670 och 676 till Odenplan

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2115
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av ADDE »

Absolut! Den åsikten delar jag!

Men frågan är väl lite mera om hur trångt det blir, särskilt på Odengatan?
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av Lars_L »

Nu finns det knappast plats att vända bussarna där och även ha möjlighet till tidsreglering. Men om man nu överger Karlberg, skulle ju någon av linjerna kunna vända där. Uppställningsplatser kan man ju ha kvar vid Tekniska. Ett annat problem är ju att det är väldigt ont om hållplatslägen vid Odenplan. De måste nog alltså ha annan ändstation, eller att 515 förlängs, så att man kan använda det hållplatsläget. Om nu dock tanken är att även 73 och 507 ska vända där så blir det väl ännu större problem.

Sedan är det väl ytterligare ett problem att Odengatan inte klarar fler bussar - lär nog redan bli knepigt när linje 6 införs i höst, särskilt när linjen börjar trafikeras med ledbussar. Hållplatsen Valhallavägen klarar väl inte heller den stora mängden påstigande. Men å andra sidan behöver man ju inte prompt ha påstigning genom framdörrarna. Dubbeldäckarna på 676, tar ju också väldigt lång tid att lasta.

Tror nog mer på den tanke som finns i stomlinjeplanen att dra dem via NKS till S:t Eriksplan, däremot är väl inte framkomligheten så bra i Stockholm att det lär fungera med att ha dem som genomgående linjer. Men Karlberg skulle kunna vara en utmärkt ändhållplats om de nuvarande linjerna försvinner därifrån.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2115
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av ADDE »

Lars_L skrev: Hållplatsen Valhallavägen klarar väl inte heller den stora mängden påstigande.
Men om man kör Odengatan-Sveavägen och via Sveaplan till Roslagstull (likt 515) så är det ju bara förbi stadsbiblioteket som är bekymret, utöver ändhållplatserna på Odenplan.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av Lars_L »

ADDE skrev:
Lars_L skrev: Hållplatsen Valhallavägen klarar väl inte heller den stora mängden påstigande.
Men om man kör Odengatan-Sveavägen och via Sveaplan till Roslagstull (en 515) så är det ju bara förbi stadsbiblioteket som är bekymret, utöver ändhållplatserna på Odenplan.
Visst, frågan är väl hur det påverkar tidsåtgången för att nå t-bana?. Dock är det faktiskt ganska stora problem nu när 516-526-565 går via Odenplan. Det leder tidvis till en del köer framförallt på eftermiddagarna. Ibland kan det stå 7-8 bussar i kö ner mot Sveavägen redan idag. Men där är ju det stora problemet att hållplatsen för Stadsbiblioteket norrut är så pass kort, så att det bara får plats två bussar samtidigt vid hållplatsen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av Verspieder »

Så ska SLs allra längsta busslinje 639 bli ensam kvar på Tekniska högskolan?
Till slut blir det hela en stor parodi på sig själv när 639 glöms bort, eller lämnas ut pga slarv. :lol:
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av Lars_L »

Inge skrev:Det vore väl trevligt med lite grönska i allén, så 639 bör nog inte vara kvar där. Nu adresserade jag stombussarna, som jag bedömmer kan få plats vid Odenplan. För de övriga finns det ju två alternativ till.Tekniska högskolan, Humlegården respektive Danderyds sjukhus. Kanske vore det klokt att göra länets längsta linje lite kortare?

Men det var egentligen inte temat för ämnet, utan om man inte borde prioritera att flytta de stombussar man har framför att satsa miljarder på att göra samma sak för tågen?

Jag föreställer mig att resandet på 670 och 676 är i ungefär samma storleksordning som resandet på Roslagsbanans linjer.
Fast förutom att givetvis förlängningen av Roslagsbanan förutsätter ett större resande än idag även om det för närvarande inte är så stor skillnad jämfört med 670 och 676, så innebär det ju inte någon avlastning på röda linjen att förlänga 670 och 676; helt enkelt eftersom de flesta som inte har målpunkten vid Tekniska, eller längs Roslagsvägen byter till t-bana vid Danderyds sjukhus. Undantaget en mindre del som byter från buss till/från Odenplan.

