Würzburg - kraftigt lutande spårväg och Düwag-ledvagnar

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
gek
Inlägg: 1256
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Würzburg - kraftigt lutande spårväg och Düwag-ledvagnar

Inlägg av gek »

Würzburg i Bayern har ett medelstort spårvägsnät med spårvidden en meter. Fyrtio trafikvagnar (ledvagnar) finns.

Inofficiell webbplats med bland annat linjekarta: http://www.wuerzburger-strassenbahn.info/liniennetz.php

För trettio år sedan var det Düwagledvagnar från 1960- och 1970-talen som trafikerade spårvägen:

Bild
Dallenbergbad

Bild
Heidingsfeld. Vagnarna är "en-och-enhalvriktnings" med ett par dörröppningar även på vänstersidan och möjlighet att köra baklänges med normal hastighet från en enklare förarplats. Detta var användbart t ex när en linje förlängdes till en provisorisk ändstation där man inte ville satsa på vändslinga. Exakt varför Würzburg valde denna typ av vagnar vet jag inte. En del Düwagledvagnar hade man köpt begagande från Hagen när spårvägen där lades ner på 1970-talet. Hagen-vagnarna var tvåriktnings, men flera blev i Würzburg ombyggda till enriktningsvagnar. De ledvagnar som Norrköping köpte från Duisburg var väl förresten också "en och en halvriktnings" innan de byggdes om?

Bild
Heidingsfeld Ostbahnhof. Denna slutstation (och bortåt en kilometer spårväg) har under de gångna trettio åren lagts ned eftersom man byggt en ny spårväg till Heuchelhof i delvis avvikande sträckning.

Den nya spårvägen har lutningar på upp till 91 promille, och man var först tveksam till om det gick att köra utan kuggstångsdrift. Dock finns brantare adhesionsspårvägar t ex i Mainz (95 promille på en gammal sträcka och 84 på en nyligen öppnad linje) och i österrikiska Gmunden (100 promille). Pöstlingbergbahn i Linz påstår sig ha 116 promille (och trafikeras numera med tämligen normala spårvagnar). Neunkirchen i tyska delstaten Saarland hade länge kvar en enda spårvägslinje med motiveringen att den var alltför brant (112 promille) för att medge säker busstrafik. Alla dessa lutningsdata är overifierade och säkert har man räknat på olika sätt; ibland kanske det bara är en väldigt kort sträcka som uppvisar extrem lutning.

Alltnog, i Würzburg har man för säkerhets skull en särskild hastighetsövervakning på de brantaste sträckorna. Detta beskrivs (på tyska) på den ovan nämnda inoficiella webbplatsen: http://www.wuerzburger-strassenbahn.inf ... php#linie5

För några veckor sedan hade jag åter tillfälle att besöka Würzburg, och blev förvånad över att de gamla Düwag-ledvagnarna fortfarande spelade en framträdande roll i trafiken:

Bild
Vid centralstationen; många körmöjligheter via gräsinbäddade slingor. Och vagnen har kvar sina dörrar längst fram och längst bak på "baksidan".

Jag steg raskt på en vagn tillverkad 1975 och åkte till Zellerau:

Bild
Vid slutstationen Bürgerbräu har konduktören med sin vita varselväst stigit av, men föraren sitter kvar på sin plats. Egentligen var det nog ingen konduktör utan en Fahrgastbetreuerin eller liknande. Hon hjälpte i varje fall passagerare och höll viss koll på att man stämplade sina biljetter. En relativt ny (levererad 1996) 100 % låggolvsvagn på linje 2 väntar i bakgrunden.

Bild
Slutstationen vid Bürgerbräu har en kvartersslinga med delvis egen banvall.

När jag i dag fick senaste numret av Stadtverkehr fick jag förklaringen till den frekventa användningen av Düwag-vagnarna: De tjugo år gamla 100 % låggolvsvagnarna från LHB har fått sprickor i vagnskorgarna, och elva av de tjugo vagnarna har ställts av. Övriga används bara minimalt.

Bild
Här kör en av de sprickbenägna vagnarna vid Wörthstrasse på en tur för att ta hand om de många skolbarn som slutar skolan kring lunchtid.

En stor del av trafiken sköts nu av de fjorton 90 % höggolvsledvagnar som LHB levererade i slutet av 1980-talet. Det finns alltså en liten låggolvssektion i mitten av vagnen.

