Igår gick sista pendeltågen på broarna över norr respektive söder ström.
Sista tåget till södra förorterna kommer här in till Karlberg:
IMG_1078.JPG (195.4 KiB) Visad 3646 gånger
Vid södra station klev jag av för att åka tillbaka med tåg 2668 som blev sista pendeltåg över strömmen:
IMG_1122.JPG (186.57 KiB) Visad 3646 gånger
Sista gången som pendeltågsresenärerna fick se Riddarfjärden och DN-skrapan*:
IMG_1124.JPG (114.25 KiB) Visad 3646 gånger
Så småningom når vi Karlberg och någon sorts epok är avslutad, även om det återstår drygt två trafikdygn med uppehåll vid denna station för tåg till/från Centralen.
Tidigare under dagen var jag också ute och tog några bilder.
På den nya viadukten kan man lugnt stå och fotografera utan att riskera att bli överkörd! Rekommenderar dock att man har en långärmad oöm bomullskjorta på sig. Här har årstabågens spår kopplats in och kontaktledningsarbete pågår. Ett norrgående pendeltåg passerar.
IMG_1014.JPG (206.53 KiB) Visad 3642 gånger
Andra änden av älvsjöbågen. Pendeltågsspåren har fått en ny geometri då båda spåren så att säga flyttas "ett steg åt vänster". Det ska bli skoj att åka med här i 110 resp 120 och se hur de har fått till komforten!
IMG_1020.JPG (204.27 KiB) Visad 3642 gånger
Ett av de sista (med samma reservation som i förra inlägget) pendeltågen över gamla Årstabron. Här har nog många tomma tankar tänkts!
IMG_1034.JPG (201.39 KiB) Visad 3642 gånger
Sankt Eriks- respektive Sportpalatsen slipper pendeltågspassagerarna också se i fortsättningen:
En kul grej de skulle kunna göra (men förmodligen aldrig kommer hända) vore att längs tunnelväggarna sätta upp foton av utsikten man fick tidigare, i form av en "filmremsa" av individuella bilder, så att man får känslan av att åka ovan jord
MalteR skrev:En kul grej de skulle kunna göra (men förmodligen aldrig kommer hända) vore att längs tunnelväggarna sätta upp foton av utsikten man fick tidigare, i form av en "filmremsa" av individuella bilder, så att man får känslan av att åka ovan jord
Och påminna resenärerna om att det fanns en tid då tågresande innebar annan utsikt än tunnelväggar och bullerstaket?
Bort tanke!
Trevliga bilder. Jag gillade att det var oskärpa på sista bilden över Riddarfjärden - det understryker på något sätt att det var sista chansen (och för all del att bilden var tagen under svåra förhållanden).
Tack, ja jag fokuserade ju långt bort, men signalerna råkade komma med av en ren slump väldigt symmetriskt och blev dessutom raka! Så det blev en mycket mer lyckad bild än jag egentligen hade räknat med