Linjeomläggningar i Helsingfors

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
AGR
Kontakt:

Linjeomläggningar i Helsingfors

Inlägg av AGR »

Stora linjeändringar i Helsingfors. Bara linje 4 och 10 är oförändrade.
Med vänlig hälsning AGR
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
Odd

Re: Linjeomläggningar i Helsingfors

Inlägg av Odd »

Är det några nybyggda spår?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Stefan Isaksson

Inlägg av Stefan Isaksson »

Nja 5-an (fd 4T) är väl också oförändrad.

Nu råkade jag faktiskt åka spårvagn i Helsingfors i förra veckan (på gamla nätet) och då la jag märke till något som tydligen heter Fredriksbergs verkstad längs linje 9. Det såg ut som en före detta spåvagnshall modell större - eller möjligen en gammal huvudverkstad för spårvägen. Om jag tolkade tecknen rätt står den inför rivning. Någon som vet något?

Som ett kuriosum så inrättade Uppsala en ringlinje samma dag som Helsingfors bröt upp sin.

SI
Användarens profilbild
Stefan Isaksson

Odd skrev:Är det några nybyggda spår?
Nej, men en nedläggning: ingen ordinarie trafik på Sturegatan, om jag tolkat saken rätt.

Nybyggda spår kommer dock.

SI
linlars

Inlägg av linlars »

Stefan Isaksson skrev:
Odd skrev:Är det några nybyggda spår?
Nej, men en nedläggning: ingen ordinarie trafik på Sturegatan, om jag tolkat saken rätt.

SI
Linje 9 på Medelhavsgatan till Utterhällen är väl nybyggd?
Väinö

Inlägg av Väinö »

Stefan Isaksson skrev:Nu råkade jag faktiskt åka spårvagn i Helsingfors i förra veckan (på gamla nätet) och då la jag märke till något som tydligen heter Fredriksbergs verkstad längs linje 9. Det såg ut som en före detta spåvagnshall modell större - eller möjligen en gammal huvudverkstad för spårvägen. Om jag tolkade tecknen rätt står den inför rivning. Någon som vet något?
Fredriksbergs verkstad har (ursprungligen) inget att göra med spårvägen. Den är alltså Statsjärnvägarnas (VR:s) f.d. verkstad där det mellan 1903 och 2001 tillverkades och reparerades (person-)vagnar. Linje 9 är ju relativ ny och går mellan Aleksis Kivis gata och Industrigatan tvärsöver den tidigare bangården (den gamla järnvägslinjen mot Fredriksbergs, senare Böle, station skymms numera av bostadshus). Några byggnader vid verkstadsområdet har rivits men vissa ska stå kvar, bland annat den stora verkstadshallen vid nians spår. Den byggnaden har också en anknytning till spårvägen: Bombardier använde nämligen en liten del av den för reparationer av Variotram-vagnar under en tid.
Väinö

Inlägg av Väinö »

linlars skrev:
Stefan Isaksson skrev: Nej, men en nedläggning: ingen ordinarie trafik på Sturegatan, om jag tolkat saken rätt.

SI
Linje 9 på Medelhavsgatan till Utterhällen är väl nybyggd?
Ja, både nybyggda spår och spår som förlorar den reguljära trafiken finns. Jag skrev en detaljerad översikt av ändringarna i den andra Helsingforskedjan!
Användarens profilbild
Stefan Isaksson

Väinö skrev: Fredriksbergs verkstad har (ursprungligen) inget att göra med spårvägen. Den är alltså Statsjärnvägarnas (VR:s) f.d. verkstad där det mellan 1903 och 2001 tillverkades och reparerades (person-)vagnar.
Åhå,, tack.

SI
Skriv svar