Spårvagn i dataspel

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Spårvagn i dataspel

Inlägg av Björn J. »

Köpte för ett tag sedan "Roller Coaster Tycoon 2" och har spelat det en del i helgen.
Detta är i korthet ett spel där man skall bygga sig ett nöjesfält och sedan få det till att gå ihop ekonomiskt.

I tvåan finns det en attraktion som är väldigt lik en spårvagn, översättaren har valt att döpa denna till "Gruvkärra".... nåja det ser ut som en ordinär svensk tvåaxlig 20-talsvagn, olika färgkombilantioner kan väljas... Tyvärr inte tillstymmelse till luftledning... Motorvagn + släpvagn, eller ensam motorvagn.
Det finns några olika typer av Monorailtåg också, samt ångtåg, typ; "livesteam".

Bergbanor och snedhissar? njae, tror inte det, men inte hunnit prova alla funktioner och mojänger ännu

Lyckades inte heller ta någon skärmdump, annars hade jag tänkt visa er en bild här.

Nåväl, massvis med nya bergockdalbanor, karuseller, spökhus hamburgerstånd och annat, ja tillockmed en bankomat... .

Nya versionen innehåller även en landskapseditor, samt en bergockdalbaneditior där man kan skapa sig egna landskap och banor... har inte hunnit prova allt ännu...

Ja översättaren har missat en hel del, synd... Att klippa gräs har man valt att översätta med "gräsflyttning" :roll: ... det heter väl "lawnmoving" på engelskla eller så.
Kul beroendeframkallande spel iallafall.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
AeroSol
Inlägg: 138
Blev medlem: fredag 04 oktober 2002 22:51
Ort: Rönninge, Stockholm

Inlägg av AeroSol »

BJ skrev:Att klippa gräs har man valt att översätta med "gräsflyttning" icon_rolleyes.gif ... det heter väl "lawnmoving"
Sånt gör mig skitirriterad! :evil:

Jag vet inte hur många manualer jag läst där svensk-översättningen varit vedervärdig. Nej, i sådana fall läser jag mycket hellre den engelska översättningen.

Förresten BJ, vad gav du för spelet?
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Kan väl säga så här istället, att ordinarie pris här i Gbg-området är ungefär 459 kr, och det är litet billigare än i övriga landet.

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Jo, Aredosol... om du inte gillar aviga översättningar så ta dig en titt på denna underbara bruksanvisning till en kombinerad kasset- och CD-spelare-radio.
http://www.avigsidan.com/avigsidan/gsnipa.html

Den kommer från Avigsidan http://www.avigsidan.com/

Det finns även ett kul lexikon, där man bla får lära sig att det heter "Santa Clauses on the attic" (tomtar på loftet) och liknande!

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Trainz

Inlägg av Andy »

Hei!
Skal man spille dataspill med sporvogner, så ambefaler jeg Trainz, der kan man laste ned både tog og sporvogner, men jeg har ikke sett hverken norske eller svenske sporvogner til dette spillet!

Andreas
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Re: Trainz

Inlägg av Björn J. »

Andy skrev:Hei!
Skal man spille dataspill med sporvogner, så ambefaler jeg Trainz, der kan man laste ned både tog og sporvogner, men jeg har ikke sett hverken norske eller svenske sporvogner til dette spillet!

Andreas

Enligt uppgift jag fått idag finns så väl pedalvagnarna som M21-M31 att få till Microsofts Trainsimulator.
Men det är tydligen litet hemligt var... inte ritigt färdigutveckalde ännu. Kanske de kommer på en berömd nedladdningsida för MSTS så småningom.
Kul att köra M31 i samtrafik med Dm 3 på smalspårsbana i Japan...

Fö. har jag inte fått MSTS att funka ihop med Win. XP.

Bj.

Bj.
Senast redigerad av Björn J. den söndag 27 oktober 2002 22:30, redigerad totalt 1 gånger.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

Hei!
Enligt uppgift jag fått idag finns så väl pedalvagnarna som M21-M31 att få till Microsofts Trainsimulator.
Lenge siden jeg har spilt Train Simulator, men hvis du får vite noe mere om hvor man kan få tak i disse, så legger jeg det inn igjen med en gang!
Kul att köra M31 i samtrafik med Dm 3 på smalspårsbana i Japan...
I Trainz har jeg testa å kjøre en leddvogn fra Ganz sammenkoblet med et Eurostar tog :roll: , det gikk i 400 km/t :lol:
Fö. har jag inte fått MSTS att funka ihop med Win. Mx.
Windows ME er en stor feiltagelse, kjørte den i 2 1/2 time jeg, da orka jeg ikke mere, og gikk tilbake til Windows 2000 Profesional

Andreas
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Dataspill

Inlägg av Andy »

Hei Björn!
Har du tenkt muligheten for å kunne bruke tog dataspill i den ungdomsgreia du driver med?

Andreas
Användarens profilbild
AeroSol
Inlägg: 138
Blev medlem: fredag 04 oktober 2002 22:51
Ort: Rönninge, Stockholm

Inlägg av AeroSol »

Björn Johansson (BJ) skrev:Jo, Aredosol... om du inte gillar aviga översättningar så ta dig en titt på denna underbara bruksanvisning till en kombinerad kasset- och CD-spelare-radio.
http://www.avigsidan.com/avigsidan/gsnipa.html
Jo, Fjörn Tohansson :P :D , den har jag sett! Importören borde åtalas för grov vilseledande information!

Andy, tack för tipset! Har aldrig hört talas om det spelet...
Innefattar det allt om spårvagnar? (Linjedragningar, rälsbygge, vagninköp etc?) Har tröttnat på Transport & Railroad Tycoon.

Ett spel jag kan rekommendera är SL-the game (not!) :P http://www.sparvagsmuseet.sl.se/butik/varor
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

AeroSol skrev:
Björn Johansson (BJ) skrev:Jo, Aredosol... om du inte gillar aviga översättningar så ta dig en titt på denna underbara bruksanvisning till en kombinerad kasset- och CD-spelare-radio.
http://www.avigsidan.com/avigsidan/gsnipa.html
Jo, Fjörn Tohansson :P :D , den har jag sett! Importören borde åtalas för grov vilseledande information!
Mony Tartinsson kan inte låta bli att tala ut sig om detta...

Frågan är väl inte om informationen är vilseledande eller inte, det är väl snarare så att leverantören har svårt att uppfylla EU-kravet om korrekt och tydlig information på det språk som talas där produkten är köpt.

Men vilseledande information är det väl ändå inte - är det ens information? Det är väl snarare så att det är ren och utan avkodningsrutiner helt otydbar data? :wink: :wink: :wink:

/Tony, förlåy - Mony
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar