Tunnelbana i Bangkok

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5552
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Tunnelbana i Bangkok

Inlägg av kildor »

Daniel
Inlägg: 466
Blev medlem: lördag 04 januari 2003 20:03

Re: Tunnelbana i Bangkok

Inlägg av Daniel »

kildor skrev:Artikel i Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/vss/resor/sto ... 91,00.html

Helt suveränt. Inglasade plattformar och fungerande AC i vagnarna. Vad mer kan man önska sig? Undra om dom har ett fungerande signalsystem också. :roll:
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Tunnelbana i Bangkok

Inlägg av spårsnoken »

Daniel skrev:
kildor skrev:Artikel i Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/vss/resor/sto ... 91,00.html

Helt suveränt. Inglasade plattformar och fungerande AC i vagnarna. Vad mer kan man önska sig? Undra om dom har ett fungerande signalsystem också. :roll:
---------------
Jodå. Och dessutom finns 'Skytrain' som går på några linjer uppe i luften ovan gatorna, och lokaltåg (dieseldrivna).

En anledning till att man inte valde att fortsätta på 'Skytrain'-nätet utan valde att bygga underjordisk tunnelbana är den kritik som varit mot att 'Skytrain' skymmer utsikten för många som bor längs de gator den går fram.
mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
GodisP
Inlägg: 30
Blev medlem: söndag 21 mars 2004 11:41
Ort: (Vå, Ös, Ry, Lac, Wg, Uls, Råg & Rib...) Stockholm.

Inlägg av GodisP »

LEG. TÅGMUPP.
tomsa
Inlägg: 544
Blev medlem: lördag 07 september 2002 19:42
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tunnelbana i Bangkok

Inlägg av tomsa »

spårsnoken skrev:Jodå. Och dessutom finns 'Skytrain' som går på några linjer uppe i luften ovan gatorna, och lokaltåg (dieseldrivna).

En anledning till att man inte valde att fortsätta på 'Skytrain'-nätet utan valde att bygga underjordisk tunnelbana är den kritik som varit mot att 'Skytrain' skymmer utsikten för många som bor längs de gator den går fram.
mvh/spårsnoken
Precis, just till den i artikeln omnämnda Chatuchak park station har jag åkt Skytrain, mycket smidigt sätt att ta sig till Bangkoks största marknad. Det som inte finns där, det behöver du inte... Att ta sig från stadskärnan dit med buss skulle ta 45 minuter, med Skytrain tog det 8 eller 12 med ett byte, tunnelbanan lär inte bli långsammare - fast det kan ta längre tid med tanke på att man måste klättra upp och ner ur underjorden, från Skytrain går det bara en trappa ner till gatunivån.
- tomsa
Leg Spvf i GBG
GN

Re: Tunnelbana i Bangkok

Inlägg av GN »

spårsnoken skrev: En anledning till att man inte valde att fortsätta på 'Skytrain'-nätet utan valde att bygga underjordisk tunnelbana är den kritik som varit mot att 'Skytrain' skymmer utsikten för många som bor längs de gator den går fram.
mvh/spårsnoken
Det där var ju diplomatiskt uttryckt. När jag var i Bangkok sist, precis inan Skytrain öppnade så var det ganska uppenbart att man bara slog ned byggnader som råkade vara för höga när man skulle fram, inte heller höll man sig till gatorna och man gick mycket nära husen. Tunnelbanan misstänker jag också är 'cut and cover', hela Bangkok står på ett inte allt för gamalt floddelta. Det är nog en hel del hus som plockats bort.

Å andra sidan så får det väl anses rationelt, man var ju inte särskillt mycket mer skonsam i väst när man befann sig på motsvarande ekonomiska nivå.

vänligen

/GN
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Tunnelbana i Bangkok

Inlägg av spårsnoken »

GN skrev:
spårsnoken skrev: En anledning till att man inte valde att fortsätta på 'Skytrain'-nätet utan valde att bygga underjordisk tunnelbana är den kritik som varit mot att 'Skytrain' skymmer utsikten för många som bor längs de gator den går fram.
mvh/spårsnoken
Det där var ju diplomatiskt uttryckt. När jag var i Bangkok sist, precis inan Skytrain öppnade så var det ganska uppenbart att man bara slog ned byggnader som råkade vara för höga när man skulle fram, inte heller höll man sig till gatorna och man gick mycket nära husen. Tunnelbanan misstänker jag också är 'cut and cover', hela Bangkok står på ett inte allt för gamalt floddelta. Det är nog en hel del hus som plockats bort.

Å andra sidan så får det väl anses rationelt, man var ju inte särskillt mycket mer skonsam i väst när man befann sig på motsvarande ekonomiska nivå.

vänligen

/GN
--------------
Jodå. Myndigheterna i Bkk är handlingskraftiga. På mig imponerade det nyligen när det var ASEAN-möte i Bkk att man helt enkelt beslöt att rensa stan från alla hemlösa och bygga lågprisbostäder i Bkk:s utkant och hänvisa dem dit. Det är handlingskraft, och bra för de hemlösa också.

Tänk om Stockholms kommun hade kunnat löst sina problem med de hemlösa på ett liknande sätt...
mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Tunnelbana i Bangkok

Inlägg av M224 »

Daniel skrev:
kildor skrev:Artikel i Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/vss/resor/sto ... 91,00.html

Helt suveränt. Inglasade plattformar och fungerande AC i vagnarna också. :roll:
Inglasade plattformar...NEJ TACK!

Hur ska man då kunna fotografera?

:roll:
Daniel
Inlägg: 466
Blev medlem: lördag 04 januari 2003 20:03

Re: Tunnelbana i Bangkok

Inlägg av Daniel »

M224 skrev: Inglasade plattformar...NEJ TACK!

Hur ska man då kunna fotografera?

:roll:

Känns som ett ganska lågt pris att betala för att minska antalet obehöriga på spårområdet och framförhopp.. men du har faktiskt en poäng. :?
Skriv svar