Lars_L skrev:Problemet att man beställt för få vagnar är ju en annan sak. Nu såg jag förresten några bekymrade herrar från Trafikverket vid Odenplan för några dagar sedan som mätte uppehållstiderna och var något bekymrade. Deras lösning verkade vara (när jag tjuvlyssnade någon minut) att SL skulle få bygga om fordonen för att minska den tekniska tiden. Är väl dock pessimistisk att det fungerar - särskilt som uppehållstiden ändå blir lång med alla av- och påstigande. Vad jag sett hända nu är ju det jag också förutsett, nämligen att många fler som bor söder om stan, använder Odenplan istället för tidigare T-centralen. Detta ökar ju uppehållstiden än mer (som också var kritisk redan vid Karlberg). Tar man bort tågvakterna för man dock ner uppehållstiden ganska rejält - men det är väl frågan om man går med på det.
Jag tror helt enkelt inte att viljan finns. Stockholm är den enda storstadsregionen som varken har nattrafik eller ett gemensamt biljettsystem med regionaltågen - detta beror självklart inte på Trafikverket eller SJ. Antagligen hade inte ens Citybanan byggts om inte grannlänen delfinansierat den. Den andra etappen måste dock Stockholm finansiera själv. Kommer det att hända, speciellt när man har beställt för få vagnar? Inte med fyrstegsprincipen, men väl med bostadsmodellen.
Lars_L skrev:Nu är det där väl snarare en egen bedömning från Tamsons sida hur man ska kunna se på saken. Det kan jag förvisso dela. Men tunnelbanan Älvsjö-Fridhemsplan ger ju inte kortare upplevd restid och ger därför ingen samhällsekonomisk vinst. Förvisso talade man om att möjliggöra en koppling till röda linjen, men den har man ju inte riktigt beskrivit hur den skulle kunna fungera. Det fanns ett förslag som skulle kunna vara samhällsekonomiskt lönsamt - men den byggde på att man knöt samman linjen med blåa linjen, vilket inte är möjligt av andra skäl. Med det beräknade utbudet på linjen och den turtäthet den föreslås trafikeras med är den ganska uppenbart olönsam utan att man behöver räkna på det. Sedan ger inte 100 000 fler invånare 20 000 fler i maxtimmen. SL räknar i sina riktlinjer med upp till motsvarande 13-14 procent. Därtill skulle man här få resande i olika linjer och fördelade på olika transportmedel. Nu är jag ju inte heller motståndare till mer tunnelbana, bara att lösningen inte ger några bra restidsnyttor. Man kör på ett förslag som helt enkelt inte är en bra lösning.
Men det kan förstås generera bostäder som annars inte hade byggts. Dock är jag tveksam till det argumentet. Det kan gälla för spårväg syd - men knappast för de södra närförorterna. De är tillräckligt attraktiva idag ändå. Möjligen att staden (i den mån man äger marken), kan få ut lite mer pengar vid markförsäljning i detta sammanhang, men det får man ju då lägga på infrastrukturen istället.
Men sedan tycker jag perspektivet är ganska farligt att utgå från om det genereras bostäder. Man ska ju planera linjer som innebär bra lösningar med bra restidsnyttor och inte bara dra streck på en karta där det finns ledig byggmark.
Du har rätt angående siffrorna. Jag tänkte på ett större tidsintervall. Men det borde ändå bli minst 10 000 som ska resa norrut i maxtimmen då det inte finns så många målpunkter söder om innerstan. Dessutom ska dessa bostäder ha lägre parkeringsnorm än dagens bestånd. Som arbetsmarknaden ser ut idag skulle de nya invånarna alltså varken få plats på röda linjen eller pendeltåget. Eftersom samhället tjänar så mycket på bostadsbyggande kan det likväl vara värt att satsa en bråkdel av momsintäkterna på infrastruktur. Egentligen behövs ingen ny infrastruktur - kraftigt utökad busstrafik, typ 0,5-minuterstrafik, borde räcka kapacitetsmässigt för 160 resande per minut. Dock hade detta skapat oattraktiva områden. Visserligen löser man bostadsbristen, men samtidigt skapar man nya problem.
