Denna resa är framskjuten, tider kommer att meddelas under året.
Spårvägssällskapet erbjuder en intressant resa österut till några spårvägssystem som erbjuder omväxlande intryck.
Grundresan går med flyg och är på 8 dagar men kan givetvis både förlängas som förkortas allt efter egen smak. Vill man åka tåg kan man ansluta via färjan Karlskrona-Gdynia.
Här presenteras alla system vi besöker, städer med * bara på tågresealternativet. Det går bra att flyga i en riktning och åka tåg den andra. POLEN:
● Krakow: En stor spårvägsstad med vacker stadskärna.
● Warszawa*: Polens huvudstad med ett jättestort nät.
● Olsztyn*: Polens nyaste system invigt 2015.UKRAINA:
● Lviv: Ett ganska stort nät i en gammal stadskärna, med på Unescos världsarvslista. Trådbussar.UNGERN:
● Debrecen: Ett hyfsat stort nät med blandad vagnpark. Trådbuss.Szeged*: Ett hyfsat stort nät med mycket enkelspår. Trådbuss.
RUMÄNIEN:
● Oradea: När Wien köpte sina ULF hängde Oradea på och beställde ett antal fabriksnya låggolvsvagnar. Dessutom finns en del Tatra.
● Arad*: ”Världens största spårvägsmuseum” brukar staden kallas på grund av mångfalden f.d. västvagnar som inköpts. Flera enkelspår
och en lång interurban.
DAG 1. [2] Lö 9/9 Hemorten-Krakow
Tidig avresa med flyg till Warszawa. Lokalbuss till stationen och sedan tåg till Krakow dit man anländer sen eftermiddag. Efter incheckning på hotellet samlas de som åker tåg och flyg. Gemensam middag för intresserade.
DAG 2. [3] Sö 10/9 Krakow
Frukost. Dagen börjar med besök på spårvägsmuséet och därefter blir det fri åkning på det stora nätet om 97 km med spårvidd 1435 mm.
DAG 3. [4] Må 11/9 Krakow-Lviv
Frukost. Idag väntar en spännande tågresa genom Polen till Lviv i västra Ukraina, en fredlig del av landet. Lviv finns med på UNESCO’s världsarvslista och har en vacker gammal stadskärna. 9 spårvägslinjer med 33 km spårlängd och meterspår.Vagnstyperna är CKD Tatra KT-4SU; CKD Tatra K4; Electron T3L44 & Electron T5L64.
DAG 4. [5] Ti 12/9 Lviv
Frukost. Vi hoppas på ett besök hos trafikbolaget. Därefter fri tid för åkning.
DAG 5. [6] On 13/9 Lviv
Frukost. Hela dagen fri för åkning på det stora nätet.
DAG 6. [7] To 14/9 Lviv-Debrecen
Idag vet vi inte om frukosten ingår då avresan är redan 06:46. Vi tar direkttåget till Debrecen dit vi anländer 16:01. Efter incheckning ger vi oss ut på en kvällsbesiktning av det medelstora nätet med blandad vagnpark.
DAG 7. [8] Fr 15/9 Debrecen-Oradea
Frukost varefter vi tar direkt-tåget till Oradea dit vi anländer 13:57. Efter incheckning på hotellet ger vi oss ut på spaning. Staden har en omväxlande Tatra-vagnpark men också 10 st Siemens Ulf, vilka man hängde på när Wien köpte sina.
DAG 8. Lö 16/9 Oradea-Hemorten
Tidig frukost och sedan bordar vi tåget 07:39 via Salonta och Bekescsaba till Budapest dit vi anländer 12:50. Lite buffert-tid i Budapest och sedan tar vi bussen till flygplatsen för kvällsflyg hem.Vill man följa med till Arad går det bra. Då tillkommer 1 natt och man åker hem på söndagen och vill man även se Szeged åker man hem på måndagen.
REKOMMENDERAT FLYG:0855-1305 Arlanda-Warszawa Air Baltic (1 stopp)
0755-0935 Arlanda-Warszawa LOT (Direkt)
1915-2300 Budapest-Arlanda Air Berlin (1 stop)1700-2130 Budapest-Arlanda LOT (1 stopp)Pris 30/6 2017 ca 1675,- - 1760,- + ev. bagageavgift
TILLÄGG TÅGRESA
DAG 1. Fr 8/9 Hemorten-Karlskrona
Vi som kommer från mellansverige åker via Linköping för att åka via Stångådalsbanan (Linköping-Hultsfred-Kalmar) och vidare via Emmaboda till Karlskrona. Stångådalsbanan är nedläggningshotad och i dåligt skick så det kan bli bussersättning. Från västra och sydliga Sverige blir det raka spåret till Karlskrona. Ombord på Stena’s färja väntar 2-bäddshytter och middagsbuffé med “all inklusiv”.
DAG 2. Lö 9/9 Gdynia-Krakow
Frukost ombord. Med lokalbuss till stationen och sedan direkttåg till Krakow, dit vi anländer 16:10.Efter incheckning på hotellet fri tid för åkning.Ikväll träffar vi dom som flyger och finns intresse äter vi middag tillsammans.