Det är ju detta som har varit grunden redan från 1960-talet när röda linjen byggdes att kollektivtrafik i ytläge får för dålig framkomlighet i innerstaden för att bli intressant. Särskilt påtagligt blir ju detta just eftersom det finns t-bana att jämföra med.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av Lars_L »

Inge skrev:Jag tror snarare att anledningen varit att Östra/Tekniska högskolan setts som bättre än Odenplan, vilket det också utan tvekan varit. Men möjligen förskjuts detta på marginalen (Men under inga omständigheter värt miljarder) när pendeltågen börjar gå till Odenplan. Därför funderingen. Någon nämnvärd skillnad beträffande framkomlighet för att ta sig till Odenplan istället för Östra är det knappast.

Att nattbussarna går från Odenplan beror inte på att framkomligheten är bättre på natten utan är av tradition. Förr slutade Mörbytågen sin trafik betydligt tidigare på kvällen än tågen till Hässelby som gick långt in på natten även då.
Jomen-visst. Eller rättade, Roslagsbussarna har ju haft olika slutpunkter. Tidigare var ju inte heller kopplingen till t-bana lika central. Tekniska tillkom väl först efter att spårvägstrafiken lagts ner. Men min poäng är ju att syftet med att förlänga Roslagsbanan är för att avlasta t-banan. I högtrafik är det ju inte många som åker 670 och 676 in till stan, eftersom det tar för lång tid. 676 går ju bara var 10-15:e minut och 670 var 8-10:e, övriga turer vänder ju i Danderyd. Med tanke på att de ändå är om ens halvfulla in till Tekniska så rör det sig väl om på sin höjd ca 400-500 passagerare i maxtimmen, emot Roslagsbanan 1500.

Men med tanke på det är förstås Odenplan en betydligt bättre ändhållplats, särskilt om man kör Odengatan (inte lika givet om man kör via Roslagstull). Dock vidhåller jag att det inte finns tillräckligt med regleringshållplatser där. Det var ju bara ur det skälet som jag hänvisade till exempelvis Karlberg. Det finns ju inte så många ställer kvar i Stockholm där man kan tidsreglera med bussar. Och så pass långa linjer som 670 och 676 behöver rätt bra med regleringstid för att det ska fungera.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6869
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av Odd »

Inge skrev:Ja, varför inte?

Det höjs ju röster för för mångmiljardbelopp dra om Roslagsbanan till Odenplan istället för östra. Men varför inte börja med de väl så använda linjerna 670 och 676, det är ju i princip bara att vrida på ratten vid en korsning?

Bra omstigningsmöjlighet vid Danderyds sjukhus finns dessutom redan.
Inget hindrar väl att man både drar 670/676 och RB till Odenplan. De delar väl inte så stor del av passagerarunderlaget?
Roslagsbanans miljardrullning är f ö inget emot den snart nedlagda blindtarmen Gulalinjen, en satsning som i sig är rätt, men som är utförd helt fel.

Man bör kanske fundera på vad målet för resenärerna med nämnda linjer är och utifrån det bestämma hur slutstationen skall lokaliseras. Kanske är det så att bussarna skall ha Danderyds Sjukhus som ändhållplats, med omstigningsmöjlighet både till RB och till Tuben. Eller måste man åt just Pendeltågen så kanske en mer tvärare förbindelse är önskvärd. Trafiksituationen på vägtrafiklederna spelar ju en stor roll, det kanske inte lönar sig tidsmässigt att köra in till Odenplan under rusningen utan det går snabbare att byta vid Danderyds Sjukhus och till just Tuben eller RB beroende på målpunkt.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Jona
Inlägg: 247
Blev medlem: måndag 11 november 2002 22:37
Ort: Skelleftehamn
Kontakt:

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av Jona »

Dum fråga från en novis...

