Den flygande bussen har gett upp

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
mamma Ulla
Inlägg: 223
Blev medlem: torsdag 15 april 2010 21:41
Ort: Åmotfors

Den flygande bussen har gett upp

Inlägg av mamma Ulla »

Kommer ni ihåg den kinesiska bussen som skulle rida ovanför trafiken? Som lanserades med pompa och ståt förra året.

Gick väl sådär. Den har aldrig rullat igen efter premiärvisningen, och nu tas alltsammans bort. Företaget som lanserade bussen går inte att få tag på, och det ryktas om ekonomiska oegentligheter. I arbetarnas paradis.

http://money.cnn.com/2017/06/23/news/ch ... d=39045842
We Are Really Worried About You
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: Den flygande bussen har gett upp

Inlägg av HSS F2 »

För det första tycker jag nog att "buss" inte riktigt är rätt ord för fordonet då det inte direkt är något man tar ut på första bästa väg. Snarare är det en gigantisk "spårvagn" i princip.

Jag gillar grundidén men det krävs åtminstone 4 meters frihöjd under och att man i princip har raksträckor där det kan rulla. Vändningar är också ett frågetecken.

Går det att förfina konceptet kan det vara ett alternativ till högbanor. Man måste dock få till ett system som medger effektiv vändning eftersom det blir lite "horisontell hiss" över det hela. Det måste till en yta som gör att fordonet kan köras undan, byta riktning och sedan ta sig in på motsatta spåret. I princip blir det en sorts "spårvagn" av det eftersom det måste rulla i ett bestämt "spår" och därmed behöver någon form av systemstyrning även om hjulen skulle vara tillverkade av gummi.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Den flygande bussen har gett upp

Inlägg av Odd »

Jag kan inte se en enda fördel med systemet. Inte en enda.
Man har kvar kostnader för att bygga hållplatser, att anlägga spår, strömförsörjning och annan infrastruktur runt om. Men i stället för att bara ta upp en fil så blockerar man effektivt accessen till två filer, eftersom man snart skulle inse att det är direkt olämpligt att köra/vistas under fordonet och att man snart skulle inse att antal höga fordon är fler än man kunde tänka sig, trots alla varningsskyltar och annat bling-bling. Till och med dom där galningarna med Folkbanan verkar i sammanhanget vettigare...
Genius on call
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: Den flygande bussen har gett upp

Inlägg av HSS F2 »

Systemet kräver att man i praktiken bygger en aveny som är anpassad till detsamma. Det är ingenting man installerar i en existerande stad, t.ex New York. Däremot tycker jag fortfarande att grundkonceptet med ett fordon som "grenslar trafiken" är intressant. Dock är det en sådan speciell lösning att det kräver helt dedikerad planering.

Nu är det väl dock så att jag mest tilltalas av att ha ett rejält brett fordon med hög kapacitet (jag anser exempelvis att många järnvägar är allt för smala och vill ha 3000 mm spårvidd och vagnar runt 6000 mm breda för att medge tåg med rejäl kapacitet och upp till nio säten i bredd.
Skriv svar