Fyrspår på Mälarbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Fyrspår på Mälarbanan
De framtida restidsvinsterna utgör alltså ingen nytta?
Och inte heller kapacitetsökningen?
Skojar du med oss nu?
/TKO
Och inte heller kapacitetsökningen?
Skojar du med oss nu?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Jag skrev upp till 70-minuter. En del tåg tar 30-minuter sträckan Bålsta-Västerås. Om det går pendeltåg före - givetvis beroende på var konflikten kommer, så blir det ju upp till 70-minuter då, eftersom pendeltåget tar 39-minuter från Bålsta till T-centralen. Men för 55-minuterstågen borde det gå på 65-minuter.Inge skrev:
Lite svårt att se hur ett tåg skulle kunna förlora 15 minuter mellan Huvudsta och Barkarby.. Nej det blir inga 70 minuter. Dessutom behövdes ju uppenbarligen inte fyrspåret Barkarby-Kallhäll heller eftersom ingen regelmässigt kommer att utnyttja det.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Ursäkta att jag bryter in i pajkastningen (hoppas dom smakar gott) men jag funderar lite på hur samhällsnyttedebatten kommer se ut när fyrspåret har funnits i 100 år och många byggnader och de flesta träd längs sträckan har bytts ut. Då kommer man nog undra, i ett historiskt perspektiv, varför folk överhuvud taget debatterade detta...
De flesta infrastrukturinvesteringar har ju visat sig ha ett mervärde som överstiger "samhällsnyttan" i ett längre perspektiv. Vissa av de gamla spårvägarna i Stockholm, en del över 100 år gamla, har ju visat sig vara ytterst lyckade i och med att de numera fyller ett väsentligt transportbehov som förmodligen vida översteg det man tänkte sig när man en gång byggde dom. Och det är väl väldigt få som idag ifrågasätter även modernare byggnationer, som Norra och Södra länken, och så småningom kommer man även undra varför det tog så lång tid innan man återbyggde spårvägen i Stockholm...
De flesta infrastrukturinvesteringar har ju visat sig ha ett mervärde som överstiger "samhällsnyttan" i ett längre perspektiv. Vissa av de gamla spårvägarna i Stockholm, en del över 100 år gamla, har ju visat sig vara ytterst lyckade i och med att de numera fyller ett väsentligt transportbehov som förmodligen vida översteg det man tänkte sig när man en gång byggde dom. Och det är väl väldigt få som idag ifrågasätter även modernare byggnationer, som Norra och Södra länken, och så småningom kommer man även undra varför det tog så lång tid innan man återbyggde spårvägen i Stockholm...
Genius on call
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Jag håller med om allt i föregående inlägg - förut den sista meningen!
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Nej visst. Flertalet investeringar fyller sin funktion i slutändan. Den enda bristen är väl just om man har kvar begränsningar som kan göra investeringen mindre värd - som om man inte bygger fyrspår genom Sundbyberg, eller om man bygger spårväg genom innerstaden med så dålig framkomlighet att de inte används. Inget säger ju heller att Stockholm alltid kommer att växa....
I övrigt handlar det ju främst om vad vi ska prioritera och hur mycket vi har råd med utifrån nyttan. Samtidigt behövs ju ibland också kapaciteten - även om vi kanske egentligen inte har råd - det vill säga att lösningen egentligen är för dyr.
I övrigt handlar det ju främst om vad vi ska prioritera och hur mycket vi har råd med utifrån nyttan. Samtidigt behövs ju ibland också kapaciteten - även om vi kanske egentligen inte har råd - det vill säga att lösningen egentligen är för dyr.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Om man hamnar bakom det pendeltåg som man skulle vara framför, så betyder det att man förlorar 15 minuter. Man kör ju ikapp "fel" pendeltåg så att säga.Inge skrev:Lite svårt att se hur ett tåg skulle kunna förlora 15 minuter mellan Huvudsta och Barkarby.. Nej det blir inga 70 minuter. Dessutom behövdes ju uppenbarligen inte fyrspåret Barkarby-Kallhäll heller eftersom ingen regelmässigt kommer att utnyttja det.Lars_L skrev:Jo, men som sagt det blir ju 70-minuter när väl tågen måste ligga bakom pendeltågen hela vägen. Så länge pendeltågen bara går varje kvart och tätare bara till Jakobsberg när tågläget krockar med Västeråståg är det ju inget problem. Men fullt utnyttjad kapacitet på pendeln, gör ju att Västeråstågen får upp till 70-minuters gångtid.Inge skrev:Fast nu tar det bara 55 minuter och de förseningar som blir följden av själva utbyggnadsperioden kommer inte att kunna tas igen under överskådlig framtid genom att korta restiden ytterligare några minuter.