DAG 3-8. Se dag 2-7 på grundresan med flyg.
DAG 9. Lö 16/9 Oradea-Arad
Tidig frukost. “Flygfolket” har lämnat oss för hemresa medan vi andra tar tåget till Arad dit vi anländer 10:38. Hela staden är ett levande “spårvägsmuse- um” med begagnade spårvagnar från väst. Många enkelspår och en lång interurban-spårväg till Ghioroc.
DAG 10. Sö 17/9 Arad-Szeged
Frukost. 08:20 lämnar vi Rumänien och åker till Szeged i Ungern, dit vi kommer 11:40. En intressant stad med många enkelspår och trådbussar. Man planerar för en duo-spårväg.
DAG 11. Må 18/9 Szeged-Warszawa
Tidig avresa så vi får nog ingen frukost. Tåget avgår redan 06:45 mot Budapest. Vi byter tåg, men det blir inte många minuter att studera lokaltrafiken, för vidare befordran Wien Hbf. Här får vi ca 1,5 timme att titta på den nya huvudstationen med spårvagn utanför. Till Warszawa kommer vi 21:05.
DAG 12. Ti 19/9 Warszawa-Olsztyn
Frukost. Hela dagen har vi till förfogande att åka på detta stora system. Vid 19:55 avgår tåget till Polens nyaste spårväg vilken invigdes 2015.
DAG 13. On 20/9 Olsztyn-Gdynia
Frukost. Idag tittar vi på den moderna spårvägen innan det vid 15-tiden bär av mot Gdynia och färjan över till Sverige vilken avgår 20:30. Ombord har vi 2-bäddshytter och middagsbuffé med “all inklusiv”.DAG 14. To 21/9 Karlskrona-HemortenFrukost ombord. Vi tar lokalbussen till stationen och sedan åker vi snabbaste vägen hem.
Är ni 4 som vill dela på en hytt går det bra, varvid priset sjunker lite.
Snarast intresseanmälan till 0582-510 90 eller resor@sparvagssallskapet.se
PRISER FLYGRESA:
1. Tågresa Interrail 5 resdagar inom 15 dagar, alla platsbiljetter enl. program. 2. Hotell, del i dubbelrum: 2xKrakow, 3xLviv, 1xDebrecen, 1xOradea. Måltider: 6xFrukost. Lokaltrafikbiljetter i alla ovan städer. Reseledare. Informationshäfte med kartor.
PRIS:
10 995,- Del i dubbelrum
2 250,- Enkelrumstillägg
- 365,- Avgår fyllda 60 år
Tillkommer flygbiljett ToR.
TILLÄGG 1 natt i Arad:
935,- Del i dubbelrum inkl. 7 resdagar
330,- Enkelrumstillägg
TILLÄGG 2 nätter, Arad/Szeged:
1 410,- Del i dubbelrum inkl. 7 resdagar Interrail
670,- Tillägg enkelrum
INGÅR EJ: Flygbiljett, Transfer mellan flygplats och station, måltider ej nämnda i programmet.
PRISER TÅG/BÅTRESA:
1. Tågresa Interrail 10 resdagar inom 30 dagar, alla platsbiljetter enl. program. 2. Båtresa Karlskrona-Gdynia ToR, 3. Hotell, del i dubbelrum: 2xBåt, 2xKrakow, 3xLviv, 1xDebrecen, 1xOradea, 1xArad, 1xSzeged, 1xWarszawa, 1xOlsztyn. Måltider: 12xFrukost. 2xMiddag, Lokaltrafikbiljetter i alla ovan städer. Reseledare. Informationshäfte med kartor.
PRIS:
16 995,- Del i dubbelrum
3 935,- Enkelrumstillägg
- 365,- Avgår fyllda 60 år
INGÅR EJ: Måltider ej nämnda i programmet.
Framskjuten resa: Polen, Ungern, Ukraina, Rumänien
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster, Per Lind, Travelmaster
Kategoriregler
Stockholmsavdelningens Resesektion för alla medlemmar i Svenska Spårvägssällskapet. Frågor odyl via e-post till arrangören.
Allmänna forumregler
Stockholmsavdelningens Resesektion för alla medlemmar i Svenska Spårvägssällskapet. Frågor odyl via e-post till arrangören.
Allmänna forumregler
- Travelmaster
- Personal
- Inlägg: 77
- Blev medlem: fredag 03 juni 2005 13:02
Re: 9/9 2017 Polen, Ungern, Ukraina, Rumänien
Fick i helgen besked om att järnvägsmuseet i Gävle har stora tågdagar avresehelgen.
Då många av våra deltagare också vill dit så kommer vi troligtvis att flytta denna resa.
Om ni som vill med inte bokar intresseanmälan omgående och visar att ni hellre åker den planerade3 avresedagen.
-Per
Då många av våra deltagare också vill dit så kommer vi troligtvis att flytta denna resa.
Om ni som vill med inte bokar intresseanmälan omgående och visar att ni hellre åker den planerade3 avresedagen.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!