Elektrifiera Tvärbanan?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Elektrifiera Tvärbanan?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Elektrifiera Tvärbanan?
Tja, på nästnästa tvärbana har man ju byggt strömskena på en bit så varför inte?
Re: Elektrifiera Tvärbanan?
En litet spånartanke...
Elektrifiering av järnväg verkar kosta mycket pengar. Hur skulle det vara om man i stället delvis elektrifierade sträckorna där det behövs, typ i branta uppförsbackar och vid stationer och mötesplatser, och i stället utvecklar laddhybridlok och motorvagnar som man då kan köra för det mesta på elektricitet, men om det skulle behövas så kan man diesla på lite...
Elektrifiering av järnväg verkar kosta mycket pengar. Hur skulle det vara om man i stället delvis elektrifierade sträckorna där det behövs, typ i branta uppförsbackar och vid stationer och mötesplatser, och i stället utvecklar laddhybridlok och motorvagnar som man då kan köra för det mesta på elektricitet, men om det skulle behövas så kan man diesla på lite...
Genius on call
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6163
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Elektrifiera Tvärbanan?
Visst är det kul att begreppet "Tvärbanan" betyder någonting helt annorlunda i Västerbotten? Ack ja, jag minns min ungdomstid i Umeå då man åkte rälsbuss där. Lycksele, Storuman. Och stinsen (i rollen som tkl, Storuman var visst enkelbemannad om jag minns rätt) hade rött band i mössan och signalspade med röd flagga.
Och nu vill man elektrifiera! Tja, kunde man elektrifiera Simrishamnsbanan så...... (egentligen Österlenbanan, Simrishamnsbanan är noga taget den nedlagda sträckning som gick över Staffanstorp och Sjöbo).
Och nu vill man elektrifiera! Tja, kunde man elektrifiera Simrishamnsbanan så...... (egentligen Österlenbanan, Simrishamnsbanan är noga taget den nedlagda sträckning som gick över Staffanstorp och Sjöbo).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6163
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Elektrifiera Tvärbanan?
Finns nog väldigt stor efterfrågan på en sådan typ av fordon.......Odd skrev:En litet spånartanke...
Elektrifiering av järnväg verkar kosta mycket pengar. Hur skulle det vara om man i stället delvis elektrifierade sträckorna där det behövs, typ i branta uppförsbackar och vid stationer och mötesplatser, och i stället utvecklar laddhybridlok och motorvagnar som man då kan köra för det mesta på elektricitet, men om det skulle behövas så kan man diesla på lite...
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Elektrifiera Tvärbanan?
Är du från Västerbotten?dr Cassandra Nojdh skrev:Visst är det kul att begreppet "Tvärbanan" betyder någonting helt annorlunda i Västerbotten? Ack ja, jag minns min ungdomstid i Umeå då man åkte rälsbuss där. Lycksele, Storuman. Och stinsen (i rollen som tkl, Storuman var visst enkelbemannad om jag minns rätt) hade rött band i mössan och signalspade med röd flagga.
Och nu vill man elektrifiera! Tja, kunde man elektrifiera Simrishamnsbanan så...... (egentligen Österlenbanan, Simrishamnsbanan är noga taget den nedlagda sträckning som gick över Staffanstorp och Sjöbo).
Re: Elektrifiera Tvärbanan?
Det finns väl I lander som bara delvis elektrifierat sina nät, t.ex I Storbritannien utanför London. Fördelen är väl mångsidigheten men nackdelen att de dubbla motorsystemen väger mer än enkelsystemdr Cassandra Nojdh skrev:Finns nog väldigt stor efterfrågan på en sådan typ av fordon.......Odd skrev:En litet spånartanke...
Elektrifiering av järnväg verkar kosta mycket pengar. Hur skulle det vara om man i stället delvis elektrifierade sträckorna där det behövs, typ i branta uppförsbackar och vid stationer och mötesplatser, och i stället utvecklar laddhybridlok och motorvagnar som man då kan köra för det mesta på elektricitet, men om det skulle behövas så kan man diesla på lite...
Re: Elektrifiera Tvärbanan?
Ett modernt dieselelektriskt fordon behöver väldigt lite extra utrustning för att kunna drivas från kontaktledningen så viktskillnaden är i praktiken försumbar, typ strömavtagarens vikt plus 100 kg (för växelströmsfordon tillkommer än så länge även transformatorn, som iofs är rätt tung). Men om elkraften kommer från fossila bränslen är det väl däremot energislöseri att transportera strömmen via en motståndstråd kilometervis till fordonets strömavtagare. Då är det bättre att använda kraftverket ombord på fordonet om ett sådant nu ändå finns där.gbd skrev:Det finns väl I lander som bara delvis elektrifierat sina nät, t.ex I Storbritannien utanför London. Fördelen är väl mångsidigheten men nackdelen att de dubbla motorsystemen väger mer än enkelsystemdr Cassandra Nojdh skrev:Finns nog väldigt stor efterfrågan på en sådan typ av fordon.......Odd skrev:En litet spånartanke...
Elektrifiering av järnväg verkar kosta mycket pengar. Hur skulle det vara om man i stället delvis elektrifierade sträckorna där det behövs, typ i branta uppförsbackar och vid stationer och mötesplatser, och i stället utvecklar laddhybridlok och motorvagnar som man då kan köra för det mesta på elektricitet, men om det skulle behövas så kan man diesla på lite...
Att stoppa in batterier känns slutligen som något som alltid kommer att vara fel ur de flesta synpunkter, oavsett vilka problem som genom den tekniska utvecklingen kan komma att ersättas med andra problem. Det kan dock vara motiverat i enstaka specialfall.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6163
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Elektrifiera Tvärbanan?