Dessutom skär banan genom mycket tätbebyggt område och de störningar som uppstår av högre hastighet kompenseras inte av nyttan med restidsförkortningen.
Slutligen kostar utbyggnaden väldigt många miljarder.
Detta är ett projekt som bidrar till negativ samhällsnytta på alla punkter.
Skulle vi nöja oss med 8 tåg i timmen på pendeltågen och varje kvart på regionaltågen, så skulle vi ju inte bygga citybanan alls. Så där är ju ändå Mälarbanan en liten del av den stora konkursen.
-
- Inlägg: 177
- Blev medlem: torsdag 14 februari 2008 10:15
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Jag hittade denna info på Trafikverkets hemsidaOdd skrev:Vad jag kunde se så var kaoset inte människorna, utan trafiken. Men en utgång på norra sidan, fast permanent sådan, kanske inte vore så dumt.
Såg du något anslag eller något som visade att man faktiskt skulle bygga en temporär utgång där? Det kommer ju i så fall att vara minst lika långt till den nybyggda ersättningsbusshållplatsen som det är från den södra utgången.
http://www.trafikverket.se/nara-dig/Sto ... a-station/
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Under vilken tidsperiod har du räknat de framtida restidsvinsterna?Inge skrev:Det skrev jag inte. Men de framtida tidsvinsterna blir så små att de inte ens förmår kompensera för de stora tidsförluster som sker under byggtiden. Det blir alltså ingen nytta kvar att ställa mot kostnader och omgivningsstörningar.TKO skrev:De framtida restidsvinsterna utgör alltså ingen nytta?
Och inte heller kapacitetsökningen?
Skojar du med oss nu?
/TKO
Kapacitetsökningen väljer du visst att bortse ifrån - troligen eftersom det passar ditt sätt att argumentera...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Nu vet jag inte hur stor idé det är att diskutera denna saken, men tycker nog allt att du för tillfället ser lite fyrkantigt på frågan. Det är möjligt att man sagt fel någon gång, men syftet har ju ändå aldrig varit att denna utbyggnad ska vara en isolerad företeelse. Förberedelserna för utbyggnaden av sträckan Spånga-Barkarby har ju redan påbörjats.Inge skrev:Jag kommer faktiskt inte ihåg vilken tidsperiod jag räknade på. Men jag tror att det var oändlig tid. (Om du gjort någon sådan här kalkyl någongång vet du att oändlig tid fortfarande ger ett ändlig värde pga diskonteringen.)
Beträffande nyttan av kapacitetsökningen betraktar jag den som försumbar. Ingen vill ju utnyttja fyrspåret Barkarby-Kallhäll regelmässigt!
Men om inte citybanan ger några tidsvinster att tala om gör ju inte heller denna del det. Det är ju först när man har byggt ut etapp 2 av citybanan, byggt ut ett antal vändstationer, dubbelspår hela sträckan Kallhäll-Tomteboda som man egentligen kan öka trafiken så mycket att det är någon större vits med utbyggnaden för pendeltågstrafiken.
Men när det gäller 798 har ju inte SL som sagt sökt något tågläge och i T18 när SL har fått de beställa pendeltågen, så kommer det ju inte vara något problem att klämma in ett tåg till om man vill och väljer ett sådant upplägg.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Vad är Citybanan Etapp 2? Det verkar vara något jag har missat här!
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Formellt är det ju inte beslutat. Men det är alltså att göra ha dubbla plattformar även vid Odenplan, Stockholms södra (då fjärr- och regionaltåg använder godsspåren) och då att man bygger till plattformar vid Årstaberg.ADDE skrev:Vad är Citybanan Etapp 2? Det verkar vara något jag har missat här!
