SL och konsten att informera

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Odd »

Kan det helt enkelt vara så att var och en pissar in sitt eget revir?

Vid Liljeholmen finns det tex två st "pfd/spår 5" (pfd = plattformsdel , vilket är tunnelbanans beteckning på perrongerna), 1-5 på undre planet och 5-6 på övre....
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Snarare mer en miss än något annat.

Liljeholmen som station kom 1964 och hade då, som nu, 4 spår, men då 4 plattformsdelar.
År 2000 öppnades tvärbanan, spår 5 & 6!
År 2004 däckades T-banan over och pdf 5 öppnades på andra sidan spår 4!

Lite svårt hur man ska tolka det här!
TKO

Inlägg av TKO »

Inge skrev:
ADDE skrev:Snarare mer en miss än något annat.

Liljeholmen som station kom 1964 och hade då, som nu, 4 spår, men då 4 plattformsdelar.

Det var dock kännt att stationen skulle däckas över och hur då tvärbanan byggdes. Det var man medveten om, därför byggdes initialt bara tillfälliga trappor.

Tolkningen tror jag bör vara att man i detta fall helt enkelt inte tänkte tillräckligt långt.
Kan det varit så att de tunga grabbarna som hade hand om tunnelbanan helt enkelt inte ville låtsas om det där nya spårvägslarvet som politikerna tvingat på SL?
"Snabbspårvägar är bara en fluga..."

spekulerar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Ibland kanske man kan säga att det behövs lite ansträngning för att se något sådant här som ett problem. Den här teoretiska förväxlingsmöjligheten vid Liljeholmen känns som ett sådant fall, åtminstone ur informationsmässig (trådens ämne) synpunkt. Kanske är det lite annorlunda ur teknikförvaltningssynpunkt.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det finns ju bara 4 + 2 spår vid Liljeholmen. Då är det naturligt att kalla dem spår 1 - spår 6.
Sedan finns det tydligen något som heter plattformsdel (pfd). Används det begreppet på Tvärbanan? Har den pfd 5 o 6 så borde den nya pfd:n i T-banan heta pfd 7. Spårets nummer avspeglas ju inte i pfd-nummer eftersom det är spår 4 oavsett om pfd:n heter 5 eller 7.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:

Det finns ju bara 4 + 2 spår vid Liljeholmen. Då är det naturligt att kalla dem spår 1 - spår 6.
Sedan finns det tydligen något som heter plattformsdel (pfd). Används det begreppet på Tvärbanan? Har den pfd 5 o 6 så borde den nya pfd:n i T-banan heta pfd 7. Spårets nummer avspeglas ju inte i pfd-nummer eftersom det är spår 4 oavsett om pfd:n heter 5 eller 7.
För Svensson så har de ingen aning om att man skiljer på plattformsdel och spår. De ser en siffra, inte vad den har för prefix.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Var ser de dessa siffror?

Visst, det hade ju varit bra med skyltning. "Spår 4" hade ju varit en lämplig skyltning på tunnelbanans pfd 5.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Odd skrev:Numera finns det inte bara ett "spår 3 och 4" vardera på Centralkomplexet (Centralstation/T-centralen/Stockholm City) utan hela tre. Jag fattar inte varför man över huvud taget skall särskilja på "Stockholm City" från "T-centralen", det hade varit mer logiskt att låta pendeltågens station i city heta "T-centralen" eftersom det ju är en enda station och helt enkelt numrera plattformarna "plf/spår 7-10".
Lennart Petersen skrev:Men stationskomplexet T-Centrale Stockholm City borde fått ett gemensamt namn och gemensam spårnumrering självklart.
T-Centralen är så intetsägande att den lika gärna kunde fått heta City eller kanske Klara som också förts på tal.
Angående annan tråd om skyltarna T som i Tunnelbana, J som i Järnväg, samt P som i Pendeltåg:
T-centralen står ju för Tunnelbanans central, och då borde ju rent logiskt pendeln motsvarighet heta P-centralen eller J-centralen. Samt om Roslagsbanan i framtiden kanske skyltad L som i Lokalbana senare anländer till City, stannar den således på L-centralen?

Givetvis håller även jag med er om att ett gemensamt namn så som "Klara" vore att föredra! :)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jag har aldrig någonsin hört en trafikant använda ordet plattformsdel. Det är också ett mycket opraktiskt uttryck att använda på skyltar eftersom det är så långt. Till och med personalen tycker att det är för långt, och säger oftare t ex "plattform fyra" än "plattformsdel fyra". Det är egentligen bara misslyckad social ingenjörskonst att försöka använda det begreppet till någonting, i synnerhet externt!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det är möjligt att perrong är liktydigt med "plattformsdel" i den av dig beslutade ordlistan, men som du själv konstaterat är det ju aningen svårt att styra över hur allmänheten använder orden.

