öppnas i etapper så den blir väl en bra början.TKO skrev:Räcker 10 vagnar för den trafikökning som Kistagrenen innebär?daniel_s skrev:10 vagnar är väl beställda och ska väl börja levereras under året. Har inte sett till någon än så jag tror inte på nån större tursättning före nyår. Men visst, så småningom lär de ju vara här och då blir de ju ett välkommet tillskott i trafiken mellan verkstadsbesöken tills kistagrenen öppnar!
/TKO
Tidsplanen är - om den nu fortfarande är aktuell:daniel_s skrev:Knappast, men den ska väl öppnas i etapper så den blir väl en bra början.TKO skrev:Räcker 10 vagnar för den trafikökning som Kistagrenen innebär?daniel_s skrev:10 vagnar är väl beställda och ska väl börja levereras under året. Har inte sett till någon än så jag tror inte på nån större tursättning före nyår. Men visst, så småningom lär de ju vara här och då blir de ju ett välkommet tillskott i trafiken mellan verkstadsbesöken tills kistagrenen öppnar!
/TKO
Bromma 2020
Ursvik 2022
Helenelund 2023
Ska vi gissa att de beställda vagnarna räcker för trafiken till Bromma samt en allmän trafikökning?
Kan dom räcka även till Ursvik?
Då blir ju frågan om när TF måste beställa nya vagnar för att dom ska finnas trafikklara i god tid.
(Ja jag förstår att några får skrattkramp när dom läser "i god tid" men jag är alltid optimistisk!)
Det finns väl fortfarande en option att utnyttja?
/TKO
Det finns redan spårvagnar till Bromma men du menar väl Bromma flygplats eller möjligen hållplatsen därefter som också heter nåt som börjar på Bromma. Ja den etappen ska öppnas relativt tidigt men lär väl i sig inte behöva 10 vagnar, däremot kanske de som sagt räcker när man kör till Ursvik. Sen vet jag för all del inte om det är meningen att Solnagrenen ska behålla samma turtäthet eller om det ska glesas ut något men det finns det säkert en massa utredningar om.TKO skrev:Tidsplanen är - om den nu fortfarande är aktuell:
Bromma 2020
Ursvik 2022
Helenelund 2023
Ska vi gissa att de beställda vagnarna räcker för trafiken till Bromma samt en allmän trafikökning?
Kan dom räcka även till Ursvik?
Då blir ju frågan om när TF måste beställa nya vagnar för att dom ska finnas trafikklara i god tid.
(Ja jag förstår att några får skrattkramp när dom läser "i god tid" men jag är alltid optimistisk!)
Det finns väl fortfarande en option att utnyttja?
/TKO
Ja det finns en option, det totala antalet vagnar inkl de 22 redan hitfraktade vagnarna vill jag minnas är 101 eller något sådant. Vet dock inte hur länge optionen gäller men det står säkert i nån gammal tråd.