SL A32 som H0-modell?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

SL A32 som H0-modell?

Inlägg av Per Lind »

Hejsan,
Det pågår för närvarande en diskusssion på http://f17429.siteboard.de/
(ModellstrassenbahnForum) beträffande modifiering av Köln 5000 till Köln 4000 som är nära identisk med SL A32 och några andra modeller.

Citat ur Modellstrassenbahnforum:

"Hallo rob,

das Konzept ist bekannt (siehe DSBL oder BS). eine Art "Zweisystem" mit 1.500 V und 750 V Gleichstrom.

Hier geht es doch um Modelle, der Wagen Croydon ist geplant, dann auch Köln.
Allerdings haben alle 3 Versionen (Stockholm, NS/Den Haag sowie Istanbul) einen anderen Kopf. Möglicherweise könnte dies kommen, wenn es einen Besteller in oder um Stockholm geben würde - nur möglicherweise.

Gruß aus Köln
Rolf Hafke

PS: Der 2. K5000 in neutraler Form als 5105 kommt ab Bodellbahn-Messe Köln "

Alltså, finns tillräckligt intresse kan Halling i Wien tillverka en Stockholmsmodell i H0, med eller utan motor.
Kanske kan Spårvägsmuseet eller SSS köpa in en serie, eller skall vi slå oss ihop och göra en beställning? Jag har inte kollat hur många som behövs men något hundratal borde räcka.
Prisbild? K5000 kostar ca 1200:- med 2 motorer, 750:- vitrinmodell. Slirskydd ca 75:-/vagn.
Är detta intressant?
Hälsningar
-Per
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Klart intressant! Och priset är i storleksordning vad en Düwag tvåledad vagn från Roco kostar!

Ska genast skriva in den i listan till Hjultomten!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Jens

Inlägg av Jens »

bruse skrev:Klart intressant! Och priset är i storleksordning vad en Düwag tvåledad vagn från Roco kostar!

Ska genast skriva in den i listan till Hjultomten!
Jag skulle också kunna tänka mig en sån på min hemmaspårväg, men tyvärr kör jag skala N, så det blir som vanligt inget. Får hålla tillgodo med Arnolds Düwagvagn.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

N-Skalan

Inlägg av Per Lind »

Hejsan,
Du har ju KATO's fina N-vagnar av 2-axliga Düwagen också. Har sett dem på modellmässa i München i samband med SSS Bayernresa i år - verkligen snygga.
Hälsningar
-Per
Jens

Re: N-Skalan

Inlägg av Jens »

Per Lind skrev:Hejsan,
Du har ju KATO's fina N-vagnar av 2-axliga Düwagen också. Har sett dem på modellmässa i München i samband med SSS Bayernresa i år - verkligen snygga.
Hälsningar
-Per
Ja, jag har sett dem också. Skulle gärna vilja ha ett sånt tåg, men det ryms inte i budgeten just nu... :cry:
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Jeg vil også ha... :D :D :D :D :D :D :D x 10



/Baard
Skriv svar