För övrigt är det sällsynt att det finns något egentligt behov av att skilja mellan ena och andra sidan av de spår som har plattformar på båda sidorna. Vid exempelvis Högdalen var det i många år skyltat spår 1 och 2 vid norrplattformen samt spår 3 mot Hagsätra, och de fåtaliga gånger tåg mot Hagsätra gick från mellanspåret (som var mycket sparsamt utrustat på den sidan) så fattade folk det ändå.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Trespårsstationerna är så lättöverskådliga att det inte är något problem i praktiken. Vad beträffar Liljeholmen så finns det ju ytterligt sällan något skäl till att hänvisa folk till pfd 4 för påstigning, så även där klarar man sig i praktiken utan det mesta - behöver man göra något improviserat vagnbyte e d så är manuell information både nödvändig och tillräcklig.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Apropå namnet T-centralen. Stationen hette från början bara "Centralen". Men eftersom man ville slippa folk som sprang runt och letade efter tåg mot Malmö eller Sundsvall så insåg man snart att namnet var opraktiskt. Man bytte till "T-centralen" för att undvika missförstånd. Jag tror att detta gjordes före stationens ettårsdag. (Hittar just nu inte boken Stockholm under där jag tror att jag läst det. Wikipedia säger inget.)
Denna idé med olika namn på järnvägens och T-banans stationer fungerade säkert i många år. Men med tiden började en del kalla Centralen för T-centralen. (Till och med i pressen! :roll: ) För mig är det ofattbart hur man kan kan vara så slarvig med platsbenämningarna! :evil:

(Hittade nog ett fel i Wikipedia, tror jag. "Den tredje biljetthallen ("krysset") är belägen under Vasagatan med tre nedgångar från gatuplanet." Jag har för mig att det bara är två kvar.)
Magnus Ahltorp

Inlägg av Magnus Ahltorp »

På Liljeholmen är det dock väldigt begripligt skyltat, eftersom den terminologi som används är "Spår", fast det betyder plattformsdel. Endast puristerna blir förvirrade.
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Magnus Ahltorp skrev:På Liljeholmen är det dock väldigt begripligt skyltat, eftersom den terminologi som används är "Spår", fast det betyder plattformsdel. Endast puristerna blir förvirrade.
Gott så och skriver man "Spår" begriper hälften av innevånarna i resterande EU, skriver man "Spår/Pista" så förstår 90 % av samma personer även kl 01:00.
/Göran
TKO

Inlägg av TKO »

Liljeholmens bussterminal:
20170805_122731.jpg
20170805_122731.jpg (64.75 KiB) Visad 5381 gånger
Vid läge J:
20170805_122747.jpg
20170805_122747.jpg (50.34 KiB) Visad 5381 gånger
Ja visst går det att med lite god vilja förstå att linje 160 avgår från läge L - men nog hade det varit bättre om det framgått mer direkt!

(Jag ber om ursäkt för den dåliga bildkvalitén - det var mörkt och jag hade bråttom)

Vid läge L var skylten blank - jag hann inte ta någon bild...

/TKO
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:Ja visst går det att med lite god vilja förstå att linje 160 avgår från läge L - men nog hade det varit bättre om det framgått mer direkt!

(Jag ber om ursäkt för den dåliga bildkvalitén - det var mörkt och jag hade bråttom)

/TKO
Från vilket läge brukar 160 gå? Är det läge L, men dess skylt var trasig, så man läste informationsproblemet på detta "kreativa" sätt?
Bäst vore ju att dirigera bussarna till läge J när man nu ändå hänvisade passagerarna dit. Och ville man ändå använda läge L, men inte kunde skriva det på stora tavlan så skulle man kanske kunnat lägga in en text i fältet till höger!
TKO

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:
TKO skrev:Ja visst går det att med lite god vilja förstå att linje 160 avgår från läge L - men nog hade det varit bättre om det framgått mer direkt!

/TKO
Från vilket läge brukar 160 gå? Är det läge L, men dess skylt var trasig, så man läste informationsproblemet på detta "kreativa" sätt?
Bäst vore ju att dirigera bussarna till läge J när man nu ändå hänvisade passagerarna dit. Och ville man ändå använda läge L, men inte kunde skriva det på stora tavlan så skulle man kanske kunnat lägga in en text i fältet till höger!
160 brukar gå från läge J. Nu var det omöjligt att använda det - en buss hade kört sönder delar av refugen (eller vad man nu skall kalla det).
Jag förmodar att hållplatsläget är förkodat för varje avgång och att det var svårt/omöjligt/jobbigt att ändra varje avgång - därför använde man sej av tilläggstexten.

Jag ger INTE denna lösning full poäng!

/TKO
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Inte jag heller! Långsamt och icke-intuitivt system att använda.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Ungefär som att man inte tidigare (nu har man faktiskt häpnadsväckande ordnat det) kunnat ha en hållplatstidtabell från Liljeholmen på alla avgångar på linje 165, eftersom man använder två gater för linjen. Man har alltså fått titta på två olika hållplatstidtabeller, tydligt uppsatta (fast ibland har man nog bara satt upp den ena) som båda då visat halva turutbudet....

Men att man ordnat det är ju faktiskt ganska fantastiskt. Nästan som om någon på SL faktiskt läst hållplatstidtabellen och därtill orkat åtgärda felet...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Magnus Ahltorp

Inlägg av Magnus Ahltorp »

TKO skrev:
LÅ1 skrev:

/TKO
160 brukar gå från läge J. Nu var det omöjligt att använda det - en buss hade kört sönder delar av refugen (eller vad man nu skall kalla det).
Jag förmodar att hållplatsläget är förkodat för varje avgång och att det var svårt/omöjligt/jobbigt att ändra varje avgång - därför använde man sej av tilläggstexten.

Jag ger INTE denna lösning full poäng!
Förra gången detta inträffade var det skyltat rätt på stora skylten, och skyltat med hänvisningsmeddelande på läge J, så det går uppenbarligen att göra rätt.
Skriv svar