Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inlägg av TKO »

/jes skrev:Det är affärsinnehavarna i Lidingö centrum som är angelägna om tunnelbana. Man oroar sig för det nya köpcentrum som planeras i Norra Djurgårdsstaden, ungefär vid den gamla Siljaterminalen. Och med linje 21 direkt dit ...

Det är inte ens söndagsöppet i Lidingö centrum i alla butiker, till exempel har H&M och Lindex stängt på söndagarna. Med tunnelbana kanske vi kan hoppas på söndagsöppet över hela linjen? :D
Även om jag inte har några konkreta siffror som stödjer mitt resonemang är jag ändå övertygad om att andelen kunder som anländer till externa köpcenter med kollektiva färdmedel är i stort sett försumbart. Så ur den aspekten tror jag inte att en förlängning av linje 21 förbi nuvarande Siljaterminalen gör vare sej till eller från. Dessutom är det väl fler som åker buss än spårvagn över Lidingöbron?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inlägg av twr »

TKO skrev:
twr skrev:
TKO skrev:Om man nu vill hushålla med medborgarnas pengar så får vi väl innerligt hoppas att det inte läggs en krona mer än nödvändigt på Lidingöbanan. Den måste väl redan vara den linje som kostat mest i förhållande till (den mycket blygsamma) resandemängden?

tycker
Thomas K Ohlsson
Vet ej om du har rätt eller ej. Men Agadepån är ju hudsakligen en del av Spårväg city, så då är det det framtida resandet där vi måste relatera till.
Jo visst måste (stora) delar av kostnaden för Agadepån skrivas upp på något annat konto - kanske "kontot för förgävesprojekt"?
Spårväg city är fortfarande beslutad och kommer sannolikt att byggas, eftersom det inte finns något realistiskt alternativ.
TKO skrev:
/jes skrev:Det är affärsinnehavarna i Lidingö centrum som är angelägna om tunnelbana. Man oroar sig för det nya köpcentrum som planeras i Norra Djurgårdsstaden, ungefär vid den gamla Siljaterminalen. Och med linje 21 direkt dit ...

Det är inte ens söndagsöppet i Lidingö centrum i alla butiker, till exempel har H&M och Lindex stängt på söndagarna. Med tunnelbana kanske vi kan hoppas på söndagsöppet över hela linjen? :D
Även om jag inte har några konkreta siffror som stödjer mitt resonemang är jag ändå övertygad om att andelen kunder som anländer till externa köpcenter med kollektiva färdmedel är i stort sett försumbart. Så ur den aspekten tror jag inte att en förlängning av linje 21 förbi nuvarande Siljaterminalen gör vare sej till eller från. Dessutom är det väl fler som åker buss än spårvagn över Lidingöbron?

/TKO
Du måste skilja på externhandel typ Kungens kurva och gallerior typ Mall of Scandinavia. Att resa kollektivt till gallerior är inte det minsta konstigt.
Senast redigerad av twr den onsdag 22 juni 2016 12:57, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inlägg av Harald »

TKO skrev:Även om jag inte har några konkreta siffror som stödjer mitt resonemang är jag ändå övertygad om att andelen kunder som anländer till externa köpcenter med kollektiva färdmedel är i stort sett försumbart.
Hur definierar man "externt köpcentrum"? Jag har heller inga tal, men man kan genom att ställa sig en stund vid knutpunkten Hjalmar Brantingsplatsen i Göteborg se att det är ett icke försumbart antal personer som reser till Backaplansområdet med kollektiva färdmedel. Detsamma gäller Frölunda torg. Att det är få som reser kollektivt till många externa köpcentra beror väl på att de har dålig kollektivtrafik, inte i sig på att de är externa. Med bra kollektivtrafik som till Backaplan och Frölunda torg, får man fler kollektivresande.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inlägg av TKO »

Jag har ingen aning om hur det nya köpcentret vid "Siljaterminalen" skall se ut - men det kommer ju i varje fall inte att ligga vid vare sej en bytespunkt eller en tunnelbanestation!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inlägg av TKO »

