Tramspotting i Peking

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Jonas L
Kontakt:

Tramspotting i Peking

Inlägg av Jonas L »

Var på lite tramspotting på påsklovet, här är de finaste jag fick fram...

Bilderna är tagna med en Fujifilm Finepix 601Z (i väntan på Nikon D70).

Essen dundrar fram genom Klingsbergsparken sett från berget ovanför, en utmärkt fotograferingsplats
Bild

München glider uppmeds Värmlandsgatan och lämnar röda stan bakom sig.
Bild

Skulle Leif D förklara detta så skulle jag bli evigt tacksam, sekunderna innan hade nr 61 åkt in på Trädgårdsgatan. :?
Bild

Ha det bra, ursäktar alla modemägare för storleken på bilderna, det var mycket oomtänksamt av mig.
/Jonas - Powered by Nikon D70
Ordförande i Unga Spårvagnsentusiasters Intresseförening
Björne

Re: Tramspotting i Peking

Inlägg av Björne »

J. Löfgren skrev:Var på lite tramspotting på påsklovet, här är de finaste jag fick fram...

Bilderna är tagna med en Fujifilm Finepix 601Z (i väntan på Nikon D70).

Essen dundrar fram genom Klingsbergsparken sett från berget ovanför, en utmärkt fotograferingsplats
Bild

München glider uppmeds Värmlandsgatan och lämnar röda stan bakom sig.
Bild

Skulle Leif D förklara detta så skulle jag bli evigt tacksam, sekunderna innan hade nr 61 åkt in på Trädgårdsgatan.
Bild

Ha det bra, ursäktar alla modemägare för storleken på bilderna, det var mycket oomtänksamt av mig.

fina bilder det här har du lyckats bra med :)
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Tramspotting i Peking

Inlägg av leifd »

J. Löfgren skrev: Skulle Leif D förklara detta så skulle jag bli evigt tacksam, sekunderna innan hade nr 61 åkt in på Trädgårdsgatan. :?
Bild
Två teorier......
Vagn 22 körde för nära efter vagn 61. Växlarna är förreglade under vagnpassage och gör då efterföljande vagn växelmanöver, så läggs väeln ej om. Då får man spetta !

Men ibland så friges inte växlarna efter passage, av vissa vagnar. De friges då istället av ett tidrelä, efter typ 1-2 min.
Om en vagn gör växelmanöver under denna tid läggs växeln inte heller om. Spett !!

Ett tredje mindre troligt alternativ finns dock.....
Att växelläggningsutrustningen i vagn 22 är felaktig.

//Leif D
Martin Bernandersson

Inlägg av Martin Bernandersson »

Klingsbergsbilden var i mitt tycke en riktig höjdare. Vädret drog sitt strå till stacken, ser jag. Bra jobbat!
Jonas L
Kontakt:

Inlägg av Jonas L »

Tack allihopa!

Okej Leif, då fick jag det urmärkt förklarat, tackar och bugar! :D

Martin, berget vid Klingsberg är faktiskt inte bara en utmärkt fotoplats utan en prefekt grillplats också, då kan man i sommar äta gott och titta på spårvagnar på samma gång, något som är få förunnat... :)
/Jonas - Powered by Nikon D70
Ordförande i Unga Spårvagnsentusiasters Intresseförening
Jakob

Inlägg av Jakob »

Jonas, du har ju missat berättelsen bakom Klingsbergsbilden.

Vi hade släpat med oss tung kamerautrustning och tänkte filma en snygg sekvens där vi skulle filma vagnen i grodperspektiv där den majestätiskt rullade fram.
Då vi inte hade räknat med att Långfredagen räknas som helg så fick vi vänta i ungefär en halvtimme på att spårvagnen skulle komma. Jonas gick iväg på upptäcktsfärd på berget brevid Klingsbergsparken.

Så kom äntligen spårvagnen och vi var alla tre förtjusta över vilken film det skulle bli.
Vad händer? Jo, vår kameraman (jag nämner inga namn) glömmer att trycka på rec.!? :x Det ända som blev utav denna utflyckt till Klingsbergsparken var denna bild som Jonas tog från berget. Annars var det en mycket lyckad dag med mycket sol. Dessutom fick vi häls på Bruse. :D
/Jakob - ledamot i USI's styrelse.
Besök gärna http://www.sparvagn.tk
Skriv svar