Skulle man kunna köra någon eller båda dessa linjer genomgående med linje 515, så man fortsätter från Odenplan vidare på respektive linje....

Är det olika operatörer?
Ja men gör som Nobina i Sundsvall och Ceris resor, numera Byberg och Nordin gjorde efter man slagit ihop linje 609 (Timrå) med linje 20 (Njurunda) till nya linje 120.
Istället för en operatör per del som det var före, så kör man istället ungefär varannan tur!
Jona i Söv
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av Lars_L »

Nu är ju inte 515 ngn riktigt parallellgående linje. Så den behövs. 516, 526 och 565 är ju mer tillfälligt - p.g.a. arbetena vid Sergels Torg. Men visst skulle man kunna koppla 515 vidare någonstans. Är ju inte riktigt något motorvägslinje, så den skulle ju nästan med fördel kunna köras med annan vagnstyp.

Problemet är väl bara att koppla den till en linje med rätt turtäthet och kanske inte så vettigt med linjer där turen upp till Odenplan i sådana fall bara skulle bli en omväg.

Tidigare var ju 515 och 507 ihopkopplade, men det var på den tiden 507 hade lite bättre turtäthet. Så bättre då att koppla ihop 515 med någon innerstadslinje som skulle kunna passa för ledvagnar i sådana fall. Tyvärr finns det väl inte riktigt någon just vid Odenplan - om än förstås inte Odenplan kanske är den självklara ändstationen för en linje som 515, särskilt nu när den öppnas som pendeltågsstation.

670 och 676 är ju också så pass långa linjer att de inte riktigt passar för att kopplas ihop söder om stan (ja, möjligen 670 då). Även om just det råkar vara Trafikförvaltningens långsiktiga plan.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3072
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av Stefan Widén »

Gör en Skanstull---> Gullmarsplan dvs överdäcka spåren vid Solna och bygg en stor bussterminal där för alla icke innerstadslinjer. Största flödet torde vara in mot city och då gör det inget att det bara är en pendeltågslinje. För de som skall på tvären finns L22

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3537
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av Hechtwagen »

Inge skrev:Ingen kommer att vilja ha bussarna vid Karlberg. Det var omöjligt att ens dra dit en stomlinje på grund av protesterna. Majoriteten är säkert mycket nöjda nu när de befintliga bussarna försvinner.

Och varför skulle man köra dit eller till St Eriksplan? Det var väl pendeltågen som skulle nås?

Odenplan i sig är ganska stor och skulle kunna anpassas för fler linjer. Må vara att man kanske får bli mer restriktiv med vilka stadsbussar som får vända där. En åtgärd kunde vara att flytta alla stadsbussar till södra sidan, i båda riktningar, det finns utrymme även om man får bygga om lite, då bleve hela norra sidan fri för landsortsbussar och det är ganska många som får plats där.

Något egentligt behov att köra hela vägen fram till Valhallavägen finns väl inte heller, även om jag tror att nattbussarna fortfarande kör så, de gjorde i varje fall det i min ungdom. Flera alternativa vägar finns, tänk linje 40, 70 eller 50. Linje 50:s väg tror jag är att föredra, i synnerhet om den kunde kortas ytterligare genom att öppna upp Roslagsgatan i norra änden mot Roslagstull för bussar, vilket är fullt möjligt att göra.

Problemen vid korsningen Odengatan-Sveavägen tror jag faktiskt mest beror på vänstersvängande bussar. Men på samma sätt som man skulle kunna öppna upp Roslagsgatan för 600-bussar kunde man öppna Norrtullsgatan för 500-bussar, då behöver de inte in i korsningen överhuvudtaget. Dessutom kan 500-bussarna vara på Odenplan ses som under avveckling. Det finns ju ingen anledning att de går dit efter att nya tunnelbanegrenen mot Karolinska och Solna öppnats.
Angående motståndet mot främst ledbussar i Karlberg så var det väl egentligen inget stort motstånd men desto mer högljutt.
Det hade varit väsentligt fler som åkt med bussarna än som var upprörda över att de skulle gå.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2115
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av ADDE »

Kan man inte köra 670. 676 & 639 till Cityterminalen istället? De är ju att betrakta som riktiga pendlarlinjer för en stor region bör gå ända in i smeten! Det är ju bara att bussarna går ner i Norra länken och sedan längs Karlbergsvägen, alt. Sankt Eriksgatan-Torsgatan-Vasagatan mot Cityterminalen.
Användarens profilbild
Jona
Inlägg: 247
Blev medlem: måndag 11 november 2002 22:37
Ort: Skelleftehamn
Kontakt:

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av Jona »

Anledningen till jag föreslog kopplat med linje 515 var för jag tänkte mig den gick via Vanadislunden eller dennes närhet men kollar noga på kartan nu och den verkar ju följa den väg trådskapar föreslår för linje 670 och 676 så förstår vad som menades med en omväg.

Tanken med förslaget och koppla dom var för att slippa tidreglera och vända linje så centralt utan tanken var att bussen släpper av resande och lastar nya samtidigt vid samma Hållplats.

Kan en förlängning från Odenplan mot Hagastaden och nya Karolinska vara ett bättre val...
Inte för att resande på linje 670 och 676 vinner något på och åka denna väg till Hagastaden/ Karolinska utan för att kunna mer-använda bussarna för resande från Hagastad/Karo som ska till Odenplan...

Plus att man kanske kan bygga bättre möjlighet och tidsreglera en längre stund och ha lite rast på Karolinska än intill Odenplan...

Nä nu spekulerar jag bara, men nån smidig lösning bör ju gå och skapa utan allt för många kronor läggs ner i infrastrukturen.

/J
Jona i Söv
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av NerdBoy »

670 är inte bara en regionallinje (eller matarlinje till tuben om man så vill), den är även lokallinje i Vaxholm. Ju krångligare dragningen görs i Stockholm, desto svajigare trafik blir det i andra änden. Som det är nu är jag lite trött på att avgångstiderna i Vaxholm kan vara +/- 5 minuter och jag tror inte att det blir bättre av att bussarna fastnar i köer i Stockholms innerstad.

Det bästa för mig, och säkert många andra, vore bekväm omstigning mellan röda linjen, Roslagsbanan, 670, 676 m fl i Arninge.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2115
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av ADDE »

okej, för linje 670, om man förlänger tunnelbanan "endast" till Täby Centrum, duger det om 670 har sin ändpunkt där?

Som jag ser det nu så finns det inga bra förbindelser mellan Vaxholm och Täby. :/
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6869
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av Odd »

En bro mellan Bogesundslandet och Bosön skulle kapa av ca 15 av de ca 35 kilometer som möjliggöra en avsevärd kortning av förbindelsen mellan Odenplan och Vaxholm. Ännu bättre vore ju om denna förbindelse var spårburen...
Men resenärsunderlaget är väl knappast så det motiverar om inte en rejäl bebyggelse sker på Bogesundslandet.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av Lars_L »

NerdBoy skrev:670 är inte bara en regionallinje (eller matarlinje till tuben om man så vill), den är även lokallinje i Vaxholm. Ju krångligare dragningen görs i Stockholm, desto svajigare trafik blir det i andra änden. Som det är nu är jag lite trött på att avgångstiderna i Vaxholm kan vara +/- 5 minuter och jag tror inte att det blir bättre av att bussarna fastnar i köer i Stockholms innerstad.

Det bästa för mig, och säkert många andra, vore bekväm omstigning mellan röda linjen, Roslagsbanan, 670, 676 m fl i Arninge.
Visst, och det är ju problemet med att skapa genomgående linjer, eller linjer som går en längre sträcka i innerstaden. Särskilt om man ändå får hållplatser med många påstigande vid Tekniska och Danderyd. Men det är ju ett problem idag att sträckan mellan Odenplan och Tekniska högskolan har så många signaler, så små möjligheter till signalprioritering för bussarna (eftersom det är så många avgångar), att bara restiden däremellan kan skilja närmare 4-5-minuter i tid.

Genomgående linjer passar då betydligt bättre i städer som inte har ett t-banesystem. Det senare gör ju att de flesta ändå stiger på vid lämplig bytespunkt. Ska det fungera bra bör man ha ett relativt jämnt på- och avstigande genom den centrala stadskärnan där linjen kan trafikera de centrala stråken.

Sedan kräver sådan trafik också alltid en viss överkapacitet. Det går så att säga inte att beräkna att alla avgångar ska vara fyllda till sista sittplats, utan kanske en maxbeläggning som ligger på ca 60-procent i eftermiddagsrusningen. I och för sig behöver det dock inte nödvändigtvis vara ett problem eftersom det ofta krävs fler vagnar och är tätare trafik i morgonrusningen.

Att så många åker 676 från Tekniska är ju främst för att man uppskattar att få välja sittplats, än att det är en restidsvinst jämfört med att gå på i Danderyd.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Odd skrev:En bro mellan Bogesundslandet och Bosön skulle kapa av ca 15 av de ca 35 kilometer som möjliggöra en avsevärd kortning av förbindelsen mellan Odenplan och Vaxholm. Ännu bättre vore ju om denna förbindelse var spårburen...
Men resenärsunderlaget är väl knappast så det motiverar om inte en rejäl bebyggelse sker på Bogesundslandet.
Detta var ju avsikten den gången som T-banan kom till Ropsten. Fortätta rätt över till Lidingö, vidare tvärs över Lidingö och ut till Bogesundslandet som förväntades exploateras i stor skala och bli något i stil med Bredäng- Sätra- Skärholmen- Vårberg. Men de planerna hamnade i "det stora arkivet" och T-banans station Ropsten antyder fortfarande att man vill över till "andra sidan sundet". Jag vet inte hur långt gången planeringen var för detta eller om det bara stannade vid en vision.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av Lars_L »

Claes Thure Moberg skrev:
Odd skrev:En bro mellan Bogesundslandet och Bosön skulle kapa av ca 15 av de ca 35 kilometer som möjliggöra en avsevärd kortning av förbindelsen mellan Odenplan och Vaxholm. Ännu bättre vore ju om denna förbindelse var spårburen...
Men resenärsunderlaget är väl knappast så det motiverar om inte en rejäl bebyggelse sker på Bogesundslandet.
Detta var ju avsikten den gången som T-banan kom till Ropsten. Fortätta rätt över till Lidingö, vidare tvärs över Lidingö och ut till Bogesundslandet som förväntades exploateras i stor skala och bli något i stil med Bredäng- Sätra- Skärholmen- Vårberg. Men de planerna hamnade i "det stora arkivet" och T-banans station Ropsten antyder fortfarande att man vill över till "andra sidan sundet". Jag vet inte hur långt gången planeringen var för detta eller om det bara stannade vid en vision.
Ut till Lidingö var väl relativt väl planerat. Att tunnelbanestationen vid Ropsten är så pass lång, tyder väl på ett slags försvarsarbete. Däremot var ju planerna att dra vidare tunnelbanan till Bogesundslandet ganska vaga och har väl aldrig utretts närmare en som förslag/vision. Närmare låg då planerna på att dra röda linjen ut till södra Lidingö, som ersättning för Lidingöbanan.

Mer planerat var väl då att dra motorväg över Lidingö och Bogesundslandet, som ju inte heller har förverkligats.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Skriv svar