Detta för att kunna köra 30-tåg i timmen (kanske då 28 i praktiken), mot dagens lösning som ska klara 24-tåg, men knappast lär göra det med tillräckligt god regularitet i trafiken.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
-
- Inlägg: 242
- Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Samrådsfilm järnvägsplan Huvudsta-Duvbo: https://youtu.be/vp6Y6EW8WSw
Mälarbanan ska byggas ut från två till fyra spår mellan Tomteboda och Kallhäll för att förbättra för tågtrafiken. Vi arbetar nu med att ta fram en järnvägsplan för sträckan Huvudsta-Duvbo som går genom Solna, Sundbyberg och Stockholm. Filmen berättar varför vi bygger ut Mälarbanan, vad vi utreder och påverkar och hur bygget kan ske. Efter samrådet sammanställer vi alla synpunkter vi fått in och arbetar fram en järnvägsplan
Mälarbanan ska byggas ut från två till fyra spår mellan Tomteboda och Kallhäll för att förbättra för tågtrafiken. Vi arbetar nu med att ta fram en järnvägsplan för sträckan Huvudsta-Duvbo som går genom Solna, Sundbyberg och Stockholm. Filmen berättar varför vi bygger ut Mälarbanan, vad vi utreder och påverkar och hur bygget kan ske. Efter samrådet sammanställer vi alla synpunkter vi fått in och arbetar fram en järnvägsplan
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Idag har DN en notis om (kanske har rapporterats om även på annan plats redan), att bygget av sista delen (tunneln under Sumpan) kommer bli 3 år försenat (alltså klart 2028) och kosta 2,5-miljarder mer. Kanske inte så förvånande, men ändå.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Inte hört detta innan. Skrivs det varför förseningen har uppstått?Lars_L skrev:Idag har DN en notis om (kanske har rapporterats om även på annan plats redan), att bygget av sista delen (tunneln under Sumpan) kommer bli 3 år försenat (alltså klart 2028) och kosta 2,5-miljarder mer. Kanske inte så förvånande, men ändå.
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Det är väldigt lite konkret om orsakerna. Man skyller en del dock på komplexiteten och att det är många ledningar som måste flyttas....Majkey skrev:Inte hört detta innan. Skrivs det varför förseningen har uppstått?Lars_L skrev:Idag har DN en notis om (kanske har rapporterats om även på annan plats redan), att bygget av sista delen (tunneln under Sumpan) kommer bli 3 år försenat (alltså klart 2028) och kosta 2,5-miljarder mer. Kanske inte så förvånande, men ändå.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Det är nog rent byggnadstekniska åtgärder för att man skall kunna bygga fyrspåret utan att störa trafiken. Det är förmodligen ett antal åtgärder som behöver göras på vissa platser, som pålning, markstabilisering och andra grejer, för att inte tala om att förbifarten väl skall ha en bro eller tunnel där någonstans, som inte kunde hinnas med under några få månaders avstängning. Då drar man väl helt enkelt spåret där det är tillräckligt bra mark.
Genius on call
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Under det senaste året har det i samband med beslutet att genomföra Kistagrenen höjts ett antal röster för en pendeltågsstation vid Solvalla. Än har väl inte järnvägsplanen för sträckan mellan Spånga och Duvbo antagits? I så fall skulle man ha en möjlighet att spara lite pengar genom att förverkliga dessa tre projekt samtidigt. Detta förutsätter att man skruvar upp takten i bostadsbyggandet, men det skulle bara vara naturligt i ett sådant kollektivtrafiknära läge.
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Chocken: Pendeln stängs av varje sommar – i tio år
Och så några goda nyheter:
Och så några goda nyheter:
– Redan när vi byggt förbi Spånga, runt 2020, är det möjligt att öka kapaciteten med fler tåg, säger Maria Taylor, kommunikationsansvarig på Trafikverket.
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Här måste uppmaningen vara:Enceladus skrev:Chocken: Pendeln stängs av varje sommar – i tio år
Och så några goda nyheter:
– Redan när vi byggt förbi Spånga, runt 2020, är det möjligt att öka kapaciteten med fler tåg, säger Maria Taylor, kommunikationsansvarig på Trafikverket.
Håbo/Upplands Bro/Järfällabor - sätt igång och gnäll!
uppmanar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Vilken kapacitet utlovades?Inge skrev:Dessutom har Trafikverket redan lovat att utbyggnaden Barkarby-Kallhäll skulle ge en kapacitetsökning långt större än vad som behövs under överskådlig framtid.