SL-buss får P-bot

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

SL-buss får P-bot

Inlägg av NerdBoy »

Lite vardagsdramatik från början av sommaren. P-vakten verkade tveka ett par minuter innan boten skrevs ut. :)

Bild

(Ja, jag vet att boten egentligen är en avgift, o s v.)
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 590
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Re: SL-buss får P-bot

Inlägg av Stefan Isaksson »

NerdBoy skrev:(Ja, jag vet att boten egentligen är en avgift, o s v.)
Nu är det för all del ganska många år sedan jag hade anledning att bry mig om distinktionen, men i alla fall då var det skillnad om det var en lapplisa eller ett p-bolag som skrev ut, eh, räkningen.

Var det en lapplisa som skrev ut det var det en bot, medan privata p-bolag endast skrev ut avgifter.
Distinktionen hade skattemässig betydelse: avgifter är/var avdragsgilla i deklarationen till skillnad från böter.

SI
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: SL-buss får P-bot

Inlägg av Anders Hanquist »

Nu är väl alla lisor/nissar privatanställda. Men det kan gör skillnad om de jobbar på entreprenad åt en kommun eller ett privat-bolag? Ingen susning när det gäller sådana juridiska finesser.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL-buss får P-bot

Inlägg av BSB101 »

Anders Hanquist skrev:Nu är väl alla lisor/nissar privatanställda. Men det kan gör skillnad om de jobbar på entreprenad åt en kommun eller ett privat-bolag? Ingen susning när det gäller sådana juridiska finesser.
Finns säkert kommuner som har egna p-vakter. I Sollentuna exempelvis upphandlade man inte parkeringsövervakningen förrän i år.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: SL-buss får P-bot

Inlägg av TKO »

'Felparkeringsavgift' torde vara den korrekta benämningen. Regleras i 'Lagen om felparkeringsavgifter'...

hälsningar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: SL-buss får P-bot

Inlägg av Anders Hanquist »

Gäller denna lag såväl "gator och torg" (kommunal mark) som parkeringsplatser/parkeringshus etc som inte är allmän plats?
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: SL-buss får P-bot

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hmm det verkar vara på Kungsbron, vägmarkeringen framför nosen på bussen tyder på någonting, är det uppställningsplats för bussar eller någonting annat där bussen står? Cityterminalen är ju till höger i bild.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: SL-buss får P-bot

Inlägg av Verspieder »

C12C3C3C12 skrev:Hmm det verkar vara på Kungsbron, vägmarkeringen framför nosen på bussen tyder på någonting, är det uppställningsplats för bussar eller någonting annat där bussen står? Cityterminalen är ju till höger i bild.
Sedan ett fåtal månader (eller mera ner mot veckor?) är detta inte längre kortidsuppställningsplats för bussar, utan ett kollektivkörfält där parkeringsförbud för alla slags fordon råder dygnet runt. Bussen står i slutet av detta nya kollektivkörfält, och precis framför nosen på bussen börjar filen för alla fordon som avser att svänga höger in på Terminalslingan. Efter Terminalslingans infart blir filen åter till ett kollektivkörfält.

Detta kollektivkörfält fyller säkert en funktion, men borttagandet av alla kortidsuppställningsplatser för bussar på Kungsbron har även lett till att långfärdsbusschaufförerna numera har rätt svårt att "tajma in" ankomst i rätt tid till Cityterminalen via köerna på bl.a Klarastrandsleden. Kommer man dit för tidigt finns ingenstans att tidsreglera innan man ska bege sig upp på sin gate 20-15 minuter före avgång, utan man får snurra runt och släppa ut avgaser istället. Barnhusbron finns visserligen kvar, men att tajma in tomkörningen från denna ner till Cityterminalen är inte heller lätt att beräkna. Kommer man för sent till sin gate pga köer kan man ju rentav missa sitt avgångstillfälle helt, om man är nere på 15 minuter mellan avgångarna på vissa gater.
Målet var knappast att ge försämrad service för resenärer från "Sveriges största bussterminal", men detta har man då ändå lyckats med.

