Linjeomläggningar i Helsingfors
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Linjeomläggningar i Helsingfors
Stora linjeändringar i Helsingfors. Bara linje 4 och 10 är oförändrade.
Med vänlig hälsning AGR
Med vänlig hälsning AGR
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: Linjeomläggningar i Helsingfors
Är det några nybyggda spår?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Stefan Isaksson
Nja 5-an (fd 4T) är väl också oförändrad.
Nu råkade jag faktiskt åka spårvagn i Helsingfors i förra veckan (på gamla nätet) och då la jag märke till något som tydligen heter Fredriksbergs verkstad längs linje 9. Det såg ut som en före detta spåvagnshall modell större - eller möjligen en gammal huvudverkstad för spårvägen. Om jag tolkade tecknen rätt står den inför rivning. Någon som vet något?
Som ett kuriosum så inrättade Uppsala en ringlinje samma dag som Helsingfors bröt upp sin.
SI
Nu råkade jag faktiskt åka spårvagn i Helsingfors i förra veckan (på gamla nätet) och då la jag märke till något som tydligen heter Fredriksbergs verkstad längs linje 9. Det såg ut som en före detta spåvagnshall modell större - eller möjligen en gammal huvudverkstad för spårvägen. Om jag tolkade tecknen rätt står den inför rivning. Någon som vet något?
Som ett kuriosum så inrättade Uppsala en ringlinje samma dag som Helsingfors bröt upp sin.
SI
- Stefan Isaksson
Nej, men en nedläggning: ingen ordinarie trafik på Sturegatan, om jag tolkat saken rätt.Odd skrev:Är det några nybyggda spår?
Nybyggda spår kommer dock.
SI
Linje 9 på Medelhavsgatan till Utterhällen är väl nybyggd?Stefan Isaksson skrev:Nej, men en nedläggning: ingen ordinarie trafik på Sturegatan, om jag tolkat saken rätt.Odd skrev:Är det några nybyggda spår?
SI
Fredriksbergs verkstad har (ursprungligen) inget att göra med spårvägen. Den är alltså Statsjärnvägarnas (VR:s) f.d. verkstad där det mellan 1903 och 2001 tillverkades och reparerades (person-)vagnar. Linje 9 är ju relativ ny och går mellan Aleksis Kivis gata och Industrigatan tvärsöver den tidigare bangården (den gamla järnvägslinjen mot Fredriksbergs, senare Böle, station skymms numera av bostadshus). Några byggnader vid verkstadsområdet har rivits men vissa ska stå kvar, bland annat den stora verkstadshallen vid nians spår. Den byggnaden har också en anknytning till spårvägen: Bombardier använde nämligen en liten del av den för reparationer av Variotram-vagnar under en tid.Stefan Isaksson skrev:Nu råkade jag faktiskt åka spårvagn i Helsingfors i förra veckan (på gamla nätet) och då la jag märke till något som tydligen heter Fredriksbergs verkstad längs linje 9. Det såg ut som en före detta spåvagnshall modell större - eller möjligen en gammal huvudverkstad för spårvägen. Om jag tolkade tecknen rätt står den inför rivning. Någon som vet något?
Ja, både nybyggda spår och spår som förlorar den reguljära trafiken finns. Jag skrev en detaljerad översikt av ändringarna i den andra Helsingforskedjan!linlars skrev:Linje 9 på Medelhavsgatan till Utterhällen är väl nybyggd?Stefan Isaksson skrev: Nej, men en nedläggning: ingen ordinarie trafik på Sturegatan, om jag tolkat saken rätt.
SI
- Stefan Isaksson
Åhå,, tack.Väinö skrev: Fredriksbergs verkstad har (ursprungligen) inget att göra med spårvägen. Den är alltså Statsjärnvägarnas (VR:s) f.d. verkstad där det mellan 1903 och 2001 tillverkades och reparerades (person-)vagnar.
SI