Dubbelspår och uträtning får plats på Rb där det behövs; galoppen - Åkersberga, R.Näsby-Vallentuna. (Ex; kurvan vid Täljö där man måste köra 65, bara skog runt omkring ändå s-kurva) kostnad: 1mdr, X10p skulle kunna gå i 100 med lite ombyggnader av motorer, elektroniken måste ändå bytas ut i vagnarna snart då det inte finns några reservdelar att tillgå... Du har nog inte varit ute på RB så mycket.., men du är som sagt välkommen att åka med så får du se för dig själv..
När det gäller X10p så måste jag nog döda alla visoner om att köra 100km/h med dom.
1. Korgarna på vagnarna är bara byggda för 80km/h när det gäller t ex krocksäkerhet. Riva ur gamal elektronik? Ja se punkt 2.
2. Kostnaden! Det skulle vara vettigare att lägga pengarna på en ny vagnstyp som klarar samma eller bättre start och bromsningar med en sth på 100. Det finns långa sträckor som sth 100 kunde vara realistiskt på.
Anonymous skrev:Fast du tycker väl att man skall lägga ner trafiken helt?
Nej, varför tror du det? Men jag tycker att en pendeltågsgren till Arninge är en bra idé, och/eller en upprustad Roslagsbana med borttagna mjölkpallsstopp.
Pendeltåg till Arninge är bara trams, kommer aldrig att byggas
Anonymous skrev:Fast du tycker väl att man skall lägga ner trafiken helt?
Nej, varför tror du det? Men jag tycker att en pendeltågsgren till Arninge är en bra idé, och/eller en upprustad Roslagsbana med borttagna mjölkpallsstopp.
-----------------------------
Säg att det kostar 4 miljarder i runda slängar. Det kommer självfallet aldrig att byggas med SL-finansiering; däremot möjligen om den intas i Banverkets långtidsplan och regeringen råkar prioritera den vid tillfälle ungefär som Botniabanan och Norrbotniabanan har kommit till.
Observera dock att även en upprustad och till Norrtälje förlängd Roslagsbana borde kunna finansieras av Banverket. Det är bara att se till att Banverket tar över spåranläggningen; ungefär som man gjort med Göteborgs Hamnbana (nu investerar Banverket över 100 mkr i den; detta blev möjligt genom att Banverket tog över infrastrukturen; annars hade det aldrig blivit någon elektrifiering.
mvh/spårsnoken
Jocke S. skrev:Pendeltåg till Arninge är bara trams, kommer aldrig att byggas
Studera RUFS och undersök hur många gånger en förlängning av RB till Rimbo eller Norrtälje nämns. Ta sedan och titta i listan Järnvägsobjekt, Stockholms län 2004-2015, punkt 5, Pendeltågsgren Arninge. Fundera sedan på vad som är trams och vad som är mest sannolikt.
Jocke S. skrev:Pendeltåg till Arninge är bara trams, kommer aldrig att byggas
Studera RUFS och undersök hur många gånger en förlängning av RB till Rimbo eller Norrtälje nämns. Ta sedan och titta i listan Järnvägsobjekt, Stockholms län 2004-2015, punkt 5, Pendeltågsgren Arninge. Fundera sedan på vad som är trams och vad som är mest sannolikt.
Det är ju många projekt som har varit med i olika rufsar och aldrig blivit realiserade, läser man idéstudien till arningependeln så är det ett ganska orealistiskt projekt...och konstnaderna är nog tagna i underkant, resande underlag finns inte, kanske i framtiden men inte de närmaste 30 åren.
Det ryktas också att banverket inte vet var den ska ta vägen efter Solna, att det inte finns plats i nya citytunneln, då skulle man få byta i solna för att komma in till stan...hur många nya X60 extra går det åt...
Frågetecknen är många....men jag kan ha fel,den som lever får se..
kildor skrev:
Säg att det kostar 4 miljarder i runda slängar. Det kommer självfallet aldrig att byggas med SL-finansiering; däremot möjligen om den intas i Banverkets långtidsplan och regeringen råkar prioritera den vid tillfälle ungefär som Botniabanan och Norrbotniabanan har kommit till.