Dock brukade de dåvarande kortidsuppställningsplatserna på Kungsbron nästan aldrig användas av SL-fordon, utan de stod/står ju mestadels och korttidsreglerar på Klarabergsviadukten istället.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: SL-buss får P-bot

Inlägg av Lars_L »

Problemet har ju blivit för 65:an som vänder där och inte kan tidsreglera på annan plats (vid hållplatsen går ju även linje 1 m.m.). Trodde faktiskt syftet med att ta bort bussparkeringen där just var att 65:an skulle ha plats för tidsreglering, men istället var väl då tanken att förbättra framkomligheten för linje 1 - även om jag nog aldrig varit med om att köerna börjar redan uppe på bron.

För övrigt kan väl av det skälet konstateras att det är ett ganska dåligt val av ändhållplats för nämnda linje. Har ju också väldig sällan resenärer från CT. Men nästan alla andra vändplatser för bussar är ju också borttagna i innerstaden, så det är ju svårt att hitta alternativ i närheten.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL-buss får P-bot

Inlägg av NerdBoy »

Jag tror att det handlar om att få bort en del farliga högersvängar över cykelfilen.

Samtidigt har man kompletterat med två fartgupp i vardera riktning (ett skyms av den gula bussen, ett av den blå), så nu är det ännu fler icke-cyklar i cykelfilerna än tidigare. :roll:
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL-buss får P-bot

Inlägg av LÅ1 »

Bilfilerna är spärrmarkerade i korsningen. Kan vara svårt att respektera om man stannar för fotgängare på övergångsstället. Men vid köbildning borde det gå bra. Är det aldrig cykelkö på platsen eftersom cykelfältet inte är spärrmarkerat?

(Vid Slussplan finns sådana matkeringar på gångbanan!)

Spärrmarkeringen finns inte med bland vägmarkeringarna på Transportstyrelsens webbplats: http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... rkeringar/
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL-buss får P-bot

Inlägg av NerdBoy »

NerdBoy skrev:Jag tror att det handlar om att få bort en del farliga högersvängar över cykelfilen.

Samtidigt har man kompletterat med två fartgupp i vardera riktning (ett skyms av den gula bussen, ett av den blå), så nu är det ännu fler icke-cyklar i cykelfilerna än tidigare. :roll:
Fel av mig, självklart finns inget gupp under den blå bussen. Det finns totalt tre gupp.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL-buss får P-bot

Inlägg av NerdBoy »

LÅ1 skrev:Bilfilerna är spärrmarkerade i korsningen. Kan vara svårt att respektera om man stannar för fotgängare på övergångsstället. Men vid köbildning borde det gå bra. Är det aldrig cykelkö på platsen eftersom cykelfältet inte är spärrmarkerat?

(Vid Slussplan finns sådana matkeringar på gångbanan!)

Spärrmarkeringen finns inte med bland vägmarkeringarna på Transportstyrelsens webbplats: http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... rkeringar/
Förlåt! Jag började svara på ovanstående men glömde bort det. :oops:

Svaret är nej, det blir aldrig cykelköer. Däremot blir det ofta bil- och bussköer även i cykelfältet vilket i teorin skulle kunna skapa kö för cyklisterna, i praktiken vinglar cyklisterna ut i något av de andra fälten istället.

Typexempel på taxiförare som svänger ut i cykelfältet för att runda farthindret:

Bild
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL-buss får P-bot

Inlägg av LÅ1 »

NerdBoy skrev:
LÅ1 skrev:Bilfilerna är spärrmarkerade i korsningen. Kan vara svårt att respektera om man stannar för fotgängare på övergångsstället. Men vid köbildning borde det gå bra. Är det aldrig cykelkö på platsen eftersom cykelfältet inte är spärrmarkerat?

(Vid Slussplan finns sådana matkeringar på gångbanan!)

