Nej, det är ju tyvärr problemet med Trafikförvaltningen generellt. Därav fadäsen kring 198. 197 har man inte ändrat tidtabellen på i huvudsak (eller en avgång mellan Sollentuna-Akalla klockan 4.44 på vardagar har man tagit bort, undrar hur man har fått tillåtelse till det?), men annars följer den minimiutbudet. Arriva vill dra ner trafiken, men eftersom det är ett VBP-avtal betalar ju bara SL för de resenärer som åker. Det innebär alltså bara att man för över pengar till ett privat (om än statsägt) bolag att låta dem dra ner trafiken och ändra minimiutbudet. I fallet med morgonavgången kan man väl dock motivera det med att pendeln har börjat gå lite tidigare mot stan.Enceladus skrev:För ett par år sedan infördes en ny pendeltågsavgång på morgonen kl. 04.46 mot Södertälje. Detta tåg ankommer till Tumba kl. 05.12 och Södertälje kl. 05.29. Samtidigt finns nattbussavgången kl. 04.42 kvar. Denna buss anländer i Tumba kl. 05.27 och Södertälje kl. 05.53. Det borde alltså inte finnas något underlag för den avgången. Finns det verkligen ingen som håller koll på detta?
591 ingår ju i H/B/S-avtalet och då får ju Keolis betalt för linjen. Den borde dock inte vara så lönsam för dem heller eftersom den innebär tomkörning från Södertälje och det ändå är lite dyrare att köra på natten. Men det är väl så att vare sig Trafikförvaltningen eller operatörerna har någon större koll på trafiken. Operatörerna gör ju ofta det felet att man mest tittar på statistik och vill sälja in mer avgångar om det är produktionsavtal eller dra in så att folk får ståplats om det är VBP-avtal. Det är därför en mix mellan avtalsformerna är det bästa.
När det gäller pendeltåg på helgnätter finns väl motståndet bara hos Trafikförvaltningen. Alliansen är ju också för nattrafik på helgnätter - det har man ju skrivit om flera gånger och lovat. Handlar väl mer om att man inte vågar gå emot förvaltningens tjänsteutlåtanden som är avvaktande och hänvisar till att frågan behöver utredas mer. Det var ju trots allt alliansen som införde t-bana på helgnätter i t-banan.