BSB101 skrev:
Lars_L skrev:Nåväl - i sak håller jag ju med dig om att det borde vara nattrafik på pendeltågen - det är bara synd att det alltid blir politik på det här forumet.
Vilken kollektivtrafik SLL ska köra är en politiskt fråga så det är inte konstigt att den delvis handlar om politik. Speciellt i och med Citybanans öppnande finns det få och inga andra skäl än just politiskt vilja som hindrar att man inför nattrafik på pendeltågen.
Problemet är väl kanske att det snarare blir en hypotetisk politisk fråga. Men jag håller också med om att Trafikförvaltningen (och då även politikerna) borde ha kommit längre i detta - det är ju som visats tidigare inte speciellt svårt att visa vilken nattrafik som skulle behöva vara kvar på helgnätter och gick ju utmärkt att göra den reformen i tunnelbanan. Kvarstår gör dock fakta att Trafikverket har uttryckt sig milt sagt skeptiskt och påpekat att man måste ha en särskild tidtabell för enkelspårsdrift och lägre hastigheter (exempelvis). Så att det finns osäkerheter kvar som kräver vidare diskussioner med Trafikverket tycker jag ändå är uppenbart. Vi har - som nämnts - exempelvis Bålstagrenen där man kommer ha avstängt på natten mellan lördag-söndag i ett antal år till....
BSB101 skrev:Detta med buss kontra spårbunden trafik och då speciellt pendeltåget. Finns det någon undersökning som visar om folk föredrar nattbuss eller nattpendeltåg? En fördel med buss är att man kan angöra fler ställen och folk därmed får närmare hem och mindre byten om man måste ta en anslutningsbuss.
När det gäller buss kontra pendeltåg är det faktiskt båda delarna. Med nattrafik skulle fler bussar gå som i tunnelbanan - alltså samma vägar som i ordinarie busstrafik. Där skulle alltså nattrafiken på många håll innebära att fler får närmare hem än dagens trafik. Däremot troligen lite sämre turtäthet på sina håll. Få skulle få längre faktisk restid - däremot skulle ytterligare ett byte för en del innebära att den upplevda restiden skulle bli något längre och beroende på hur man räknar effekten av längre väntetid på pendeltåget. Å andra sidan blir det tydligare trafik om det fungerar på samma sätt som dagtid.
Idag är det ju i princip de befolkningstäta stadsdelarna/bostadsområdena en bit från stationerna som har passerande nattbussar. De som ligger relativt nära city skulle kunna få en försämring. Dock är det inte så många sådana när det kommer till kritan. Det är egentligen bostadsområdena runt Upplands Väsby och Viksjö som väl inte skulle få någon förbättring. 791 går ju redan idag "raka vägen" - att exempelvis 144 skulle gå till Älvsjö i nattrafik är ju en ganska självklar konsekvens. Till Bollmora skulle man behöva ha nattbuss ändå exempelvis.
Kvarstår är förstås några sträckor där inga bor nästan, men som idag trafikeras eftersom linjen kör gamla landsvägar. Men det är just ganska få som bor där och sällan så långt att gå från station. Men exempelvis skulle det väl då inte gå någon nattbuss mellan Häggvik och Rotebro, tveksamt om det skulle vara motiverat mellan Jakobsberg och Kungsängen och det mellan Farsta och Skogås skulle man väl få nöja sig med 828 (eller om det är 831 som går på natten).
Till detta kommer ju att förtätningen runt stationerna ökar rätt mycket. Från att ursprungligen mest handlat om att mata till områden som legat en bit ifrån stationerna, så har ju andelen som bor kring stationernas omedelbara närhet ökat rätt kraftigt. Detta är ju ett ökat skäl för pendeltåg.
Slutligen så handlar ju busstrafiken för den del som rör nattrafiken om relativt små pengar. Om det går 30 eller 40 nattbussomlopp i trafik på lördags-söndagsnätter med en pendeltågslösning, innebär fortfarande mycket små pengar i Trafikförvaltningens budget. Säger man det på alla områden skulle förstås budgeten snart explodera. Men är det ett strategiskt beslut - så har det knappt någon betydelse. På ett år blir det ju så lite trafik ändå. 10 nattbussomlopp kostar omkring 6-8 miljoner per år högt räknat (beroende på avtalskonstruktion - inget avtalsområde har dock något tillägg i kostnader för nattrafik). Det är fortfarande felräkningspengar hos Trafikförvaltningen.
Men visst, skulle man komma med ett dåligt förslag och inte reserverar medel för en pendeltågslösning blir det förstås en dålig lösning. Timmestrafik utan några anslutande nattbussar är knappast att föredra framför dagens system. Men det ser jag ju inte heller som ett alternativ. En pendeltågslösning måste i slutändan bygga på ett väl avvägt förslag. Men det ser jag nog ändå som en förutsättning för diskussionen. Därför blir ju resonemanget svårt utan att ha ett förslag att ta ställning till. Men om Viksjö inte skulle få någon nattbusslinje - så blir man förstås missnöjda. Går istället 553 hela natten - får fler närmare till bussen och borde vara nöjdare - eller ungefär lika nöjda - beroende på vad turtätheten blir.