Tunnelbana i Bangkok
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tunnelbana i Bangkok
Artikel i Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/vss/resor/sto ... 91,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/resor/sto ... 91,00.html
Re: Tunnelbana i Bangkok
kildor skrev:Artikel i Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/vss/resor/sto ... 91,00.html
Helt suveränt. Inglasade plattformar och fungerande AC i vagnarna. Vad mer kan man önska sig? Undra om dom har ett fungerande signalsystem också.

-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: Tunnelbana i Bangkok
---------------Daniel skrev:kildor skrev:Artikel i Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/vss/resor/sto ... 91,00.html
Helt suveränt. Inglasade plattformar och fungerande AC i vagnarna. Vad mer kan man önska sig? Undra om dom har ett fungerande signalsystem också.
Jodå. Och dessutom finns 'Skytrain' som går på några linjer uppe i luften ovan gatorna, och lokaltåg (dieseldrivna).
En anledning till att man inte valde att fortsätta på 'Skytrain'-nätet utan valde att bygga underjordisk tunnelbana är den kritik som varit mot att 'Skytrain' skymmer utsikten för många som bor längs de gator den går fram.
mvh/spårsnoken
Re: Tunnelbana i Bangkok
Precis, just till den i artikeln omnämnda Chatuchak park station har jag åkt Skytrain, mycket smidigt sätt att ta sig till Bangkoks största marknad. Det som inte finns där, det behöver du inte... Att ta sig från stadskärnan dit med buss skulle ta 45 minuter, med Skytrain tog det 8 eller 12 med ett byte, tunnelbanan lär inte bli långsammare - fast det kan ta längre tid med tanke på att man måste klättra upp och ner ur underjorden, från Skytrain går det bara en trappa ner till gatunivån.spårsnoken skrev:Jodå. Och dessutom finns 'Skytrain' som går på några linjer uppe i luften ovan gatorna, och lokaltåg (dieseldrivna).
En anledning till att man inte valde att fortsätta på 'Skytrain'-nätet utan valde att bygga underjordisk tunnelbana är den kritik som varit mot att 'Skytrain' skymmer utsikten för många som bor längs de gator den går fram.
mvh/spårsnoken
- tomsa
Leg Spvf i GBG
Leg Spvf i GBG
Re: Tunnelbana i Bangkok
Det där var ju diplomatiskt uttryckt. När jag var i Bangkok sist, precis inan Skytrain öppnade så var det ganska uppenbart att man bara slog ned byggnader som råkade vara för höga när man skulle fram, inte heller höll man sig till gatorna och man gick mycket nära husen. Tunnelbanan misstänker jag också är 'cut and cover', hela Bangkok står på ett inte allt för gamalt floddelta. Det är nog en hel del hus som plockats bort.spårsnoken skrev: En anledning till att man inte valde att fortsätta på 'Skytrain'-nätet utan valde att bygga underjordisk tunnelbana är den kritik som varit mot att 'Skytrain' skymmer utsikten för många som bor längs de gator den går fram.
mvh/spårsnoken
Å andra sidan så får det väl anses rationelt, man var ju inte särskillt mycket mer skonsam i väst när man befann sig på motsvarande ekonomiska nivå.
vänligen
/GN
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: Tunnelbana i Bangkok
--------------GN skrev:Det där var ju diplomatiskt uttryckt. När jag var i Bangkok sist, precis inan Skytrain öppnade så var det ganska uppenbart att man bara slog ned byggnader som råkade vara för höga när man skulle fram, inte heller höll man sig till gatorna och man gick mycket nära husen. Tunnelbanan misstänker jag också är 'cut and cover', hela Bangkok står på ett inte allt för gamalt floddelta. Det är nog en hel del hus som plockats bort.spårsnoken skrev: En anledning till att man inte valde att fortsätta på 'Skytrain'-nätet utan valde att bygga underjordisk tunnelbana är den kritik som varit mot att 'Skytrain' skymmer utsikten för många som bor längs de gator den går fram.
mvh/spårsnoken
Å andra sidan så får det väl anses rationelt, man var ju inte särskillt mycket mer skonsam i väst när man befann sig på motsvarande ekonomiska nivå.
vänligen
/GN
Jodå. Myndigheterna i Bkk är handlingskraftiga. På mig imponerade det nyligen när det var ASEAN-möte i Bkk att man helt enkelt beslöt att rensa stan från alla hemlösa och bygga lågprisbostäder i Bkk:s utkant och hänvisa dem dit. Det är handlingskraft, och bra för de hemlösa också.
Tänk om Stockholms kommun hade kunnat löst sina problem med de hemlösa på ett liknande sätt...
mvh/spårsnoken
Re: Tunnelbana i Bangkok
Inglasade plattformar...NEJ TACK!Daniel skrev:kildor skrev:Artikel i Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/vss/resor/sto ... 91,00.html
Helt suveränt. Inglasade plattformar och fungerande AC i vagnarna också.
Hur ska man då kunna fotografera?

Re: Tunnelbana i Bangkok
M224 skrev: Inglasade plattformar...NEJ TACK!
Hur ska man då kunna fotografera?
Känns som ett ganska lågt pris att betala för att minska antalet obehöriga på spårområdet och framförhopp.. men du har faktiskt en poäng.