Observera dock att även en upprustad och till Norrtälje förlängd Roslagsbana borde kunna finansieras av Banverket. Det är bara att se till att Banverket tar över spåranläggningen; ungefär som man gjort med Göteborgs Hamnbana (nu investerar Banverket över 100 mkr i den; detta blev möjligt genom att Banverket tog över infrastrukturen; annars hade det aldrig blivit någon elektrifiering.
mvh/spårsnoken
Ja eftersom SL missköter RB och har gjort det i alla år så vore det önskvärt att Banverket tar över. Några sådana planer finns väl inte tyvärr
Vem skulle förresten besluta om det
Jocke S. skrev:Det är ju många projekt som har varit med i olika rufsar och aldrig blivit realiserade
Visst är det så. Men det intressanta är att en förlängning av RB inte ens finns med i RUFS, vad nu det kan bero på.
Jocke S. skrev:läser man idéstudien till arningependeln så är det ett ganska orealistiskt projekt...och konstnaderna är nog tagna i underkant, resande underlag finns inte, kanske i framtiden men inte de närmaste 30 åren.
Om det nu saknas resandeunderlag till Täby/Arninge, på vilket sätt finns det då resandeunderlag för en förlängning av RB till Rimbo?
Jocke S. skrev:Det är ju många projekt som har varit med i olika rufsar och aldrig blivit realiserade
Visst är det så. Men det intressanta är att en förlängning av RB inte ens finns med i RUFS, vad nu det kan bero på.
Jocke S. skrev:läser man idéstudien till arningependeln så är det ett ganska orealistiskt projekt...och konstnaderna är nog tagna i underkant, resande underlag finns inte, kanske i framtiden men inte de närmaste 30 åren.
Om det nu saknas resandeunderlag till Täby/Arninge, på vilket sätt finns det då resandeunderlag för en förlängning av RB till Rimbo?
Ja vad tror du att det beror... rtk+sl har väl aldrig varit så förtjusta i RB
om du läser idé studien på rtks hem sida så ser du att man jämför väldigt konstigt
med resandeunderlag med jag att det inte finns för att köra 214m långa pendeltåg till arninge centrum som inte är en "regional kärna" utan ett ganska litet centrum, men det är ju klokare med att börja dra rb till arninge om man måste dit innan man bygger pendel
Rimbo vore definitivt bättre än att sluta ute i skogen i kårsta
Jocke S. skrev: Pendeltåg till Arninge är bara trams, kommer aldrig att byggas
mvh/spårsnoken
Ja eftersom SL missköter RB och har gjort det i alla år så vore det önskvärt att Banverket tar över. Några sådana planer finns väl inte tyvärr
Vem skulle förresten besluta om det
---------------------
Tja. De berörda kommunerna kan t.ex. hemställa hos BV om detta. Så gjorde t.ex. Ovanåkers och Rättviks kommuner när man fick Banverket att ta in sträckan Edsbyn-Furudal i sitt spårnät 1999.
mvh/spårsnoken
Jocke S. skrev:med resandeunderlag med jag att det inte finns för att köra 214m långa pendeltåg till arninge centrum som inte är en "regional kärna" utan ett ganska litet centrum, men det är ju klokare med att börja dra rb till arninge om man måste dit innan man bygger pendel
Pendeltåget är tänkt att gå via Roslags-Näsby och Täby centrum, som definitivt har resandeunderlag. Arninge har många arbetsplatser, planeras för utbyggnad, och lämpar sig bra för bytespunkt/terminal för busstrafik till Vaxholm/Roslagen.
Jocke S. skrev:Rimbo vore definitivt bättre än att sluta ute i skogen i kårsta
Håller med om att det är rätt meningslöst med tåg till Kårsta. Men det ligger närmare till hands att korta av till Lindholmen eller Ormsta än att förlänga.
Jocke S. skrev:med resandeunderlag med jag att det inte finns för att köra 214m långa pendeltåg till arninge centrum som inte är en "regional kärna" utan ett ganska litet centrum, men det är ju klokare med att börja dra rb till arninge om man måste dit innan man bygger pendel
Pendeltåget är tänkt att gå via Roslags-Näsby och Täby centrum, som definitivt har resandeunderlag. Arninge har många arbetsplatser, planeras för utbyggnad, och lämpar sig bra för bytespunkt/terminal för busstrafik till Vaxholm/Roslagen. ja Täby C är stort och tänk då va smidigt det vore för rimboborna om de kunde nå Täby C med tåg
Jocke S. skrev:Rimbo vore definitivt bättre än att sluta ute i skogen i kårsta
Håller med om att det är rätt meningslöst med tåg till Kårsta. Men det ligger närmare till hands att korta av till Lindholmen eller Ormsta än att förlänga.
Det är ju bara dumt att korta av en järnväg, sånt slutade man med på 80-talet, det är väldigt många som åker tåg till lindholmen och kårsta, säkert just på grund av roslagsbanan. Skulle de behöva sitta och skvalpa fram på en buss skulle de säkert sluta åka kollektivt, och om du är mån om att använda skattepengar bra, så varför skulle man lägga ner en sträcka man precis har rustat upp. Helsvetsat spår, nya vägskydd, ATC, nya platt formar...o.s.v Dessutom har man räknat ut att det skulle kosta 170mkr att bygga upp till rimbo, vad skulle det kosta att riva upp allt? I dagens tidtabell står tågen i kårsta i 37min utom i rusningen, det skulle man kunna åka upp till rimbo och tillbaka på utan mer personal och vagnar
Jocke S. skrev:Det är ju bara dumt att korta av en järnväg, sånt slutade man med på 80-talet, det är väldigt många som åker tåg till lindholmen och kårsta, säkert just på grund av roslagsbanan. Skulle de behöva sitta och skvalpa fram på en buss skulle de säkert sluta åka kollektivt, och om du är mån om att använda skattepengar bra, så varför skulle man lägga ner en sträcka man precis har rustat upp. Helsvetsat spår, nya vägskydd, ATC, nya platt formar...o.s.v Dessutom har man räknat ut att det skulle kosta 170mkr att bygga upp till rimbo, vad skulle det kosta att riva upp allt? I dagens tidtabell står tågen i kårsta i 37min utom i rusningen, det skulle man kunna åka upp till rimbo och tillbaka på utan mer personal och vagnar
"Sitta och skvalpa" tycker jag är en rätt dålig beskrivning av färden i moderna bussar.
37 minuter... Visst. Kortar vi av vid Ormsta blir det ännu smidigare att trafikera banan. Då reducerar vi omloppstiden med 65 minuter (38 minuters minskad restid samt 27 minuter minskad vändtid). Du inser säkert att det är ganska dyrt att driva trafiken till Lindholmen och Kårsta med tanke på hur få det är som reser dit.
Och som du själv säger - i rusningstrafik är situationen annorlunda. Det är då behovet av fler vagnar och mer personal visar sig. Det är dyrt framförallt med tanke på att tågets högre kapacitet inte behövs. Att utöka banan med ytterligare enkelspårsträckor gör dessutom trafiken än mer svårplanerad och lättstörd.
Men visst ska man vara försiktig med att lägga ner järnvägssträckor - speciellt om de nyligen är upprustade. Men att banan råkar sluta i en liten ort som Kårsta tycker jag inte är ett argument för att göra en olönsam förlängning till en annan liten ort.
kildor skrev:"Sitta och skvalpa" tycker jag är en rätt dålig beskrivning av färden i moderna bussar.
Mina erfarenheter av vägarna i norra Vallentuna säger mig att "sitta och skvalpa" är en ganska träffande beskrivning. Inte ens moderna bussar kan göra underverk på den sortens vägar.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Jocke S. skrev:Det är ju bara dumt att korta av en järnväg, sånt slutade man med på 80-talet, det är väldigt många som åker tåg till lindholmen och kårsta, säkert just på grund av roslagsbanan. Skulle de behöva sitta och skvalpa fram på en buss skulle de säkert sluta åka kollektivt, och om du är mån om att använda skattepengar bra, så varför skulle man lägga ner en sträcka man precis har rustat upp. Helsvetsat spår, nya vägskydd, ATC, nya platt formar...o.s.v Dessutom har man räknat ut att det skulle kosta 170mkr att bygga upp till rimbo, vad skulle det kosta att riva upp allt? I dagens tidtabell står tågen i kårsta i 37min utom i rusningen, det skulle man kunna åka upp till rimbo och tillbaka på utan mer personal och vagnar
"Sitta och skvalpa" tycker jag är en rätt dålig beskrivning av färden i moderna bussar.
