Gladmelding fra Oslo

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Roger S
Kontakt:

Gladmelding fra Oslo

Inlägg av Roger S »

Oslo bystyre vedtok ikveld, 14.04.2004, at trikken mellom Disen og Kjelsås skal gjenåpnes i løpet av 2004.

Trikken ble midlertidig innstilt på strekningen 22.11.2002 på grunn av dårlig skinnegang, og siden har det vært mye strid rundt spørsmålet. Avisene har vært fulle av innlegg om Kjelsåstrikken, 90% for og 10% imot.

Kan vi håpe på en gjenåpning til 70-årsjubileet for strekningen 25. september i år?
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Da gleder jeg meg til å se at det virkelig skjer, og den dagen det åpner, så skal ejg være der med kameraet!

Regner med at strekningen også blir mere SL95 vennlig

Andreas
Roger S
Kontakt:

Inlägg av Roger S »

Andy skrev:Da gleder jeg meg til å se at det virkelig skjer, og den dagen det åpner, så skal ejg være der med kameraet!

Regner med at strekningen også blir mere SL95 vennlig

Andreas
Jeg har vært med på prøvekjøring med SL95 til Kjelsås i 1999. Dvs. på den gamle skinnegangen over Grefsenplatået. Skal si det huska bra! Men det gikk. Så får vi se hvor grundig oppgraderinga blir. Kanskje man forsøker å ta Storo - Disen på nytt? Den skulle jo oppgraderes sommeren 2003, men det ble ikke noe av.
Yngve
Kontakt:

Inlägg av Yngve »

Andy skrev:Regner med at strekningen også blir mere SL95 vennlig
Om så skjer, vil det vel antagelig være lenge til vi opplever SL95 regelmessig på Kjelsås-platået siden ingen varianter av Majorstuen kommer er særlig SL95-vennlige.

Y
William G.S

Inlägg av William G.S »

Jippi!! Bor selv i Grefsen området så det blir jo bra!
William G.S digger tbaner og trikker.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Yngve skrev:
Om så skjer, vil det vel antagelig være lenge til vi opplever SL95 regelmessig på Kjelsås-platået siden ingen varianter av Majorstuen kommer er særlig SL95-vennlige.

Y
Hvorfor ikke kjøre linje 11 og 12 med SL95? Sånn at vognene fra bogstadveien fortsetter ned frogner? Installer litt signalprioritering her og der, så vil sikkert massevis av SL95 bli arbeidsløse. Og SL79 kan brukes som ekstratrikker på kolsåsbanen.
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Anonymous skrev:
Yngve skrev:

Y
Hvorfor ikke kjøre linje 11 og 12 med SL95? Sånn at vognene fra bogstadveien fortsetter ned frogner? Installer litt signalprioritering her og der, så vil sikkert massevis av SL95 bli arbeidsløse. Og SL79 kan brukes som ekstratrikker på kolsåsbanen.
Nå veit jeg ikke 100% grunnen til at SL95 ikke kjører over Majorstua, men jeg tror det har mye å gjøre med at Sl95 ikke takler kurvene på strekningen der, kansje Roger eller Yngve veit mere om dette?
Yngve skrev:Om så skjer, vil det vel antagelig være lenge til vi opplever SL95 regelmessig på Kjelsås-platået siden ingen varianter av Majorstuen kommer er særlig SL95-vennlige.
Det skader jo ikke for sporveien å være litt i forkant for en gangs skyld...

Andreas
Gäst

Inlägg av Gäst »

Andy skrev: Nå veit jeg ikke 100% grunnen til at SL95 ikke kjører over Majorstua, men jeg tror det har mye å gjøre med at Sl95 ikke takler kurvene på strekningen der, kansje Roger eller Yngve veit mere om dette?

Andreas
Tenker du på briskeby? Og hvis det er komplett umulig å kjøre sl95 over homansby, ja, da boikotter jeg SL95.
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Anonymous skrev:
Andy skrev: Nå veit jeg ikke 100% grunnen til at SL95 ikke kjører over Majorstua, men jeg tror det har mye å gjøre med at Sl95 ikke takler kurvene på strekningen der, kansje Roger eller Yngve veit mere om dette?

Andreas
Tenker du på briskeby? Og hvis det er komplett umulig å kjøre sl95 over homansby, ja, da boikotter jeg SL95.
Det jeg veit er at SL95 kan kjøre mellom Soli Plass og Frogner.
Forøvrig, så er det jo ikke SL95 sin skyld at den ikke kan kjøre der...

Forøvrig, så fant jeg på Roger sine hjemmesider info om hvorfor og hvor SL95 ikke kan passere visse strekninger, du kan jo ta en titt på: http://trikkogbane.info/sl95.html

Andreas
Gäst

Inlägg av Gäst »

Andy skrev: Tenker du på briskeby? Og hvis det er komplett umulig å kjøre sl95 over homansby, ja, da boikotter jeg SL95.
Det jeg veit er at SL95 kan kjøre mellom Soli Plass og Frogner.