Harald skrev:
TKO skrev:Även om jag inte har några konkreta siffror som stödjer mitt resonemang är jag ändå övertygad om att andelen kunder som anländer till externa köpcenter med kollektiva färdmedel är i stort sett försumbart.
Hur definierar man "externt köpcentrum"? Jag har heller inga tal, men man kan genom att ställa sig en stund vid knutpunkten Hjalmar Brantingsplatsen i Göteborg se att det är ett icke försumbart antal personer som reser till Backaplansområdet med kollektiva färdmedel. Detsamma gäller Frölunda torg. Att det är få som reser kollektivt till många externa köpcentra beror väl på att de har dålig kollektivtrafik, inte i sig på att de är externa. Med bra kollektivtrafik som till Backaplan och Frölunda torg, får man fler kollektivresande.
Frölunda Torg är väl ursprungligen ett (stort) stadsdelscentrum, av samma typ som Farsta och Vällingby i Stockholm.
Backaplan är svårare att kategorisera, det ligger ju bra till men är mer av ett externt köpcentrum med litet kundunderlag inom gångavstånd.

Traditionellt brukar benämningen "externt köpcentrum" främst användas när kundunderlag inom gångavstånd helt saknas, som t ex Valbo och Torp.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inlägg av twr »

Inge skrev:
TKO skrev:Jag har ingen aning om hur det nya köpcentret vid "Siljaterminalen" skall se ut - men det kommer ju i varje fall inte att ligga vid vare sej en bytespunkt eller en tunnelbanestation!

/TKO
Nä och frågan är om det kommer att bli så mycket mer än den ica-kvantum man redan byggt?
Det ligger ju inte i Valparaiso.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inlägg av Harald »

TKO skrev:Traditionellt brukar benämningen "externt köpcentrum" främst användas när kundunderlag inom gångavstånd helt saknas, som t ex Valbo och Torp.
Men då är väl det som planeras i Norra Djurgårdsstaden inget externt köpcentrum. Om inte jag har fattat fel ska det byggas många bostäder där.

Och hur som helst så är det väl tillgängligheten med kollektivtrafik som är avgörande för hur många som inte har gångavstånd som reser kollektivt mer än vad centret kallas.
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inlägg av twr »

Harald skrev:
TKO skrev:Traditionellt brukar benämningen "externt köpcentrum" främst användas när kundunderlag inom gångavstånd helt saknas, som t ex Valbo och Torp.
Men då är väl det som planeras i Norra Djurgårdsstaden inget externt köpcentrum. Om inte jag har fattat fel ska det byggas många bostäder där.
Precis, det är en galleria i stadsmiljö, med förhoppningsvis en spårväg utanför.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inlägg av twr »

Inge skrev:Man byggde en ny galleria i Hornsberg för inte så länge sedan. Läger påminner mycket om det vid Värtan. Det blev ett parkeringsgarage, en Ica-maxi (förvisso snäppet värre än kvantum) och ett par våningar småbutiker. Snyggt, men på det hela taget ett tämligen misslyckat projekt då det förutom i Ica är ganska öde.

Jag tror inte på idén. Det funkar mycket bättre att locka folk som är på väg hem från jobbet om centret ligger vid en bytespunkt.
Håller med. Ropsten vore ett mycket bättre läge.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inlägg av TKO »

twr skrev:Du måste skilja på externhandel typ Kungens kurva och gallerior typ Mall of Scandinavia. Att resa kollektivt till gallerior är inte det minsta konstigt.
Det är skillnad på "konstigt" och "ovanligt"!
Hur stor del av kunderna till Malli(gast) Scandinavia åker kollektivt?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inlägg av twr »

TKO skrev:
twr skrev:Du måste skilja på externhandel typ Kungens kurva och gallerior typ Mall of Scandinavia. Att resa kollektivt till gallerior är inte det minsta konstigt.
Det är skillnad på "konstigt" och "ovanligt"!
Hur stor del av kunderna till Malli(gast) Scandinavia åker kollektivt?

/TKO
Tillräckligt många för att inte vara obetydliga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inlägg av Lars_L »

twr skrev:
TKO skrev:
twr skrev:Du måste skilja på externhandel typ Kungens kurva och gallerior typ Mall of Scandinavia. Att resa kollektivt till gallerior är inte det minsta konstigt.
Det är skillnad på "konstigt" och "ovanligt"!
Hur stor del av kunderna till Malli(gast) Scandinavia åker kollektivt?

