LÅ1 skrev:
Attraheras kunderna verkligen av stora och jättestora gallerior? Är det inte i första hand utbudet som har betydelse? Udda butiker t.ex. Vet jag vad jag skall ha och att det finns i en närliggande butik eller galleria så åker jag inte till jättehangar där man får ta en långpromenad inomhus bara för att komma till butiken. Men gallerian med det fåniga namnet nära Solna station är kanske bra som söndagsutflykt när vädret gör att man är utomhus så kort tid som möjligt. Och jag har gjort ett studiebesök där. Och där fanns faktiskt en del udda butiker och restauranger.
Fast de har ju många butiker eftersom de är så stora
Nej, är väl inte storleken i sig, däremot handlar det väl om vilken upplevelse som gallerian erbjuder. Har man fler butiker (och för den delen restauranger och bio), så är det väl en större magnet.
Små gallerior kan ju dock nästan ha ännu fler udda butiker, eftersom de stora kedjorna tycker underlaget är för dåligt för att etablera sig. En större anläggning kräver ju också fler besökare om man säger så, eftersom butikerna givetvis måste ha samma (eller större omsättning), trots att det finns fler konkurrenter på plats.
Men ett intressant exempel på när det misslyckas (och var också ganska givet), var ju när man byggde det nya K5-huset i Vällingby, tänkt som en modegalleria med lite högre kvalitet - efter några år fick man ändra konceptet och nu är där det klassiska utbudet av klädeskedjor istället. Så det är nog en kombination. Men där också galleriorna antagligen kompletterar varandra. Vällingby - som ett bra exempel är ju relativt stort, har det mesta och fungerar ju alltså som en bas för de som bor i området. Men det lockar ju knappast några kunder från Solna eller Brommaplan, medan troligen betongklumpen vid Solna C gör det. I Vällingby fungerade det alltså inte alls att ha en högre märkesprofil, men troligen åker ändå en del av dessa till Solna för att titta på samma klädesmärken...