I juli i år förverkligade jag en dröm som jag haft sedan över 40 år tillbaka: att få åka tåg på Rjukanbanen (RjB) (https://no.wikipedia.org/wiki/Rjukanbanen). Banan invigdes 1909 och elektrifierades 1911. Den ordinarie persontrafiken upphörde 1970, och banans ägare Norsk Hydro lade ned godstrafiken 1991. Efter några försök att få i gång museitrafik på 1990-talet hände det inte så mycket förrän 2015, då Rjukan/Notodden utsågs till världsarv. Rjukanbanen ingår i världsarvet, vilket gjorde det möjligt att få i gång museitrafik 2016.
Rjukanbanens personvagnar är vad jag förstått samtliga skrotade. I stället används lokaltågsvagnar från NSB av typ 67. Det här är en mellanvagn typ 67B. Något vagnsnummer kunde jag inte upptäcka trots att jag letade. De lokaltågsvagnar som används i museitrafiken är ommärkta.
Området vid Rjukan station.
Stationshuset är under renovering.
Stationsområdet sett från andra hållet med fjällsidan i bakgrunden.
RjB 18, ett av Norsk Hydros diesellok som är bevarat. Det användes främst för trafik på linjen mellan Rjukan och Vemork, en sträcka på 5 km som inte var elektrifierad. Spåret till Vemork revs upp efter nedläggningen 1991.
RjB 20, ett annat av Norsk Hydros diesellok som också användes på sidospåret till Vemork, är klart för avgång med persontåg till Mæl. Tills vidare är kontaktledningen strömlös, men målet är att få i gång eldrift igen.
RjB 20 gör rundgång i Mæl.
Ombordstigning på järnvägsfärjan MF ”Storegut” i Mæl för resan över Tinnsjön till Tinnoset. ”Storegut” byggdes 1956 och användes i reguljär trafik till 1991.
Ombord på ”Storegut” står ytterligare två lokaltågsvagnar från NSB.
”Storegut” har lagt till vid Tinnoset.
Området vid Tinnoset station. Tinnoset är ändstation på Tinnosbanen mellan Notodden och Tinnoset. Persontrafiken upphörde i januari 1991 och godstrafiken i juli samma år när Rjukanbanen lades ned. För närvarande är banan i dåligt skick, men det är meningen att den ska uppgraderas för att återigen bli körbar som museijärnväg.
Stationshuset är numera i privat ägo. Det är ritat av Thorvald Astrup som ritade många byggnader i Rjukanområdet.
I maskinrummet på ”Storegut”.
Detalj från kommandobryggan på ”Storegut”.
RjB 20 står klart för avgång vid Mæl med persontåg till Rjukan.
Mellan Rjukan och Mæl fanns det två stationer: Ingolfsland och Miland. Det här är Ingolfsland station som är bevarad. Stationshuset vid Miland revs 1989 i samband med utbyggnaden av väg 37.
Stationsområdet i Mæl några dagar senare när det inte var någon trafik.
Den ångdrivna järnvägsfärjan DF ”Ammonia” från 1929 ligger i Mæl. År 2015 genomgick färjan en utvändig restaurering. Meningen är att den ska restaureras fullständigt i framtiden. Systerfartyget DF ”Hydro” sänktes i samband med tungvattensabotaget den 20 februari 1944.
Rjukanbanen kan varmt rekommenderas.
Hälsningar
Peter Bolin
Rjukanbanen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: lördag 01 september 2007 19:27
Rjukanbanen
Senast redigerad av Peter Bolin den tisdag 08 augusti 2017 14:03, redigerad totalt 2 gång.
Re: Rjukanbanen
Tack för ett trevligt reportage.
Har aldrig varit där, men i närheten, men det är något visst med banan och området.
-Per
Har aldrig varit där, men i närheten, men det är något visst med banan och området.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!