Hybricon har ekonomiska problem igen.

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Jeff
Inlägg: 411
Blev medlem: söndag 23 januari 2005 19:21
Kontakt:

Hybricon har ekonomiska problem igen.

Inlägg av Jeff »

Hybricons vd berättar om miljonförlusten.
http://affarsliv24.vk.se/plus/2053439/h ... 1478209458
Tyvärr plus artikel.
Ska det bli en tredje konkurs för elbusstillverkaren i Umeå?
Umeå Kommun har ju nyligen sålt ut många av sina hyreshus i allmännyttan till privata aktörer. Så det kanske finns pengar att lösa ut Hybricon en tredje gång?

Har lite svårt att förstå att en liten kommun i norra Sverige ska slösa pengar att utveckla egna batteribussar.

Måste ju vara billigare att hänga upp tråd de ca 5km bussen till flyget går och köra konventionella trådbussar.
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Hybricon har ekonomiska problem igen.

Inlägg av Odd »

Men är inte trådbuss vara såå öststatsmässigt? ;-)

Edit: Glömde den obligatoriska smileyn för att indikera att inlägget inte var allvarligt menat...
Senast redigerad av Odd den onsdag 19 juli 2017 20:36, redigerad totalt 2 gång.
Genius on call
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8017
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Hybricon har ekonomiska problem igen.

Inlägg av Bussmicke »

Varför det, Inget fel med trådbussar. Hellre det än diesel..
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4566
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Hybricon har ekonomiska problem igen.

Inlägg av leifd »

Bussarna tillverkas väl av Ekova i Ostrava. Så varför Umeå kommun ska pumpa in pengar i någon bolag som försöker marknadsföra eller vad de nu gör, verkar märkligt.
Dessutom har det ju visat sig att tillverkning av stora batterier till elbilar är kraftigt miljöpåverkande, något som väl troligen även gäller motsvarande batterier för bussar.

Det enda som faktiskt fungerar i stor omfattning i världen när det gäller elektriska bussar är just trådbussar.
Framför allt i Tjeckien och Slovakien finns ju idag massor av modern trådbussar, främst av Skoda och Solaris tillverkning. Då pratar vi bussar motsvarande normal svensk standard idag. Även i Schweiz tillverkas ju stora mängder moderna trådbussar.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Hybricon har ekonomiska problem igen.

Inlägg av Harald »

Odd skrev:Men är inte trådbuss vara såå öststatsmässigt?
Jo visst är det.

Bild

Bild

Bild

Bild
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Hybricon har ekonomiska problem igen.

Inlägg av Lars_L »

leifd skrev:Bussarna tillverkas väl av Ekova i Ostrava. Så varför Umeå kommun ska pumpa in pengar i någon bolag som försöker marknadsföra eller vad de nu gör, verkar märkligt.
Dessutom har det ju visat sig att tillverkning av stora batterier till elbilar är kraftigt miljöpåverkande, något som väl troligen även gäller motsvarande batterier för bussar.

Det enda som faktiskt fungerar i stor omfattning i världen när det gäller elektriska bussar är just trådbussar.
Framför allt i Tjeckien och Slovakien finns ju idag massor av modern trådbussar, främst av Skoda och Solaris tillverkning. Då pratar vi bussar motsvarande normal svensk standard idag. Även i Schweiz tillverkas ju stora mängder moderna trådbussar.
Man kan med rätta vara lite skeptisk till hur projektet bedrivs i Umeå och den koppling som finns mellan politiken och ett börsnoterat bolag.

och visst, om man tillverkar batterier på fel sätt är det miljöpåverkande, men att tillverka stål och matarstationer är ju inte så miljövänligt heller direkt, dessutom innehåller ju alla trådbussar i princip batterier idag för att kunna klara tillfälliga omläggningar och annat.

Men svaret bör väl alltid vara att räkna på saken. Att helt enkelt göra en livscykelanalys och välja det som ger minst miljöpåverkan. Dock måste naturligtvis även i detta den ekonomiska aspekten tas med. För med begränsade resurser finns det förstås en vits att se till hur man får ut störst miljönytta utifrån de extra resurser man kan lägga på infrastrukturen för att minska på utsläppen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4566
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Hybricon har ekonomiska problem igen.