Bild
Här väntar en av de snart trettio år gamla vagnarna på att ge sig iväg från den sydligaste slutstationen Rottenbauer
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4669
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Würzburg - kraftigt lutande spårväg och Düwag-ledvagnar

Inlägg av leifd »

De ledvagnar som Norrköping köpte från Duisburg var väl förresten också "en och en halvriktnings" innan de byggdes om?

Nej Norrköpings Düwagvagnar hade förvisso dörr på vänster sida längst bak. Dubbeldörr dessutom... Men någon enklare förarplats har aldrig funnits, bara en simpel rangerkontroller.

Här kan man se mina bilder från Würzburg
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Würzburg - kraftigt lutande spårväg och Düwag-ledvagnar

Inlägg av Hechtwagen »

Är der bara jag som inbillar mig eller var spårvagnarna snyggare förr? :D
X12
Inlägg: 363
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Würzburg - kraftigt lutande spårväg och Düwag-ledvagnar

Inlägg av X12 »

gek skrev:Inofficiell webbplats med bland annat linjekarta: http://www.wuerzburger-strassenbahn.info/liniennetz.php
Imponerande resenärssiffror; 20 miljoner passagerare per år, med banlängd och befolkning jämförbara med Norrköping (som väl ligger på omkring 6 miljoner?).
gek
Inlägg: 1256
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Würzburg - kraftigt lutande spårväg och Düwag-ledvagnar

Inlägg av gek »

leifd skrev:Nej Norrköpings Düwagvagnar hade förvisso dörr på vänster sida längst bak. Dubbeldörr dessutom... Men någon enklare förarplats har aldrig funnits, bara en simpel rangerkontroller.
Var det en rangerkontroller som bara tillät körning med låg hastighet?

Det finns en diskussionstråd om Duisburgs "1,5-riktningsvagnar" (Würzburg nämns också) på Drehscheibe https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 2,page=all. Enligt ett av diskussionsinläggen fanns det en "nästan fullvärdig kontroller" i bakänden. Det verkar som att det i Duisuburg förekom "baklängeskörning" med dessa vagnar bara på enstaka turer i samband med inryckning i vagnhall, vid driftstörningar, delvis avstängd trafik på grund av karneval och liknande. Samt att kontrollern i bakänden förstås användes vid triangelvändning. Inte heller i Würzburg verkar det - av Drehscheibeforumet att döma - ha förekommit någon planenligt användning av möjligheten att köra i onormal riktning, utan det var en åtgärd för att öka flexibiliteten.

Dörrar på vänstersidan möjliggjorde förstås också trafikering av hållplatser med plattform till vänster i körriktningen. En del spårvägar har haft enstaka vänsterdörrar i detta syfte och inte kombinerat med körmöjlighet baktill (förutom kanske rangerkontroller). Sådana vagnar kom t ex i Essen i samband med tunnelhållplatser med mittplattform.
/Gunnar Ekeving
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Würzburg - kraftigt lutande spårväg och Düwag-ledvagnar

Inlägg av daniel_s »

gek skrev:
leifd skrev:Nej Norrköpings Düwagvagnar hade förvisso dörr på vänster sida längst bak. Dubbeldörr dessutom... Men någon enklare förarplats har aldrig funnits, bara en simpel rangerkontroller.
Var det en rangerkontroller som bara tillät körning med låg hastighet?
Ja, på Norrköpingsvagnarna var väl huvudkontrollern mekaniskt manövrerad med en vev vid förarplatsen. Rangerkontrollern bör då ha varit nån kontaktorhistoria med motståndsläge, nolläge och mekbroms (möjligen skenbroms också, jag minns inte). Duger bra för att köra i 10-15 km/h.

De vagnar som hade "fullfartskontroller" i bakänden hade nog antingen kampådrag (Geamatic) eller tyristorpådrag. Oslos vagnar är exempel på det senare. Sådana vagnar är väl vanligtvis också multipelkörbara.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4669
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Würzburg - kraftigt lutande spårväg och Düwag-ledvagnar

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev:
gek skrev:
leifd skrev:Nej Norrköpings Düwagvagnar hade förvisso dörr på vänster sida längst bak. Dubbeldörr dessutom... Men någon enklare förarplats har aldrig funnits, bara en simpel rangerkontroller.
Var det en rangerkontroller som bara tillät körning med låg hastighet?
Ja, på Norrköpingsvagnarna var väl huvudkontrollern mekaniskt manövrerad med en vev vid förarplatsen. Rangerkontrollern bör då ha varit nån kontaktorhistoria med motståndsläge, nolläge och mekbroms (möjligen skenbroms också, jag minns inte). Duger bra för att köra i 10-15 km/h.