Det har funnits många alternativ för stråket Älvsjö–Fridhemsplan: egen linje, röd linje (avgrening vid Liljeholmen), blå linje (avgrening vid Fridhemsplan eller Västra skogen), grön linje (avgrening vid Fridhemsplan), gul linje (fortsättning till Odenplan), pendeltåg (Kungsholmenbanan), Roslagsbanan (istället för till Centralen) och Tvärbanan (som en del av spårväg linje 4). Vilket alternativ som är bäst är svårt att säga. Många alternativ kan kombineras, t.ex. avgrening vid både Liljeholmen och Västra skogen. Det man har beslutat om nu stänger inte så många dörrar. Det blir två linjer Älvsjö–Fridhemsplan och Skärholmen–Fridhemsplan. Med detta kan röda linjens kapacitetsproblem söder om Liljeholmen antas vara lösta.
Om det är så samhällsekonomiskt lönsamt att sammankoppla med blå linjen så går det fortfarande - avgreningen vid Liljeholmen omöjliggör inte detta. Denna sammankoppling måste ändå ske vid Västra skogen, annars får tågen från Hagsätra och Nacka inte plats. Och om man ändå ska bygga ett nytt dubbelspår mellan Fridhemsplan och Västra skogen så borde man placera en mellanliggande station någon annanstans än Stadshagen - jämför blå linjens förlängning till Gullmarsplan. På sikt vill man ju dra linjen till Bromma flygplats, helst via Sundbyberg som är en stor knutpunkt. Med två dubbelspår till Västra skogen finns det kapacitet för tre grenar norrut. Det kan finnas bättre lösningar, men den här är inte så dålig.
Lars_L skrev:Okej, har bara läst förstudien. Men kapacitetsbristen kommer ju uppstå under kalkylperioden. Här har ju också kapaciteten i centrala Lund spelat roll där det blir svårt att få in fler bussar. Detta tas inte alls upp i denna studie. Eftersom allt drar ut på tiden, är det väl ändå vettigt att satsa på spårväg om kapaciteten behövs om 12 år?
3-minuterstrafik med buss antas räcka fram till år 2046 i jämförelsealternativet. Kapaciteten behövs alltså inte, men spårfaktorn gör det. Det är av detta skäl som spårvägen är samhällsekonomiskt lönsam för såväl Lund som Sverige!
Lars_L skrev:
Fast linje 4 är ju inte BRT-linje som går på egen bussbana. Må vara att det här är ett ständigt problem i kollektivtrafiksammanhang - man jämför gärna äpplen med päron. Man måste ju planera bussbanan som en spårväg - då har det ju inte så stor betydelse att det är däck eller stålhjul på fordonet. Samtidigt blir kostnaderna ofta så höga då att man ändå kan satsa på spårväg från början. Men det här är ju samma problem som med Lund. Trivector räknade ju med att ha kvar de andra busslinjerna i samma körfält i bussalternativet, medan Sweco valde att låta att plocka bort dem också i JA. Det finns förstås en poäng i det. Samtidigt kommer ju ändå Sweco fram till att man når under 5-minuterstrafiken 2030.
Om det är samma fordon som trafikerar bussbanan som linje 160 och den senare har högre turtäthet så skulle bussbanan tappa en hel del resande jämfört med Tvärbanan, även om bussbanan skulle vara någon enstaka minut snabbare. Dessutom utgår jag från att linje 144 får använda bussbanan från Linde eftersom Globen är en mycket bättre hållplats än Bolidenvägen. Då tappar större delen av bussbanan ännu en del resande. Sedan får vi inte glömma Tvärbanans kundnöjdhet. Vissa hade nog skippat kollektivtrafiken helt utan den.
Lars_L skrev:
Men det är inte problemet med bostadsbristen i Stockholm - det är andra saker. Däremot är kollektivtrafiken ett större problem för att bygga ute i länet. Men här har vi ju dock sett hur svårt det är att bara komma tillrätta med pendeltågstrafiken, som väl behöver kapacitetsförstärkningar på ytterligare många miljarder för att kunna fungera som ett effektivt transportsystem med god punktlighet och hög turtäthet.
Förslaget hade dock löst finansieringsbiten. Sollentuna som bygger för fullt skulle kunna delfinansiera fler vagnar, vändspår, regionaltågsstationer, sexspår och Citybanans andra etapp. Nu går pengarna från bostadsbyggandet till en allmän pott och bara en liten del kommer tillbaka dit där det byggs. Då försvinner viljan att bygga.