Inlägg av leifd »

Lars_L skrev:
leifd skrev:Bussarna tillverkas väl av Ekova i Ostrava. Så varför Umeå kommun ska pumpa in pengar i någon bolag som försöker marknadsföra eller vad de nu gör, verkar märkligt.
Dessutom har det ju visat sig att tillverkning av stora batterier till elbilar är kraftigt miljöpåverkande, något som väl troligen även gäller motsvarande batterier för bussar.

Det enda som faktiskt fungerar i stor omfattning i världen när det gäller elektriska bussar är just trådbussar.
Framför allt i Tjeckien och Slovakien finns ju idag massor av modern trådbussar, främst av Skoda och Solaris tillverkning. Då pratar vi bussar motsvarande normal svensk standard idag. Även i Schweiz tillverkas ju stora mängder moderna trådbussar.
Man kan med rätta vara lite skeptisk till hur projektet bedrivs i Umeå och den koppling som finns mellan politiken och ett börsnoterat bolag.

och visst, om man tillverkar batterier på fel sätt är det miljöpåverkande, men att tillverka stål och matarstationer är ju inte så miljövänligt heller direkt, dessutom innehåller ju alla trådbussar i princip batterier idag för att kunna klara tillfälliga omläggningar och annat.
Men nu tillverkas ju såna batterier på miljöfarligt vis, men såklart ska man väl lyckas göra även det miljöriktigt, vilket känns rätt onödigt, när det finns annan teknik som fungerar bra.
Men svaret bör väl alltid vara att räkna på saken. Att helt enkelt göra en livscykelanalys och välja det som ger minst miljöpåverkan. Dock måste naturligtvis även i detta den ekonomiska aspekten tas med. För med begränsade resurser finns det förstås en vits att se till hur man får ut störst miljönytta utifrån de extra resurser man kan lägga på infrastrukturen för att minska på utsläppen.
Det är ju sådan livscykelanalys man gjort på batteribilar, då visar det sej att en vanlig dieselbil kan köra ett och ett kvarts varv runt jorden, innan den tillfört lika mycke miljöpåverkan som en batteribil. Motsvarande kan säkert gälla för batteribussar.

Troligast är ju att det visar sig att spårväg är det bästa valet, eftersom vagnar och anläggning håller så länge. En spårvagn håller ju ungefär 4 generationer bussar tex. Räknar man sen bussars slitage på gatunätet, vilket man ju ofta inte gör i jämförelser, så blir detta ännu mer skrämmande.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4566
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Hybricon har ekonomiska problem igen.

Inlägg av leifd »

Odd skrev:Men är inte trådbuss vara såå öststatsmässigt? ;-)

Edit: Glömde den obligatoriska smileyn för att indikera att inlägget inte var allvarligt menat...
Nej då, inte alls...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Hybricon har ekonomiska problem igen.

Inlägg av Lars_L »

leifd skrev:
Det är ju sådan livscykelanalys man gjort på batteribilar, då visar det sej att en vanlig dieselbil kan köra ett och ett kvarts varv runt jorden, innan den tillfört lika mycke miljöpåverkan som en batteribil. Motsvarande kan säkert gälla för batteribussar.

Troligast är ju att det visar sig att spårväg är det bästa valet, eftersom vagnar och anläggning håller så länge. En spårvagn håller ju ungefär 4 generationer bussar tex. Räknar man sen bussars slitage på gatunätet, vilket man ju ofta inte gör i jämförelser, så blir detta ännu mer skrämmande.
Man kan nog diskutera en hel del exakt hur de där mätningarna är gjorda, eftersom man ofta utgår från tillverkarnas uppgifter om drift, vilket sällan stämmer överens med den faktiska driften. När det gäller tillverkning har man ju utgått från en schablon över den europeiska energimixen, utan att veta hur det faktiskt ser ut vid tillverkningen. Ett problem generellt har ju varit både när det gäller tillverkning av batterier och bilar att det är väldigt svårt att få fram uppgifter om detta.