37 minuter... Visst. Kortar vi av vid Ormsta blir det ännu smidigare att trafikera banan. Då reducerar vi omloppstiden med 65 minuter (38 minuters minskad restid samt 27 minuter minskad vändtid). Du inser säkert att det är ganska dyrt att driva trafiken till Lindholmen och Kårsta med tanke på hur få det är som reser dit.
Och som du själv säger - i rusningstrafik är situationen annorlunda. Det är då behovet av fler vagnar och mer personal visar sig. Det är dyrt framförallt med tanke på att tågets högre kapacitet inte behövs. Att utöka banan med ytterligare enkelspårsträckor gör dessutom trafiken än mer svårplanerad och lättstörd.
Men visst ska man vara försiktig med att lägga ner järnvägssträckor - speciellt om de nyligen är upprustade. Men att banan råkar sluta i en liten ort som Kårsta tycker jag inte är ett argument för att göra en olönsam förlängning till en annan liten ort.
Jo, visst jätte smidigt för alla som ska byta i ormsta för vidare färd
Du pratar som om du vet hur många som åker dit, det gör du inte för det är mycket resenärer till lindolmen och norrut, en nedläggning av RB där skulle vara negativt för bygden, avfolkning istället för utveckling dessutom skulle nya busslinjer behöva inrättas. RB behöver upprustning och utveckling inte avkortning. och som sagt delen till Rimbo skulle kosta 170mkr, hur många miljoner skulle det inte kosta att riva upp allt?
Jocke S. skrev:Du pratar som om du vet hur många som åker dit, det gör du inte för det är mycket resenärer till lindolmen och norrut
Hur många är mycket? Har du en siffra?
inte i huvudet nrej tyvärr, men för hela roslagsbanan har resande ökat från 24000 (1996) till 33 - 34000 idag en enorm ökning bara genom att höja topphastigheten med 5km/h, räta ut och rusta upp delar av banan och öka turtätheten och fler snabbtåg. Tänk då vilken potential som finns om man fortsatte rusta upp, räta ut, bygga dubbelspår, höja hastigheten,minskade restider o s v...den tas tyvärr inte tillvara idag
resande i februari i år ökade med 7% jämfört med 2003 t ex
Jocke S. skrev:Du pratar som om du vet hur många som åker dit, det gör du inte för det är mycket resenärer till lindolmen och norrut
inte i huvudet nrej tyvärr, men för hela roslagsbanan har resande ökat från 24000 (1996) till 33 - 34000 idag en enorm ökning bara genom att höja topphastigheten med 5km/h, räta ut och rusta upp delar av banan och öka turtätheten och fler snabbtåg. Tänk då vilken potential som finns om man fortsatte rusta upp, räta ut, bygga dubbelspår, höja hastigheten,minskade restider o s v...den tas tyvärr inte tillvara idag
Att trafiken på RB har ökat är jag medveten om. Frågan var hur det ser ut till Lindholmen/Kårsta. En RB-konduktör kanske kan ge en uppskattning på antal resenärer/tur till/från Lindholmen resp. Kårsta?
kildor skrev:
Att trafiken på RB har ökat är jag medveten om. Frågan var hur det ser ut till Lindholmen/Kårsta. En RB-konduktör kanske kan ge en uppskattning på antal resenärer/tur till/från Lindholmen resp. Kårsta?
körde snabbtåget som gick16:33 från östra ankom lindholmen 17:04 (ankom 6min efter kårsta tåget som går 16:20 från östra) idag
12 personer gick av, 6 personer åkte med tillbaka från lindholmen.
14:49 från Östra stn - Kårsta 20040421
5 pers. gick av i molnby
35pers. gick av i Lindholmen
8 pers. gick av i frösunda
13 pers gick av i ekskogen
22 pers. gick av i Kårsta