/TKO
Tillräckligt många för att inte vara obetydliga.
Det är nog några hundra i timmen iaf. Detsamma med andra stora centrum som Barkarby handelsstad, Kungens kurva etc. Kista är ju rätt tung också - nästan alla på 179 på mest belastade sträcka åker ju till/från Kista. Det är ju också den linje som har flest resande utanför innerstadens stomlinjer. Så nog är det många som åker.

Men mycket beror ju på vad som erbjuds. Istället för att diskutera externiteten kanske man snarare bör tala om ifall köpcentren har karaktär av marknad för sällanköpsvaror eller inte och vilka andra alternativ som finns. För det finns ju många externa köpcentrum som har ett ganska magert resande, men ofta finns det också ganska många andra alternativ i dessa fall. Det vill säga att det finns centrum att välja på som ligger betydligt bättre till ur kommunikationssynpunkt, medan vissa kan dra bara för att det har en storlek som attraherar (exempelvis den utlandsklingande verksamheten i Solna eller gallerian i Kista).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inlägg av TKO »

twr skrev:
TKO skrev:
twr skrev:Du måste skilja på externhandel typ Kungens kurva och gallerior typ Mall of Scandinavia. Att resa kollektivt till gallerior är inte det minsta konstigt.
Det är skillnad på "konstigt" och "ovanligt"!
Hur stor del av kunderna till Malli(gast) Scandinavia åker kollektivt?

/TKO
Tillräckligt många för att inte vara obetydliga.
5%? 10%?
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inlägg av twr »

TKO skrev: 5%? 10%?
Ingen aning. Men många har ju valt att placera sig nära kollektivtrafik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inlägg av LÅ1 »

Lars_L skrev: Men mycket beror ju på vad som erbjuds. Istället för att diskutera externiteten kanske man snarare bör tala om ifall köpcentren har karaktär av marknad för sällanköpsvaror eller inte och vilka andra alternativ som finns. För det finns ju många externa köpcentrum som har ett ganska magert resande, men ofta finns det också ganska många andra alternativ i dessa fall. Det vill säga att det finns centrum att välja på som ligger betydligt bättre till ur kommunikationssynpunkt, medan vissa kan dra bara för att det har en storlek som attraherar (exempelvis den utlandsklingande verksamheten i Solna eller gallerian i Kista).
Attraheras kunderna verkligen av stora och jättestora gallerior? Är det inte i första hand utbudet som har betydelse? Udda butiker t.ex. Vet jag vad jag skall ha och att det finns i en närliggande butik eller galleria så åker jag inte till jättehangar där man får ta en långpromenad inomhus bara för att komma till butiken. Men gallerian med det fåniga namnet nära Solna station är kanske bra som söndagsutflykt när vädret gör att man är utomhus så kort tid som möjligt. Och jag har gjort ett studiebesök där. Och där fanns faktiskt en del udda butiker och restauranger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inlägg av Lars_L »

LÅ1 skrev:
Attraheras kunderna verkligen av stora och jättestora gallerior? Är det inte i första hand utbudet som har betydelse? Udda butiker t.ex. Vet jag vad jag skall ha och att det finns i en närliggande butik eller galleria så åker jag inte till jättehangar där man får ta en långpromenad inomhus bara för att komma till butiken. Men gallerian med det fåniga namnet nära Solna station är kanske bra som söndagsutflykt när vädret gör att man är utomhus så kort tid som möjligt. Och jag har gjort ett studiebesök där. Och där fanns faktiskt en del udda butiker och restauranger.
Fast de har ju många butiker eftersom de är så stora :) Nej, är väl inte storleken i sig, däremot handlar det väl om vilken upplevelse som gallerian erbjuder. Har man fler butiker (och för den delen restauranger och bio), så är det väl en större magnet.

Små gallerior kan ju dock nästan ha ännu fler udda butiker, eftersom de stora kedjorna tycker underlaget är för dåligt för att etablera sig. En större anläggning kräver ju också fler besökare om man säger så, eftersom butikerna givetvis måste ha samma (eller större omsättning), trots att det finns fler konkurrenter på plats.