Forøvrig, så fant jeg på Roger sine hjemmesider info om hvorfor og hvor SL95 ikke kan passere visse strekninger, du kan jo ta en titt på: http://trikkogbane.info/sl95.html

Andreas[/quote]

tja, jeg tenkte mer på at det var komplett umulig, altså uansett hvor mye man fikser...
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Anonymous skrev:
Andy skrev:Det jeg veit er at SL95 kan kjøre mellom Soli Plass og Frogner.

Andreas
tja, jeg tenkte mer på at det var komplett umulig, altså uansett hvor mye man fikser...
Alt kan fikses, bare man har penger nok og ser nødvendigheten av det, men du kjenner jo sikkert litt til sporveiens økonomi.......

Andreas
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det er ikke bare Kjelsåstrikken som får se bedre dager:
----------------
Strategi for kollektivtrafikk i Oslo vedtatt
15.04.2004

Bystyret behandlet 14. april Bystyremelding 5/2003 - Strategi for kollektivtrafikkens utvikling - Byrådsak 283/03 (Kollektivmeldinga). Voteringen viser at hele bystyret eller et stort flertall står bak en rekke vedtak av både konkret og generell karakter om kollektivtrafikken i Oslo, mens det var knappere flertall for bl.a. gjenåpning av Kjelsåstrikken og opptrapping av tilskuddet til kollektivtransporten.

Bystyret vedtok blant annet:
- at Kjelsåstrikken gjenåpnes fra Disen til Kjelsås
- at Frognerseterbanen skal kjøre til sentrum igjen
- etablering av et felles organ for kjøp av kollektivtrafikktjenester i regionen (Oslo og Akershus), herunder helst også lokaltogene
- konkurranse på bussmarkedet, men ikke på trikk- og T-banetrafikk
- prioritering av kollektivtransport foran bygging av veier, for eksempel nye jernbanespor framfor hovedveier ut fra Oslo

Bystyret ber om at byrådet legger fram saker om:
- utviklingsplan for T-banen, herunder forlengelse av baner til Lørenskog, Rykkinn, Tryvann og Bjørndal og sammenknytning av Furuset- og Grorudbanen, opprusting av stasjonene, utbedring av tunnelen mellom Nationaltheatret og Majorstua, og framdriftsplan for bygging av Homansbyen T-banestasjon.
- trikkestrategi for Oslo, herunder "rullende fortau" som innebærer hyppige avganger på trikkelinjene
- etablering av Park and Ride-løsninger
- opptrapping av kommunens tilskudd til kollektivtrafikken

Strategi for kollektivtrafikk i Oslo vedtatt
Østensjøen

Inlägg av Østensjøen »

Det er forresten jeg som har skrevet innleggene til Gäst. Glemte å logge inn :oops:
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Anonymous skrev:
- at Kjelsåstrikken gjenåpnes fra Disen til Kjelsås

Kul (morsomt), jag ska gå ned i källaren och leta fram min gamla lusekofta och mina norska pappersflaggor. När kan vi komma och beskåda återinvigningen? Jag utgår ifrån att kung Olav klipper banden.

:D lle.
:-)lle
Østensjøen

Inlägg av Østensjøen »

Olle skrev:Kul (morsomt), jag ska gå ned i källaren och leta fram min gamla lusekofta och mina norska pappersflaggor. När kan vi komma och beskåda återinvigningen? Jag utgår ifrån att kung Olav klipper banden.
:D lle.
Se oh Hør deler ut gratis lusekoftar til alle utlendinger, så hvis du ikke finner din, så er det bare å kontakte dem og si at du spiller tuba i Vikingarne :wink:

Kung Olav er død er han ikke? Kong harald og Sonja som har tatt over nå. Les mer Se og Hør når du er i Norge, :evil: lle!
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Østensjøen skrev:
Kung Olav er død er han ikke? Kong harald og Sonja som har tatt over nå.
Det var tråkigt att höra att Olav har dött, beklagar. Hoppas Harald och Sonja kan klippa band lika bra som gamla Olav.

Nedan lite bilder som jag nu hoppas snart är historia.

Bild

Bild

Bild

Bild

Och som ni ser så är det norskt för hela slanten. Och fast allt är fasligt dyrt i Norge så blev vi glatt överaskade att snapsen var tämligen billig. God jul.

:o lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Olle skrev:
Østensjøen skrev:
Kung Olav er død er han ikke? Kong harald og Sonja som har tatt over nå.
Det var tråkigt att höra att Olav har dött, beklagar. Hoppas Harald och Sonja kan klippa band lika bra som gamla Olav.

Nedan lite bilder som jag nu hoppas snart är historia.

Och som ni ser så är det norskt för hela slanten. Och fast allt är fasligt dyrt i Norge så blev vi glatt överaskade att snapsen var tämligen billig. God jul.

Som svar til Olles bilder har jeg lagt ut noen bilder her: http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=35855#35855

Andreas
Østensjøen

Inlägg av Østensjøen »

Olle skrev:

Fine bilder

(Olav døde i 1991).
Skriv svar