Ja, jag har förstås aldrig sagt att det inte existerar sådana spårfordon. Ett bra exempel är väl Bombardiers ALP-45DP,daniel_s skrev:Ett modernt dieselelektriskt fordon behöver väldigt lite extra utrustning för att kunna drivas från kontaktledningen så viktskillnaden är i praktiken försumbar, typ strömavtagarens vikt plus 100 kg (för växelströmsfordon tillkommer än så länge även transformatorn, som iofs är rätt tung). Men om elkraften kommer från fossila bränslen är det väl däremot energislöseri att transportera strömmen via en motståndstråd kilometervis till fordonets strömavtagare. Då är det bättre att använda kraftverket ombord på fordonet om ett sådant nu ändå finns där.gbd skrev:Det finns väl I lander som bara delvis elektrifierat sina nät, t.ex I Storbritannien utanför London. Fördelen är väl mångsidigheten men nackdelen att de dubbla motorsystemen väger mer än enkelsystemdr Cassandra Nojdh skrev: Finns nog väldigt stor efterfrågan på en sådan typ av fordon.......
Att stoppa in batterier känns slutligen som något som alltid kommer att vara fel ur de flesta synpunkter, oavsett vilka problem som genom den tekniska utvecklingen kan komma att ersättas med andra problem. Det kan dock vara motiverat i enstaka specialfall.
https://en.wikipedia.org/wiki/ALP-45DP
men jag tror inte att tågoperatörerna är intresserade av att anskaffa någonting sådant speciellt för denna bansträckning, även om det iofs. är fullt möjligt. Det är bla. därför jag tror att en partiell elektrifiering, som föreslås ovan, är en förfelad tanke. Antingen elektrifierar man (åtminstone upp till Lycksele) eller också kör man vidare med dieseldrift (vilket i sig naturligtvis inte utesluter att man skaffar ex.vis ALP-45DP om man vill använda ett och samma lok för godstågens vidare färd ut på stambanan, i förekommande fall).
I just ovanstående fall så får loket släpa på en (lågfrekvens)transformator på ca. 10 ton, ändå "skryter" ABB med att de fått ned transformatorvikten med ca 25%. En möjlighet att minska transformatorvikten är förstås att transponera linjefrekvensen ett antal oktaver före nedtransformering och likriktning (vxelströmsdrift förutsätts här, den är ju svenska förhållanden jag refererar till). Såvitt jag förstår använder Alstom denna teknik i sina duovagnar Regio Citadis och Catadis Dualis (och troligen också i Bombardier B 82500
https://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_B_82500 )
Beträffande verkningsgraden i ett dieselelektriskt drivsystem så ligger det väl någonstans runt 35 %, räknat fram till fordonets banmotorer. Så låg verkningsgrad vid elframställning har man väl egentligen bara i kärnkraftverken, som ju som bekant går i kondensdrift. Att köra fossileldade värmekraftverk i ren kondensdrift torde nog vara rätt ovanligt i Sverige nuförtiden (kombikraftverk möjligen undantagna).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Elektrifiera Tvärbanan?
Eller elektrifiera bara uppförsbackarna så kan tågen rulla på resten av banan?Odd skrev:En litet spånartanke...
Elektrifiering av järnväg verkar kosta mycket pengar. Hur skulle det vara om man i stället delvis elektrifierade sträckorna där det behövs, typ i branta uppförsbackar och vid stationer och mötesplatser, och i stället utvecklar laddhybridlok och motorvagnar som man då kan köra för det mesta på elektricitet, men om det skulle behövas så kan man diesla på lite...
Re: Elektrifiera Tvärbanan?
Ett intressant alternativ till ovanstående tycker jag är att bygga en bana med enbart nedförslutningar!Hechtwagen skrev:Eller elektrifiera bara uppförsbackarna så kan tågen rulla på resten av banan?Odd skrev:En litet spånartanke...
Elektrifiering av järnväg verkar kosta mycket pengar. Hur skulle det vara om man i stället delvis elektrifierade sträckorna där det behövs, typ i branta uppförsbackar och vid stationer och mötesplatser, och i stället utvecklar laddhybridlok och motorvagnar som man då kan köra för det mesta på elektricitet, men om det skulle behövas så kan man diesla på lite...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Elektrifiera Tvärbanan?
Vilket går om den trafikeras i en riktning. Den berömda bergsjärnvägen till Darjeeling i Himalaya och Indien hade en sådan förbindelse för 1kl resenärer.TKO skrev:Ett intressant alternativ till ovanstående tycker jag är att bygga en bana med enbart nedförslutningar!Hechtwagen skrev:Eller elektrifiera bara uppförsbackarna så kan tågen rulla på resten av banan?Odd skrev:En litet spånartanke...
Elektrifiering av järnväg verkar kosta mycket pengar. Hur skulle det vara om man i stället delvis elektrifierade sträckorna där det behövs, typ i branta uppförsbackar och vid stationer och mötesplatser, och i stället utvecklar laddhybridlok och motorvagnar som man då kan köra för det mesta på elektricitet, men om det skulle behövas så kan man diesla på lite...
/TKO
Från Darjeeling var det uppförsbacke till Ghom men sedan var det konstant utför ända ner till banans startpunkt. En vagn kopplades då loss i Ghom och kunde sedan rulla ner enbart med hjälp av gravitation. Bromsare medföljde och på några stationer fick man gå av och skjuta på men man var ändå framme långt före det efterföljande persontåget.
Men det kan ju också sägas att tunnelbanan i stor utsträckning är byggd som en berg och dalbana med stationerna på topparna. Man får då hjälp med acceleration ut från stationerna och med bromsning upp emot stationerna.