Elektrifiera Tvärbanan?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Elektrifiera Tvärbanan?

Inlägg av roggek »

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Elektrifiera Tvärbanan?

Inlägg av daniel_s »

Tja, på nästnästa tvärbana har man ju byggt strömskena på en bit så varför inte?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Elektrifiera Tvärbanan?

Inlägg av Odd »

En litet spånartanke...
Elektrifiering av järnväg verkar kosta mycket pengar. Hur skulle det vara om man i stället delvis elektrifierade sträckorna där det behövs, typ i branta uppförsbackar och vid stationer och mötesplatser, och i stället utvecklar laddhybridlok och motorvagnar som man då kan köra för det mesta på elektricitet, men om det skulle behövas så kan man diesla på lite...
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elektrifiera Tvärbanan?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Visst är det kul att begreppet "Tvärbanan" betyder någonting helt annorlunda i Västerbotten? Ack ja, jag minns min ungdomstid i Umeå då man åkte rälsbuss där. Lycksele, Storuman. Och stinsen (i rollen som tkl, Storuman var visst enkelbemannad om jag minns rätt) hade rött band i mössan och signalspade med röd flagga.

Och nu vill man elektrifiera! Tja, kunde man elektrifiera Simrishamnsbanan så...... (egentligen Österlenbanan, Simrishamnsbanan är noga taget den nedlagda sträckning som gick över Staffanstorp och Sjöbo).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elektrifiera Tvärbanan?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev:En litet spånartanke...
Elektrifiering av järnväg verkar kosta mycket pengar. Hur skulle det vara om man i stället delvis elektrifierade sträckorna där det behövs, typ i branta uppförsbackar och vid stationer och mötesplatser, och i stället utvecklar laddhybridlok och motorvagnar som man då kan köra för det mesta på elektricitet, men om det skulle behövas så kan man diesla på lite...
Finns nog väldigt stor efterfrågan på en sådan typ av fordon.......
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Elektrifiera Tvärbanan?

Inlägg av gbd »

dr Cassandra Nojdh skrev:Visst är det kul att begreppet "Tvärbanan" betyder någonting helt annorlunda i Västerbotten? Ack ja, jag minns min ungdomstid i Umeå då man åkte rälsbuss där. Lycksele, Storuman. Och stinsen (i rollen som tkl, Storuman var visst enkelbemannad om jag minns rätt) hade rött band i mössan och signalspade med röd flagga.

Och nu vill man elektrifiera! Tja, kunde man elektrifiera Simrishamnsbanan så...... (egentligen Österlenbanan, Simrishamnsbanan är noga taget den nedlagda sträckning som gick över Staffanstorp och Sjöbo).
Är du från Västerbotten?
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Elektrifiera Tvärbanan?

Inlägg av gbd »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Odd skrev:En litet spånartanke...
Elektrifiering av järnväg verkar kosta mycket pengar. Hur skulle det vara om man i stället delvis elektrifierade sträckorna där det behövs, typ i branta uppförsbackar och vid stationer och mötesplatser, och i stället utvecklar laddhybridlok och motorvagnar som man då kan köra för det mesta på elektricitet, men om det skulle behövas så kan man diesla på lite...
Finns nog väldigt stor efterfrågan på en sådan typ av fordon.......
Det finns väl I lander som bara delvis elektrifierat sina nät, t.ex I Storbritannien utanför London. Fördelen är väl mångsidigheten men nackdelen att de dubbla motorsystemen väger mer än enkelsystem
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Elektrifiera Tvärbanan?

Inlägg av daniel_s »

gbd skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Odd skrev:En litet spånartanke...
Elektrifiering av järnväg verkar kosta mycket pengar. Hur skulle det vara om man i stället delvis elektrifierade sträckorna där det behövs, typ i branta uppförsbackar och vid stationer och mötesplatser, och i stället utvecklar laddhybridlok och motorvagnar som man då kan köra för det mesta på elektricitet, men om det skulle behövas så kan man diesla på lite...
Finns nog väldigt stor efterfrågan på en sådan typ av fordon.......
Det finns väl I lander som bara delvis elektrifierat sina nät, t.ex I Storbritannien utanför London. Fördelen är väl mångsidigheten men nackdelen att de dubbla motorsystemen väger mer än enkelsystem
Ett modernt dieselelektriskt fordon behöver väldigt lite extra utrustning för att kunna drivas från kontaktledningen så viktskillnaden är i praktiken försumbar, typ strömavtagarens vikt plus 100 kg (för växelströmsfordon tillkommer än så länge även transformatorn, som iofs är rätt tung). Men om elkraften kommer från fossila bränslen är det väl däremot energislöseri att transportera strömmen via en motståndstråd kilometervis till fordonets strömavtagare. Då är det bättre att använda kraftverket ombord på fordonet om ett sådant nu ändå finns där.

