Inge skrev:När man inte ens har lust att använda de spår man byggt för flera miljarder, känns inte foröstat utbyggnad som det mest akuta....
Lars redogör nog hyggligt för hur man resonerar. Problemet är förstås att det inte är hållbart. Stämmer det att det bara är enstaka dagar man alls tillämpar förbigångar är det naturligtvis ännu värre än jag trodde först.
Att inte ens bry sig om att skrapa ihop vagnar till en avgång 16.35 tyder förstås på att hela utbyggnaden var onödig.
Och varför avgår egentligen SJ:tåget just då och sedan så sakta. Har man helt enkelt olämpligt matriell? - Tex ett långt tåg med 80-talsvagnar?
Det borde i så fall inte vara tillåtet. Kan inte SJ skrapa ihop X40 till Mälarbanan, varför skall då X60 slösas bort på Gnestapendeln?
Nu rör det här sig om ett halvår i och för sig - (ja, jag vet att fyrspåret är klart redan till T17 - men att man avvaktar med full styrka på pendeltågen ett halvår är väl knappast att kasta investeringen i sjön?). Och ja, det enda av de förbigångar som faktiskt verkar finnas i tåglistan är 8060, och det går ju bara lördag-söndag när 12368 inte går. De andra är nog bara mer tillfälliga tåglägen av ett eller annat slag, möjligen något till som är oklart (som finns med i listan för grafern, men inte i excellfilen).
Att 798 inte går fortare beror ju på att 12846 ligger före till Bålsta och att man måste räkna med 4-minuterslucka som avstånd mellan tågen. Och det utgår ju från vad signalsystem klarar, så det är nog rätt rimligt. På den här sträckan har det ju - på grund av de gemensamma spåren vid Sundbyberg och efter Kungsängen inte hastigheten så stor betydelse. Men det kommer ju också vara arbeten mellan Spånga och Barkarby för utbyggnad av fyrspår. Arbetena är ju inte klara på banan bara för att etapp 1 är det.
När det gäller Gnestapendeln har ju Trafikverket ett rätt bra argument, eftersom det är så få som reser; på Mälarbanan är ju förhållandet mer jämt mellan Västeråstågen och pendeltågen (båda typerna klassificeras som storpendel, även om givetvis fler åker pendeltågen).
Vi kommer nog få se mer än nog med problem när man sedan ska försöka köra pendeltågen tätare och ev. blanda korta och långa tåg, att vi nog ska vara glada att inte förbigång därtill kommer orsaka en massa problem.
Det som begränsar ett bra upplägg på pendeltågen här är ju lika mycket pendeltågen på de andra grenarna som kapacitetsbristen på Mälarbanan. För den senare är det ju mer gångtiden som blir lidande.