Jadå, nästan alla större fordonsleverantörer tillverkar den form av utrustning. Jag vill egentligen inte hjälpa CAF i marknadsföringen, men här har de rätt skrytsamma presentationer av sin teknik:gek skrev:
CAF-spårvagnar i Zaragoza 2016. Såvitt jag kunde bedöma bekväma, lättillgängliga och välfungerande vagnar. På huvuddelen av linjen (ytterligare en spårvägslinje är planerad) har man luftledning, men bilderna är tagna på en sträcka i centrala stadsdelarna där man kör med hjälp av superkondensatorer som laddats bl a genom återmatande bromsning
Superkondensatorerna kan vid hållplatsuppehåll fyllas på med ström från anordningar placerade i spårets mitt:
Under vagnsgolven finns strömavtagare som sänks ner mot strömskenan samtidigt som strömmen släpps på.
Enligt en artikel av Harry Hondius i Stadtverkehr nr 10 2013 har varje vagn åtta superkondensatorer à 1,1 kWh samt två "backupbatterier" à 15 kWh. Denna extra utrustning är uppdelad på två separata enheter om 2,2 t, därtill kommer markströmavtagare mm som väger ca 200 kg. Totalt 4,6 ton per vagn. Vagnen väger totalt 45,5 ton, är 32 m lång och 2,65 m bred.
http://www.cafpower.com/en/systems/ener ... ee-running
http://www.cafpower.com/en/systems/ener ... efficiency
Superkondensatorpaket används såvitt jag förstår för två ändamål:
'- Att möjliggöra framdrift (på begränsade sträckor) där ingen yttre energitillförsel sker (pga. att man inte vill eller kan ha luftledningar eller någon annan typ av matning, som Alstoms APS eller Bombardiers Primove)
- Att möjliggöra uppsamling av bromsenergi istället för att återmata denna (eller bränna upp den i motståndskretsar)
Här är en flashig presentation av state-of-the art (as of 2015) beträffande alternativ energiförsörjning i spårvagnsfordon:
http://www.heritagetrolley.org/images/S ... -13-15.pdf