Så långt är vi överens.Lars_L skrev:Man gör det inte regelmässigt.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Absolut INTE!Lars_L skrev:Men ibland vid förseningar så flyttar tågvärden fram till den främre hytten (samma som föraren).
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
OM tågvärden flyttar fram till förarens hytt, beror detta på ett tekniskt fel av något slag. Det finns ett antal tänkbara sådana, och de brukar inte sällan orsaka förseningar. Jag hävdar med bestämdhet att OM tågvärden flyttar fram till föraren vid en försening så är det inte förseningen som är orsaken.
Exempel på tekniska fel (om tåget endast består av en enhet) som skulle föranleda att tågvärden flyttar fram till föraren:
- Tågvärdens hyttdörr (på fordonet) slutar fungera.
Dörrarna går ej att manövrera från tågvärdens hytt.
- Felaktigt säkerhetsgrepp (i förarens hytt förstås). Om inte tågvärden (eller annan lämplig person) tar plats vid föraren sänks den största tillåtna hastigheten till 40 km/h. Med tågvärden (eller annan lämplig person) vid föraren får färden fortsätta utan särskild hastighetsrestriktion.
Om de lyckas minska dörrstängningstiden med 5 sekunder per station, hur mycket tid lyckades de då tjäna in på den fortsatta resan från Odenplan till Uppsala? Jo, 50 sekunder - inte ens en minut alltså. Hur mycket tid tappades vid Odenplan för att tågvärden skulle flytta fram till föraren? Jag lämnar fältet öppet för gissningar, men har en känsla av att manövern inte gick med plus.Lars_L skrev:Därmed vinner man en del tid, som annars ger en fördröjning i och med att föraren inte står i direktkontakt med tågvärden utan måste få klartecken via radio. Åker de från samma hytt minskar de dörrstängningstiden med ca 5 sekunder (de gånger jag åkt och MTR använt sig av metoden). Senast var det för några dagar sedan på en 38 mot Uppsala där tågvärden gick fram till förarhytten vid Odenplan och stängde därifrån. Det gick mycket fortare. Men tåget var 23-minuter sent, så det fanns ju en del tid att köra igen..
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Det måste alltså i ditt exempel ha funnits en annan, rimlig förklaring. Du får komma med något bättre innan jag börjar tro på det där med "ibland vid förseningar så flyttar tågvärden fram".