Men en buss i yrkesmässig trafik går ett och ett halvt varv runt jorden per år - så ifall förhållandena är desamma, så har man tagit igen det efter ett års drift. Så för yrkesmässig trafik överlag, blir ju detta ett förhållandevis litet problem, medan det förstås för privatbilister kan vara problematiskt, då många inte kör mycket mer under en bils livstid motsvarande ett par varv runt jorden. Om man då bortser från mätproblematiken.

Ett kilo stål innebär också utsläpp av ett kilo koldioxidekvivalenter. Så länge man kan festa trådar i huskropparna, får man relativt bra värde för trådbussar, men så fort man måste sätta upp stålstolpar, kommer man upp i ganska många ton även där med utsläpp av koldioxidekvivalenter, särskilt om det rör sig om relativt lågfrekventerad trafik.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: Hybricon har ekonomiska problem igen.

Inlägg av HSS F2 »

Jag ser att batteripropagandan är igång här också. Media är ytterst effektiva.

Miljöpåverkan vid tillverkningen är något som kan hanteras och sker på en plats (där fabriken ligger). Det vore bra om alla som lyssnat på den mediala bilden ställde sig följande fråga:

1. En batterifabrik (säg att den ligger i Värmland) och elektriska fordon i hela landet.
2. Förbränningsmotordrivna fordon i hela landet.

Hur blir luftkvaliteten i hela Sverige i alternativ 1 jämfört med 2?

Jag vågar påstå att alternativ 2 är klart renare överlag oavsett om det så skulle eldas torv och gamla sopor i batterifabriken.

Batterierna är förövrigt inte end of the line för utvecklingen. Den fortsätter. Dock kan man konstatera att elektriskt drivna fordon ger avsevärt lägre miljöpåverkan i drift än förbränningsmotordrivna.

Tydligen lever vi i en propagandatid där man bara "måste" totalsåga diverse teknik - att börja stoppa elektrifieringen till förmån för förbränningsmotorer med argumentet "men batteritillverkningen leder ju till påverkan!" håller helt enkelt inte. Då får man utveckla bättre lösningar för energilagring istället.

Jag skulle också föreslå en enkel mätning av luftkvaliteten i en stad med enbart elektriska fordon respektive en med förbränningsmotordrivna så kan vi fortsätta sedan. Jag har svårt att se fördelen med den "miljövänliga" förbränningsmotorn jämfört med elmotorn.

Å andra sidan är det ju fint med den senaste propagandan mot elfordonen, frågan är om man skulle kunna få en tvåtaktare klassad som miljöfordon? Den kan ju knappast förorena så mycket med tanke på att tillverkningen redan skett på 50/60-talet exempelvis samtidigt som det är en förbränningsmotor som ju då är mycket "renare" än den "miljöfarliga" batteriförsörjda elmotorn....;)
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Hybricon har ekonomiska problem igen.

Inlägg av Lars_L »

Som vanligt var det ju inte heller forskarnas uppgift att kritisera eldrift, utan just lyfta problematiken med att man inte tittat på batteritillverkningen. Men det är ju inte för inte som Tessla nu vill bygga en battterifabrik i Sverige - var väl två kommuner kvar i konkurrensen. Här går det nämligen att tillverka batterier i princip utan utsläpp (den del som görs i batterifabriken).

Sedan är förstås fortfarande problemet att det behövs stål (eller närbesläktad metall) till batterierna för höljet. Stålprodukter är ju bland det svåraste att tillverka utan utsläpp eftersom det i princip krävs kol för att kunna få upp tillräcklig hetta.

Därtill finns det också problem med litium som sådant hur det utvinns. Och det är klart, ställer man inget krav på detta, så kan det förbli ett problem.

Å andra sidan vet vi också att den billiga oljan börjar ta slut. Behövs olja till förbränningsmotorer så blir det mer skiffergas till annat och den är inte speciellt miljövänlig att framställa om man säger så...

Nä, så alla tjänar nog på att man kör på eldrift.

Däremot är det viktigt att man tittar även på tillverkningen generellt och har ett livscykelperspektiv. Några som köper en bil bara för att använda den på helgen, kanske tycker att de är rätt miljömedvetna, men i och med att den används så pass lite, blir ju utsläppen per kilometer (om man räknar med utsläppen för tillverkning) rätt höga oavsett om man kör på el eller olja.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Skriv svar