Men ett intressant exempel på när det misslyckas (och var också ganska givet), var ju när man byggde det nya K5-huset i Vällingby, tänkt som en modegalleria med lite högre kvalitet - efter några år fick man ändra konceptet och nu är där det klassiska utbudet av klädeskedjor istället. Så det är nog en kombination. Men där också galleriorna antagligen kompletterar varandra. Vällingby - som ett bra exempel är ju relativt stort, har det mesta och fungerar ju alltså som en bas för de som bor i området. Men det lockar ju knappast några kunder från Solna eller Brommaplan, medan troligen betongklumpen vid Solna C gör det. I Vällingby fungerade det alltså inte alls att ha en högre märkesprofil, men troligen åker ändå en del av dessa till Solna för att titta på samma klädesmärken...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Magnus Ahltorp
Inlägg: 534
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inlägg av Magnus Ahltorp »

En punkt utanför Lidingö stadshus som vi kan se som nominell plats för en tänkt tunnelbanestation har ungefär 2600 boende inom 500 meters radie och ungefär 8000 inom 1 km. Jämför vi detta med Larsbergs station så är det ungefär 4100 inom 500 meter och ungefär 10000 inom 1 km. Lidingöbanan täcker med bara en station alltså in en plats som redan idag har större befolkningsmängd, har mark för att bygga mer på (och vid stationen bredvid byggs det redan nu). Det finns även potential att integrera Larsberg och Högsätra om det skulle uppkomma politisk vilja för det någon gång. Uppenbarligen uppkom vilja att riva MC-klubben och bygga Max istället, så helt otroligt är det inte.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inlägg av TKO »

Magnus Ahltorp skrev:En punkt utanför Lidingö stadshus som vi kan se som nominell plats för en tänkt tunnelbanestation har ungefär 2600 boende inom 500 meters radie och ungefär 8000 inom 1 km. Jämför vi detta med Larsbergs station så är det ungefär 4100 inom 500 meter och ungefär 10000 inom 1 km. Lidingöbanan täcker med bara en station alltså in en plats som redan idag har större befolkningsmängd, har mark för att bygga mer på (och vid stationen bredvid byggs det redan nu). Det finns även potential att integrera Larsberg och Högsätra om det skulle uppkomma politisk vilja för det någon gång. Uppenbarligen uppkom vilja att riva MC-klubben och bygga Max istället, så helt otroligt är det inte.
Och ändå har Larsberg inte fler påstigande än min favorithållplats på Hjälmarsvägen ("Årstaskolan")...

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lennart Petersen
Inlägg: 3112
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inlägg av Lennart Petersen »

Lars_L skrev:[
Det är nog några hundra i timmen iaf. Detsamma med andra stora centrum som Barkarby handelsstad, Kungens kurva etc. Kista är ju rätt tung också - nästan alla på 179 på mest belastade sträcka åker ju till/från Kista. Det är ju också den linje som har flest resande utanför innerstadens stomlinjer. Så nog är det många som åker.
sta).
Knappast några hundra i timmen för Barkarby, det finns bara en busslinje och det kan väl vara en 4-5 på eller avstigande där.
För Kista finns det ju många fler anledningar att åka än besök i gallerian. Det finns massor med arbetsplatser och det är samtidigt ett stort bostadsområde och man kan åka dit för att byta till andra busslinjer eller T-bana.
Magnus Ahltorp
Inlägg: 534
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inlägg av Magnus Ahltorp »

TKO skrev:
Magnus Ahltorp skrev:En punkt utanför Lidingö stadshus som vi kan se som nominell plats för en tänkt tunnelbanestation har ungefär 2600 boende inom 500 meters radie och ungefär 8000 inom 1 km. Jämför vi detta med Larsbergs station så är det ungefär 4100 inom 500 meter och ungefär 10000 inom 1 km. Lidingöbanan täcker med bara en station alltså in en plats som redan idag har större befolkningsmängd, har mark för att bygga mer på (och vid stationen bredvid byggs det redan nu). Det finns även potential att integrera Larsberg och Högsätra om det skulle uppkomma politisk vilja för det någon gång. Uppenbarligen uppkom vilja att riva MC-klubben och bygga Max istället, så helt otroligt är det inte.
Och ändå har Larsberg inte fler påstigande än min favorithållplats på Hjälmarsvägen ("Årstaskolan")...
Årstaskolans motsvarande siffror är 6900 (500 m) och 16000 (1 km). Där är det ju förstås tätare mellan hållplatserna. Sedan är ju faktiskt närmaste spårväg 500 meter därifrån.
Låst