De vagnar som hade "fullfartskontroller" i bakänden hade nog antingen kampådrag (Geamatic) eller tyristorpådrag. Oslos vagnar är exempel på det senare. Sådana vagnar är väl vanligtvis också multipelkörbara.
Ja det där stämmer väl hyfsat. Kontrollern var en s.k. Feinstuffer (med reservation för stavning), som var ett slags vevmanövrerat finregleringssystem, som skulle efterlikna steglöst pådrag. Detta fungerade nog ganska väl, när man väl lärt sig hantera det på rätt sätt (Har försökt hitta något på nätet om de reglersystem, men inte funnit något (kanske har någon annan bättre tur).
När man skulle backa från rangerkontrollern, fick man på något vis ställa fartriktaren i rangering och sen vrida veven till läge som skulle motsvara första kontakten. Sen tog man ur fartriktar nyckeln och gick bak i vagnen, där man då kunde ge fart bakåt med fartriktarnycken. Vill minnas att någon kontaktor då kopplade in det första steg som man ställt kontrollen på, övriga kontroller där bak som som ovan beskrivet. (Det är 23 år sedan jag fick lära mej detta, så de har delvis försvunnit ut igen, ha överseende med det).
Enda vagn som kom till Norrköping med Geamatic var den kompletta GT8 som kom via Dessau. Duisburg 1059 - Dessau 014 - Norrköping 72 - Norrköping 64.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2543
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Würzburg - kraftigt lutande spårväg och Düwag-ledvagnar

Inlägg av Per Lind »

Det är ett fint system.
SSS var på besök för 10-talet år sedan och då fick vi "köra" i den branta backen. Uppför var det vi som körde men utför automatbromsades vagnen till max-hastighet. En signal utifrån talade om för vagnen att nu var det dags för automatkörning.
När vi efter fullbordat värv skulle köra tillbaka till vagnhallen visade det sig att växeln in till vagnhallen var sönder så den fick läggas om manuellt.
Efter avstigning inne i hallen och avtackande för ett intressant besök, gick vi ut till hållplatsen.
Straxt kommer nästa ordi8narie vagn utåt. Föraren fick se en massa folk vid hållplatsen på andra sidan, vilken normalt bara används av spårvägens personal + några till, varvid han bara drog på efter hållplatsuppehållet.
Han missade att växeln låg fel, in mot vagnhallen, så ordinarie tur fick sig en sightseeingtur i hallen.
Vi vinkade och skrattade när han kom ut på linjen igen.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
gek
Inlägg: 1256
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Würzburg - kraftigt lutande spårväg och Düwag-ledvagnar

Inlägg av gek »

leifd skrev: När man skulle backa från rangerkontrollern, fick man på något vis ställa fartriktaren i rangering och sen vrida veven till läge som skulle motsvara första kontakten. Sen tog man ur fartriktar nyckeln och gick bak i vagnen, där man då kunde ge fart bakåt med fartriktarnycken. Vill minnas att någon kontaktor då kopplade in det första steg som man ställt kontrollen på, övriga kontroller där bak som som ovan beskrivet. (Det är 23 år sedan jag fick lära mej detta, så de har delvis försvunnit ut igen, ha överseende med det).
Enda vagn som kom till Norrköping med Geamatic var den kompletta GT8 som kom via Dessau. Duisburg 1059 - Dessau 014 - Norrköping 72 - Norrköping 64.
Tack för förklaringen!

Då var det i Duisburg antagligen bara Geamatic-utrustade vagnar som genomförde planerade baklängeskörningar, och övriga vagnar, med Feinstufenfahrschalter framtill och rangerkontroller baktill baklängeskörde troligen bara i nödfall. Det kan verka överambitiöst av Duisburgs trafikföretag att förse även dessa vagnar med vänsterdörrar, men måhända hade man en del hållplatser med plattform bara på ena sidan? Kanske vid någon av de fåtaliga enkelspårssträckor som fanns tidigare.
/Gunnar Ekeving
Skriv svar