Att stoppa in batterier känns slutligen som något som alltid kommer att vara fel ur de flesta synpunkter, oavsett vilka problem som genom den tekniska utvecklingen kan komma att ersättas med andra problem. Det kan dock vara motiverat i enstaka specialfall.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elektrifiera Tvärbanan?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev:
gbd skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev: Finns nog väldigt stor efterfrågan på en sådan typ av fordon.......
Det finns väl I lander som bara delvis elektrifierat sina nät, t.ex I Storbritannien utanför London. Fördelen är väl mångsidigheten men nackdelen att de dubbla motorsystemen väger mer än enkelsystem
Ett modernt dieselelektriskt fordon behöver väldigt lite extra utrustning för att kunna drivas från kontaktledningen så viktskillnaden är i praktiken försumbar, typ strömavtagarens vikt plus 100 kg (för växelströmsfordon tillkommer än så länge även transformatorn, som iofs är rätt tung). Men om elkraften kommer från fossila bränslen är det väl däremot energislöseri att transportera strömmen via en motståndstråd kilometervis till fordonets strömavtagare. Då är det bättre att använda kraftverket ombord på fordonet om ett sådant nu ändå finns där.

Att stoppa in batterier känns slutligen som något som alltid kommer att vara fel ur de flesta synpunkter, oavsett vilka problem som genom den tekniska utvecklingen kan komma att ersättas med andra problem. Det kan dock vara motiverat i enstaka specialfall.
Ja, jag har förstås aldrig sagt att det inte existerar sådana spårfordon. Ett bra exempel är väl Bombardiers ALP-45DP,
https://en.wikipedia.org/wiki/ALP-45DP

men jag tror inte att tågoperatörerna är intresserade av att anskaffa någonting sådant speciellt för denna bansträckning, även om det iofs. är fullt möjligt. Det är bla. därför jag tror att en partiell elektrifiering, som föreslås ovan, är en förfelad tanke. Antingen elektrifierar man (åtminstone upp till Lycksele) eller också kör man vidare med dieseldrift (vilket i sig naturligtvis inte utesluter att man skaffar ex.vis ALP-45DP om man vill använda ett och samma lok för godstågens vidare färd ut på stambanan, i förekommande fall).

I just ovanstående fall så får loket släpa på en (lågfrekvens)transformator på ca. 10 ton, ändå "skryter" ABB med att de fått ned transformatorvikten med ca 25%. En möjlighet att minska transformatorvikten är förstås att transponera linjefrekvensen ett antal oktaver före nedtransformering och likriktning (vxelströmsdrift förutsätts här, den är ju svenska förhållanden jag refererar till). Såvitt jag förstår använder Alstom denna teknik i sina duovagnar Regio Citadis och Catadis Dualis (och troligen också i Bombardier B 82500
https://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_B_82500 )

Beträffande verkningsgraden i ett dieselelektriskt drivsystem så ligger det väl någonstans runt 35 %, räknat fram till fordonets banmotorer. Så låg verkningsgrad vid elframställning har man väl egentligen bara i kärnkraftverken, som ju som bekant går i kondensdrift. Att köra fossileldade värmekraftverk i ren kondensdrift torde nog vara rätt ovanligt i Sverige nuförtiden (kombikraftverk möjligen undantagna).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Elektrifiera Tvärbanan?

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev:En litet spånartanke...
Elektrifiering av järnväg verkar kosta mycket pengar. Hur skulle det vara om man i stället delvis elektrifierade sträckorna där det behövs, typ i branta uppförsbackar och vid stationer och mötesplatser, och i stället utvecklar laddhybridlok och motorvagnar som man då kan köra för det mesta på elektricitet, men om det skulle behövas så kan man diesla på lite...
Eller elektrifiera bara uppförsbackarna så kan tågen rulla på resten av banan?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Elektrifiera Tvärbanan?

Inlägg av TKO »

Hechtwagen skrev:
Odd skrev:En litet spånartanke...
Elektrifiering av järnväg verkar kosta mycket pengar. Hur skulle det vara om man i stället delvis elektrifierade sträckorna där det behövs, typ i branta uppförsbackar och vid stationer och mötesplatser, och i stället utvecklar laddhybridlok och motorvagnar som man då kan köra för det mesta på elektricitet, men om det skulle behövas så kan man diesla på lite...
Eller elektrifiera bara uppförsbackarna så kan tågen rulla på resten av banan?
Ett intressant alternativ till ovanstående tycker jag är att bygga en bana med enbart nedförslutningar!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Elektrifiera Tvärbanan?

Inlägg av Lennart Petersen »

TKO skrev:
Hechtwagen skrev:
Odd skrev:En litet spånartanke...
Elektrifiering av järnväg verkar kosta mycket pengar. Hur skulle det vara om man i stället delvis elektrifierade sträckorna där det behövs, typ i branta uppförsbackar och vid stationer och mötesplatser, och i stället utvecklar laddhybridlok och motorvagnar som man då kan köra för det mesta på elektricitet, men om det skulle behövas så kan man diesla på lite...
Eller elektrifiera bara uppförsbackarna så kan tågen rulla på resten av banan?
Ett intressant alternativ till ovanstående tycker jag är att bygga en bana med enbart nedförslutningar!

/TKO
Vilket går om den trafikeras i en riktning. Den berömda bergsjärnvägen till Darjeeling i Himalaya och Indien hade en sådan förbindelse för 1kl resenärer.
Från Darjeeling var det uppförsbacke till Ghom men sedan var det konstant utför ända ner till banans startpunkt. En vagn kopplades då loss i Ghom och kunde sedan rulla ner enbart med hjälp av gravitation. Bromsare medföljde och på några stationer fick man gå av och skjuta på men man var ändå framme långt före det efterföljande persontåget.
Men det kan ju också sägas att tunnelbanan i stor utsträckning är byggd som en berg och dalbana med stationerna på topparna. Man får då hjälp med acceleration ut från stationerna och med bromsning upp emot stationerna.
Skriv svar