Spärrmarkeringen finns inte med bland vägmarkeringarna på Transportstyrelsens webbplats: http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... rkeringar/
Förlåt! Jag började svara på ovanstående men glömde bort det. :oops:

Svaret är nej, det blir aldrig cykelköer. Däremot blir det ofta bil- och bussköer även i cykelfältet vilket i teorin skulle kunna skapa kö för cyklisterna, i praktiken vinglar cyklisterna ut i något av de andra fälten istället.
Vid Slussplan blir det cykelkö i rusningstid. Jag är inte ens säker på att hela kön kommer förbi vid första grönfas. Men där är ingen korsande trafik som det måste lämnas utrymme åt. Varför där finns spärrområde på gångbanan längre upp i backen kan man fråga sig.

För att hindra bilar att använda cykelbanan kanske man skulle sätta upp plastpelare eller liknande på båda sidor om cykelfältet just vid farthindret. Det har man gjort på ett ställe på Sveavägen. Såg konstigt ut eftersom det blockerade en del av en korsning, men insåg sedan att bilarna inte har någon anledning att köra just där ändå.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL-buss får P-bot

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Vid Slussplan blir det cykelkö i rusningstid. Jag är inte ens säker på att hela kön kommer förbi vid första grönfas. Men där är ingen korsande trafik som det måste lämnas utrymme åt. Varför där finns spärrområde på gångbanan längre upp i backen kan man fråga sig.
Ett spärrområde är ett område där fordon inte får framföras alls (ett undantag finns för långa fordon), något sådant finns inte på platsen. Jag antar att du egentligen menar "stoppförbudsmarkeringen" som någon har ritat i hopp om att gående ska vara snälla och inte uppehålla sig där när de väntar på grön gubbe. Problemet är ju vanecyklisterna som kommer i raketfart och låtsas att de har förkörsrätt mot allt och alla, inget nytt för Slussen som helhet men på just den här platsen har man sluppit dem tidigare.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL-buss får P-bot

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Vid Slussplan blir det cykelkö i rusningstid. Jag är inte ens säker på att hela kön kommer förbi vid första grönfas. Men där är ingen korsande trafik som det måste lämnas utrymme åt. Varför där finns spärrområde på gångbanan längre upp i backen kan man fråga sig.
Ett spärrområde är ett område där fordon inte får framföras alls (ett undantag finns för långa fordon), något sådant finns inte på platsen. Jag antar att du egentligen menar "stoppförbudsmarkeringen" som någon har ritat i hopp om att gående ska vara snälla och inte uppehålla sig där när de väntar på grön gubbe. Problemet är ju vanecyklisterna som kommer i raketfart och låtsas att de har förkörsrätt mot allt och alla, inget nytt för Slussen som helhet men på just den här platsen har man sluppit dem tidigare.
Jag använde nog fel benämning. Jag menade rutmönster, som i bilden ovan.
Vid Slussen, alldeles söder om Slussplan har man målat sådant mönster på gångbanedelen nära övergångsstället. Jag försöker komma ihåg hur det ser ut, men jag är osäker om cyklister skall kunna komma där, men jag tror det. Markeringen kanske är för att cyklisterna skall fortsätta rakt fram till cykelfälten och inte svänga in på gångbanan? Eller för att fotgängarna skall ta det lite försiktigt där. Det ser i alla fall lite konstigt ut med detta rutmönster i gångbanan.
Cykelkön bildas i alla fall inte där, utan det är cyklister från Skeppsbron som skall över till Mälarsidan av Munkbroleden är så många att de köar hela Slussplans längd och runt hörnet från Skeppsbron. Åtminstone på eftermiddagen.

Det är kanske fel att kalla den platsen för Slussen, men den ligger nog ganska precis över den gamla slussrännan som i många år bara varit en extra utloppskanal till Saltsjön. I höjd med platsen där Karl Johan-statyn fanns.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
thbe
Inlägg: 125
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:52
Ort: Hagsätra

Re: SL-buss får P-bot

Inlägg av thbe »

Detta påminner om en förare på 171:an (idag 161) som åkte fast för fortkörning på Årdalavägen i Örby. Det är 30 runt Örby skola men det gick tydligen undan..... På den tiden (säkert 20-25 år sedan) gick det att lyssna på både polisen och SL med en skanner. Det blev stopp och trafikmästare och en ny förare. Sen vet jag inte hur det slutade..... Jag tror nästa buss hann komma så de stackars resenärerna kunde fortsätta sin resa.
Skriv svar